https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-kompromisni-u-euro-7-znamena-zlepseni.naklady-ale-budou-vysoke?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky: Kompromisní u Euro 7 znamená zlepšení. Náklady ale budou vysoké Aktualizováno

25.9.2023 19:31 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Dnes dohodnutý kompromisní návrh emisní normy Euro 7 znamená podle tuzemských automobilek výrazné zlepšení proti původnímu nepřiměřenému návrhu Evropské komise. I přes navržené úpravy však bude norma vyžadovat vysoké náklady na výzkum a vývoj nových komponent, zejména pokud jde o globální novinku měření emisí z otěrů z brzd a pneumatik. Na dotaz ČTK to uvedli zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 dále omezit emise automobilů. Nakonec se však na stole objevil kompromisní dokument, který byl pro Česko, velkého kritika původního návrhu, přijatelný. Nařízení schválily i další země, které se proti počáteční formulaci vymezily. Proti novému návrhu normy hlasovaly pouze Dánsko a Lucembursko, zatímco Německo, Rakousko, Nizozemsko a Irsko se zdržely.
reklama

 

"Dnes zveřejněný postoj členských států je jasným zlepšením oproti původnímu návrhu Evropské komise. Ten byl zcela nepřiměřený, jak z hlediska přísnosti požadavků, tak i času pro implementaci. Vedl tak k neúměrně vysokým nákladům pro průmysl a zákazníky, k omezení nabídky, zejména pokud jde o malé modely, a to vše s minimálním přínosem pro životní prostředí,“ uvedl výkonný ředitel sdružení SAP Zdeněk Petzl.

Nový návrh přivítala také největší automobilka v Česku Škoda Auto. Pozměňovací návrhy podle firmy pomohou zachovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. "Plně si uvědomujeme, že dosažení kompromisu bylo složité, proto chceme poděkovat ministerstvu dopravy za navržení přijatelného textu většinu členských států," sdělil dnes večer ČTK člen představenstva Škody Auto za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn. Zároveň však podle něj stále zůstávají body, které bude potřeba v dalším legislativním procesu řešit.

Návrh dnes schválili ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost. Proti původnímu znění kompromisní materiál již neobsahuje zpřísnění emisních limitů pro osobní vozy nad rámec stávající normy Euro 6 nebo prodlužuje dobu, kterou budou mít automobilky po účinnosti normy na její zavedení. Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Nyní počítá se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o jednoznačný úspěch. "Podařilo se vyhnout negativním dopadům normy, ať už z hlediska dosažitelnosti mobility pro běžné občany, tak s ohledem na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu," uvedl po dnešním hlasování Kupka. Premiér Petr Fiala (ODS) označil na síti X dohodnutou podobu normy za realistickou s tím, že nepřinese žádné navýšení stávajících pravidel. "Náš návrh podpořily i další státy a ukázali jsme, že dokážeme v EU hájit zájmy naší země a našeho průmyslu," uvedl.

Podle Petzla dohodnutý kompromisní návrh lépe umožní průmyslu se zaměřit na ambiciózní dekarbonizační cíle EU, tedy přechod od spalovacích vozidel k elektrickým a zároveň zachovat dostupnost vozidel a konkurenceschopnost odvětví. "To je zejména důležité v současné době, kdy se odvětví na jednu stranu nadále potýká s rozkolísanými dodavatelskými řetězci a zároveň čelí potřebě urychleně vybudovat zcela nové a lokální řetězce výroby baterií a dalších komponent pro elektrická vozidla," dodal Petzl.

Sdružení podle Petzla však bude apelovat zejména na Evropský parlament, aby při svém projednávání normy pokračoval v dobře nastaveném kurzu diskuse tak, aby konečná podoba normy, po dohodě s Radou, efektivně odrážela její skutečné ekonomické, sociální a environmentální dopady.

Posuny termínů podle automobilového experta EY Petra Knapa znamenají otevření otázek, na jak dlouhou dobu pro mizející kategorii spalovacích vozů pak dává smysl vůbec Euro 7 zavádět. "Důležité je, že řešení otěrů brzd a pneumatik zůstává v návrhu. To je třeba řešit. Každopádně tlak EK, Evropského parlamentu a řady zájmových skupin bude znamenat extrémně dlouhé a nejisté projednávání v dalších měsících," řekl dnes Knap ČTK.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.9.2023 06:21
Otěr brzd a pneumatik - že by se automobilky vrátily k výrobě lehčích, jednodušších a užikovějších aut, co ?
Odpovědět
pk

pepa knotek

26.9.2023 08:37
Kde jsou ty časy kdy se do města dal pořídit Fiat 500, co vážil 3/4 tuny i s řidičem. Otěr z brzd a pneumatik bude u dvoutunových elektroaut určitě menší - vivat ekologie.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.9.2023 09:18 Reaguje na pepa knotek
1*
kdyby jenom 2tunových, že !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

26.9.2023 13:29 Reaguje na pepa knotek
Elektromobily jsou marginálie, ale SUVkaři s těma svojema třítunovýma almarama budou kvičet...
Odpovědět

Radek Čuda

27.9.2023 14:50 Reaguje na Jakub Graňák
Které SUV má tři tuny?

Jinak vám doporučuji se podívat na hmotnost takového prcka, jako je ID.3 ... a pak to porovnejte třeba s tímhle ... https://www.autohled.cz/a/toyota/rav4/hmotnost .

A že teda ta RAV4 je o trochu větší krabice.

Podobné srovnání můžete samozřejmě udělat u kde čeho, ta váha je u PHEV a BEV skutečně citelně vyšší.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

27.9.2023 15:44 Reaguje na Radek Čuda
Ó tak to pardon, jenom 2,5 tuny,ovšem schází vám v tom jedna podstatná věc a to, kolik je elektromobilů a kolik SUV , to porovnávejte... nemluvě pak o šíři pneumatik např. u takové x6.
Především pak o gró mého příspěvku... porovnejte hmotnost golfu a tiguanu...
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.9.2023 15:48 Reaguje na Radek Čuda
Přesně. A já prosím obyčejný Raw 4 s manuální převodovkou mám, je menší než Superb, což není SUV, váha asi 1,6 t, spotřeba 8 l benzínu/100 km, to je ok. Manžel je nějak nespokojený s atmosférickým motorem, já ne, mi zase vadí elektronické "bezpečnostní" pitomosti.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

27.9.2023 16:20 Reaguje na Jarka O.
No vidíte já mám golfa a spotřebu 5,6 l/100 km, tak co je ekologičtější a úspornější? Nemluvě o tom, že mám sichr větší kufr
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2023 11:20 Reaguje na Jakub Graňák
Tak máte úspornější auto. Ale já nejezdím každý den a atmosférák a manuál je taky eko:-) Navíc do toho nikomu nic není, za co jsme vydali peníze. Kdybych jezdila každý den autem, tak bych brala malinký seat na plyn s 10l nádržkou na benzín, soused s tím jezdí strašně levně, emise jsou nulové ;-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2023 16:03 Reaguje na Jarka O.
Pro mně za mně si jezděte čím chcete. SUV nepovažuju za nic víc než módu, protože nanabízí nic než vyšší spotřebu a vyšší opotřebení pneumatik a brzd oproti klasickým typům karoserií. Kritizovat pak elektroauta je poněkud pokrytecké, poněvadž jestli vám jde skutečně o přírodu, tak si určitě nekoupíte auto, které víc žere a nenabízí žádnou přidanou hodnotu, kromě toho, že se z toho líp vystupuje.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2023 16:52 Reaguje na Jakub Graňák
Tak že vlastním auto neznamená, že nerespektuju přírodu. Důležité je, jak ho používám. Cena auta je něco jako eko daň. A nenapadlo vás, že manžel je tak vysoký, že se do golfu nevejde, že ne.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2023 17:54 Reaguje na Jarka O.
Jo? A kolik měří, já mám 190 cm a místa neurekom...
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2023 18:18 Reaguje na Jakub Graňák
195, děti víc a dlouhé nohy, prostě v Astře není místo, a golf je teď velký jako byl pasát, tak proto se tam vejdete. Škoda, že asi nečtete německy, ta přednáška H.W.Sinna, co jsem vlepila pod vedlejší článek, by byla pro vás, protože je o těch pokrytcích, kteří tvrdí, že elkára je eko. Nejvíc eko z pohledu CO2 (na který mám svůj názor, ale nešť), je nafťák. Tož mě zas vynechte, bo japonský nafťák jsem měla.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2023 19:50 Reaguje na Jarka O.
Asi jste nepochopila o čem celou dobu mluvím - mně jsou elektroauta stejně odporná, jako SUV - obojí je jen pitomá móda, nic víc. Tak jako je móda se vycpávat silikonem, nebo chodit pokérovanej jak omalovánka... Ovšem, že je elektroaut méně, než SUV, což je další rozežranost, je zkrátka holý fakt (e-auto:15 000ks vs SUV:50% celého trhu - to je sakra rozdíl)
Z němčiny jsem maturoval, moje maturitní otázka byla: Meine freizeit (jaké štěstí), ale na přednášku v němčině si vážně, vzhledem k tomu, že jsem německy minimálně 25 let nemluvil, fakt netroufám
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2023 13:29 Reaguje na Jakub Graňák
Tak EURO7 Vám vyjde vstříc, skončí možnost volby a výběru, všechno bude rovnostářské, bo se vám nelíbí cizí auta, plýtvat zdroji bude vyvolená hrst lidí a zbytek přijde k Vám domů a sní Vám sbírku brouků, pozitivní bude, že pak v lese nezbyde ani 1 kůrovec :-)
Šetřit zdroji - jsem pro. Sběr bylin a druhotných surovin se zavede ... Nechci vědět, kolik aut vlastně vlastníte a jak máte velký dům ;-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2023 07:38 Reaguje na Jarka O.
Superb váží 1450 Kg... tudíž je o metrák a půl lehčí, než vaše "menší" SUV
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2023 11:23 Reaguje na Jakub Graňák
Je to podobné. A já za své auto zaplatila. Německý šunt nebrat. Má zabudovaná kazítka s 10letou zárukou, která pak jdou do kopru (slyšela jsem o audi). To je ekológie skoro jako elektrošrot po 8 letech provozu! A to povinné sdílení aut je taková drzost a kšeft pro sdílecí firmy, které se už těší na zisky za sdílení pod záminkou nulového uhlíku:/
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2023 15:56 Reaguje na Jarka O.
Tak nevím, já na svém golfu kroutím už 18 rok (r.v. 2005) a za celou dobu jsem měnil akorát výfuk, rozvoďák, olej a brzdové desky, tudíž nevím o jakém německém šuntu mluvíte
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2023 16:55 Reaguje na Jakub Graňák
O současných audinách a škodě (VW oboje). Do nové oktávky se lil olej po každé jízdě, písty v motoru byly asi z mýdla vyrobené, museli jsme ji vyhodit, od té doby máme japonské auto a doufám, že dlouho vydrží, proto atmosférický motor.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist