https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/agrarni-komora-se-obratila-na-uohs-kvuli-diskriminaci-vyrobku-v-retezcich
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Agrární komora se obrátila na ÚOHS kvůli diskriminaci výrobků v řetězcích

11.4.2023 16:56 (ČTK)
Podle komory se jedná především o mléko, mléčné výrobky, maso a uzeniny nebo vejce. Ilustrační foto
Podle komory se jedná především o mléko, mléčné výrobky, maso a uzeniny nebo vejce. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Agrární komora ČR podala podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli údajné diskriminaci výrobků českých producentů ve prospěch privátních značek obchodních řetězců. Jedná se především o mléko, mléčné výrobky, maso a uzeniny nebo vejce. V obchodech uměle navyšují cenu tradičních výrobků, které jsou totožné s privátními značkami, uvedla komora. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza v reakci ČTK řekl, že k ničemu takovému nedochází a podíl privátních značek na pultech obchodů je zhruba 25 procent.
 

Agrární komora uvedla, že jde o privátní značky obchodních řetězců jako je Jarmark, která patří společnosti Kaufland. Dále uvedla jako příklad značku Pilos, která se prodává v řetězci Lidl nebo Clever patřící řetězci Billa. Podle komory řetězce umisťují tyto výrobky vedle výrobků od tradičních dodavatelů, které mají stejné složení i hmotnost jako privátní značky. Prodejci je ale znevýhodňují vyšší cenou, což vede ke snižování poptávky po tradičních výrobcích, tvrdí komora.

Podle ní si obchodníci od svých dodavatelů objednávají výrobky pro své privátní značky, u kterých si určují podobu obalu a tlačí na nejnižší nákupní cenu. Zároveň si dodávkami pro své značky podmiňují odběr tradičních výrobků dodavatelů, uvedla komora.

Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal řekl, že má informace od členů o tom, že obchodníci postupně snižují objednávky jejich výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu.

"Každá nová smlouva znamená další slevu, a tedy vyšší marži pro obchod, nikoliv nižší cenu pro zákazníka. Pokud dodavatel na jejich jednostranně nadiktované a neférové podmínky nepřistoupí, jednoduše jej vymění za jinou firmu, která je ochotna tyto podmínky přijmout," doplnil.

Řetězce si mohou najít pro své privátní značky i dodavatele ze zahraničí a výrobek bude stále vypadat jako domácí produkce, uvedl Doležal. Dodal, že obchody nemají totiž povinnost uvádět název konkrétního výrobce, který je tak pro běžného spotřebitele jen obtížně zjistitelný.

Komora již dříve upozorňovala na to, že v ČR 11 největších řetězců ovládá 75 procent maloobchodního trhu a mají proto velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.4.2023 19:46
Teprve nyní ?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

12.4.2023 06:50
To si mohli rovnou podat podnět na lampárnu a výsledek bude stejný- nulový.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2023 08:09 Reaguje na pavel peregrin
Doufejme. Pokud nebudou tak příšerně šroubovat ceny, nikdo je cha cha "diskriminovat" nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2023 08:08
Agrární komora lže jak Lavrov. Ministerská kontrola zjistila, že za růst cen stojí především potravináři.
"Agrofert je naším největším zemědělským podnikem, potravinářským holdingem ohromného rozsahu a má zásadní vliv i na určování cen."
Týdeník Forum 30.3.2023
Řetězce zcela logicky hledají levnější dodavatele v zahraniční, normálka.
Nevím ale, proč se v článku tváří tajemně jako hrad v Karpatech, kdo je "tradiční výrobce"? Agrofert? A kdo "privátní" firma? Jarmark a Pilos jsou kdo?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

12.4.2023 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Týdeník Forum. Tak to jo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:25 Reaguje na pavel peregrin
To je velmi kvalitní médium, kde se nedrží u zdi a nejede tam přehnaná politická korektnost, tam skutečně pojmenovávají věci pravými jmény a vyjadřují se jasně a srozumitelně. Pravdivost si může každý ověřit.
Odpovědět
DA

DAG

14.4.2023 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Forum je jasná jednosměrka. To je do očí bijjící. Hledá si své čtenáře na druhé straně spektra extrému.
Podle toho používá také jazyk a vyznívá jeho sdělení.
Na druhou stranu nedělá falešné zprávy jako ruskem placená media, třeba sputnik či co já vím jak se tyhle žumpy jmenují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2023 09:09 Reaguje na DAG
Pokud nevypouští falešné zprávy, tak vypuští jen ty pravdivé. Tak co vám na tom vadí?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.4.2023 08:13 Reaguje na pavel peregrin
Ten týdeník by se měl spíše jmenovat TROLUM a zdejší troll
mu věří jako Bibli. Je pak s nim zbytečné faktická diskuse,
proto pro něho jsou fakty pouze informace z týdeníku TROLUM.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

12.4.2023 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Kontroly provádí UOHS a výsledky budou do poloviny května.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.4.2023 07:22 Reaguje na Marcela Jezberová
Těch kontrol proběhlo už víc, mluvil o tom Prouza i Mašková. Řetězce se chovaní stejně jak dříve a stejně, jak v ostatních zemích, nemají žádný důvod ke změně. Ovšem nevlastník Agrofertu je hluboce uražen, že jsme ho nezvolili presidentem. Není to třeba jeho msta celému národu?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.4.2023 08:41
Privátní značky obchodních řetězců k tomu jsou, aby na nich řetězec rýžoval. Výrobci potravin pod těmito privátními značkami fungují úplně stejně jako fungují v automotive levné montovny. Řetězec osloví hafo potravinářských výrobců, pošle jim specifikaci potravinářského výrobku a ten výrobce, který nabídne nejlevnější produkt, ten pro řetězec vyrábí. Neboli výrobce potraviny pracuje jen za minimální zisk nebo třeba jenom za výrobní náklady a podobně, všechen ostaní zisk bere obchodní řetězec.
Zatímco u obchodních značek výrobců si výrobce obvykle prosadí vyšší cenu, takže zisk se v nějakém poměru rozdělí mezi obchodní řetězec a výrobce. Obchodní řetězec tak má přirozeně zájem , aby lidi přednostně kupovali jeho privátní značky, protože z nich má vyšší zisk. proto nastavuje cenu potravin svých privátních značek vždy o něco níž než cenu potravin prodávaných pod obchodními značkami výrobce.
Odpovědět
DA

DAG

14.4.2023 08:01 Reaguje na Radim Polášek
Pěkně napsáno. Jen jde o to jestli nepředražuje ostatní produkty oproti svým značkám a tím z nich nedělá neprodejné.
Jinak mám zkušenost, že stejně jak jste to popsal, to funguje i u nábytku. Ono to tak bude asi všude, oblečení, elektronika atd.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.4.2023 10:22 Reaguje na DAG
Já myslím, že předražují tak, jak jim to stát a nakupující dovolí.
Ono záleží na oboru, kdyby jim zákazníci a stát dovolili mít k obratu 20 - 25 % zisku, jako mají prosperující firmy v IT, třeba Microsoft, tak by takhle zdražovali a měli by pro špatné časy miiónové a miliardové finanční polštáře, jako má Microsoft, Apple, Intel a další.
Jenže v oboru prodeje a výroby potarvin i prosperující firma nedosáhne na víc než na těch okolo 5 % zisku z obratu. Málo prosperující má sotva 1 - 2 %. Finanční polštáře mají malé nebo žádné, musí je tak financovat banky a stačí menší změna podmínek a místo v zisku jsou ve ztrátě,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2023 09:17 Reaguje na Radim Polášek
Dost nesmyslná představa je, že výrobce potravin prodává za minimum, pracuje bez zisku a prodává jen za náklady. PROČ BY TO DĚLAL? Tohle není možné dělat běžně, jenom fakt chvíli kvůli zaveddní na trh. A navíc ne ve větším objemu.
Skutečnost je ale trochu jiná: Agrofert, který má skoro monopol na naše potravinářství "od pole po vidličku" vyšrouboval ceny a řetězce si hledají levnějšího dodavatele, není to nic složitého. A estébácky systém velí nesnížit cenu, ale stěžovat si na toho, kdo to kupovat nechce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2023 09:20
Ještě za minulé vlády se řešil návrh zákona, že řetězce musí ze zákona prodávat určitý objem potravin z domácí produkce. A to třeba 80%. Dovedete si představit tu raketu za každý rohlík??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.4.2023 09:23
Ještě za minulé vlády se řešil návrh zákona, že řetězce musí ze zákona prodávat určitý objem potravin z domácí produkce. A to třeba 80%. Dovedete si představit tu raketu za každý rohlík??
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist