https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/dojedu-tam-rady-jak-se-majitele-elektroaut-mohou-vyporadat-s-uzkosti-z-dojezdu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dojedu tam? Rady, jak se majitelé elektroaut mohou vypořádat s úzkostí z dojezdu

31.5.2024 05:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
To nechceš.
To nechceš.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Co nedá spát řidičům, kteří jsou čerstvými uživateli elektromobilů či přesednutí do něj zvažují? Obava, zda je elektromobil opravdu doveze do cíle, jestli je cestou nenechá někde viset s prázdnou baterií. Je to obava tak konkrétní, že se pro ni vžilo označení „úzkost z dojezdu“.
 
V Norsku, které je v přechodu na elektromobilitu podstatně dál než Česko, se v roce 2013 slovo rekkeviddeangst, označující právě úzkost z dojezdu, málem stalo slovem roku. Skončilo hned druhé.

Poprvé se pojem úzkost z dojezdu objevil ale už mnohem dříve, v roce 1997, tedy v době, kdy u nás o elektromobilitě nebylo vidu ani slechu. Tehdy jej použil Richard Acello v článku pro San Diego Business Journal v reportáži o řidičích elektromobilů GM EV1.

Na úzkost z dojezdu u nových či potenciálních řidičů elektromobilů se nedávno zaměřila i studie Chalmersovy technické univerzity ve Švédsku a Delawarské univerzity v USA. Vědci se v ní zajímali o prožitky a vnímání elektromobility u čerstvých řidičů elektromobilů. A snažili se přijít na to, jak se lidé mohou s úzkostí vypořádat.

Výzkumníci uznávají, že v jistém ohledu je přechod ze spalovacího vozu do elektromobilu určitá mentální evoluce. Se spalovacími auty na jednu nádrž totiž zpravidla dojedete opravdu daleko a „nic neřešíte“, a když je potřeba natankovat, tak je čerpací stanice za každým rohem. Naplnit nádrž trvá chvilku, neřešíte kompatibilitu zástrček, klientský účet. Natankujete, zaplatíte, jedete.

Nabíjení elektromobilu je trochu dobrodružnější součást mobility. Jak zjistili vědci, noví řidiči elektromobilů však často zůstávají u starého způsobu myšlení. Úzkostlivě pak kontrolují stav nabití baterie a vyhlížejí vhodná dobíjecí místa. Přesně tohle pak u řidičů vyvolává pocit úzkosti.

„Zkušení uživatelé elektromobilů dají auto nabíjet automaticky po příjezdu domů nebo do práce. Stane se to součástí jejich ranní nebo večerní rutiny. A díky tomu nemusí myslet na to, kde cestou dobijí,“ říká profesorka Frances Spreiová z Chalmers University of Technology, která studii vedla spolu s Willettem Kemptonem z University of Delaware.

„U elektromobilů hraje velkou roli doba, potřebná k nabití vozu. Když ale dáte elektromobil po příjezdu z práce nabíjet přes noc, je času na pomalé nabití dostatek,“ říká Frances Spreiová. „Co si musí řidiči elektromobilů dobře naplánovat, jsou dlouhé cesty.“ V tom dnes ale pomohou buď samotná auta se svým softwarem nebo navigace.

Největší není nejlepší

Jednou z cest, kudy se udávají myšlenky lidí při zvažování elektromobility, je pořídit si vůz s co největší baterií. Jak ale naznačují výzkumníci, dost možná se dá jít jinou, levnější cestou. Protože čím větší je baterie elektromobilu, tím víc stoupá jeho cena.

„Trend pořizovat velké baterie je tu patrný,“ říká profesorka Frances Spreiová. Ale podle výzkumů by většině řidičů měl pro pohodlný život stačit i elektromobil, jehož baterie dovolí menší dojezd, než má běžné auto se spalovacím motorem.

Velké baterie dávají smysl, pokud řidič často jezdí dlouhé trasy. Ale na většinu běžného ježdění stačí elektromobil s menší kapacitou baterie.

Podle Spreiové pro každodenní jízdu většiny lidí elektromobilem není třeba o nabíjení příliš přemýšlet. Je potřeba mít doma či v zaměstnání možnost připojit automobil k elektrické síti. Žádná úzkost z dojezdu se pak nekoná.

Jednoduchou odpověď na to, jak se mohou potenciální řidiči elektromobilů vypořádat s úzkostí z dojezdu, dává studie American Automotive Associacion z roku 2020. Jejich lékem na ni i na všeliké jiné obavy z elektromobilů je doporučení prostě si elektromobil pořídit.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TS

Tonda Selektoda

31.5.2024 07:59
Článek jen potvrzuje, že technologie elektromobilu, s jeho současným zdrojem energie, je vhodná na courání po městě, případně tak zhruba do vzdálenosti 100 km od něj. Na větší vzdálenosti je lepší se na současné ideály záchrany Země vykašlat, a v zájmu zajištění bezpečného dojezdu do cíle a zpět, bez zbytečného stresu, sednout raději do auta se spalovacím motorem. Nebo zvolit jiný druh přepravy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.5.2024 08:21
Odpověď je prostá, bohužel ji zaslepenci nevidí.
Odpovědět
pk

pepa knotek

31.5.2024 11:01
Tak kromě klimatické úzkosti tu máme už i úzkost z dojezdu. Kráčíme správným směrem, u Chocholouška bude za chvíli plno.
Odpovědět
JE

Jaroslav Ehl

31.5.2024 13:11
Ale řešení zde již bylo cca 10 let zpět. Jmenovalo se to Opel Ampera. Tento hybrid měl malý diesel stabil, který poháněl generátor a ten elektromotor a přebytek strčil do baterie. Celé to mělo dojez cca 600 Km a hlavně se to dalo "nabít" u stojanu za 5 minut😂. Celé to ovšem byl propadák, protože ropa byla za 💋. Osobně používám auto, kde je elektro jen jako doplněk výkonových špiček, dojezd na 46 litrů benzínu je 850 km. Výhoda: žádný bolehlav a hlavně si sám určuji, kdy je pouza na venčení, či kávu. Jinak tento princip pohunu rozpracoval rodák z Liberce, FP, již počátkem 40-tých let minulého století. Tolik moje řešení úzkosti z nedojetí.
Odpovědět
HH

Honza Honza

1.6.2024 09:03 Reaguje na Jaroslav Ehl
To je nejrozumnější názor: kompromis ve formě hybridu, ne zkostnatělý fanatický přístup (typický pro ekology)
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

1.6.2024 14:56 Reaguje na Honza Honza
To není nejrozumnější názor.
Je to JEDINÝ rozumný názor.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

4.6.2024 23:21 Reaguje na Jaroslav Ehl
Diesel stabil s generátorem přes elektromotor pohání auto a ještě dodíjí baterii? To žádný malý motor nebude, musí pokrýt dlouhodobou jízdu např po dálnici, smysl má v situacích kdy kdy nevyužíváte dlouhodobě plný výkon a výkonové špičky(akcelerace, kopec) pokrýváte z baterky.Hybrid má smysl ve městě, časté rozjíždění a brzdění(rekuperací zachráníte energii kterou by spalovák vyzářil teplem brzd) tam proti spalováku ušetříte ale u dlouhých cest s konstantním tempem to žádná sláva není, nic nerekuperujete a navíc s sebou táhnete baterky a elektromotor(y).Úzkost jste vyřešil pragmaticky ale nevím jestli by z Vás paní profesorka se svou studií měla radost, tak se polepšete.
Odpovědět

2.6.2024 19:00
Cituji: "Je potřeba mít doma či v zaměstnání možnost připojit automobil k elektrické síti. Žádná úzkost z dojezdu se pak nekoná."
Chci vidět, co to udělá se sítí v místě pracoviště, když to tak udělá větší počet zaměstnanců...
A co to dělá se sítí v místech bydliště, když si tam pár lidí koupí elektrické autíčko, to už je známo.
Naivní představyx o nabití elektroauta doma ukazují, že úroveň výuky fyziky asi není dost dobrá. Prakticky nikdo (ani ten, kdo má vlastní domek) nemá doma přípojku s potřebným příkonem. Běžně je osazen hlavní jistič 3x25 Ampér. A taková přípojka na nabití elektromobilu NESTAČÍ, pokud se má nabít do rána.
A je zbytečné se rozepisovat o tom, co se stane, když plnou kapacitu svých přípojek použije naráz více lidí v ulici. Síť klekne.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

4.6.2024 23:04 Reaguje na
Přípojka 3x25 Vám dodá cca 15kW,když pro dobíjení použijeme např 12kW, tak za 8 hodin máme cca 90kWh, což odpovídá cca 500km(zjednodušeno,nepočítám účinnosti ale představu to dá).Budu každý den jezdit 500km?Roli hraje také to, kolik lidí připojených k místní rozvodné síti bude nabíjet současně, rozvodná sít není projektovaná tak, aby všichni připojení mohli současně odebírat plný výkon -to popisujete.Řešením je aby distributor mohl velké spotřebiče dálkově řídit(vypínat, snižovat výkon)-to je ale spotřebitelský diskomfort,potřebuju jet na dlouhou cestu ale distributor mi nedodá dost energie.....A co ti, kteří parkují na ulici?
Celá studie tedy počítá jen s majiteli, kteří mají RD nebo kterým zaměstnavatel umožnuje nabíjet na firemním parkovišti, to asi nebude příliš reprezentativní vzorek a studie je tedy víceméně k ničemu.Studie paní profesorky ale jeden výsledek má - u mě probudila úzkost z elektromobility - pokud ji budou prosazovat podobní odborníci jako paní profesorka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist