Petr Blažek: Spalovací motor – hrdina povodní
Je to opět ukázka toho, že neexistuje ta jediná správná cesta, kterou nám kdesi nahoře bruselští úředníci stanovili. Ať se to zeleným spoluobčanům nebude líbit, tak hrdinou povodní je spalovací motor. Ten dokázal udržet v chodu v náročných podmínkách tisíce opravárenských aut rozvodných sítí, hasičských aut, evakuačních autobusů, sanitek, vrtulníků, elektrických generátorů a samozřejmě čerpadel.
Není možné zakazovat něco, za co není adekvátní náhrada.
A to se nejedná jenom o ty motory, jedná se i o snadno kdekoliv dostupnou energii do těchto motorů v podobě velké sítě čerpacích stanic. Díky tomu tyto stroje a automobily byly schopné pracovat v kuse několik dní a střídaly se pouze posádky. Něco takového elektromobilita nedokáže nikdy a v extrémních podmínkách typu povodní už vůbec ne, neboť elektřina v kombinaci s vodou je životu nebezpečné prostředí.
A i když se rozvine pohon na vodík, těžko si můžeme představit, jak někde v terénu doléváme vodík do rozpálené elektrocentrály nebo vodního čerpadla.
Opět se ukázalo, jak je krátkozraké silou prosazovat a dotacemi protlačovat jen pohon na baterie. Je potřeba nechat narovnat trh a buď zrušit dotace, anebo minimálně stejně podpořit vývoj syntetických paliv do spalovacích motorů. Je potřeba potlačit ideologii, protože adekvátní náhrada za tyto motory neexistuje ani na papíře.
Zároveň by se s tím vyřešil problém pohonu zemědělských a stavebních strojů, což nám páni úředníci také ještě nedokázali vysvětlit, čím to nahradíme.
Uvědomuji si, že určitý posun v náhledu na zelenou politiku nastal, ale je potřeba pořád připomínat že nic není zadarmo, i když je to za dotace. Je potřeba si říci, že každý obor prošel nějakým vývojem a slepými cestami a není možné tento vývoj ignorovat. To, že jsme vybudovali systém, který nás dokáže nasytit, obléct a zahřát, není samo sebou.
Není možné tvořit budoucnost pouhými zákazy. Je potřeba hledat cesty a vybírat to nejlepší ne podle ideologických předsudků, ale podle užitných hodnot, včetně ekonomických. Není možné uzavírat uhelné elektrárny, zakazovat spalovací motory, zakazovat umělá hnojiva a herbicidy, jestliže za to nemáme adekvátní náhradu. To je cesta do pekla, sic je dlážděná dobrými úmysly.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (99)
Jan Čermák
4.10.2024 04:32Jaroslav Pokorný
4.10.2024 13:04 Reaguje na Michal UkropecBa ne, komunisté byli mnohem větší realisté než současní ekonadšenci.
s v
6.10.2024 17:17 Reaguje na Jaroslav PokornýMilan Milan
7.10.2024 20:21 Reaguje na s vAnimoid II
9.10.2024 21:08 Reaguje na Michal UkropecRichard Vacek
4.10.2024 06:00Jaroslav Řezáč
4.10.2024 06:34Ivo Kohn
4.10.2024 06:53Milan Dostál
4.10.2024 08:02 Reaguje na Ivo KohnŠimon Špidla
4.10.2024 08:34 Reaguje na Milan DostálSlavomil Vinkler
4.10.2024 08:51 Reaguje na Šimon ŠpidlaSlavomil Vinkler
4.10.2024 09:09 Reaguje na Slavomil VinklerŠimon Špidla
4.10.2024 11:17 Reaguje na Slavomil VinklerTaky by možná stálo za zmínku, že kdyby lidé neemitovali ve velkém CO2 a CH4, mohly by být ztráty z přírodních katastrof podstatně nižší. Třeba tisícinásobně, abych vás chytil za slovo.
Jaroslav Pokorný
4.10.2024 13:10 Reaguje na Šimon ŠpidlaSlavomil Vinkler
4.10.2024 15:56 Reaguje na Šimon ŠpidlaViktor Šedivý
4.10.2024 08:56 Reaguje na Šimon ŠpidlaProstě už se i na oficiální úrovni začlo tichounce říkat, že ty císařovy nové šaty možná jsou trochu hůř vidět.
Petr Elias
4.10.2024 11:05 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
4.10.2024 16:15 Reaguje na Petr EliasA v tomto konkrétním případě jde o zavádějící výroky o 1/4 emisí ... ovšem asi z 8% světového podílu, takže vlastně cca 2% - a to je jen o maličko víc než úplně zanedbatelné nic.
Jiří Svoboda
4.10.2024 09:37 Reaguje na Šimon ŠpidlaRichard Vacek
4.10.2024 10:13 Reaguje na Šimon ŠpidlaPetr Elias
4.10.2024 10:21 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
4.10.2024 10:47 Reaguje na Petr EliasKdo se zajímá o klima do hluboké historie Země, tak i ví, že dnes žijeme v éře nízkých globálních teplot a nízkého obsahu CO2 v atmosféře:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_in_Earth%27s_atmosphere#/media/File:Phanerozoic_Carbon_Dioxide.png
Petr Elias
4.10.2024 11:01 Reaguje na Richard VacekSlavomil Vinkler
4.10.2024 15:59 Reaguje na Petr EliasSvěte div se. A na Sahaře už jsou povodně.
Petr Elias
4.10.2024 16:07 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
6.10.2024 09:07 Reaguje na Petr Eliasad b) neznám toho člověka co máte na mysli.
Zato vy jen trolíte.
Viktor Šedivý
4.10.2024 08:56 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
4.10.2024 10:27 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
4.10.2024 16:26 Reaguje na Petr EliasMilan Dostál
4.10.2024 09:46 Reaguje na Petr EliasIvo Kohn
5.10.2024 12:21 Reaguje na Milan DostálEmil Bernardy
4.10.2024 08:22 Reaguje na Ivo KohnJako venkovský zvěrolékař již dlouho používám lehké malé offroady,benziňáky,auta pro silnice na tuto práci nestačí.
Ten text úplně mimo mísu není.
Slavomil Vinkler
4.10.2024 08:49 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
5.10.2024 12:06 Reaguje na Slavomil VinklerViktor Šedivý
4.10.2024 08:51 Reaguje na Ivo KohnEmisní normy jsou také zákazem, jen zcela minimálně skrytým - pokud posunu požadované parametry (emise) na samé hranice teoreticky možného, de facto danou technologii zakazuji.
Že se zákazy přímo nedotýkají hasičské techniky je málo platné, pokud spalovací motor zakážete všude jinde.
Radim Polášek
4.10.2024 11:17 Reaguje na Viktor ŠedivýKarel Ploranský
6.10.2024 20:27 Reaguje na Radim PolášekProtože kusová výroba je a)pro výrobce nezajímavá a b)pro odběratele sakra drahá.
Radim Polášek
8.10.2024 11:08 Reaguje na Karel PloranskýPokud to takhle dopadne, tak mnohem spíš se budou spalovací motory pro hasiče dovážet ze zemí, kde zelené bláznění utnuli hned na začátku a spalovací motory pro běžné užití nepřestali vyvíjet a prodávat. Přirozeně cena bude vysoká, protože budou asi mít monopol.
Ivo Kohn
5.10.2024 12:09 Reaguje na Viktor ŠedivýRoman Iška
4.10.2024 10:59 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
5.10.2024 12:27 Reaguje na Roman IškaJaroslav Pokorný
4.10.2024 13:07 Reaguje na Ivo KohnI když - v 90. letech se začala propagovat přeprava nejen kontejnerů, ale i kamionů na vagonech. V Břeclavi, kde jsem tenkrát pracoval, se začalo budovat překladiště. Kdeže ty doby jsou. Místo překladiště je autobusové nádraží a kamiony dál, a ve stále větším množství, brázdí evropské silnice.
Viktor Šedivý
5.10.2024 20:09 Reaguje na Jaroslav PokornýBřetislav Machaček
4.10.2024 11:13odvahu garáž otevřít a dotknout se kola, které mělo před zaplavením plně
nabitou baterii. Neví, co může od té baterie čekat a zda se už nevybila
po zaplavení. Ptal se prodejce a ten mu pouze odpověděl, že mu radí, aby
byl opatrný. V hospodě mu chlapi radili kolo vytáhnout z garáže na laně
ven a nechat ho tam ležet přes noc, než ho "uklidí" nepřízpůsobiví. Ti
asi budou vědět co s tím a on se zbaví starostí, co s vrakem kola.
Petr Elias
4.10.2024 11:19 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
4.10.2024 13:02 Reaguje na Petr Eliasjo mimochodem, utopené elektrokolo není sud nitroglycerinu. voda odteče, kolo vyschne, a v servisu to můžou vesele zkoušet rozdejchat. už jste slyšeli o důchodci na elektrokole co na výletě zmokl a zabilo jej zkratované elektrokolo? já taky ne.
Lukas B.
4.10.2024 13:10 Reaguje na Lukas B.mimochodem, doporučený hasební zásah v případě elektromobilu je jeho utopení v dostatečně velkém objemu vody.
Jaroslav Pokorný
4.10.2024 13:15 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
4.10.2024 13:34 Reaguje na Jaroslav Pokornýnaproti tomu taková baterie v elektromobilu představuje (přepočteno na energii) pořádný kanyst benzínu, a to už něco dokáže. dokud je elektromobil víceméně luxusní zboží pro ty, co mají i na servis a nemají potřebu se v tom amatérsky a lacino vrtat, ale jestli jednou budou mezi lidmi ve větším počtu všelijak flikované ojetiny - brrrrr!
Lukas B.
4.10.2024 13:35 Reaguje na Lukas B.... běžné baterie elektrokol mají něco přes půl kilowatthodiny....
Radim Polášek
4.10.2024 15:23 Reaguje na Břetislav MachačekJestli to jde, doporučoval bych baterku opatrně rozebrat a články odpojit od elektroniky. A pak zkusit servis nebo odborníka, kteří takové baterky skládají, jestli by to nerenovovali.
Problém bude spíš vlastní elektrokolo, protože pokud tam byla připojená nabitá baterka, tak i část elektroniky elektrokola může být zničená. Ale elektrokolo by tu elektroniku moc složitou mít nemělo, tam by mohlo jít, pokud to jde rozebrat a nebylo to poškozené, to zprovoznit klasickým způsobem stejně jako se třeba dá zprovoznit elektronika zatopeného počítače. To znamená za mokra rozebrané vyčistit od bláta, ještě propláchnout destilkou, korozní zplodiny neutralizovat třeba zředenou čpavkovou vodou a na závěr neutralizovat a kontakty stabilizovat alkoholem, třeba izopropylalkoholem.
Nebezpečí, že to začne hořet je, pokud tam měl klasické lithiové články. Ale není moc velké. Pokud tam měl články LiFePO4, tak by to nemělo vůbec nějak hořet.
Jaroslav Bobr
6.10.2024 23:28 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
8.10.2024 11:12 Reaguje na Jaroslav BobrJinak ale pokud tam není baterka a poničení ve vodě elektrolýzou , všelijaké konektory a kontakty by měly jít oživit správným vypráním a ošetřením třeba alkoholem. Izopropylalkoholem a podobně. Otázka je, jestli by to u složitějšího zařízení, jako je elektrokolo nebo dokonce elektromobil stačilo.
Filip Fuksa
4.10.2024 11:161) příčinou růstu průměrné globální teploty je spalování fosilních paliv.
2) růstu průměrné globální teploty ozhrožuje stabilitu planetárních systémů, na kterých jsme jako společnost závislí.
3) změna klimatu zvyšuje pravděpodobnost podobných extrémů, jako jsme zažili a ovlivnila i tyto povodně (pravděpobnější 2x, +7 % srážek)
4) emise z dopravy dělají v ČR přibližně 16 % emisí.
5) zemědělská, hasičská a další technika, která se využívala při povodních z toho dělá minimum - a ano, věci na baterky v tomto ohledu nedávají smysl. Ale to neznamená, že...
6) EV potřebujeme dostat především od IAD a do nákladní dálkové dopravy. (U kamionů to jde řešit i jinak.) Prostě ne všechno jde baterkami řešit... Nedělejme ze sebe prosím kretény.
7) ad zrušení dotací - nemám s tím problém, když ale opravdu zrušíme všechny, třeba i ty na fosilní paliv.
8) největší příjemcí dotací z EU jsou zemědělci.
9) trochu mne mrzí, že autor kritizuje, ale nepřináší řešení.
10) sorry, ale náhrady za uhelné elektrárny jsou, dokonce jsou levnější, i za hnojiva a herbicidy atd. Jen je neaplikujeme.
11) odkaz na „nemůžeme to měnit, dokud nebude mít 100% náhradu“ je trochu k prdu – vy máte nějakou další planetu, kam se budeme stěhovat?
Jaroslav Studnička
4.10.2024 11:22 Reaguje na Filip FuksaFilip Fuksa
9.10.2024 15:42 Reaguje na Jaroslav StudničkaViktor Šedivý
10.10.2024 16:00 Reaguje na Filip Fuksa("Fakta o klimatu" je čistá propaganda, tím raději moc neargumentujte.)
Jarka O.
4.10.2024 12:54 Reaguje na Filip FuksaLukas B.
4.10.2024 13:05 Reaguje na Jarka O.Slavomil Vinkler
4.10.2024 16:07 Reaguje na Lukas B.No tu jsme našli v knihovně útvaru v 70 roce. Bohužel mi ji tam někdo ukradl a tak nemám originál.
Lukas B.
4.10.2024 19:36 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Pokorný
4.10.2024 13:23 Reaguje na Filip FuksaAd 2) Planetární systémy se stále mění, i lidé se musejí přizpůsobovat, protože opačně to nejde.
Ad 3) S tím se dá souhlasit.
Ad 4) Asi souhlas.
Ad 5) Souhlas.
Ad 6) Ano - dálková přeprava se může dít třebas po železnici.
Ad 7) Souhlas.
Ad 8) Proč? Protože chceme mít dostatek levných potravin.
Ad 9) Zřejmě není ani politik ani odborník.
Ad 10) Můžete konkretizovat? K těm hnojivům: Můj dědeček, naroz. 1887, říkával: "Teprve když se začaly práškovat pole, přestala bída."
Ad 11) Souhlas, změny jsou nutně postupné. Jsou to ale úřady, zákony, které požadují, aby nové metody a prostředky byly jen ty nej, nej, nej!
Filip Fuksa
9.10.2024 15:46 Reaguje na Jaroslav Pokorný2) adaptaci potřebujeme ale bez mitigace je to k ničemu.
8) když fňuká nad dotacemi, tak ať je nebere na nic. Já to zemědělcům neberu, nechť je mají, ale ať mi tady pak nepíšou, jak jiné dotace jsou blbě.
9) to může i bez toho aby byl odporník nebo politik.
10) nerozporuji přínos hnojiv, ale váš dědeček jistě říkal i:„Čeho je moc, toho je příliš.“
Petr Blažek
4.10.2024 18:39 Reaguje na Filip FuksaAd 8 Byl bych velmi rád kdyby byly všechny dotace zrušeny a vy si museli kupovat zemědělské výrobky za jejich skutečnou cenu. Jakmile hrozí jakékoliv zvýšení ceny potravin (třeba vajíčka o 2Kč), už zasedá vláda a řeší to. Pravidlo chléb a hry platí více jak 2000 let a lid dá vládě pokoj.
Ad 9 Řešení je vedle elektromobility a vodíkových pohonů, vývoj a výroba syntetických paliv. Kritizuji pouze vyhlášení jedné a jediné správné cesty, kterou tvrdě prosazují pomocí, čímž naprosto umrtvují vývoj jiných technologií.
Ad 10 Podívejte se na svůj účet za elektřinu před 10 lety a dnes. O zemědělství toho evidentně moc nevíte, tak to nejdříve někde zkuste jak to nahradíte.
Ad 11 , Ano můžeme všechno zakázat- zdražit. Vyrobit si v Evropě sociální neklid a nechat vyrůst extrémistické strany (ostatně to už se děje). Ale hlavně , že budeme šťastní jak Evropa zachránila planetu.
Filip Fuksa
9.10.2024 15:53 Reaguje na Petr BlažekAd8) já jsem kritický vůči celé řadě dotací a systému jejich vyplácení. A argument „chléb a hry“ je fér, stejně tak je to u dotací na FVE apod.
Ad9) moje zkušenost je, že ty jiné technologie nejsou komerčně schopné uspět. Nemyslím, že se to „tlačí“ – vemte si snahy ČR o vodíkovou infrastrukturu – katastrofa...
ad10) měl jsem být přesnější. Ad elektrárny – pokud stoupne povolenka vlastníci to povypínají. Ad herbicidy – psal jsem to již výše, čeho je moc, toho je příliš. Zemědělství nemá plnit jen roli „naplnit bachory“ ale i péči o krajinu, adaptaci na klima apod. A v mnoha ohledech je zemědělství blízké přírody docela fajn, má sice menší výnosy, ale má zas nižší náklady. Ale jistě, je to složitější, zas na druhou stranu, současný stav je spíše k prdu...
Ad11) pro snižování emisí budeme prostě některé technologie nuceni „zakazovat“ ať už přímo nebo přes například povolenky. A nemůžeme si dovolit zakazovat, „až bude 100 % náhrada“nebude. že ta nikdy nebude.
Viktor Šedivý
10.10.2024 16:01 Reaguje na Filip Fuksapavel peregrin
5.10.2024 13:07 Reaguje na Filip FuksaLukas B.
4.10.2024 13:07Jaroslav Pokorný
4.10.2024 13:24 Reaguje na Lukas B.Miroslav Matula
4.10.2024 13:39Radek Čuda
4.10.2024 14:15Problémem je jen a pouze ta nablblá regulace, která prosazuje jeden z nich bez ohledu na cokoli dalšího a kurví trh, který by si bez ní s tím zdánlivým dilematem ... který z motorů si pro konkrétní potřebu pořídit ... bez problémů poradil.
Lukas B.
4.10.2024 14:29 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
4.10.2024 14:43 Reaguje na Lukas B.Josef Škarpa
4.10.2024 17:49Petr Blažek
4.10.2024 18:59 Reaguje na Josef ŠkarpaPavel Dvořák
5.10.2024 09:08Jasně. Třeba atomovku. Zamoření místa radioaktivitou je jen nechtěný vedlejší produkt, kvůli tomu se atomovka nepoužívá. Se podívejte třeba na Paramo Půlkobylovice. Ten areál je obrovský. Kolik munice by se na to vyplejtvalo. Jestli budou toho Rusa i nadále provokovat, Rus to celý uklidí jednou ranou.
Pavel Karel
5.10.2024 21:05A REALITA?! Z ČEZu jsou financovány vládní strany a na ně napojení oligarchové, kteří dostali za korunu supr špinavý ale po Fialově podvodu se zastropováním SUPER výdělečné stroje na peníze (a tisíce nadúmrtí ročně)... přitom ČEZ je měl odstavit. Křetínský i Tykač bohatnou v řádech desítek až stovek miliard ročně (10 000 milionů za rok !!!).
Jsme čistí exportéři el.energie, ze které daňoví poplatníci nemají takřka nic, protože oba mafiáni-oligarchové neplatí daně ze zisku (Kypr)!!!
Slavomil Vinkler
6.10.2024 09:11 Reaguje na Pavel KarelPavel Karel
8.10.2024 09:07 Reaguje na Slavomil Vinklerhttps://www.greenpeace.org/czech/tiskova-zprava/4482/elektrarna-pocerady-predcasne-zabije-rocne-111-lidi-a-1000-zasahne-nadlimitnim-spadem-rtuti/
Petr Blažek
6.10.2024 09:38 Reaguje na Pavel KarelPavel Dvořák
7.10.2024 03:14 Reaguje na Petr BlažekPavel Dvořák
7.10.2024 03:32 Reaguje na Pavel DvořákPavel Karel
8.10.2024 09:14 Reaguje na Petr Blažek"Elektrárna Počerady vyrábí 40 % z přebytku elektřiny České republiky, který vyvážíme. "
Zdroj:
https://www.greenpeace.org/czech/clanek/4199/nejsmradlavejsi-vyfuk-ceske-republiky-elektrarna-pocerady/