https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-poridite-za-12-miliard-dolaru-lode-ktere-misto-ovzdusi-znecistuji-ocean
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Co pořídíte za 12 miliard dolarů? Lodě, které místo ovzduší znečišťují oceán

4.10.2019 09:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Když Mezinárodní námořní organizace (IMO) přišla s nápadem snížit u všech velkých přepravních lodí produkované emise do roku 2050 o polovinu, zdálo se to být velmi rozumné. / Ilustrační foto
Když Mezinárodní námořní organizace (IMO) přišla s nápadem snížit u všech velkých přepravních lodí produkované emise do roku 2050 o polovinu, zdálo se to být velmi rozumné. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Když Mezinárodní námořní organizace (IMO) přišla s nápadem snížit u všech velkých přepravních lodí produkované emise do roku 2050 o polovinu, zdálo se to být velmi rozumné. Díky štědrým dotacím se povedlo technickou úpravu poloviny takových plavidel úspěšně realizovat v rekordně krátkém čase. Dobré zprávy ale nečekejte. Výsledkem není menší znečišťování životního prostředí, jen jeho jiná a neméně závažná forma. Píše o tom Independent.
 

Velké lodě, ať už určené pro zaoceánské plavby s výletníky nebo přepravu kontejnerů, patří mezi největší znečišťovatele ovzduší na světě. Jen pro přiblížení: jedno takové plavidlo vyprodukuje za den množství emisí srovnatelné se čtyřiadvacetihodinovým provozem na celé dálnici, jedna mezikontinentální plavba je ekvivalentem provozu 50 milionů aut se spalovacími motory. I proto lze snahu o omezení tohoto masivního zdroje znečištění chápat jako smysluplnou.

Ovšem o nápadu na instalaci scrubberů, tedy filtrů na vodní bázi čistících spaliny z lodních motorů, se to už říct nedá. Ty sice „lapají“ emise oxidů síry a těžkých kovů tak, aby neunikaly do ovzduší, ale průběžně je vypouští do moře.

Na jednu spálenou tunu pohonných hmot tak připadá 45 tun vody, ohřáté, okyselené, kontaminované těžkými kovy a polyaromatickými uhlovodíky. Jedna kontejnerová loď plující rychlostí 24 uzlů za den spotřebuje kolem 225 tun paliva a přes své filtry tedy vypustí kolem 10 000 tun silně znečištěné vody.

Je to pochopitelně záležitost průměrů: rychlostí, vzdáleností, typu motorů a paliva. A také velkých počtů. Protože lodí s onou otevřenou průplachovou čisticí smyčkou plulo v lednu 2019 po oceánech už 3756, jako ostatně potvrzuje IMO. Jen 23 lodí z tohoto počtu je vybaveno uzavřenou smyčkou, tedy mechanismem, který znečištěnou procesní vodu jímá a v přístavech ji přečerpává k přečištění.

Co to znamená? Záleží na úhlu pohledu. Z hlediska aktuální politiky boje proti znečištění ovzduší je to dobrá zpráva. Zatím za 12 miliard dolarů investic a dotací se podařilo výrazně snížit emise poloviny globální flotily velkých lodí. A vzhledem k tomu, že přibližně další 4000 takových lodí ještě na předělávku a instalaci scrubberů čeká, bude tabulkový pozitivní výsledek ještě markantnější.

Pro světové oceány to ale zrovna pozitivní novinka není. Při nastaveném trendu můžeme odhadnout, že v roce 2020 spotřebují velké přepravní lodě kolem 4 milionů tun paliva a znečistí kolem 180 milionů tun vody. Že se to v moři ztratí?

„Polovina z 500 zaoceánských lodí pro přepravu pasažérů už těmito čistícími jednotkami disponuje,“ vysvětluje Bryan Comer z Mezinárodní rady pro čistou přepravu (ICCT, tedy té společnosti, která před časem upozornila na skandál s emisemi ve Volkswagenu). „A právě tyto lodě proplouvají těmi nejmalebnějšími ekosystémy kolem tropických korálových ostrovů, které tím nenávratně a okamžitě ničí.“

Což je výsledek, který netěší ani Mezinárodní námořní organizaci. Ta totiž doufala, že tlak na snížení emisí povede k velkým inovacím v mezinárodní lodní přepravě. Což se neděje.

Provozovatelé konkrétních lodí totiž stáli před volbou, zda v cenovém rozmezí od 1,6 po 8,1 milionů dolarů pořídit levnější otevřenou filtrační jednotku (vracející vodu zpět do oceánu), anebo tu znečištěnou procesní vodu zadržující. A pochopitelně si vybrali tu levnější a provoz nezatěžující variantu.

Z dlouhodobé perspektivy se tak oněch 12 miliard vynaložených na „zvýšení čistoty provozu“ projevuje jako pro přírodu velmi špatná investice. Zmíněné scrubbery nečiní plavbu k životnímu prostředí šetrnější, jen jej znečišťují jinou, momentálně ne tolik ostře sledovanou formou.

Aby toho nebylo málo: čistící scrubbery „škodí“ na více frontách. Svou přítomností totiž umožňují lodím zpracovávat i velmi nekvalitní nečistá paliva, s velkými emisemi. Současně pak asi o 2 % zvyšují spotřebu. A protože ve velkém kontaminují vodu, včetně korálů a řas, přispívají tím vlastně ke zvyšování krize biodiverzity a zvýšení koncentrace CO2 v ovzduší.

„Někdy přemýšlím nad tím, kam bychom se s 12 miliardami dolarů mohli dostat, kdybychom je raději použili na výzkum a vývoj čistých paliv, lepších motorů nebo opravdu funkčních filtrů,“ dodává Comer.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

4.10.2019 07:51
Nj, co naděláme. Když si to tak lidi přáli...
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist