Elektrokola jsou dobrá pro lidi, hromadné přepravě a byznysu s ekoauty ale nesvědčí Video
Asi je třeba si na to ještě chvilku zvykat, ale globální spotřební trendy začíná určovat Čína. V případě elektrokol to platí téměř totálně. Proč? Jsou více než skladným řešením pro cestování ve městech, vynikají svou efektivitou. Ve své podstatě - jsou to elektromobily pro chudé. Protože ne každému leží v kapse aspoň jeden milion korun, za který by si pořídil tu nejlacinější současnou verzi elektromobilu, ale skoro určitě má aspoň pár tisíc, aby si pořídil elektrokolo. A tím získá za zlomek ceny většinu výhod, které mu elektromobilita v městském provozu nabízí. Nároky, od potřeby dobíjení po parkování, zůstávají podobné. Jen výrazně méně náročné pro uživatele e-kol. K nim nepotřebujete garáž ani kapacitní dobíječku.
Auto, které zaparkujete v předsíni
Šťávu jim doplníte klidně ze zástrčky v předsíni. Opravy vyřešíte bez licence a pobytu v servisu, náklady na pořízení náhradních dílů a úpravy jsou minimální. A k cíli své cesty budete pořád stejně uhánět maximálním tempem 32 kilometrů v hodině (upřímně, ve špičce by to ani elektromobil, ani klasický osobní vůz nezvládl o moc rychleji), s více než dostatečným dojezdem na plné nabití do 50 kilometrů. Abyste je v cíli pak zaparkovali prakticky kdekoliv, třeba v kukani své kanceláře, kde vám je tolerantní majitel firmy možná dovolí zase dobít. Nebo je necháte zamčené u stojanu, ale zaberou určitě méně místa, než auto na parkovišti. Tohle všechno samozřejmě lidé, potenciální majitelé elektrokol, vnímají. A proto také globální trh s e-koly svými ciframi hladce překonává svět elektromobilů.
V roce 2013, kdy silnice světa brázdilo 112 000 e-aut, tu bylo už 40 milionů e-kol. A tento trend pokračuje. Počítalo se, že obrat z obchodovaných e-kol letos přesáhne 12 miliard dolarů. Jenže, jak víte, přišel koronavirus a e-kola se díky němu stala ještě o něco populárnější. Prodá se jich víc. Protože nabízí ten správný sociální distanc, zachovávají pohodu nezávislosti, punc jízdy (alespoň zdánlivě) bez emisí a hlavně bez námahy. Což nás vrací zpět do Číny. Tady už totiž jezdí na silnicích více elektrokol, než klasických automobilů. Japonsko tento trend následuje a Evropa pak regionálně dorovnává.
Stejný problém, jen o trochu menší. Nebo větší?
Ne všude jsou baterie e-kol stejně kvalitní, liší se technologií výroby i pořizovací cenou. Přesto jsou přibližně pětadvacetkrát levnější, než baterie elektromobilů. S garancí 2-3 let provozu jsou pak podobně závadné pro životní prostředí, jako ty z e-aut, protože s jejich úspěšnou recyklací to zatím divoké není. Kriticky vzato, e-kola představují podobnou zátěž, jako elektromobily. Sice se na jejich výrobu jednotkově spotřebuje méně surových materiálů, ale jejich celkové množství je násobně vyšší. A jejich provoz je nakonec jen tak čistý, nakolik je čistá energie ze sítě.
V mnoha ohledech jsou tak e-kola paralelou, nebo spíš předzvěstí toho, co možná jednou přinesou e-auta. A jak potvrzují studie z Nizozemí a Číny, s e-koly se pojí ještě jeden nenápadný neduh. Elektrokola funkčně nahrazují cesty osobním autem (snižují jejich počet až o 45,6 %, což by se zdálo vítané), ale ubírají také počet pasažérů v městské hromadné dopravě (až o 27,3 %, což už nepotěší). Lidé s elektrokoly také jezdí o 25,3 % častěji, chcete-li frekventovaněji.
Kolo na silnici zabere méně místa, než auto. Ale ne o moc
Na trendu popularity je tedy bita hromadná přeprava osob, která tlak poklesu zájmu nemusí ustát (a její nižší vytíženost přinese buď zvýšení cen jízdného, nebo omezení provozu – a tím další zvýšení popularity e-kol). A také, díky vyššímu provozu e-kol neklesá spotřeba energie/emisí a ani se neuvolňují přetížené silnice. Jen se více zaplňují jiným dopravním prostředkem. Trochu je tu problém i s bezpečností provozu. Za volant auta se osmileté dítě neposadí, ale rychlostí 25-32 kilometrů na elektrokole se městským provozem řítit může. Je to jen kolo, ne? A na rozdíl od poctivého šlapání do pedálů, přínos cyklistické e-jízdy pro zdraví není valný.
Zajímavý pohled přináší Morton Kabell, předseda Evropské federace cyklistů a politik, jinak tradičně brojící proti automobilismu a propagující městskou cyklistiku: „Jen velmi málo měst světa je schopno unést další zvýšení dopravy. A je pravdou, že elektrokola ji spíše zvyšují, než aby ji snižovaly. Města se budou muset tomuto trendu dříve nebo později přizpůsobit a stát se více bike-friendly.“ V praxi by to ale znamenalo náklady kolem 50 000 eur na každý kilometr silnice, upravené pro souběžný provoz e-kol a automobilů. Na zvyšující se popularitu e-kol, které svou dostupností konkurují elektromobilům a hromadné dopravě, to ale zatím vliv nemá.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Vladimir Mertan
8.5.2020 08:53Pavel Hanzl
8.5.2020 09:30 Reaguje na Vladimir MertanČtyřkolka s kapotáží se ale jmenuje automobil, někdy bugina.
Jinak souhlasím, mě elektrokolo vyloženě pomohlo.
Jan Šimůnek
8.5.2020 11:43 Reaguje na Pavel HanzlNa rehabilitaci při artrózách apod. se doporučuje spíš plavání, kde klouby nohou zatíženy nejsou prakticky vůbec, hlavně silněji obézním lidem.
Navíc je elektrokolo jen pro někoho, kdo to fyzicky zvládne (a udrží na dvou kolech rovnováhu), což významná část populace ne. Zejména ti, kdo ani v dětství nebo mládí nejezdili na kole, budou mít problémy. Pro ně je troj či čtyřkolka jistě lepší.
Za důležité ovšem považuji to, aby uživatelé těchto zařízení měli ponětí o dopravních předpisech (alespoň na úrovni řidičáku pro malé motorky, jaký se dříve, dnešní stav neznám, dával od 15). To samé by mělo platit i pro šlapohyby.
Tady jde mj. o to, aby tihle lidé dokázali předvídat, co udělá řidič, chovající se v souladu s dopravním zákonem a sami se chovali podobně, tj. jejich chování bylo předvídatelné. Bicyklista nebo elektrokolista, který se chová naprosto nesmyslně a nepředvídatelně, je noční můrou všech řádných účastníků silničního provozu.
Jiří Daneš
8.5.2020 19:01 Reaguje na Jan ŠimůnekVladimir Mertan
9.5.2020 12:53 Reaguje na Jan ŠimůnekVladimir Mertan
9.5.2020 09:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2020 10:37 Reaguje na Vladimir MertanPoloha na zádech je pro člověka zcela nepřirozená, při jakékoliv normální činnosti stojí nebo sedí. Na zádech dostává rány na nerovnostech, navíc nemá přehled o okolí. Proto taky všichni jezdí na normálních kolech už asi 150 let. Žádnou výhodu proti normálním kolu nemá, nenaloží ani takový náklad, jako na normální kolo, nemá výhodu obratnosti jednostopého vozidla, nemůže do terénu a na silnici je nízké a tím přehlédnutelné. Za obrovské peníze a daleko větší váhu tím neziskáte vůbec nic.
Jezdím občas s kamarádem, který má lehotrojkolku jen proto, že má poškozenou rovnováhu a nieje to boh vie čo.
Pavel Hanzl
8.5.2020 08:54Mě elektrokolo výrazně prodloužilo aktivní život, kvůli problému se srdcem už šlapat do pedálů naplno nemůžu, jedu normálně na kole a do kopce mi to pomůže. Jednoznačné plus, plné nabití baterky stojí asi 2,-Kč, stačil by na to jeden fve panel na střeše.......
Jiří Daneš
8.5.2020 19:06 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
8.5.2020 10:05Co vadí mně je to, že každá sádelnatá bečka se dnes dostane do míst, která by jinak jejich přítomnosti byla ušetřena. Kousky pěkné a celkem nedotčené přírody. Tam si tyto party dají dostaveníčko, následuje piknik a odpadky všeho druhu. Od různých obalů energetických sraček po cestě tam a láhve či plechovky od alkoholu na místě samém.
Pokrok nezastavíš.
Radim Polášek
8.5.2020 12:09 Reaguje na Miroslav VinklerTen problém ježdění do přírody je podle mně přechodný. Jakmile se stanou běžnými a levnými drony schopné vydržet dlouhodobě ve vzduchu a s kvalitním přenosem obrazu někde do řídicího střediska, jedním z přínosů bude mnohem intenzívnější dozor. Někde na exponovaných místech asi dokonce i prakticky trvalý a potom prakticky každý, kdo vjede tam ,kde nemá co dělat, bude solit tučné pokuty.
Lukas B.
11.5.2020 10:03 Reaguje na Miroslav Vinklermůžeme se v něčem inspirovat u sousedů (některé sekce rakouského a německého alpenvereinu neposkytují na svých chatách elektrokolistům zásuvky pro dobíjení) a obecně se používání elektrokol v horském terénu někým jiným než starobním nebo invalidním důchodcem považuje za nefér, nežádoucí a všeobecně obtěžující. některé bikeparky a singltrekové areály elektrokolisty bud nepouštějí na tratě vůbec, nebo je solí výrazně vyšším vlezným, případně je pouští jen na některé okruhy. bohužel se některé trasy zavírají pro cyklisty sakumprásk, protože jinak by tam musel stát 365/24 hodin četník a zkoumat, je-li to kolo či elektrokolo a je-li jezdec dostatečně hendikepován.
za mě by bylo řešení ve velkoplošných chráněných územích (NP a CHKO) pohlížet na elektrokolo jako na malý motocykl (zákaz mimo silnice), samozřejmě navíc s vyhrazením dostatečně kapacitních a bezpečných cyklotras mimo nejvíce chráněné lokality.
Miroslav Vinkler
8.5.2020 10:56 Reaguje naAž budete sledovat TV a křoupat krekry s mámou, hodím vám sesbíraný bordel do obýváku na hlavu.
Pouze vám donesu to, co jste "zapomněl" v přírodě , takže byste měl ještě poděkovat . Věřím, že stále zůstanete emocionálně vyrovnaný.
Miroslav Vinkler
8.5.2020 21:16 Reaguje naJan Šimůnek
8.5.2020 11:45 Reaguje naPetr Eliáš
8.5.2020 12:01Jan Šimůnek
8.5.2020 16:16 Reaguje na Petr EliášPochopitelně, může být i "zlý pán", akcentující obezitu.
Richard Vacek
8.5.2020 21:05Arne1 Kuchta
10.5.2020 00:00Pavel Hanzl
13.5.2020 08:58 Reaguje na Arne1 KuchtaJá se v padesáti učil jezdit na motocyklu a doposud jezdím rád a myslím si, že bezpečně.