https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-blazek-spalovaci-motor-hrdina-povodni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Blažek: Spalovací motor – hrdina povodní

4.10.2024
Vyprošťovací hasičský tank.
Vyprošťovací hasičský tank.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jako sedlák si myslím, že nám příroda nedávno zase ukázala, že se s námi mazlit nebude, třebaže si to mnozí aktivisté myslí. I když rozdělíme pole na desetiarové proužky, zasadíme miliardy stromů, stejně čas od času přijdou živelné katastrofy.
 
Mementem letošních povodní bylo opět ukázka toho, že „co je na elektřinu“, tak v době přírodní katastrofy je úplně k ničemu. Už v období dešťů, kdy padaly sloupy, při povodních, kdy byly zatopeny rozvody a dokonce celé trafostanice, a po povodních, kdy lidé potřebovali čerpat vodu a vysoušet domy.

Je to opět ukázka toho, že neexistuje ta jediná správná cesta, kterou nám kdesi nahoře bruselští úředníci stanovili. Ať se to zeleným spoluobčanům nebude líbit, tak hrdinou povodní je spalovací motor. Ten dokázal udržet v chodu v náročných podmínkách tisíce opravárenských aut rozvodných sítí, hasičských aut, evakuačních autobusů, sanitek, vrtulníků, elektrických generátorů a samozřejmě čerpadel.

Není možné zakazovat něco, za co není adekvátní náhrada.

A to se nejedná jenom o ty motory, jedná se i o snadno kdekoliv dostupnou energii do těchto motorů v podobě velké sítě čerpacích stanic. Díky tomu tyto stroje a automobily byly schopné pracovat v kuse několik dní a střídaly se pouze posádky. Něco takového elektromobilita nedokáže nikdy a v extrémních podmínkách typu povodní už vůbec ne, neboť elektřina v kombinaci s vodou je životu nebezpečné prostředí.

Hasičská technika v akci.
Hasičská technika v akci.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

A i když se rozvine pohon na vodík, těžko si můžeme představit, jak někde v terénu doléváme vodík do rozpálené elektrocentrály nebo vodního čerpadla.

Opět se ukázalo, jak je krátkozraké silou prosazovat a dotacemi protlačovat jen pohon na baterie. Je potřeba nechat narovnat trh a buď zrušit dotace, anebo minimálně stejně podpořit vývoj syntetických paliv do spalovacích motorů. Je potřeba potlačit ideologii, protože adekvátní náhrada za tyto motory neexistuje ani na papíře.

Zároveň by se s tím vyřešil problém pohonu zemědělských a stavebních strojů, což nám páni úředníci také ještě nedokázali vysvětlit, čím to nahradíme.

Uvědomuji si, že určitý posun v náhledu na zelenou politiku nastal, ale je potřeba pořád připomínat že nic není zadarmo, i když je to za dotace. Je potřeba si říci, že každý obor prošel nějakým vývojem a slepými cestami a není možné tento vývoj ignorovat. To, že jsme vybudovali systém, který nás dokáže nasytit, obléct a zahřát, není samo sebou.

Není možné tvořit budoucnost pouhými zákazy. Je potřeba hledat cesty a vybírat to nejlepší ne podle ideologických předsudků, ale podle užitných hodnot, včetně ekonomických. Není možné uzavírat uhelné elektrárny, zakazovat spalovací motory, zakazovat umělá hnojiva a herbicidy, jestliže za to nemáme adekvátní náhradu. To je cesta do pekla, sic je dlážděná dobrými úmysly.


reklama

 
foto - Blažek Petr
Petr Blažek
Autor je sedlák.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Čermák

4.10.2024 04:32
Pěkně napsáno. Poslední dobou je v módě stanovit cíle a nezabývat se už tím, JAK se tam do toho stavu dostat, a co to koho bude stát.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2024 04:52
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.10.2024 05:38
Bohužel zelené mozky si melou svoje bez ohledu na realitu. Stejně jako jejich ideoví předchůdci.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 06:00
V EU království rozhoduje ideologie nad rozumem a často i nad přírodními zákony.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.10.2024 06:34
ono se spíš ukáže, že elektromobilita je "frajeřina" do pěkného počasí.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

4.10.2024 06:53
Nedaleko od nás byl hrdina ten, kdo měl FVE a baterky. Jinak pokud vím, tak se nikde spalovací motor nezakázal, akorát se schválily emisní limity CO2, které se týkají nových osobních automobilů a nových lehkých užitkových vozidel. Ne čerpadel ani hasičské techniky, která má zanedbatelný podíl na celkových emisích CO2 v dopravě. Z tohoto pohledu mi ten text přijde mimo mísu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist