Michal Bernard "> Zveřejněn seznam nejhlučnějších míst v ČR - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zverejnen-seznam-nejhlucnejsich-mist-v-cr
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ekologický právní servis: Zveřejněn seznam nejhlučnějších míst v ČR

22. února 2008 | Ekologický právní servis
Autor: Michal Bernard , tel: 608 721 708
Ekologický právní servis dnes zveřejnil seznam nejhlučnějších měst a obcí v České republice a jednotlivých krajích. Analýza vychází z výsledků strategických hlukových map, které zpracovalo Ministerstvo zdravotnictví. Kromě odhalení nejhlučnějších míst v Česku upozorňuje na některé nedostatky hlukových map a v závěru nastiňuje možná řešení.1)

"Problematikou hluku a znečištěním ovzduší z dopravy se zabýváme dlouhodobě a chtěli jsme občanům přiblížit celkové výsledky nedávno zveřejněných hlukových map." říká k vydané analýze Michal Bernard, právník Ekologického právního servisu. Jak dodává, výsledky jsou zajímavé, ale především velmi znepokojivé.

Hlukové mapy například potvrdily, že největším zdrojem hluku v České republice je silniční doprava. Její příspěvek více jak 95% na celkové hlukové zátěži je zcela výmluvný. Naopak doprava železniční se na hlukové zátěži podílí minimálně.

Hlukové mapování prokázalo obtěžování hlukem téměř tří set tisíc obyvatel České republiky.2) Nejvíce alarmující z hlediska lidského zdraví je tzv. "černá desítka", tedy seznam obcí, kde žije nejvíce lidí obtěžovaných hodnotami nad 70 decibelů v nočních hodinách. Takový hluk má už zcela prokazatelný vliv na zdraví těchto lidí a je třeba konkrétním lokalitám v uvedených městech a obcích urychleně věnovat náležitou pozornost.3)

Rovněž výsledkům v dalších uvedených kritériích -- tedy celkový počet hlukem obtěžovaných obyvatel v městech a obcích 4) a počet rušených obyvatel přepočtený na celkový počet občanů obce 5) -- je třeba věnovat zvýšenou pozornost jako relevantním údajům pro další postup v boji proti nadměrnému hluku.6) Kvalita života v obcích, ve kterých více než čtvrtina obyvatel žije obtěžována nadměrným hlukem, je zásadním způsobem narušena. Tato situace dotčeným obcím brání v rozvoji svého zemí.

Kontakt:

JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz

Poznámky:

1) Analýza je zveřejněna na webových stránkách Ekologického právního servisu www.eps.cz a specializovaných stránkách věnovaných problematice hluku z dopravy www.hluk.eps.cz.

2) Vzhledem k tomu, že nebyla mapována celá republika, ale pouze lokality odpovídající kritériím směrnice EU, nejedná se o číslo konečné. Výsledky hlukových map jsou relevantní pro konkrétní lokality, na které se! vztahuj í, nelze je pokládat za přesné výsledky hlukové situace v ČR. Po roce 2012, kdy proběhne další fáze hlukového mapování, se budou tyto výsledky zpřesňovat.

3) 1. Olomouc -- 1919 obyvatel, 2. Znojmo -- 1026 obyvatel, 3. Opava -- 725 obyvatel, 4. Bučovice -- 671 obyvatel, 5. Kolín -- 646 obyvatel, 6. Praha -- 627 obyvatel, 7. Nymburk -- 579 obyvatel, 8. Mladá Boleslav -- 372 obyvatel, 9. Hulín -- 308 obyvatel, 10. Valašské Meziříčí -- 297 obyvatel (viz bod 2.3. analýzy).

4) 1. Praha - 119 471 obyvatel, 2. Brno - 37 718 obyvatel, 3. Ostrava - 33 400 obyvatel. "Vítězové" z jednotlivých krajů jsou uvedeni v bodu 2.1. analýzy.

5) 1. Ostrovačice (dálnice D1, Jihomoravský kraj) -- 58.93% obyvatel obce, 2. Polom (silnice R 48, Olomoucký kraj) -- 57.55% obyvatel obce, 3. Slavnič (dálnice D1, kraj Vysočina) -- 54.76% obyvatel obce

6) Na strategické hlukové mapy podle evropské legislativy navazují tzv. akční plány snižování hlukové zátěže. Akční plány mají prioritně obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Akční plány mají být zpracovány do konce června tohoto roku, pořizují je Ministerstvo dopravy pro hlavní pozemní komunikace a železnice a krajské úřady pro aglomerace. Akční plány musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže v určité lokalitě (např. ulice, čtvrť či celá obec) a konkrétní časový harmonogram. Podstatné je, že do zpracování akčních plánů musí být zapojena veřejnost.

Michal Bernard , tel: 608 721 708
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist