https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bez-zapocitani-neviditelnych-emisi-do-narodnich-planu-se-klima-nezlepsi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bez započítání neviditelných emisí do národních plánů se klima nezlepší

20.4.2020 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Velká Británie nechává neviditelnou emisní stopu svou poptávkou a dovozem v zámoří. / Ilustrační foto
Velká Británie nechává neviditelnou emisní stopu svou poptávkou a dovozem v zámoří. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Obnovitelné zdroje energie, elektrické spotřebiče i chytré domácnosti, nastavené na nejvyšší stupeň energetické efektivity, elektromobily nahrazující osobní auta na fosilní paliva. Nic z toho nedokáže srovnat neviditelnou emisní stopu, kterou Velká Británie nechává svou poptávkou a dovozem „v zámoří“. Proč by na tom mělo záležet? O tom píše Independent.
 

V roce 2016 se se 46 % britské uhlíkové stopy realizovalo mimo území Velké Británie, v zahraničí. Pro srovnání, v roce 1990 to bylo jen 14 %. Znamená to tedy, že se Britové staví k životnímu prostředí a vlastní emisní bilanci rozumněji? To možná ano, ale jen potud, že atmosféru znečišťující procesy přenechávají na jiných a sami se soustředí jen na dovoz hotových produktů.

Pořád jsou tu ale emise, které by bez jejich poptávky nevznikly. A přesto se neobjevují v jejich celonárodní bilanci skleníkových plynů. Což, jak zmiňuje WWF ve své aktuální zprávě, je trochu podivné.

Vlastně, za období 1990-2016 se britské domácí emise související s konzumní spotřebou zboží a služeb snížily o 15 %, zatímco v jiných odvětvích dokázala utáhnout kohout o skoro čtyři desítky procent. Zlepšila průmysl i výrobu energií. Ale nikoliv vlastní produkci, kterou jen nahradila dovozem. S tím, že s tím spojené emise nechala v třetích zemích. Prostě takový offshore systém.

„Klimatické změny jsou globálním problémem a budou vyžadovat globální řešení,“ vysvětluje Stephen Cornelius, poradce WWF. „Pokud chceme dosáhnout našeho závazku nulových emisí do roku 2050, měli bychom začít být upřímní a připustit, že se nestačí věnovat zlepšením jen v oblasti naší produkce, ale i spotřeby.“ Jak tedy podle WWF vypadá skutečná emisní bilance Velké Británie?

Nejprve to, co mají a řeší doma: 9,7 % vytápění domů, 8,6 % připadá na automobily, 8 % zastoupení produkce energie, 6,7 % stavebnictví, 6,6 % je o zemědělství a 5,9 % se týká letecké přepravy. Dohromady kolem 45-46 procent (z celkových 54 %, které vznikají uvnitř britských hranic). Mimochodem, jen tři z těchto šesti zásadních sektorů mají potenciál dosáhnout v následujících třiceti letech skutečné dekarbonizace. A ta zbylá chybějící polovina? Podle WWF to jsou ony neviditelné emise, které vytváří britská poptávka v zahraničí.

Kde přesně? Kolem 10 % připadá na země EU, 7,3 % na Čínu a dvakrát 5,3 % na Afriku a střední východ. Uhlíkovou stopu (3,5 %) zanechává Británie i v Rusku. Konkrétní položky zastoupení dovozu se podle zemí liší, ale obecně jde o potraviny a pochutiny, oblečení a elektroniku.

„Víte, soustředit své dekarbonizační úsilí jen čistě na národní měřítko nepomůže změnit celobritský příspěvek ke klimatické změně,“ říká Cornelius. Skutečná změna přesahuje hranice a je třeba počítat s tím, že lokální snaha omezit emise těžko přinese zlepšení, pokud je kompenzována emisemi vyprodukovanými za hranicemi.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

20.4.2020 16:16
Naco jít do Británie. Když máme být k CO2 důslední, tak je třeba vyčíslit emise třeba na naši fotovoltaiku, komponenty větrníků, vytěžené lithium a kobalt elektromobilů, dovezenou ocel, dovezený cement atd vyrobené či vytěžené v Asii nebo jinde mimo Evropu.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist