https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/china-daily-nove-dieselove-motory-jsou-levnejsi-a-ekologictejsi-tvrdi-vedci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

China Daily: Nové dieselové motory jsou levnější a ekologičtější, tvrdí vědci

19.4.2004 16:41 | PRAHA/PEKING (EcoMonitor)
Čínský vědecký tým vyvinul přijatelný systém snížení emisí u dieselových motorů, který by mohl otevřít dveře nejen ekologicky šetrnějšímu, ale i levnějšímu pohonu osobních automobilů, než je dnes nejrozšířenější benzín. Nově zkonstruovaný katalyzátor dokáže účinně zachytit jak výfukové zase, tak eliminovat oxidy dusíku, což jsou dvě nejškodlivější součásti exhalací naftových motorů.
 

Odborný tým složený z vědců Čínské akademie věd a pekingské univerzity tvrdí, že motor vybavený jejich katalyzátorem splňuje normy požadované emisními standardy Euro III. Nové motory by měly být v nejbližší budoucnosti využity především v hlavním městě Pekingu, kde by mohly pomoci zlepšit katastrofickou kvalitu ovzduší.

„Testy prokázaly, že nové zařízení je levnější a splňuje všechny ekologické normy,“ říká koordinátor celého výzkumu Zhuang Yahui, člen Výzkumného centra ekologie a životního prostředí akademie věd. V současnosti mnoho vozidel v hlavním městě Číny jezdí na benzín nebo dokonce zemní plyn, ale zejména nákladní automobily stále používají naftu. Exhalace dieselových motorů jsou hlavním producentem znečištění pevnými částicemi, které nejvíce trápí město Peking. Městský úřad ochrany životního prostředí již oznámil, že nové motory jsou jak ekonomicky, tak ekologicky vhodné a pomohou ke zlepšení kvality ovzduší v následujících letech. Navzdory snaze vlády o řešení nevyhovující situace, zůstává ovzduší v Pekingu stále velmi znečištěné. Ta se snaží prosazovat zemní plyn jako alternativu k rozšířenému uhlí, přechod z méně příznivých naftových motorů na benzínové motory a lepší péči o městskou zeleň.

Skupina čínských vědců pracovala za podpory Švédské agentury rozvoje mezinárodní spolupráce na projektu sedm let. Osm rozvojových zemí Asie včetně Indie, Číny a Vietnamu spolupracovalo na tomto programu, jehož cílem je najít technické řešení problémů s likvidací tekutého a pevného odpadu, znečištěním ovzduší a nebezpečnými látkami v odpadech.

Peking se stal jedním z šesti asijských měst, která se zapojila do programu výzkumu kvality ovzduší. Program začal v roce 2001. Během posledních několika let trvajícího výzkumu probíhal monitoring prostorového a časového šíření pevných částic v ovzduší a zároveň výzkum, jehož úkolem bylo najít cestu ke zlepšení kvality ovzduší. Čínská akademie věd a její japonský protějšek spolu podepsaly dohodu o společném výzkumu a boji proti znečištění v hlavním městě Pekingu a přilehlých oblastech. V druhé fázi projektu se připojila i japonská automobilka Toyota, která věnovala finanční prostředky ve výši 1,41 milionu dolarů na osázení tisíce hektarů stromy v Fengigng County v provincii Hebei, která obklopuje hlavní město Peking.

Podle článku Fu Jing China Daily 08. 04. 2004.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist