https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologicke-spolky-kritizuji-navrh-plan-zlepsovani-ovzdusi-v-praze
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologické spolky kritizují návrh plán zlepšování ovzduší v Praze

17.6.2019 00:15 | PRAHA (ČTK)
Největším problémem v metropoli, způsobeným zejména dopravou, jsou hodnoty prachových částic označovaných jako PM10. Ty jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. / Ilustrační foto
Největším problémem v metropoli, způsobeným zejména dopravou, jsou hodnoty prachových částic označovaných jako PM10. Ty jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Návrh aktualizace pražského programu zlepšování kvality ovzduší, který připravuje ministerstvo životního prostředí, podle zástupců ekologických organizací dostatečně neformuluje požadavek na snížení motorové dopravy. Novinářům to minulý týden řekli zástupci asociace Zelený kruh, která sdružuje spolky zabývající se životním prostředím. Velkou část stávajícího plánu, který byl schválen v roce 2016, loni zrušil soud na základě napadení ze strany organizace Frank Bold, která je členem Zeleného kruhu. Doprava v metropoli způsobuje většinu znečištění.
 

Asociace sdružuje také spolky Arnika, AutoMat, Pražské matky a Centrum pro životní prostředí a zdraví (CPZPZ). Jejich zástupci dnes zdůraznili, že v Praze velkou většinu znečištění nepopiratelně způsobuje automobilová doprava. Miroslav Šuta řekl, že v metropoli dlouhodobě nejsou plněny limity stanovené evropskou legislativou, i když výjimka státu vypršela už v roce 2011. Evropská komise kvůli tomu s českým státem řízení o neplnění povinností, tzv. infringement, pro hodnoty polétavého prachu a oxidů dusíku. To může vyústit až do žaloby u Evropského soudního dvora, který může proti českému státu uvalit sankce.

Stát má na základě zákona na ochranu ovzduší povinnost zpracovat krajské programy zlepšování kvality ovzduší. Větší část toho pražského loni zrušil soud. "Jednalo se pouze o politickou proklamaci, která neobsahovala žádná konkrétní opatření a žádný časový plán," uvedla Eliška Beranová z organizace Frank Bold, která žalobu na pražský i některé další programy podala.

Ministerstvo životního prostřední nyní pracuje na aktualizaci pražského programu. Beranová upozornila na to, že novelou zákona na ochranu ovzduší si ministerstvo prodloužilo termín na vypracování aktualizace ze tří na čtyři roky. Akční plán, stanovující konkrétní harmonogram, pak má být schválen do roka od schválení samotného programu. "Dostali jsme se do situace, kdy teprve na počátku roku 2019 začala být připravována aktualizace plánu pro Prahu a akční plán by měl být přijat až v polovině roku 2021," uvedla.

Spolkům se od ministerstva podařilo získat návrh aktualizace, který podle nich dostatečně neakcentuje nutnost ve městě omezovat motorovou dopravu. Podle Jaroslavy Johnové ze spolku Pražské matky v Praze připadá na 1000 obyvatel přes 800 motorových vozidel, což přispívá k tomu, že znečištění v metropoli je v přepočtu na jednotku plochy nejvyšší ze všech krajů. Důraz je v návrhu podle Johnové nicméně kladen na snižování emisí prostřednictvím například elektromobility, ale schází konkrétní závazek ke snížení motorové dopravy jako takové.

Návrh obsahuje řadu opatření, o kterých se v metropoli mluví delší dobu. Jedná se například o zavedení mýtného systému pro vjezd do centra, nízkoemisní zóny či zakrytí Spořilovské ulice, která nyní nahrazuje nedostavený okruh. Současné vedení metropole mluví také o posilování kolejové dopravy včetně městské železnice, výsadbě zeleně, lepší kontrole technického stavu vozidel, zavedení emisních požadavků pro lodě či o zvýšení parkovacího poplatku. Připravuje se také vyhláška zakazující topení uhlím.

Největším problémem v metropoli, způsobeným zejména dopravou, jsou hodnoty prachových částic označovaných jako PM10. Ty jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. Podle Šuty z CPZPZ statistické odhady hovoří o tom, že znečištění ročně v Praze vede k úmrtí více než 300 lidí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

17.6.2019 08:01
Jen votravujou. Kdyby vsichni tihle chytrolini co se vyjadruji k automobilove doprave sami jezdili na bicyklech, tak to v Praze vypada jako v Hanoji :-) Jenze potkat cyklistu mimo rekreacni trasy je celkem ridky jev, takze z toho citim jistou neuprimnost :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.6.2019 08:22
Praha potřebuje ke zlepšení ovzduší:
1. Obchvat pro transitní dopravu - blokují zelení
2. Záchytná parkoviště s návazností na MHD pro osoby, pro něž je Praha cílová destinace - blokují zelení
Praha tedy potřebuje především zlikvidovat zelené.
Odpovědět

24.6.2019 09:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Naprostý souhlas zelení jsou jen verbež, která o ekologii nic neví a jen prosazuje své rudé nápady pod pláštíkem záchrany lidstva. Jakmile mě někdo chce chránít, tak jsem dosti obezřetný.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

17.6.2019 09:10
Ekologické organizace na tiskové konferenci především pochválily Prahu za dobré návrhy funkčních opatření http://www.zelenykruh.cz/bily-slider-na-hp/dockame-se-cisteho-vzduchu-v-praze. Chystané mýtné opravdu má šanci omezit množství aut ve městě, zvýšit průjezdnost a omezit zácpy. Pokud se bude inspirovat příklady měst, které Zelený kruh v obsáhlé studii zpracoval, představil na uvedené TK a předal Praze. To všechno se do zprávy ČTK zjevně už nevešlo.
Odpovědět
ig

17.6.2019 09:20 Reaguje na Daniel Vondrouš
Ja hlavne nechapu ten “konecne cisty vzduch”. Ten uz tady davno mame, staci si to srovnat s jakoukoliv vesnici, kde lidi topi drevem, uhlim nebo “vidlackymi briketami”.
Odpovědět
ig

17.6.2019 09:22 Reaguje na Daniel Vondrouš
Jinak reseni na ty zacpy je ok, cokoliv co bude omezovat automobily chudsich lidi, kteri nebudou mit na mytne je v poradku :-)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist