Achillova pata železnice? Stromy
Co je ale aktuální téma, které do budoucna bude stále víc palčivé, jsou pády stromů a větví na železniční trať.
Opět se hledá cesta, jak by železnice a majitelé lesů mohli spolupracovat. Hovořila o tom na semináři k bezpečné krajině, který se konal v Poslanecké sněmovně, Jana Vybíralová z odboru provozuschopnosti – oddělení životního prostředí Správy železnic.
Lesní pozemky často přímo navazují na pozemky železnic. A často jde o vysokokmenné stromy. Z pohledu cestujících je to jistě zajímavé, z pohledu bezpečnosti železniční dopravy podstatně méně.
„Aktuální legislativa řeší rizika a bezprostřední ohrožení, ale ne systémově. Problém je, že poslední dobou padají na železnici nejen stromy, které jsou rizikové, ale i stromy, které jsou zdravé,“ říká Jana Vybíralová.
Za kolika zdrženími vlaků stojí stromy či větve, které spadly na železniční trať? „Jde asi o 900 událostí ročně, z nichž 108 má vliv na dopravu, ať už jde o samotné zdržení dopravy, nebo škody na infrastruktuře nebo škody na lokomotivách,“ uvádí Vybíralová.
V roce 2023 způsobil pád stromu či větve na trať škody v hodnotě 26 milionů korun. Zatímco pádů stromů či větví je v posledních letech zhruba stejně, výše škod narůstá.
Podle Správy železnic by bylo ideální, aby na železnici bezprostředně navazoval lesní porost tak, aby nejprve bylo nízké křoví, pak větší stromy a teprve ve větším odstupu vysoké stromy. Vnikl by jakýsi „V“ profil.
Správa železnic uzavřela s Lesy ČR memorandum, díky kterému vznikla pracovní skupina. Ta má ověřit vhodné postupy managementu lesů a vyčíslit ekonomické dopady změny lesnického hospodaření v ochranném pásmu podél železničních tratí.
Podobná pracovní skupina vznikla i ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a ministerstvem dopravy. Správa železnic zainteresovaným institucím předala datové vrstvy ochranných pásem pro železnici na území celé republiky.
Správa železnic upozorňuje, že úprava bezprostředního okolí tratí může mít i pozitivní vliv na biodiverzitu. Nízké křovinné patro či udržovaný pruh bezlesí je v naší přírodě cenný biotop. V bezprostředním okolí železnice je takové prostředí zcela bezproblémové a vítané.
Jana Vybíralová zmínila, že jsou v Česku vybrány čtyři demonstrační tratě, které vedou lesním úsekem. Na nich bude Správa spolu s dalšími institucemi hledat cestu, jak zajistit, aby byla železniční doprava bezpečná i v době, kdy klimatická změna přináší rostoucí počet nebezpečných meteorologických jevů, jako jsou vichřice, dlouhotrvající deště, sucho, námraza nebo extrémní bouřky, které mohou mít vliv na bezpečnost železniční dopravy.
Správa železnic už nyní ví, že to nebude snadné. Je totiž potřeba respektovat hned několik zákonů – zákon o drahách, lesní zákon, zákon na ochraně přírody a krajiny – které jdou leckdy proti sobě. Zejména pak zákon o drahách a lesní zákon se vzájemně v řadě bodů nerespektují.
Na Janu Vybíralovou navázal Zdeněk Šmída z Lesů ČR, který konstatoval, že kvůli velkým výkyvům klimatických podmínek narůstá počet pádů stromů na železnici, ale i do vozovek či do rozvodů elektrické energie.
Podle něj Lesy ČR zásadně změnily způsob obhospodařování lesů, zejména co se pěstování podél liniových staveb týče.
Šmída potvrdil, že vznikla pracovní skupina složená ze zástupců Správy železnic a Lesů ČR, která se věnuje otázkám lesnického hospodaření v okolí tratí. Podle jeho slov je cílem pracovní skupiny nastavení vzájemně vyvážených postupů pro zajištění bezpečného provozu na železniční dráze, přijatelných jak z pohledu SŽ, tak i pro LČR s ohledem na jejich zájmy v oblasti lesnického hospodaření.
První jednání pracovní skupiny proběhlo v březnu na lokalitě Červenka, jedná se o část lesa podél železniční tratě Olomouc – Přerov v CHKO Litovelské Pomoraví, kde byla vytipována problémová místa jak z pohledu Lesů ČR, tak z pohledu Správy železnic. Lokalita by se do budoucna měla stát pilotním projektem. Na místě bylo navrženo zřízení modelové lokality převodu lesa na les nízký s doporučeným obmýtím 25 let.
Přečtěte si také |
Zabezpečme stromy podél silnic a železnic. Stát ušetří miliardy, tvrdí expert na lesy a krajinu Aleš Erber„Lesy ČR poskytují Správě železnic od roku 2019 součinnost při vytipovávání stromů potenciálně nebezpečných pro provoz dráhy, včetně následného odstraňování stromů suchých, mechanicky poškozených nebo vykazujících příznaky špatného fyziologického stavu nebo chřadnutí,“ dodává Šmída.
Podle Šmídy nebývá s většinou druhů stromů systémový problém, potíže dělají jasany. „Strom vypadá jako zdravý, ale snadno se kvůli slabému kořenovému systému vyvrací při větru,“ konstatuje Šmída.
Bezpečná krajina z pohledu složek IZS ČR, správců liniových staveb a dopravy v kontextu negativních dopadů klimatické změny - texty, které vyšly na Ekolist.cz
Bude sucho, budou povodně. Adaptovat se na obojí současně je těžká úloha
Patří keře na svahy dálnic? ŘSD by je tam chtělo, protože keře svahy zpevňují. Ale je tu riziko
Stromy podél cest autům neuhnou
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (28)
smějící se bestie
11.7.2024 06:53Zelený a neschopná státní správa i justice !
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 12:55 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
11.7.2024 07:29Problém železnice je železnice. Není možné valit problémy kvůli naší pohodlnosti na druhé a přesto a právě proto se tak často děje.
Železnice, stejně tak jako liniové stavby je v krajině cizorodý prvek, natáhneme jej do lesů a pak se divíme.
To je podobný článek, jako se podivovat nad tím, že někdo obmotá auto kolem stromu dává za vinu stromu, který tam stojí nehnutě desítky let. Řidič je samozřejmě ok, protože za všechno může ten strom.
FRANTIŠEK PTÁČNÍK
12.7.2024 09:19 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJan Feranec
11.7.2024 10:18pepa knotek
11.7.2024 10:23Jaroslav Řezáč
11.7.2024 15:02 Reaguje na pepa knotekDohady jsou jak dětská hra na pískovišti.
Ján Prečuch
17.7.2024 09:49 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTaky tam kde máte dům byla kdysi lesostep, proto buďte od té lásky a zbourejte dům.
Jaroslav Řezáč
11.7.2024 15:04 Reaguje na pepa knotekFRANTIŠEK PTÁČNÍK
12.7.2024 09:23 Reaguje na pepa knotekJarka O.
12.7.2024 13:42 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍKBřetislav Machaček
11.7.2024 11:15lze řešit bez pokácení stromu. Mi vadil sousedův ořešák v příjmu signálu
internetu a stačilo umístit anténu jinam a výše bez jeho ořezu, či kácení.
Ale to jsem já, který oželel pár stovek na novou instalaci antény, abych
zachoval strom. Někde ta možnost není možná a strom musí ustoupit kvůli
bezpečnosti mnoha lidí třeba na železnici. Leckde se lpí na stromech u tratě, ale tentýž úřad dovolí pokácet zdravé stromy pouze kvůli stínění
oken domů. Ve většině případů je ale na vině neuvážená výsadba a taky
lpění na starých stromech, které jsou za svým zenitem a měly by být už
dávno nahrazeny mladými a zdravými stromy vhodnějšími pro dané místo.
Neustále se hasiči, správci komunikací a el. vedení potýkají s tím,
že někdo neuváženě vysadí strom a pak lpí na jeho zachování, ale odmítá
za něho zodpovědnost. Navrhuji zákon, že každý, kdo takový strom hájí,
bude nést taky plnou zodpovědnost za újmu, kterou způsobí. Rázem tak
přestanou blokace kácení nebezpečných starých stromů a nikdo nebude
vlastníkům kecat do jejich rozhodnutí k zajištění bezpečnosti. Je to
velmi jednoduché a levné pro celou společnost. Viník bude vždy znám
a bude mít povinnost se o stromy nejen starat, ale hradit veškeré jimi způsobené škody. Ano ty STROMY NEMOHOU ZA HLOUPOST LIDÍ, ale těm lidem
by nemělo projít, že zavinili neštěstí, či jiné škody. Jinak mne chtěli
přinutit ořezat stromy kvůli elektrickému vedení, které není zapsáno
v katastru jako věcné břemeno a mojí odpovědí bylo, že ať ho teda odstraní
a nebo dají do země, což bych jim dovolil. Nechali další buzerace se slovy,
že budu hradit veškeré škody, které stromy způsobí. Já jim řekl, že ano,
protože nemíním mrzačit stromy kvůli nesmyslně nastaveným ochranným vzdálenostem od vedení. Proč by nemohly pod dráty růst stromy, které
k nim nikdy nedorostou a vedle stromy mladé, zdravé s větévkami, které
nejsou schopny strhnout , nebo jinak poškodit vedení, které je tam navíc
postaveno bez jakéhokoliv povolení vlastníka. Bývalá praxe natáhnout
dráty někomu nad zahradou kvůli nejkratší vzdálenosti je zlo, které ten
pozemek trvale znehodnotí a náprava je z říše snů a pohádek, když dojde
na žádost o odstranění nepovolené stavby.
Dorian Černý
11.7.2024 19:36 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
12.7.2024 09:49 Reaguje na Dorian Černýkrku, tak se vám možná konečně v té dutině rozsvítí. Víte
já tu zažil boj ochranářů za torzo velké vrby u dětského
hřiště, které tak bylo nepoužíváno z hlediska bezpečnosti.
Jednou ale zapomněli podat každoroční zamítavé stanovisko
ke kácení a bylo to torzo zlikvidováno a kmeny převezeny
na okraj lesa k zetlení, Dnes už tam roste pětimetrový
statný dub, který je letos obsypán žaludy. A to už tam
mohl stát dub 10 letý, kdyby to ekoteroristé neblokovali. Dělají moudré ochraně přírody medvědí službu v místě, kde
je v tom lese takových torz nejméně 100 a jedno u hřiště
bylo důvodem jejich teroru vůči dětem a místním občanům.
Byla to akce přespolních ochranářů a ti místní zahambeni
mlčeli, protože by kácení povolili, ale nechtěli shodit
své souvěrce. Pak aby se v hospodě bál člověk hlásit k
ochranářství, když má takové souvěrce blokující třeba
i obchvat silnice, která ničí ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ LIDÍ
žijících kolem ní. Copak je životní prostředí důležité
pouze pro rostliny, hmyz a zvířata? Lidé nemají nárok
obchvat a likvidaci nebezpečného torza stromu u hřiště?
Chce to trochu zdravého rozumu a kompromisů, než té
hloupé radikality a zásadovosti.
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 13:02 Reaguje na Dorian ČernýFRANTIŠEK PTÁČNÍK
12.7.2024 09:32 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
12.7.2024 10:09 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍKk růstu a podmínky k růstu. Někdy je starým stromem strom
až ve svých 500 letech a někdy už po deseti letech, když
je na nevhodném stanovišti, kde vytváří problém jak z
hlediska bezpečnosti, tak jiných omezení. O "odborných"
ořezech jsem tu už v minulosti psal a že mi připadají
jako cílená příprava k pozdější likvidaci stromu, nebo
alespoň k opakování dobře placené práce. Ideálem je
vybrat pro dané místo strom, který nebude nutno ani
ořezávat a tím zvyšovat všechna rizika s tím spojená.
Leckde ve městech ale takové podmínky pro mnohé stromy
nejsou a tak nelze než tolerovat různé nepůvodní
kultivary, pokud tam nechceme neustále mrzačit naše
původní dřeviny. Je to i o podloží ze sutě a těch
inženýrských sítích, stínění oken budov a omezení
průjezdného průřezu ulice. Chce to rozum, praxi a
ne nějakou hurá akci bez rozmyslu. Pak na to doplatí
stromy a veřejnost se rozdělí na kritiky a zastánce
problémových stromů. Zažil jsem nákladné přesazení
stromu, kterému jsem tím předvídal jeho zmar. Ta
firma byla buď neodborná a nebo si byla vědoma, že
to nemá smysl, ale nevadilo ji dělat práci zbytečně.
Na jaře se na měsíc strom při pravidelné zálivce
zazelenal pouze na měsíc a pak uhynul. Ono mu ani
nikdo po přesazení neredukoval korunu, ale pouze
kořeny při jeho přesazení. No a v červnu přišla ke
slovu pila a fréza. Akce bratru za 150 tisíc, ale
co! Ekomagoři si vybrečeli přesazení, protože to
nemuseli zaplatit.
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 13:00 Reaguje na Břetislav MachačekBývalá praxe natáhnout dráty někomu nad zahradou kvůli nejkratší vzdálenosti je zlo, které ten pozemek trvale znehodnotí a náprava je z říše snů a pohádek, když dojde na žádost o odstranění nepovolené stavby. ...............
Nikdy jsem neměl problém s elektrikáři, když chtěli ořezat stromy na mé zahradě. Vždy jsme se dohodli, dokonce mně ořezali i jiné stromy, které jim nevadili.
A pokud máte problém, že vám el. vedení znehodnotilo pozemek, tak se od té elektřiny odpojte a zařiďte si vlastní. Chápete, že kvůli nákladům je třeba mít vedení co nejkratší?
Břetislav Machaček
14.7.2024 15:09 Reaguje na Jaroslav Pokornýdruhé strany po obecním pozemku, ale to by museli překreslit
plány, což se jim nechtělo. Takže vedení sousedovi přes můj
pozemek a to jsem měl být proti, aby byl bez přípojky?
Přes můj pozemek má vodu, plyn, kanalizaci, elektřinu i
telefonní přípojku. Po mé smrti bude mít předkupní právo a
pak ať si tam udělá co chce. Klidně ať to pokácí, ale nyní
to nedovolím, protože ochranná pásma jsou zcela nesmyslně
stanovena a neodpovídají skutečným podmínkám. Na takovém
inženýrskými sítěmi protkaném pozemku by musel být pouze
anglický trávník bez stromů a keřů.
karel krasensky
11.7.2024 20:48smějící se bestie
11.7.2024 21:25 Reaguje na karel krasenskynavíc by za to dostal pokutu, minimálně !
Břetislav Machaček
12.7.2024 10:21 Reaguje na karel krasenskymít pilu k uříznutí stromu, ale stačit zastavit vlak dříve, než vás
větev spadlého stromu v kabině propíchne jako oštěp. To jen tak
vyjedete z oblouku a stačíte tak leda zanadávat na ekology, kteří
bránili vykácení stromů u tratě. Na nic víc už často nezbyde čas.
To nehovořím o vykolejení a zranění cestujících. Přimlouvám se
za zodpovědnost ochranářů za takové situace, které tímto zavinili.
Oni jsou beztrestní a tudíž vesele blokují zajištění bezpečnosti
na tratích, silnicích a jinde. Ať dají ruku do ohně a uhradí újmu
na zdraví, životě a majetku. Už pouhá zpoždění by je zruinovala
a to nehovořím o škodách na vozidlech, trolejích, kolejích a už
vůbec ne na zdraví a životech. Ta osobní zodpovědnost je nutná
tam, kde schází zdravý rozum!
Dorian Černý
12.7.2024 20:06 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
13.7.2024 11:48 Reaguje na Dorian Černýže se nic nemá přehánět. Chránit nakloněný strom nad tratí, silnicí, či nad domem je hloupost a nebo má
ochránce převzít plnou zodpovědnost za případné
škody a zmařené lidské životy. O stavu stromů na svém pozemku má rozhodovat vlastník a nikoliv osoba, která za nic nezodpovídá. To je stejné, jako třeba
chránit zříceninu domu a bránit jeho zbourání i
za cenu lidských životů ohrožených pádem budovy.
I zde je za to zodpovědný vlastník a nikoliv ten
"zachránce" zříceniny. Ať převezme zodpovědnost
a chrání zříceninu do aleluja. Ekologové jsou
totiž těmi nezodpovědnými alibisty, kteří odmítají
veškerou zodpovědnost za své nesmyslné nápady.
Jsou jako nesvéprávné děti, které si zaťatými
pěstičkami a pláčem chtějí prosadit i to, co je
hloupé, ba až nebezpečné. PŘEVEZMĚTE ODPOVĚDNOST
ZA TY NEBEZPEČNÉ STROMY A NIKDO JE KÁCET NEBUDE!
Máte možnost dokázat opravdovou lásku k těmto
stromům při jejich záchraně. Už se těším, na ty
zástupy ochranářů ochotných toto podstoupit!
karel krasensky
11.7.2024 20:49Radim Polášek
14.7.2024 22:21Neprojevuje se tady zase zelené vytváření zbytečných problémů?
Břetislav Machaček
15.7.2024 19:24 Reaguje na Radim Polášeka byla radost dívat se na zelené okolí tratě. Když ale jedete doslova zeleným tunelem, tak vás na lokomotivě spíše jímá hrůza,
kdy některý spadne a mezi nim a vámi bude pouze sklo. Těm
zeleným o život nejde, ale strojvedoucím a cestujícím ano. Je
načase provést zase tu cyklickou obměnu a staré stromy vyměnit
za mladé a lépe pouze keře a stromy pak až v bezpečné vzdálenosti
od tratě. No a nebo tratě zrušit, jíst kořínky a nikam necestovat.
Ona kdyby blbost kvetla, tak někteří ekologové jsou samý květ!