Betonu se nenajíme, ani když jej budeme zapíjet řepkovým olejem. Odpovědi SPD na předvolební anketu Ekolistu
Odpověď SPD: Betonu se nenajíme, ani když jej budeme zapíjet řepkovým olejem
Odpověď koalice Pirátů a Starostů: Odčinit škody, které byly v ČIŽP napáchány během vlády ANO, nebude jednoduché
Odpověď Přísahy: Ministrem životního prostředí by měl být odborník. Nebo politik, obklopený odborníky
Odpověď SPOLU: Nový blok v Dukovanech ano, ale bez Ruska a Číny. A obnovitelné zdroje k tomu
Odpověď Strany Zelených: Ukončíme spalování uhlí nejpozději do roku 2030. Jádro necháme dožít, nové bloky stavět nechceme
Jsem členem parlamentní vyšetřovací komise. Naším úkolem není provádět šetření, ale kontrolovat, zda policejní postup neopomenul některé skutečnosti. Ukazuje se, že případ je daleko složitější, než se zdálo. Promiňte, víc nemohu sdělit. Jsem vázán mlčenlivostí.
Současná vyšetřovací komise uzavře své šetření těsně před volbami. Zda po volbách vznikne nová komise, nemohu zaručit. Pokud budu opět zvolen, budu iniciovat pokračování.
Jste spokojeni s prací České inspekce životního prostředí? Jak hodnotíte práci Erika Geusse coby ředitele inspekce?
Jak jsem již sdělil, jsem vázán mlčenlivostí.
Dosavadní vláda dala do pohybu výstavbu kanálu Dunaj – Odra – Labe. Jaký je váš postoj k této stavbě?
Myšlenka propojit Baltské, Severní a Černé moře je stará pár set let. Konkrétní plán vznikl 11. června 1901, kdy byl podepsán Vodocestný zákon, ve kterém byla zakotvena i výstavba průplavu Dunaj–Odra–Labe. Uvedený projekt podporoval a dále nechal rozpracovat Jan Antonín Baťa. Doprava po vodě je nejefektivnější forma transportu. Jako ekolog nemohu sledovat pouze ekonomické zájmy, ale musím brát úvahu dopady na životní prostředí. Původní projekt – spojení tří moří, neschvaluji. Půjde o příliš citelný zásah do krajiny, který nevyváží ekonomický přínos.
Jinak ovšem vidím situaci v propojení Dunaje a Odry. Baťa vybudoval plavební kanál s jezy až do Otrokovic. Podobně splavněná je Odra až k hranici Polska. Zbývá prokopat cca 10 km úsek k propojení obou řek. Samozřejmě bude nutné prohloubit a rozšířit střední tok řek Moravy, Bečvy a Odry. Součástí tohoto procesu je přestavba mostů přes řeku a vybudování nových zdymadel. Náklady budou poloviční, zásah do krajiny minimální a ekonomický efekt velmi vysoký.
Jste pro splavnění jen Labe a/nebo jen Odry?
Odpověděl jsem v minulé otázce. Jsem pro splavnění Dunaj – Odra.
Přírodovědci i majitelé lesů roky upozorňují, že přemnožená zvěř působí v lesích miliardové škody. Jak chcete tento problém řešit?
Musíme si položit otázku: Proč k tomuto dochází? Člověk zabírá stále větší plochy území a prostor pro zvěř se zmenšuje. Snižování počtu zvěře není řešení. Musíme zvážit, co potřebujeme více. Zabetonovanou a zaasfaltovanou krajinu, nebo symbiózu mezi člověkem a přírodou.
Letos padly pod stůl dvě poslední novely mysliveckého zákona. Budete iniciovat novelizaci tohoto zákona? Jaké úpravy v něm chcete prosadit?
Úprava mysliveckého zákona řeší pouze kosmetické vlivy (norování, využití lišek pro trénink loveckých psů, střílení zvěře lukem a šípem…). Neměli bychom se zabývat hlavním posláním myslivců? Aby zvěř měla dostatek prostoru pro přirozený život, nebyla nucena ničit pole a čerstvě vysazené stromky?
Co uděláte se záměrem na výstavbu nových bloků Jaderné elektrárny Dukovany?
Pokud chceme dostát nařízení Evropské komise a snížit obsah uhlíku v atmosféře, musíme výrazně omezit výrobu elektřiny spalováním uhlí. Elektrický potenciál vodních zdrojů dokáže zajistit max. 4 % energie. Na padesátém stupni severní šíře nelze očekávat výrazné využití sluneční energie. Pohoří, které obklopují českou kotlinu, nenabízejí výrazný podíl energie z větru. Stejně nízký je i podíl geotermálních zdrojů. Zbývá pouze atomová energie.
Kam by měla, podle vás, směřovat česká energetika?
Nejekologičtější energie je ta, kterou nespotřebujeme a nemusíme ji vyrobit. Cestu vidím v nízkoenergetických technologiích a střídmosti člověka.
Kam by podle vás měla směřovat česká zemědělská politika?
K zemědělské soběstačnosti. Nepěstovat monokultury, které momentálně nesou peníze a současně vyčerpávají půdu. Modernizovat zpracovatelský průmysl, abychom nevyváželi plodiny, ale hotové výrobky. Zastavit ničení zemědělské půdy zbytečnými stavbami. Betonu se nenajíme, ani když jej budeme zapíjet řepkovým olejem.
Seznámili jste se závěry poslední zprávy IPCC? Pokud ano, promítnete tuto znalost do reálných politických kroků? Jakých?
Zákaz automobilů poháněných spalovacím motorem po roce 2035 je scestný. Čím stávající pohonné jednotky nahradíme? Elektřinou? Naší republikou projede denně 50 tisíc kamionů. Využívaný výkon motoru jednoho kamionu je zhruba 200 kW. To znamená, že budeme potřebovat cca 10 tisíc MW navíc. To je pětkrát více, než výkon Dukovan, či Temelína. Pokud sázíme na vodík, pak tento plyn musíme vyrobit. Kde vezmeme energii na jeho výrobu? Každá přeměna, či akumulace energie je ztrátová. Pokud přejdeme na tyto tzv. ušlechtilé energie, pak zatížíme přírodu daleko více, než dnes. Jediným řešením je decentralizace výroby a tím snížení, mnohdy nesmyslného, převážení zboží z místa na místo.
Máte nějaké konkrétní představy o tom, jak posílit odolnost České republiky vůči projevům změny klimatu?
My nesmíme dopustit, aby ke změně klimatu došlo.
Máte nějaké konkrétní představy, jak by Česká republika mohla zmírnit svůj příspěvek ke klimatické změně?
Již jsem naznačil.
Měly by se v České republice stavět další přehrady či nádrže? Pokud ano, kde?
Čechy jsou na střeše Evropy. Žádná voda k nám nepřitéká. Žijeme pouze z toho, co nám naprší. Abychom zabránili suchu z let 2015 – 2019, musíme se naučit vodou šetřit. Budování velkých přehrad není řešení. Přehrada sice zadrží velký objem vody, ale jen v jednom místě a za kopečkem bude opět sucho. Česká krajina potřebuje tisíce drobných tůní, mokřadů a meandrů na potocích, či řekách.
Kdo by podle vás měl být budoucím ministrem/ministryní životního prostředí? A proč?
Člověk, který dokáže zabránit ničení přírody a nebude to na úkor razantního snížení životní úrovně obyvatel ČR.
Odpovědi za SPD připravil Jaroslav Holík.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Michal Ukropec
7.9.2021 12:25Jaroslav Řezáč
11.9.2021 09:15 Reaguje na Michal Ukropecsmějící se bestie
7.9.2021 13:40To prodlení jde za prvními vládami po r.1989 !
Jaroslav Řezáč
11.9.2021 09:24 Reaguje na Karotka ZMiroslav Kroulík
7.9.2021 23:07Jarek Schindler
8.9.2021 12:46 Reaguje na Miroslav KroulíkNení náhodou pravda, že nahradit jádro těmi " zelenými zdroji" by bylo podstatně dražší. Jinak odpovědi pana Holíka, tedy až na tu decentralizaci, se mi líbí.
Šimon Špidla
8.9.2021 21:48 Reaguje na Jarek SchindlerZapomeňte na energetickou soběstačnost. Energetická soběstačnost je chiméra. Měli bychom investovat zejména do FV a VTE, akumulace, vodíku a sítě. To vyjde podstatně levněji. Nebude se totiž muset lít beton ve velkém, hledat úložiště pro vyhořelé, ale stále nebezpečné palivo a desítky let pak za nehorázné náklady rozebírat staré vysloužilé kraksny.
Svatá Prostoto
9.9.2021 11:18 Reaguje na Šimon ŠpidlaA jj, hlavně VTE a FV ... to bude taková pěkná tečka za naší krajinou. Navíc tady to fakt není jak u takového Hvide Sande, kde fouká buď hodně a nebo fakt jak kráva (a choť po 4 dnech prohlásila, že už ji tam nikdy nikdo nedostane:-).
Jarek Schindler
9.9.2021 20:58 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
10.9.2021 08:50 Reaguje na Jarek SchindlerSamozřejmě by to nebylo nutné, ale třeba 40% už ano.
Dále rozvíjet jádro, bez kterého se zatím neobejdeme, ovšem v moderním systému SMR, mastodonta stejně nepostavíme vůbec.