https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ek-evropske-podniky-by-nemely-pristoupit-na-placeni-ruskeho-plynu-v-rublech
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise: Evropské podniky by neměly přistoupit na placení ruského plynu v rublech

3.4.2022 00:37 | MOSKVA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropské podniky, jejichž smlouvy o dodávkách plynu s Ruskem stanovují platby v eurech či dolarech, by neměly přistoupit na ruský požadavek na platby v rublech. Uvedla to Evropská komise (EK). "Sjednané kontrakty musí být respektovány," citovala agentura Reuters mluvčího komise.
 

Mluvčí upozornil, že 97 procent příslušných kontraktů výslovně stanovuje platby v dolarech a eurech. "Firmy s takovými kontrakty by neměly ustupovat ruským požadavkům," dodal.

Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek podepsal dekret, podle kterého od pátečního dne odběratelé z takzvaných "nikoliv přátelských zemí" musí za ruský plyn platit v rublech, jinak jim hrozí zastavení dodávek. Podle dekretu mají zahraniční kupci peníze na rubly směňovat pomocí účtů v ruské bance. Západní představitelé tento model odmítají.

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov uvedl, že Rusko zatím dodávky plynu do Evropy nezastaví, protože platby za plyn dodaný po 1. dubnu mají být realizované až koncem dubna nebo začátkem května. Dodal, že dekret o novém systému plateb by mohl být v budoucnosti zrušen, pokud by nastaly "jiné podmínky". Za současných okolností je ale podle něj pro Rusko rubl nejvýhodnější a nejbezpečnější měnou.

Dekret stanoví mechanismus, podle něhož by si měl každý kupec u ruské banky Gazprombank otevřít dva účty. Na devizový by měl zaslat platbu v zahraniční měně. Za tu by Gazprombank nakoupila rubly a uložila je na klientův rublový účet. Z toho by se pak uskutečnila platba na účet ruské plynárenské společnosti Gazprom.

Český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela uvedl, že firmy z EU budou pokračovat v platbách za energie Rusku v té méně, ve které byly kontrakty sjednány, a jakékoliv jednostranné změny budou považovány za porušení těchto smluv.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ZK

Zan K.

3.4.2022 12:10
Nojo. Ale Evropská komise je všechny plynem a energiemi nenaplní. Stěží nakrmí sama sebe. Nakonec na to má dost peněz.
Odpovědět
kk

karel krasensky

3.4.2022 15:31
Plyn bychom měli směnovat za zrcatka,ohnivou vodu,koralky,nahrdelníky a sekery.
Odpovědět
DV

Daniela V.

3.4.2022 15:40
To je stále kolem a dokola. EU ruský plyn potřebuje a Rusko potřebuje, aby za něj dostalo zaplaceno......EU spotřebuje 150 miliard m3, Biden slíbil EU 15 miliard m3. Ostatní dodavatelé i když navýší, výpadek se zatím nenahradí. To je celé. Prostě je to realita a řeči s tím moc nenadělají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 18:00 Reaguje na Daniela V.
U nás dělá plyn 18% energetiky (v EU ještě daleko méně), pokud půlku máme z Ruska, tak se nepočůráme. Něco koupíme v USA, v Kuvajtu nebo Alžíru, Norsko taky rozšiřuje těžbu, něco se ušetří a něco nahradí OZE. Neviděl bych to tragicky, do tří let můžeme být úplně bez ruských energií.
Jenže Rusko má z Evropy 60% příjmů to je úplně jiná kaše.
Odpovědět
DV

Daniela V.

3.4.2022 18:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to máme každý jiné informace. Ostatně je jich hodně a zásadně protichůdné. Nevím co bude do tří let, ale jde o situaci teď. Ministři se chystají do Kataru, ale v květnu, a co domluví, je ve hvězdách. USA řeklo, že dodá EU. Nevím, zdali uspějeme my, jako ČR. A vůbec mne neuklidnil šéf strat. divize ČEZu, který navrhuje přímotopy do domácností. Měl by to říct tedy napřímo lidem, třeba někdy v 19,00 na ČT 1. Schválně, co to vyvolá .....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 20:58 Reaguje na Daniela V.
S přímotopy se šachovalo už začátkem 90. let. Dnes by to byla spíš tepelná čerpadla.
Odpovědět
DV

Daniela V.

3.4.2022 21:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, řekl to 1.4.2022. A kam tepelné čerpadlo ? Ke každému paneláku ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2022 08:42 Reaguje na Daniela V.
Každý nebydlí v paneláku.
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
No právě ..... takže blbé řešení pro někoho.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.4.2022 12:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak chcete tepelným čerpadlem nahrazovat plynové topení???
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.4.2022 12:27 Reaguje na Pavel Hanzl
U nás jako kde?
Bo pokud myslíte naši milovanou vlast, tak jsem zvědav, jak ten plyn, co podle vás bude potřeba shánět po všech čertech, sem hodláte dostat.
Koncem minulého týdne jsem vám v jednom příspěvku poslal odkaz na článek, ve kterém bylo jasně uvedeno jak se věci mají.
A prd z toho.
Odpovědět
ZK

Zan K.

4.4.2022 12:10 Reaguje na Daniela V.
Rusko potřebuje, aby za něj dostalo zaplaceno......
Opravdu si to myslíte? Sankcemi už nemůže koupit ze zahraničí skoro nic. Tak proč a na co by potřebovali peníze? Většinu surovin mají doma a na ostatní už se stáíhli a utáhli opasky. Zato už dobře vědí, jaká je dnes cena surovin a že se to dá využívat k politice státu. Inu Vyspělej západ je poučíl...
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 12:28 Reaguje na Zan K.
Tak asi každý stát potřebuje peníze. Je co zlepšovat, zdr.péče stojí víc a víc. Je fakt, že sankce je naučili. A když nebude kupovat a platit Západ, budou dodávat a prodávat jinam. Vždyť už o tom jednají ....
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.4.2022 20:41
Česko od RF kupuje téměř sto procent své spotřeby (přestože technicky pak od ruského Gazpromu pochází jen polovina plynu) a Evropská unie jako celek zhruba 40 procent.
Největšími zásobami zemního plynu na světě disponuje pouze ruský gigant Gazprom. Ten přitom své dodávky do Evropy začal postupně snižovat už během loňského roku.
V případě naprostého zastavení dodávek by země Evropské unie musely snížit roční spotřebu o 10 až 15 procent. V tu chvíli by totiž ani rekordně vysoké dodávky z jiných zemí nestačily a zásobníky plynu v Evropě by se vyprázdnily už na přelomu ledna a února 2023.
https://zpravy.aktualne.cz/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 20:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy to vidíte pořád tragicky, ale končí topná sezóna, Evropa je velmi solventní zákazník a každý jí rád prodá. Ví navíc, že je to na dlouhé kontrakty, tak se mu vyplatí investovat.
Navíc cena bude pořád daleko vyšší, tak se investice lépe zhodnocují. Do podzimu to bude zase jiné. I kdyby se stal v Rusku převrat, tak už původní objemy nikdo kupovat nebude.
Navíc zase v Evropě za rok přibude pěkný výkon OZE.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.4.2022 08:45
No, z pohledu naprostého laika je to asi takhle: ruský rubl už se v Evropě a asi jinde na světě jako významná měna nepoužívá, tedy s ním nikdo nijak extra neplatí. S čím se ve světě neplatí, to nemá stanovený směnný kurz. Pokud bude EU za plyn platit jen v rublech a to výhradně přes Ruskou banku, kdo stanoví směnný kurz? Ruská banka. A jsme u jádra pudla. Při platbě v rublech Rusko samo stanoví, jaký bude kurz rublu k euru. Když Velký Vláďa rozhodne, že to bude 1 euro = 1 rubl, tak to tak bude. A EU bude v háji. Takže bohužel prostě musíme udělat naprosto všechno pro to, abychom se ruského plynu úplně zbavili. A to i za cenu, že budeme zase nějakou dobu topit dřevem nebo uhlím. Jinak nás Putin sežere i s botama.
Odpovědět
ZK

Zan K.

4.4.2022 12:16 Reaguje na Marcela Jezberová
Jenže ono nejde jen o plyn na topení ale i na průmyslové zpracování. A je ho tu potřeba čím dál tím víc. Stejně tak i ostatních surovin, kterých má u některých 80% poprávky. (A dobře vědí že Ukrajina to ještě navýší). A když ne, tak z čeho vyrábet vše potřebné? Ze dřeva? To už i to kůrovcové údajně prodáváme výhodně do Číny. Tak lidi myslete hlavou a ne osobními pocity...
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.4.2022 14:15 Reaguje na Zan K.
Já jsem za socíků vyrostla. Byl to socík přežitelný, pro mě jako dítě žádný problém. Leč poněkud jsem povyrostla, trochu dospěla a teď můžu s plnou zodpovědností prohlásit, že než bych se do socíku vrátila a uvrhla do něj své děti (a to, co by nám nakonec báťuška Putin do Evropy doručil, by nebyl už ten relativně přežitelný socík. Báťuška se rozhodně na Ukrajině nezastaví, sám to prohlásil a jak jsme se přesvědčili, tohle je téma, ve kterém fakt nekecá), to se raději na pár let uskromním. Bez ruského plynu to nakonec půjde, jen je potřeba myslet hlavou a ne osobními pocity přejedeného a rozmazleného Evropana.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.4.2022 14:26 Reaguje na Marcela Jezberová
AŤ už by z Ruska mohlo přijít cokoli, socialismus určitě ne. Ten příjde spíše ze západu, ale bude vkusně a moderně zahalen do např. Sdílené ekonomiky.(Proč by měli mít všichni obyvatelé jedné ulice auto, budou ho sdílet. No a už stačí Uliční výbor, který rozhodne o tom, kdo a kdy. A jsme tam.
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 14:40 Reaguje na Marcela Jezberová
Ufff ....tak to už není co psát, fakt .....tím, že mám v obýváku 21 stupňů - fakt někoho podporuju, jo ??? A pokud budu mít 18 stupňů, tak nepodporuju ???
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.4.2022 14:51 Reaguje na Daniela V.
Buďte v klidu, až budou ti všichni co se chtějí hrdinky uskromnit, sedět doma s nudlí u nosu, tak se teprve pozná kdo je jaký hrdina. Možná by stálo zato to vyskoušet třeba v Praze, řekněme na týden.
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 15:02 Reaguje na Milan Dostál
:-). Lidé se mylně domnívají, že se sami a svým způsobem uskromní. Ale bude to jinak, jak to zařídí nebo nezařídí vláda. A o jednom svetru navíc, to fakt nebude. Ani o jogurtu k večeři. Ach jo ......
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.4.2022 15:04 Reaguje na Daniela V.
Nebojte, když nebudeme blbnout a nebudeme zavrhovat zdroje energie kvůli tomu, že aktuálně nejsou politicky dostatečně zelené, troufám si odhadnout, že doma nezmrznete. Možnosti máme. Stejně by nám báťuška cenu plynu tak osladil, že byste doma třeba musela topit i na míň. Když v baráku zimu, tak raději bez závislosti na Rusku, než s ní.
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 15:26 Reaguje na Marcela Jezberová
No, jestli si myslíte, že zdroje odjinud budou za dobré ceny, tak jste vedle. A jelikož si všichni můžeme vyhledat, tak PL, Rozhovory, Vzít nabídku Ruska ......poučné.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.4.2022 18:32 Reaguje na Daniela V.
Moc dobrý byl na PL aké včerejší rozhovor s p. Vitáskovou o plynu, průmyslu...
Odpovědět
DV

Daniela V.

4.4.2022 18:44 Reaguje na Jarka O.
Ano, souhlas .....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.4.2022 18:24
Včera v TV ukazovali, jak jdou v bruselském molochu příkladem. Snížili o
stupeň topení a poslankyním je zima. Na výtahy nalepili ceduličky, že je
lépe chodit pěšky, ale převážení agendy z Brusele do Štrasburku nezrušili.
Je to hra lidí vytržených z reality, protože tu nejde vůbec o jeden stupeň
tepla dolů, ale o konkurenceschopnost průmyslu a bez hnojiv i zemědělství.
To bude hlavní problém a ten nevyřeší svetr a u poslankyň ani bombarďáky.
Zima v bytech se dotkne pouze části obyvatel EU, ale konkurenceschopnost
průmyslu a zemědělství všech. Při neprodejnosti produkce mimo EU nebude
za co nakupovat odjinud a jejich konkurence nás převálcuje i když ji
budeme uměle zdražovat cly, které ožebračí občany EU. Pokud krachnou továrny, tak ubude příjmů z daní a tím i dotaci do nesmyslů, které tu
úspěšně "fungují". Nadějí je nástup realistů k moci, kteří vystřídají
snílky a nedouky. Jinak se z toho nevyhrabeme ani tím snížením teploty
o jeden, či dokonce deset stupňů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist