https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/hasice-trapi-spatna-prujezdnost-krajiny-a-mest
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hasiče trápí špatná průjezdnost krajiny a měst

10.7.2024 05:58 | PRAHA (Ekolist.cz)
Už jedeme! Ilustrační snímek.
Už jedeme! Ilustrační snímek.
Hasiči se potýkají se špatnou průjezdností krajinou. Zmínila to Iva Brejzová z Generálního ředitelství Hasičského záchranné sboru. Tématu se 6. června věnoval seminář Bezpečná krajina z pohledu složek IZS ČR, správců liniových staveb a dopravy v kontextu negativních dopadů klimatické změny, který se konal v Poslanecké sněmovně.
 
Hasiči mají přesně určeno, jaké katastrální území má jaký stupeň nebezpečí, stupeň ochrany, od čehož se odvíjí, za jak dlouho musejí být na místě. Na málo obydlené oblasti s malým nebezpečím je předepsaný dojezd jednotky do 20 minut, na ty nejzranitelnější oblasti je doba dojezdu dvou jednotek do sedmi minut, další jednotka dorazí do 10 minut. Takové jsou předpisy.

„Nicméně ten reálný dojezd hasičů je ovlivněn přístupností krajiny,“ konstatuje Brejzová. A upřesňuje, že prací hasičů není zdaleka jen hašení požárů, ale i odstraňování překážek ze silnic, odklízení úniků látek do prostředí, vyprošťování osob či zvířat a mnoho dalších činností.

Do repertoáru hasičů tak patří i postarat se o těžký sníh, následky smrští a bouřkových jevů.

V roce 2023 hasiči řešili hasiči 170 tisíc událostí. Počet událostí meziročně neustále narůstá. „Rok 2023 vypadal docela dobře, ale pak během Vánoc kvůli počasí narostl počet události o 10 tisíc,“ říká Brejzová.

Co hasiče trápí hlavně při zasahování v krajině, je její prostupnost. Technika hasičů je velká a těžká. Hasiči běžně používají dva druhy cisternových stříkaček, ta menší váží 18 tun, ta větší 26 tun. Vozidla mají šířku přes 2,5 metru a třeba hasičské žebříky mají průjezdnou výšku 3,6 metru.

„V obcích hrají roli špatně zaparkovaná auta v ulicích, nebo auta blokující nástupní plochy hasičské techniky, roli hraje i hustota dopravy,“ vyjmenovává Brejzová, „v krajině je pak problém nedostatečná síť lesních cest, které jsou dostatečně kvalitní, aby unesly těžkou techniku.“ Problém jsou i těžko průjezdné porosty či větve a stromy, které zasahují do průjezdného profilu cesty.

Hasiči proto nedávno podali novelu zákona o protipožární ochraně, který by měl majitelům lesů přinést povinnost mít v lese dostatečně na husto lesní cesty s požadovanou únosností a průjezdností.

Hasiči také chtějí, aby se věnovala speciální pozornost lesům v chráněných oblastech a národních parcích, viz článek Jak ochránit národní parky před ničivými lesními požáry? Návrhy hasičů nejdou s ochranou přírody dohromady.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.7.2024 06:02
Jenom průjezdnost ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2024 09:27
Dopadne to tak, že kam není schopen vlastník zajistit dojezd, tak si bude
muset požár hasit sám. Ono to je zcela jasné, že se k požáru nebudou hasiči
prořezávat zarostlou lesní cestou pouze proto, že to vlastník zanedbal a
nebo si ji zarostlou prostě přeje. Ono se to chytrákům už vymstilo v NP ČŠ
a tak jinde přistoupili ke zprůjezdnění páteřních komunikací a kde to neudělají, tak se asi spoléhají na slíbené hasičské helikoptéry, ale ty
se svou hasební kubatůrou nikdy nenahradí pozemní techniku. A nejsou to
jen přístupové cesty, ale hlavně doslova "vypěstovaný" extrémně hořlavý
a výhřevný materiál ve formě souší, nahromaděného klestí a suché trávy.
To přímo volá po ničivém požáru , ale vysvětlit to opěvovačům požárů
lesů asi nemá smysl. Takže rada pro hasiče: kdo neudržuje dostupnost a
kdo se nesnaží eliminovat množství hořlavého materiálu, tak bude vyjmut
ze zásahů hasičů, kteří nebudou riskovat ztrátu životů a techniky pouze
proto, že někdo něco ZBYTEČNĚ zanedbal.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

10.7.2024 12:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Platí to i pro ulice zacpaný autama?
"Nezajímá nás, že vám hoří panelák, nemáte průjezdnou cestu, sbohem!"
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2024 14:27 Reaguje na Dorian Černý
Tam šťouchnou do auta tarasícího příjezd a blokujícího
nástupní plochu pro požární techniku autocisternou a je
prostor k hašení vytvořen, ale pokácejte 1000 stromů,
aby dojeli hasit les. Tam jde navíc o životy lidí a ne
o zanedbaný les plný souší, což nelze vůbec srovnávat.
Vždyť pro ekology je shořelý les základem pro prales
a proč ho tedy vůbec hasit?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.7.2024 15:21 Reaguje na Břetislav Machaček
můžete mi říci, kdo těm majitelům udržování takové cesty jako sní hasiči zaplatí?
Každá sranda něco stojí.


Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.7.2024 15:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Takové blouznění IZP, že si myslí, že do prostřed lesa budou jezdit jako na Václavák.
Měli by se všichni tak nějak probrat a trochu používat tu věc na krku.

Ani dva roky po požáru v NPČS se z toho někteří neprobrali.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2024 10:37 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jak sem už psal. Chci-li les chránit před požárem jako naši
předci, tak musím eliminovat taky množství snadno hořlavého materiálu na minimu a stačí na hašení hrabanky a suché trávy
tlumnice, nebo v nouzi ho "uplácat" větvemi. Pokud chci, aby
tam dojeli hasiči, tak musím cestu udržovat tak, aby tam
dojet mohli. Pokud toto vše nechci, tak si musím pořídit
na své náklady techniku a lidi schopné požár uhasit. Jiná
možnost mimo toho nechat les shořet už není. Takže mají
ti majitelé a správci na výběr a je na nich, co vyberou.
Vžijte se do pozice hasičů, kteří se budou muset prořezat
k požáru lesa plného souší jako v NO ČŠ, kde na ně ty
hořící souše padaly a vytvářely hořením žár, který zničil
i skály a hlínu spekl na cihlu. Má význam kvůli něčí
hlouposti a lajdáctví riskovat život a drahou techniku?
Prostě jim došla trpělivost s blázny a lajdáky a řekli,
že buď vytvoří podmínky k hašení a nebo se postarají o
ně sami. Hasičům v tomto fandím, protože neztratili
zdravý rozum vytahovat za někoho horké brambory z ohně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.7.2024 16:52
Ve městech bývá i dvojí policie - takže ta průjezdnost je práce pro ně.
Když dovedou jinde pokutovat za špatné stání a to okamžitě !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.7.2024 08:02
Požáry v lesích nepůsobí jen materiální škody, či nejsou úžasnou obnovou přírody. V posledním časopise Vesmír jsou výsledky zkoumání důsledků požárů v Americe zejména na zdraví obyvatel. Poškození není jen akutní, chronické i k těm dvěma němcům. Parkinson a Altzheimer.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.7.2024 15:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
Intenzivě hasit je tady i o zdraví populace a dožití. Kolik pak je to emisí ze starých kotlů takový požár?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist