Patří keře na svahy dálnic? ŘSD by je tam chtělo, protože keře svahy zpevňují. Ale je tu riziko
„Máme trochu spor s Agenturou ochrany přírody a krajiny. My bychom rádi osazovali svahy dálnic keři. Keře chytají prach, zpevňují svah, brání erozi,“ říká Hrušková. Agentura ale podle ní oponuje s tím, že keře se stávají úkrytem živočichů, kteří ale v blízkosti frekventované silnice často hynou.
Kvůli zvýšení bezpečnosti dopravy by ale ŘSD dávalo přednost tomu, aby na dálnicích byly bezúdržbové dělící pásy. „Jejich sečení snižuje bezpečnost, zvyšuje zácpy,“ vysvětluje Hrušková. Podle jejích slov ani s tímto agentura nesouhlasí, protože rostliny v dělících pásech pomáhají lépe nakládat s dešťovou vodou.
Jak téma vnímá sama Agentura ochrany přírody a krajiny?
Účinnou ochranou dopravního provozu před vběhnutím zvěře je umístění plotu.
„Pokud od oplocení očekáváme, že jeho hlavním účelem je omezit vbíhání zvířat na vozovku, je lépe ploty umísťovat za travnatým pruhem, obvykle 5-15 m od dálnice s tím, že keřová a stromová zeleň je umísťovaná až vně oplocení,“ říká Václav Hlaváč za agenturu.
Podle něho ale ŘSD očekává od plotu především vymezení vlastnictví pozemku z hlediska údržby – ŘSD zajišťuje údržbu v celém prostoru mezi plotem a dálnici, což je jednoduché pravidlo.
Hlaváč uznává, že stavba plotu uprostřed svahů zářezů a náspů může být technicky složitější, ale z hlediska funkce je to rozhodně vhodnější. „Takovéto umístění plotů je preferované i v evropské příručce Biodiversity & Infrastructure: a Handbook for action,“ říká Hlaváč.
Co z příručky vyplývá? Že vzrostlá zeleň mezi silnicí/dálnicí a plotem představuje atraktivní biotop lákající živočichy do zaploceného prostoru. Zejména v polní krajině je zeleň kolem dálnice často jedinou zelení a zvířata se snaží do tohoto prostoru dostat.
Přečtěte si také |
Okolí dálnic by mohlo být pro motýly a včely ráj, říká entomolog Hula, jen je potřeba jinak osítPloty procházející keřovými a stromovými porosty desítky metrů od silnice/dálnice umožňují živočichům nerušeně plot překonat (přelézt či podlézt). Překonání plotu v blízkosti vozovky je pro ně podstatně komplikovanější.
Vzdálené ploty za porosty dřevin jsou často poškozované, ať zemědělskou technikou, padajícími větvemi nebo stromy. Zvířata se pak snadno dostávají do zaploceného prostoru.
Vzdálené ploty za porosty dřevin nelze vizuálně kontrolovat z dálnice. Poškození plotů zde zákonitě zůstávají delší dobu neodhalená, což opět významně zvyšuje riziko vnikání zvířat do zaploceného prostoru.
Kromě bezpečnosti se ale také řeší téma biodiverzity. „V zásadě jde o to, že z pohledu biodiverzity je vhodné svahy udržovat tak, aby zde byl dostatečný podíl ploch neosázených keři a stromy a na těchto plochách byly zakládány a udržovány nízké, květnaté trávníky,“ říká Hlaváč.
Přečtěte si také |
Vědci chtějí pomocí rostliny kokrhel přilákat na zelené pásy u dálnic motýly„U nás se tyto přístupy zatím neprosazují lehce, ale první vlaštovky se už objevují, říká Hlaváč. „Již před více lety vznikl projekt ‚motýlí dálnice‛, realizace ‚biodiverzitních svahů‛ se povedla hlavně na momentálně budovaných úsecích dálnice D4, něco je už i na D3 i na D1 po modernizaci,“ vyjmenovává Hlaváč.
Bezpečná krajina z pohledu složek IZS ČR, správců liniových staveb a dopravy v kontextu negativních dopadů klimatické změny - texty, které vyšly na Ekolist.cz
Bude sucho, budou povodně. Adaptovat se na obojí současně je těžká úloha
Patří keře na svahy dálnic? ŘSD by je tam chtělo, protože keře svahy zpevňují. Ale je tu riziko
Stromy podél cest autům neuhnou
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
smějící se bestie
9.7.2024 06:24Vymýšlet vymyšlené raději, než se poučit v zahraničí, co - nebylo by to poprvé, že !
Pepa
9.7.2024 06:37Mnoho kilometrů plotu již bylo postaveno a střety se zvěří se snížily.
Tonda Selektoda
9.7.2024 07:28Slavomil Vinkler
9.7.2024 08:10Břetislav Machaček
9.7.2024 09:57rozdíl od stromu. Za pásmem keřů, které budou plnit funkci levné protihlukové stěny, už mohou být rovnou pole a lesy. Pro zvířata bude
hradbou nejen souvislý pás hustých keřů, ale hlavně ten drátěný plot
a ten přehledný pruh trávy přes který přes plot uvidí i auta a odradí
zvířata překonat ten plot. Trávu i keře může kosit a stříhat technika
pohybující se mimo dálnici v tom pruhu ty keře zastřihávat na roveň
plotu. Případné únikové dveře v plotě i plot samotný lze dobře kontrolovat
z travnatého pásu a ten může navíc sloužit pro zimní údržbu jako zásobní
prostor pro uklizený sníh. Vím, že stávající dálnice už dnes asi nikdo
měnit nebude, ale u těch nových stojí k zamyšlení, aby se předešlo všem
předchozím chybám. U silnic prosazuji totéž, aby byly stromy až za tím
pásmem keřů a pásem kosené trávy, či příkopu. Přehlednost by se tím
travnatým pásem zvětšila a pro zvěř by se zlepšily rozhledové podmínky
pro překonání komunikace. Vysoká tráva a stromy u krajnice jsou pro
zvěř, tak pro řidiče spíše na škodu, protože zhoršují přehlednost.
U oplocených dálnic jsou hlavním problémem přerušené části oplocení
kterými se zvěř dostane na dálnici mezi ploty a to nejen z úsporných
důvodů, ale i při nepromyšleném napojení přípojných komunikaci zcela
bez plotů. K čemu je tak plot kolem dálnice, když se na ni dostane
zvěř po přípojné komunikaci? No k ničemu, protože zvěř je v pasti
mezi ploty, odkud vede cesta většinou pouze do kafilérie.
Josef Volfík
13.7.2024 12:32 Reaguje na Břetislav Machačekpásmem keřů a pásem kosené trávy, či příkopu...
Co s vámi? Kvůli vám a vám podobným asi by bylo nejlepší mít okolo stran silnice ideálně tak 10 - 20 metrů nízké, často sekané trávy.
Břetislav Machaček
14.7.2024 09:57 Reaguje na Josef Volfíknelpět na nových stromech u krajnice. U nových dálnic je
přímo žádoucí mít možnost po havárii opustit auto a dobře
udržovaným terénem za svodidly se co nejdál vzdálit od
vozovky. Pokud tam bude 2 metrový kosený travnatý pás a
za ním plot s průchody mezi keře a dál mezi stromy, tak
mám kam uniknout. Pokud to bude bez travnatého pásu, tak
se budete prodírat keři a neudržovanými stromy pryč?
Travnatý pás za svodidly lze lehce udržovat strojně bez
omezení provozu na dálnici traktůrkem a rovněž tak ty
keře sousedící s plotem. Prostě se strojně přistřihnou
ze strany od travnatého pásu jako živé ploty kopírující
skutečné ploty a je údržba provedena bez uzavírek.
Jinak nepřehánějte s těmi 10-20 metry trávy. Já píši u
dálnic o metrech 2 !, o plotu a pásu keřů a o stromech,
lesu či polích. Doporučuji pozorně číst, než začnu něco
kritizovat.
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 12:44 Reaguje na Břetislav MachačekMěl pravdu? Ano. Takže když se počítá s těmito opatřeními, měly by se potřebné plochy od majitelů vykoupit a přičlenit k silnici.
Martin Vlk
10.7.2024 11:27Pokud jde o drobne zivocichy, jako zajic apd, tak nevidim problem v tom mit maly plotek doplnujici svodidla k zemi a velky plot tam, kde se standartne dava, tedy nekam daleko. Navic, pokud by ten velky byl aspon lemovan z vnejsi strany aspon sotolinovou stezkou pro pesi ci cyklisty, tak ten plot jiste nebude poskozovat zemedelska technika.
Pokud kere lakaji zivocichy k zivotu, pak je jich diky nim v miste vice a ztraty holt k tomu patri. Urcite tak zije tech zivocichu vice, nez kdyz jim radeji znicime zivotni prostredi. Pak sice nebudou ztraty na ceste, ale to je jen proto, protoze se nema z ceho ztracet - kde nic neni, ani smrt nebere.