https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/patri-kere-na-svahy-dalnic-rsd-by-je-tam-chtelo-protoze-kere-svahy-zpevnuji.ale-je-tu-riziko
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Patří keře na svahy dálnic? ŘSD by je tam chtělo, protože keře svahy zpevňují. Ale je tu riziko

9.7.2024 06:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ředitelství silnic a dálnic by si dokázalo představit, že by svahy kolem dálnic a rychlostních silnic byly osázeny keři. Ty totiž svah zpevňují, brání erozi, lapají prach, snižují hluk a jsou útočištěm pro zvířata. To poslední je ale zároveň problém pro bezpečnost dopravy i zvířata. O tématu se za ŘSD zmínila Eva Hrušková na nedávném semináři o bezpečné krajině.
 
Podle Hruškové se musí naše dálnice čím dál častěji popasovat se sesuvy půdy (jako nedávno na D1) nebo s vyplavováním půdy z polí.

„Máme trochu spor s Agenturou ochrany přírody a krajiny. My bychom rádi osazovali svahy dálnic keři. Keře chytají prach, zpevňují svah, brání erozi,“ říká Hrušková. Agentura ale podle ní oponuje s tím, že keře se stávají úkrytem živočichů, kteří ale v blízkosti frekventované silnice často hynou.

Kvůli zvýšení bezpečnosti dopravy by ale ŘSD dávalo přednost tomu, aby na dálnicích byly bezúdržbové dělící pásy. „Jejich sečení snižuje bezpečnost, zvyšuje zácpy,“ vysvětluje Hrušková. Podle jejích slov ani s tímto agentura nesouhlasí, protože rostliny v dělících pásech pomáhají lépe nakládat s dešťovou vodou.

Jak téma vnímá sama Agentura ochrany přírody a krajiny?

Účinnou ochranou dopravního provozu před vběhnutím zvěře je umístění plotu.

„Pokud od oplocení očekáváme, že jeho hlavním účelem je omezit vbíhání zvířat na vozovku, je lépe ploty umísťovat za travnatým pruhem, obvykle 5-15 m od dálnice s tím, že keřová a stromová zeleň je umísťovaná až vně oplocení,“ říká Václav Hlaváč za agenturu.

Podle něho ale ŘSD očekává od plotu především vymezení vlastnictví pozemku z hlediska údržby – ŘSD zajišťuje údržbu v celém prostoru mezi plotem a dálnici, což je jednoduché pravidlo.

Hlaváč uznává, že stavba plotu uprostřed svahů zářezů a náspů může být technicky složitější, ale z hlediska funkce je to rozhodně vhodnější. „Takovéto umístění plotů je preferované i v evropské příručce Biodiversity & Infrastructure: a Handbook for action,“ říká Hlaváč.

Co z příručky vyplývá? Že vzrostlá zeleň mezi silnicí/dálnicí a plotem představuje atraktivní biotop lákající živočichy do zaploceného prostoru. Zejména v polní krajině je zeleň kolem dálnice často jedinou zelení a zvířata se snaží do tohoto prostoru dostat.

Ploty procházející keřovými a stromovými porosty desítky metrů od silnice/dálnice umožňují živočichům nerušeně plot překonat (přelézt či podlézt). Překonání plotu v blízkosti vozovky je pro ně podstatně komplikovanější.

Vzdálené ploty za porosty dřevin jsou často poškozované, ať zemědělskou technikou, padajícími větvemi nebo stromy. Zvířata se pak snadno dostávají do zaploceného prostoru.

Vzdálené ploty za porosty dřevin nelze vizuálně kontrolovat z dálnice. Poškození plotů zde zákonitě zůstávají delší dobu neodhalená, což opět významně zvyšuje riziko vnikání zvířat do zaploceného prostoru.

Kromě bezpečnosti se ale také řeší téma biodiverzity. „V zásadě jde o to, že z pohledu biodiverzity je vhodné svahy udržovat tak, aby zde byl dostatečný podíl ploch neosázených keři a stromy a na těchto plochách byly zakládány a udržovány nízké, květnaté trávníky,“ říká Hlaváč.

„U nás se tyto přístupy zatím neprosazují lehce, ale první vlaštovky se už objevují, říká Hlaváč. „Již před více lety vznikl projekt ‚motýlí dálnice‛, realizace ‚biodiverzitních svahů‛ se povedla hlavně na momentálně budovaných úsecích dálnice D4, něco je už i na D3 i na D1 po modernizaci,“ vyjmenovává Hlaváč.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.7.2024 06:24
Tak jak, co ?
Vymýšlet vymyšlené raději, než se poučit v zahraničí, co - nebylo by to poprvé, že !
Odpovědět
Pe

Pepa

9.7.2024 06:37
Kvalitní plot tam kde má být, ne někde v lese nebo u pole. Jeho výstavba i údržba je NIC v celkových nákladech na výstavbu dalnice nebo její údržbu.
Mnoho kilometrů plotu již bylo postaveno a střety se zvěří se snížily.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

9.7.2024 07:28
Zbytečné výmluvy, jak něco nelze a mít dále klídek. Ať již bude plot před keři, nebo za keři, stále bude mít svého vlastníka, který za jeho stav bude nést odpovědnost. O to možná jde především. Stavbu takové bezpečnsotní zábrany, pro zajištění bezpečnosti provozu na komunikaci, lze přece domluvit i s vlastníky pozemku s tím, že se vlastníkovi umožní i nadále vstup za ten plot, třeba brankou. Stavbu takové zábrany pro zvěř, lze řešit třeba i smlouvou o věcném břemeni a nemusí se nutně změnit vlastnictví k pozemku. Vymlouvat se v době dronů a kvadrokoptér, že stav a funkčnost plotu není možno pohledem z vozovky zkontrolovat, je již úplně mimo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.7.2024 08:10
Požadavek AOPK na umístění plotu blíže k silnici je užitečný pro zvěř, ale pracnější pro lidi. A o tolik, že to stojí za to? Asi jak kde. Zato bavit se o středovém pásu na vsakování je naopak irelevantní. Mnohde je ale zoufale biokoridorů, předchodů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.7.2024 09:57
Kdysi se mne někdo tady ptal, proč horuji za keře u cest a jak si tedy představuji ochranu zvířat na dálnicích. Tak pouze zopakuji, že dálnice by měla mít za svodidlem dvoumetrový pruh trávy sečené sekačkou jezdící v tom pruhu bez pojíždění po dálnici. Za tím pruhem 150cm vysoký drátěný plot a za ním pásmo nízkých a postupně i vyšších keřů. Drátěný plot není při nehodě žádnou drastickou překážkou a keře jsou matrací tlumící náraz na
rozdíl od stromu. Za pásmem keřů, které budou plnit funkci levné protihlukové stěny, už mohou být rovnou pole a lesy. Pro zvířata bude
hradbou nejen souvislý pás hustých keřů, ale hlavně ten drátěný plot
a ten přehledný pruh trávy přes který přes plot uvidí i auta a odradí
zvířata překonat ten plot. Trávu i keře může kosit a stříhat technika
pohybující se mimo dálnici v tom pruhu ty keře zastřihávat na roveň
plotu. Případné únikové dveře v plotě i plot samotný lze dobře kontrolovat
z travnatého pásu a ten může navíc sloužit pro zimní údržbu jako zásobní
prostor pro uklizený sníh. Vím, že stávající dálnice už dnes asi nikdo
měnit nebude, ale u těch nových stojí k zamyšlení, aby se předešlo všem
předchozím chybám. U silnic prosazuji totéž, aby byly stromy až za tím
pásmem keřů a pásem kosené trávy, či příkopu. Přehlednost by se tím
travnatým pásem zvětšila a pro zvěř by se zlepšily rozhledové podmínky
pro překonání komunikace. Vysoká tráva a stromy u krajnice jsou pro
zvěř, tak pro řidiče spíše na škodu, protože zhoršují přehlednost.
U oplocených dálnic jsou hlavním problémem přerušené části oplocení
kterými se zvěř dostane na dálnici mezi ploty a to nejen z úsporných
důvodů, ale i při nepromyšleném napojení přípojných komunikaci zcela
bez plotů. K čemu je tak plot kolem dálnice, když se na ni dostane
zvěř po přípojné komunikaci? No k ničemu, protože zvěř je v pasti
mezi ploty, odkud vede cesta většinou pouze do kafilérie.
Odpovědět
JV

Josef Volfík

13.7.2024 12:32 Reaguje na Břetislav Machaček
...U silnic prosazuji totéž, aby byly stromy až za tím
pásmem keřů a pásem kosené trávy, či příkopu...
Co s vámi? Kvůli vám a vám podobným asi by bylo nejlepší mít okolo stran silnice ideálně tak 10 - 20 metrů nízké, často sekané trávy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.7.2024 09:57 Reaguje na Josef Volfík
Tam, kde je to možné, tak proč ne? A kde to možné není, tak
nelpět na nových stromech u krajnice. U nových dálnic je
přímo žádoucí mít možnost po havárii opustit auto a dobře
udržovaným terénem za svodidly se co nejdál vzdálit od
vozovky. Pokud tam bude 2 metrový kosený travnatý pás a
za ním plot s průchody mezi keře a dál mezi stromy, tak
mám kam uniknout. Pokud to bude bez travnatého pásu, tak
se budete prodírat keři a neudržovanými stromy pryč?
Travnatý pás za svodidly lze lehce udržovat strojně bez
omezení provozu na dálnici traktůrkem a rovněž tak ty
keře sousedící s plotem. Prostě se strojně přistřihnou
ze strany od travnatého pásu jako živé ploty kopírující
skutečné ploty a je údržba provedena bez uzavírek.
Jinak nepřehánějte s těmi 10-20 metry trávy. Já píši u
dálnic o metrech 2 !, o plotu a pásu keřů a o stromech,
lesu či polích. Doporučuji pozorně číst, než začnu něco
kritizovat.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 12:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Kamarád měl pole u silnice, kde historicky rostou mohutné jírovce prakticky v asfaltu. Aktivisté začali nové stromy vysazovat - správně - až za příkopem. A kamarád říkal: "Nejsem proti stromům kolem silnic, ale oni je sází na mém poli a až vzrostou, značně mně omezí úrodu."
Měl pravdu? Ano. Takže když se počítá s těmito opatřeními, měly by se potřebné plochy od majitelů vykoupit a přičlenit k silnici.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

10.7.2024 11:27
Do stredoveho pasu kere nepatri. Ty plechy jsou idealni. Nemusi se rezat, spolehlive odclonuji svetla od protijedoucich. Pokud jde o zasakovani, tak je vylozene nezadouci, aby se voda vsakovala primo do telesa dalnice, teleso dalnice by melo byt co nejsussi, aby bylo co nejpevnejsi. V opacnem pripade se pak musi dalnice casteji opravovat a to rozhodne neni ekologicka zalezitost.

Pokud jde o drobne zivocichy, jako zajic apd, tak nevidim problem v tom mit maly plotek doplnujici svodidla k zemi a velky plot tam, kde se standartne dava, tedy nekam daleko. Navic, pokud by ten velky byl aspon lemovan z vnejsi strany aspon sotolinovou stezkou pro pesi ci cyklisty, tak ten plot jiste nebude poskozovat zemedelska technika.

Pokud kere lakaji zivocichy k zivotu, pak je jich diky nim v miste vice a ztraty holt k tomu patri. Urcite tak zije tech zivocichu vice, nez kdyz jim radeji znicime zivotni prostredi. Pak sice nebudou ztraty na ceste, ale to je jen proto, protoze se nema z ceho ztracet - kde nic neni, ani smrt nebere.
Odpovědět
JV

Josef Volfík

13.7.2024 12:28
Jeďte z Prahy přes Slaný do Loun. Jak jsou zdevastované svahy okolo silnice, dálnice je naprosto děsivé. Možná to má nějaký důvod, ale já ho neznám a ani si ho nedovedu vymyslet.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist