Češi a elektroauta: Skoro polovina lidí je odmítá nebo je skeptická, nadšenců je 19 procent
Českou společnost lze podle výsledků průzkumu rozdělit na čtyři skupiny. První tvoří "skalní odmítači", kterých je 21 procent - elektroauta jim jsou nesympatická, nevidí na nich nic pozitivního. Druhou skupinu tvoří "skeptici", těch je 25 procent - elektrické automobily jsou jim převážně nesympatické, spatřují u nich mnoho negativ, ale uznávají některá pozitiva.
Třetí skupinou jsou "vyčkávající, kterých je 34 procent - k elektroautům necítí ani sympatie ani antipatie a vidí u nich jak pozitiva, tak negativa. Poslední skupinou s 19 procenty jsou "nadšenci" - elektrická auta jsou jim skoro výhradně sympatická, vidí u nich pozitiva, ale i oni mají obavy z některých negativ.
Jako negativum elektroaut vnímá 87 procent lidí ekologické dopady likvidace autobaterií, 72 procent respondentů se obává nedostatku kovů pro jejich výrobu a 70 procent účastníků průzkumu vyjádřilo obavy z vyššího rizika požáru. Víc než 60 procent oslovených má obavy z destrukce automobilového průmyslu v Evropě i v Česku, z provozních omezení v mrazech či z nedostatku elektrické energie pro provoz elektrických vozů.
Lidé naopak pozitivně vnímají tichý provoz elektroautomobilů v okolí silnic stejně jako plynulou a tichou jízdu pro posádku, obojí zmínilo 84 procent lidí. Technologicky vyspělou výbavu ocenilo 77 procent respondentů a bezemisní provoz 76 procent Čechů. Dotázaní kladně vnímají i dynamické vlastnosti elektrických vozů, nezávislost na producentech fosilních paliv nebo bezpečnost srovnatelnou s klasickými auty.
Bariérou přechodu na elektroauta je jejich vysoká cena. Polovina lidí by podle zjištění STEM/MARK akceptovala cenu 300 000 korun za nový vůz střední třídy. "Lidé by tedy o elektroautu uvažovali za přibližně třetinové ceny proti současnosti," uvedli autoři průzkumu.
Druhým důležitým parametrem je dojezd, polovina lidí by akceptovala 500 kilometrů na jedno nabití. Na jedno nabití nyní většina aut ujede okolo 300 kilometrů, ale mnoho typů už tuto hranici překonává.
Česko podle statistik zůstává na trhu elektrických osobních aut dlouhodobě na chvostu. Loni se v ČR prodalo necelých 7000 elektroaut, to jsou zhruba tři procenta ze všech prodejů.
Výzkumu agentury STEM/MARK prostřednictvím on-line dotazování na Českém národním panelu se koncem dubna zúčastnilo přes 500 lidí od 15 do 64 let.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
Jaroslav Řezáč
12.6.2024 05:03Pokud chcete nějakou " zajímavost" a máte ty peníze, tak asi to je možné.
Měli bychom se přestat oblbovat, že elektroauto je nějaká ekologie, protože evidentně není.
Uhlíkově neutrální je až po ujetí 150-220 tisíc km. Což je pro mnohé 15-20 let provozu, tedy doba jaká se počítá životnost konstrukce je 15 let.
Tonda Selektoda
12.6.2024 06:54Lukas B.
12.6.2024 08:14hele, nebylo by nakonec fajn nebrzdit elektromobilitu žádnými pitomými dotacemi a zvýhodňováním, aby se mohla prosadit sama, tj. aby pro získání zákazníka musela inovovat a neustrnula ve spokojené těžbě dotací?
mimochodem, ve všech parametrech, ekonomikou počínaje přes CO2 bilanci, komfort používání, požární bezpečnost a recyklací konče jsou elektromobily zatím horší. jediné pozitivum je nízká hlučnost při nízké rychlosti*) a outsourcování smradu o kousek vedle.
*) při rychlostech mimoměstských a dálničních je hlavním zdrojem hluku aerodynamika a kontakt pneumatika-vozovka. tam elektromobil nepřináší vůbec nic.
Honza Honza
12.6.2024 08:49na Západě je základem krása a novost výrobku, aby nebyl opotřebovaný, ošklivý, rovněž je zde vysoká cena práce a elektromobil žádné opravy nepotřebuje.
Čechům více než o krásu jde o funkčnost a ekonomiku. Stále hledat nabíječku, nevědět, zda vůbec dojedu nebo s velkým zpožděním je velké omezení elektroaut. Ekonomika je také sporná kvůli vysoké nákupní ceně, stále se zvyšující ceně elektřiny a nulové ceně starého auta.
Jenomže mít stále vše nové a krásné, vyhazovat staré věci je vysoce neekologické!
Lukas B.
12.6.2024 09:31 Reaguje na Honza HonzaVladimir Mertan
12.6.2024 12:54 Reaguje na Lukas B.https://www.youtube.com/watch?v=pN_YAJdfdHg&ab_channel=kolokolna
Lukas B.
12.6.2024 13:52 Reaguje na Vladimir Mertanostatně sandálky... přistěhovalci z krajů kde je celý rok příjemné teplo až odporné vedro se první rok v nevlídné evropě musí učit, jak se do sychravého počasí a mrazu oblékat. přistěhovalec prvního roku se bezpečně pozná podle toho, že má na hlavě kulicha, na sobě péřovku a jektá zubama, protože má na nohou naboso sandále.
a to nemluvím nikterak o přistěhovalcích tzv. uprchlících a azylantech, ale o studentech, vysoce kvalifikovaných expertech a podobně.
Vladimir Mertan
12.6.2024 09:44 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
12.6.2024 11:27 Reaguje na Vladimir MertanEmil Bernardy
12.6.2024 09:33Někde jsem četl,že snad před 130ti roky v Londýně měli obavy z katastrofy pro město díky sílíci veřejné dopravě.Hrozily metry koňského hnoje v ulicích.Nekecám a tito lidé situaci znali a byli!!! moudří!!!....Spalovací motory se prosadily ne péčí úředníků , aktyvisti ještě asi nebyli,nebo byla jiná témata,prostě až to konstruktéři dotáhli a bylo to.Fungovalo to a bylo to dostupné..
A elektromobilita .... jak dlouho máme tramvaje a troleje nad železnicí...
Až se to tak vymaká s pohonem automobilů,bude to bez keců.Ale politikové a úřednictvo to opravdu neumí,Umí pokuty.Dostali dokonalé radary,tak ždímou 1km plus povolená rychlost.
Jako dítě jsem tvořil modýlky letadýlek a lodiček,letadla jenom!!!spalovací motůrky 1-3ccm.Dnes létají snad 10 let tyto hračičky pro taťky,dědečky i děti jako helikoptérky a letadýlka na elektromotůrky,a až to šikovní konstruktéři dotahnou , budeme si rádi kupovat elektroauta. Spotřebitel dokáže dnes zvážit.který dopravní prostředek koupit za nemálo peněz...
Honza Honza
12.6.2024 11:24 Reaguje na Emil BernardyNejlepší je svoboda, volný trh bez úředníků, zákazů, příkazů.
Emil Bernardy
12.6.2024 16:05 Reaguje na Honza Honzaspíš jen diváci,jako já,je dobré umět odfiltrovat šum,hluk .Křiklouni svět nespasí.
smějící se bestie
12.6.2024 11:02dnes o nich mluvili na ČRo2 od 9:05 do 10:00.
První takové auto vyrobili před 180roky, takže to mělo dostatečný náskok před spalovacími motory a ty jsou stále použitelnější i dlouho budou.
Ty baterie jsou jejich problém - ano do města jsou použitelná při určité velikosti, hmotnosti/váze.
Jaroslav Řezáč
12.6.2024 18:30 Reaguje na smějící se bestieRadek Čuda
12.6.2024 15:30A když si tomu přidáme neustále stoupající zatížení různými daněmi, odvody a dalšími vynucenými platbami, tak je to na úrovni toho, jako když MPA s víc jak čtvrt míčem měsíčně z peněz daňových poplatníků lidem radí dva svetry.
To by s prominutím nasralo i vyřezanýho svatýho.
Jiří Kvítek
12.6.2024 18:50A brzy se ukáže, jakou ten nesmysl má budoucnoust!
To samé FVE a podobně uměle prosazované výdobytky ekonaivů...
Břetislav Machaček
13.6.2024 09:14Na to je stejná odpověď jako na elektromobily. Nemají na předražené díla a
ani elektromobily. Pokud mají stále třetinové a nebo poloviční příjmy proti
těm lídrům v nákupu elektromobilů, tak je nebudou nakupovat jako oni.
Stačí se podívat kdo je u nás kupuje. Bohatí jako třetí, či desáté auto
a nebo firmy, které dají náklady do základu daně. Proč nemůže třeba totéž
obyčejný člověk, že by si cenu elektromobilu odečetl z daní? Pak by možná
odbyt stoupl, ale odkud brát daně, když ne od chudých? Bohatým je přece
nelze brát, když zákony tvoří právě ti bohatí a pes psa jen tak nekouše.
Navíc pracující člověk ve dne jezdí a v noci elektronesmysl ze solárů
nedobije, ale pouze drahým proudem ze sítě. Ten, kdo má auta dva, či
tři, tak ten nesmysl ve dne soláry dobije a večer se s ním jako EKOlog
předvede při cestě za kulturou a zábavou. To už ale ten pracující spí,
aby ráno časně vstal a jel ojetým spalovákem makat pro blaho "EKOloga"
vlastnícího elektromobil dobíjeným ze solárů.