Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Zveřejněn seznam nejhlučnějších míst v ČR
"Problematikou hluku a znečištěním ovzduší z dopravy se zabýváme dlouhodobě a chtěli jsme občanům přiblížit celkové výsledky nedávno zveřejněných hlukových map." říká k vydané analýze Michal Bernard, právník Ekologického právního servisu. Jak dodává, výsledky jsou zajímavé, ale především velmi znepokojivé.
Hlukové mapy například potvrdily, že největším zdrojem hluku v České republice je silniční doprava. Její příspěvek více jak 95% na celkové hlukové zátěži je zcela výmluvný. Naopak doprava železniční se na hlukové zátěži podílí minimálně.
Hlukové mapování prokázalo obtěžování hlukem téměř tří set tisíc obyvatel České republiky.2) Nejvíce alarmující z hlediska lidského zdraví je tzv. "černá desítka", tedy seznam obcí, kde žije nejvíce lidí obtěžovaných hodnotami nad 70 decibelů v nočních hodinách. Takový hluk má už zcela prokazatelný vliv na zdraví těchto lidí a je třeba konkrétním lokalitám v uvedených městech a obcích urychleně věnovat náležitou pozornost.3)
Rovněž výsledkům v dalších uvedených kritériích -- tedy celkový počet hlukem obtěžovaných obyvatel v městech a obcích 4) a počet rušených obyvatel přepočtený na celkový počet občanů obce 5) -- je třeba věnovat zvýšenou pozornost jako relevantním údajům pro další postup v boji proti nadměrnému hluku.6) Kvalita života v obcích, ve kterých více než čtvrtina obyvatel žije obtěžována nadměrným hlukem, je zásadním způsobem narušena. Tato situace dotčeným obcím brání v rozvoji svého zemí.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz
Poznámky:
1) Analýza je zveřejněna na webových stránkách Ekologického právního servisu www.eps.cz a specializovaných stránkách věnovaných problematice hluku z dopravy www.hluk.eps.cz.
2) Vzhledem k tomu, že nebyla mapována celá republika, ale pouze lokality odpovídající kritériím směrnice EU, nejedná se o číslo konečné. Výsledky hlukových map jsou relevantní pro konkrétní lokality, na které se! vztahuj í, nelze je pokládat za přesné výsledky hlukové situace v ČR. Po roce 2012, kdy proběhne další fáze hlukového mapování, se budou tyto výsledky zpřesňovat.
3) 1. Olomouc -- 1919 obyvatel, 2. Znojmo -- 1026 obyvatel, 3. Opava -- 725 obyvatel, 4. Bučovice -- 671 obyvatel, 5. Kolín -- 646 obyvatel, 6. Praha -- 627 obyvatel, 7. Nymburk -- 579 obyvatel, 8. Mladá Boleslav -- 372 obyvatel, 9. Hulín -- 308 obyvatel, 10. Valašské Meziříčí -- 297 obyvatel (viz bod 2.3. analýzy).
4) 1. Praha - 119 471 obyvatel, 2. Brno - 37 718 obyvatel, 3. Ostrava - 33 400 obyvatel. "Vítězové" z jednotlivých krajů jsou uvedeni v bodu 2.1. analýzy.
5) 1. Ostrovačice (dálnice D1, Jihomoravský kraj) -- 58.93% obyvatel obce, 2. Polom (silnice R 48, Olomoucký kraj) -- 57.55% obyvatel obce, 3. Slavnič (dálnice D1, kraj Vysočina) -- 54.76% obyvatel obce
6) Na strategické hlukové mapy podle evropské legislativy navazují tzv. akční plány snižování hlukové zátěže. Akční plány mají prioritně obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Akční plány mají být zpracovány do konce června tohoto roku, pořizují je Ministerstvo dopravy pro hlavní pozemní komunikace a železnice a krajské úřady pro aglomerace. Akční plány musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže v určité lokalitě (např. ulice, čtvrť či celá obec) a konkrétní časový harmonogram. Podstatné je, že do zpracování akčních plánů musí být zapojena veřejnost.