https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/elektrokola-jsou-dobre-pro-lidi-hromadne-preprave-a-byznysu-s-eko-auty-ale-nesvedci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Elektrokola jsou dobrá pro lidi, hromadné přepravě a byznysu s ekoauty ale nesvědčí Video

8.5.2020 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
V roce 2013, kdy silnice světa brázdilo 112 000 e-aut, tu bylo už 40 milionů e-kol. A tento trend pokračuje.  / Ilustrační foto
V roce 2013, kdy silnice světa brázdilo 112 000 e-aut, tu bylo už 40 milionů e-kol. A tento trend pokračuje. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Hru kámen, nůžky, papír a její pravidla jistě znáte. Elektrokola ji hrají také a většinou vítězí. Ničí elektromobilitu a jsou také nebezpečnou konkurencí městské hromadné dopravy. Co ničí e-kola? Většinou klasická automobilová přeprava. O benefitech i záporech elektrokol píše například TreeHugger.
 

Asi je třeba si na to ještě chvilku zvykat, ale globální spotřební trendy začíná určovat Čína. V případě elektrokol to platí téměř totálně. Proč? Jsou více než skladným řešením pro cestování ve městech, vynikají svou efektivitou. Ve své podstatě - jsou to elektromobily pro chudé. Protože ne každému leží v kapse aspoň jeden milion korun, za který by si pořídil tu nejlacinější současnou verzi elektromobilu, ale skoro určitě má aspoň pár tisíc, aby si pořídil elektrokolo. A tím získá za zlomek ceny většinu výhod, které mu elektromobilita v městském provozu nabízí. Nároky, od potřeby dobíjení po parkování, zůstávají podobné. Jen výrazně méně náročné pro uživatele e-kol. K nim nepotřebujete garáž ani kapacitní dobíječku.

Auto, které zaparkujete v předsíni

Šťávu jim doplníte klidně ze zástrčky v předsíni. Opravy vyřešíte bez licence a pobytu v servisu, náklady na pořízení náhradních dílů a úpravy jsou minimální. A k cíli své cesty budete pořád stejně uhánět maximálním tempem 32 kilometrů v hodině (upřímně, ve špičce by to ani elektromobil, ani klasický osobní vůz nezvládl o moc rychleji), s více než dostatečným dojezdem na plné nabití do 50 kilometrů. Abyste je v cíli pak zaparkovali prakticky kdekoliv, třeba v kukani své kanceláře, kde vám je tolerantní majitel firmy možná dovolí zase dobít. Nebo je necháte zamčené u stojanu, ale zaberou určitě méně místa, než auto na parkovišti. Tohle všechno samozřejmě lidé, potenciální majitelé elektrokol, vnímají. A proto také globální trh s e-koly svými ciframi hladce překonává svět elektromobilů.

V roce 2013, kdy silnice světa brázdilo 112 000 e-aut, tu bylo už 40 milionů e-kol. A tento trend pokračuje. Počítalo se, že obrat z obchodovaných e-kol letos přesáhne 12 miliard dolarů. Jenže, jak víte, přišel koronavirus a e-kola se díky němu stala ještě o něco populárnější. Prodá se jich víc. Protože nabízí ten správný sociální distanc, zachovávají pohodu nezávislosti, punc jízdy (alespoň zdánlivě) bez emisí a hlavně bez námahy. Což nás vrací zpět do Číny. Tady už totiž jezdí na silnicích více elektrokol, než klasických automobilů. Japonsko tento trend následuje a Evropa pak regionálně dorovnává.

Stejný problém, jen o trochu menší. Nebo větší?

Ne všude jsou baterie e-kol stejně kvalitní, liší se technologií výroby i pořizovací cenou. Přesto jsou přibližně pětadvacetkrát levnější, než baterie elektromobilů. S garancí 2-3 let provozu jsou pak podobně závadné pro životní prostředí, jako ty z e-aut, protože s jejich úspěšnou recyklací to zatím divoké není. Kriticky vzato, e-kola představují podobnou zátěž, jako elektromobily. Sice se na jejich výrobu jednotkově spotřebuje méně surových materiálů, ale jejich celkové množství je násobně vyšší. A jejich provoz je nakonec jen tak čistý, nakolik je čistá energie ze sítě.

V mnoha ohledech jsou tak e-kola paralelou, nebo spíš předzvěstí toho, co možná jednou přinesou e-auta. A jak potvrzují studie z Nizozemí a Číny, s e-koly se pojí ještě jeden nenápadný neduh. Elektrokola funkčně nahrazují cesty osobním autem (snižují jejich počet až o 45,6 %, což by se zdálo vítané), ale ubírají také počet pasažérů v městské hromadné dopravě (až o 27,3 %, což už nepotěší). Lidé s elektrokoly také jezdí o 25,3 % častěji, chcete-li frekventovaněji.

Kolo na silnici zabere méně místa, než auto. Ale ne o moc

Na trendu popularity je tedy bita hromadná přeprava osob, která tlak poklesu zájmu nemusí ustát (a její nižší vytíženost přinese buď zvýšení cen jízdného, nebo omezení provozu – a tím další zvýšení popularity e-kol). A také, díky vyššímu provozu e-kol neklesá spotřeba energie/emisí a ani se neuvolňují přetížené silnice. Jen se více zaplňují jiným dopravním prostředkem. Trochu je tu problém i s bezpečností provozu. Za volant auta se osmileté dítě neposadí, ale rychlostí 25-32 kilometrů na elektrokole se městským provozem řítit může. Je to jen kolo, ne? A na rozdíl od poctivého šlapání do pedálů, přínos cyklistické e-jízdy pro zdraví není valný.

Zajímavý pohled přináší Morton Kabell, předseda Evropské federace cyklistů a politik, jinak tradičně brojící proti automobilismu a propagující městskou cyklistiku: „Jen velmi málo měst světa je schopno unést další zvýšení dopravy. A je pravdou, že elektrokola ji spíše zvyšují, než aby ji snižovaly. Města se budou muset tomuto trendu dříve nebo později přizpůsobit a stát se více bike-friendly.“ V praxi by to ale znamenalo náklady kolem 50 000 eur na každý kilometr silnice, upravené pro souběžný provoz e-kol a automobilů. Na zvyšující se popularitu e-kol, které svou dostupností konkurují elektromobilům a hromadné dopravě, to ale zatím vliv nemá.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VM

Vladimir Mertan

8.5.2020 08:53
Článok je určite zaujímavý. Autor sa však podľa mňa sa zbytočne zameriava na nedostatky elektrobicyklov. Dá sa povedať, že ich úplne zámerne vyhľadáva. Nepravdivé je určite tvrdenie "A na rozdíl od poctivého šlapání do pedálů, přínos cyklistické e-jízdy pro zdraví není valný." Práve to poctivé šlapání do pedálů prináša poškodené kolená - meniskus, chrupavky. Elektrobicykel zmierňuje namáhavé úseky trasy, hlavne kopce a protivietor, ale zároveň nás núti stále šlapať primeranou silou. Dá možnosť urobiť si pekný výlet aj ľuďom v staršom veku alebo tým čo si možno neprimeraným športovaním poškodili kolená. Elektrobicykel je úplne geniálny vynález, bez dotácii dokázal preraziť a úspešne poráža dotované nezmyselné elektroautá. Dúfam, že výrobcovia začnú vyrábať aj 3 či 4 kolky s kapotážou, a budeme veselo jazdiť aj v zime alebo za daždivého počasia. Tam by sa dali nasmerovať aj malé dotácie namiesto elektromobilov. Inak článok ako zhrnutie negatív elektrobicyklov nie je zlý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.5.2020 09:30 Reaguje na Vladimir Mertan
Omyl máte v tom, že šlapání do pedálů poškozuje kolena. Opak je pravdou, především v tom, že došlap je měkký a nenese celou váhu těla, jako třeba běh. Přitom svaly dostávají zabrat i na elektrice. Proto lékaři doporučují jízdu na kole jako rehabilitaci skoro při každém problému s koleny, včetně artróz.
Čtyřkolka s kapotáží se ale jmenuje automobil, někdy bugina.
Jinak souhlasím, mě elektrokolo vyloženě pomohlo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.5.2020 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono vadí i to "šoupání" kloubních chrupavek, byť ne tak silné, jako při chůzi nebo běhu. Navíc jsou nohy na tom bicyklu v poněkud nepřirozené poloze a klouby jsou zatěžovány tam, kde normálně nejsou. Nicméně se dá elektrokolo protipředpisově seřídit tak, že se šlapat nemusí.
Na rehabilitaci při artrózách apod. se doporučuje spíš plavání, kde klouby nohou zatíženy nejsou prakticky vůbec, hlavně silněji obézním lidem.
Navíc je elektrokolo jen pro někoho, kdo to fyzicky zvládne (a udrží na dvou kolech rovnováhu), což významná část populace ne. Zejména ti, kdo ani v dětství nebo mládí nejezdili na kole, budou mít problémy. Pro ně je troj či čtyřkolka jistě lepší.

Za důležité ovšem považuji to, aby uživatelé těchto zařízení měli ponětí o dopravních předpisech (alespoň na úrovni řidičáku pro malé motorky, jaký se dříve, dnešní stav neznám, dával od 15). To samé by mělo platit i pro šlapohyby.
Tady jde mj. o to, aby tihle lidé dokázali předvídat, co udělá řidič, chovající se v souladu s dopravním zákonem a sami se chovali podobně, tj. jejich chování bylo předvídatelné. Bicyklista nebo elektrokolista, který se chová naprosto nesmyslně a nepředvídatelně, je noční můrou všech řádných účastníků silničního provozu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.5.2020 19:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste lékař, nebo fysioterapeut? Samozřejmě, že šlapání do pedálů namáhá kolena výrazně méně než chůze. Anatomii jsem sice měl jen při studiu na bývalém ITVS (dnes Fakulta tělesné výchovy a sportu UK), ale můj soused ortoped mně na rehabilitaci také doporučil šlapání na kole, tedy vzhledem k věku a obav z bezohlednosti dnešních řidičů aut, používám rotoped a velmi mně to šlapání pomohlo. Kolena mě při chůzi už nebolí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.5.2020 19:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Ani cyklista nesmí být úplný blbec.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.5.2020 12:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Boli by ste prekvapení, koľko plavcov má problémy s kolenami. Kop pri štýle prsia nie je ku kolenám zrovna šetrný, ja som bol nútený sa kvoli tomu naučiť plávať kraulom.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.5.2020 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Cyklistike sa aktívne venujem celý život. Poznám chalanov, ktorí si extrémnou cyklistikou zničili kolená v pomerne mladom veku. Sám mám tiež problémy s kolenami a musím si dávať veľký pozor, najmä pri jazde v protivetre na intezitu šľapania v voľbu vhodného prevodu. Že lekári odporúčajú jazdu na bicykli je v poriadku, len treba jazdiť s rozumom - zvoliť si vhodnú frekvenciu a zaradiť ľahší prevod. Ale že sa svaly namáhajú aj na e-bicykli sa zhodneme. Tou štvorkolkou som myslel taketo niečo: http://www.hybrid.cz/slovensky-designer-navrhnul-unikatni-slapaci-elektromobil-chce-jej-vyrabet
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2020 10:37 Reaguje na Vladimir Mertan
To je asi další nápad na neúspěšný projekt lehokola, který se nikdy neujal, protože má zásadní vady.
Poloha na zádech je pro člověka zcela nepřirozená, při jakékoliv normální činnosti stojí nebo sedí. Na zádech dostává rány na nerovnostech, navíc nemá přehled o okolí. Proto taky všichni jezdí na normálních kolech už asi 150 let. Žádnou výhodu proti normálním kolu nemá, nenaloží ani takový náklad, jako na normální kolo, nemá výhodu obratnosti jednostopého vozidla, nemůže do terénu a na silnici je nízké a tím přehlédnutelné. Za obrovské peníze a daleko větší váhu tím neziskáte vůbec nic.
Jezdím občas s kamarádem, který má lehotrojkolku jen proto, že má poškozenou rovnováhu a nieje to boh vie čo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.5.2020 08:54
Výborný článek, s většinou souhlasím a přidal bych tam jednu podstatnou část. Jízda na kole (nebo elektrokole, to se až tak příliš neliší) je daleko zdravější, než vysedávat v autě nebo v MHD, zvláště, když člověk jezdí za každého počasí. Nároky na parkování jsou nulové (nikdy kolo nestojí na parkovišti) nárok na komunuikace jsou taky daleko menší, protože se jezdí mimo hlavní silnice. Organizace dopravy třeba v Holandsku je výborná, jezdit tam cyklisté auty, je tam asi trvalá zácpa úplně všude.
Mě elektrokolo výrazně prodloužilo aktivní život, kvůli problému se srdcem už šlapat do pedálů naplno nemůžu, jedu normálně na kole a do kopce mi to pomůže. Jednoznačné plus, plné nabití baterky stojí asi 2,-Kč, stačil by na to jeden fve panel na střeše.......
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.5.2020 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Potěšilo mě, že konečně mohu s Vámi v něčem souhlasit, i když elektrokolo nevlastním (v mém věku by to byla stejně pošetilost něco takového si koupit a dát život v šanc dnešním bezoohledným řidičům ve věku mých vnuků).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.5.2020 10:05
Pokrok nezastavíš a elektrokola si pevné místo vytvářejí. O pozitivech se psalo , a proto se jimi zabývat nebudu.
Co vadí mně je to, že každá sádelnatá bečka se dnes dostane do míst, která by jinak jejich přítomnosti byla ušetřena. Kousky pěkné a celkem nedotčené přírody. Tam si tyto party dají dostaveníčko, následuje piknik a odpadky všeho druhu. Od různých obalů energetických sraček po cestě tam a láhve či plechovky od alkoholu na místě samém.
Pokrok nezastavíš.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.5.2020 12:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já myslím, že to je víceméně jedno, čím jezdí. Kdyby tady byly platy vyšší nebo motorované samohyby levnější, jezdili by do těch míst motorkami nebo čtyřkolkami.
Ten problém ježdění do přírody je podle mně přechodný. Jakmile se stanou běžnými a levnými drony schopné vydržet dlouhodobě ve vzduchu a s kvalitním přenosem obrazu někde do řídicího střediska, jedním z přínosů bude mnohem intenzívnější dozor. Někde na exponovaných místech asi dokonce i prakticky trvalý a potom prakticky každý, kdo vjede tam ,kde nemá co dělat, bude solit tučné pokuty.
Odpovědět
ig

8.5.2020 19:40 Reaguje na Radim Polášek
Orwell nepsal návod, ale varování!
Odpovědět
ig

8.5.2020 19:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně tak. První kdo si na tom postavil PR byl Samuel Colt - rozdíly mezi slabými a silnými přestaly být díky jeho patentu významné :-) a stejně tak se to děje dnes s chozením do přírody. Ale přísně vzato, i tlouštík má stejné právo jít do lesa jako sportovec, takže s tím asi těžko něco půjde udělat...
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.5.2020 10:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
ano, to je trochu problém. tam, kde se dříve vydrápalo v potu tváře za den dvacet cyklistů (a nebyl problém pro přírodu ani pro pěší na téže cestě), tam jsou dnes bezpracně dostanou tisíce zdravých líných buřtů. u nás typicky v Krkonoších ve vrcholových partiích, o slunečné neděli je u Vosecké nebo u Labské deset kol a dvě stovky elektrokol (část zdraví buřti na kolech z adrenalinových půjčoven).

můžeme se v něčem inspirovat u sousedů (některé sekce rakouského a německého alpenvereinu neposkytují na svých chatách elektrokolistům zásuvky pro dobíjení) a obecně se používání elektrokol v horském terénu někým jiným než starobním nebo invalidním důchodcem považuje za nefér, nežádoucí a všeobecně obtěžující. některé bikeparky a singltrekové areály elektrokolisty bud nepouštějí na tratě vůbec, nebo je solí výrazně vyšším vlezným, případně je pouští jen na některé okruhy. bohužel se některé trasy zavírají pro cyklisty sakumprásk, protože jinak by tam musel stát 365/24 hodin četník a zkoumat, je-li to kolo či elektrokolo a je-li jezdec dostatečně hendikepován.

za mě by bylo řešení ve velkoplošných chráněných územích (NP a CHKO) pohlížet na elektrokolo jako na malý motocykl (zákaz mimo silnice), samozřejmě navíc s vyhrazením dostatečně kapacitních a bezpečných cyklotras mimo nejvíce chráněné lokality.
Odpovědět
ig

8.5.2020 10:26
Aktivisti nabádali lidi, aby opustili auta a začali jezdit na kolech. A když to lidi konečně udělali, zase je to špatně a hledají na tom hnidy :-) Není už nejvyšší čas všechny ty aktivisty poslat do @#$%^&, protože je to zcela zjevně emocionálně nevyrovaná banda, která netuší co vlastně chce - kromě toho, že chtějí všechny kolem sebe peskovat?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.5.2020 10:56 Reaguje na
Pokud patříte k lidem, kteří si nedokážou z lesa odnést to, co do něho přinesou , potom mi dejte adresu.
Až budete sledovat TV a křoupat krekry s mámou, hodím vám sesbíraný bordel do obýváku na hlavu.
Pouze vám donesu to, co jste "zapomněl" v přírodě , takže byste měl ještě poděkovat . Věřím, že stále zůstanete emocionálně vyrovnaný.
Odpovědět
ig

8.5.2020 19:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Řekl jsem snad něco co by nasvědčovalo tomu, že se tak chovám? :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.5.2020 19:48 Reaguje na
Neřekl, ale napsal. :-)
Odpovědět
ig

8.5.2020 20:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co jsem napsal, že z toho usuzujete, že nechávám v lese odpadky? :-) Jediné staré kanape, jediný sud s polychlorovanými bifenyly jsem ještě v lese nezanechal...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.5.2020 21:16 Reaguje na
Dobře, pokud se chováte tak, že po vaší návštěvě v přírodě odpadky nenajdu, mažu černý puntík u vašeho nicku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.5.2020 11:45 Reaguje na
Souhlas. Věci, popisované v tom článku, se věděly už dávno.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.5.2020 12:01
Ach jo, všade řádí obezita ale lidi si pořizují elektrokola, za chvilku budou v prodeji i elektrokřesla a dopadne to tu jak ve filmu vall-i. Chápu, pro staré nebo nemohoucí je to ok, ale když si elektrokolo pořídí třicetipětiletý buřt, tak je to docela úsměvné.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.5.2020 16:16 Reaguje na Petr Eliáš
Kdo se chce hýbat, tak pro toho je elektrokolo dobrý společník, protože se dostane dál apod. Srovná taky rozdíly ve výkonu členů rodiny, takže rodinné výlety mohou být delší a náročnější.

Pochopitelně, může být i "zlý pán", akcentující obezitu.
Odpovědět
ig

8.5.2020 19:41 Reaguje na Petr Eliáš
Je to nehezké, ale konec konců je to jejich věc :-)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.5.2020 21:05
Elektrokola jsou dobrá pro lidi, jak tvrdí nadpis. A co je dobré pro lidi, je dobré. A o to jde.
Odpovědět
AK

Arne1 Kuchta

10.5.2020 00:00
Strašně mne mrzí, že libovolné kolo prostě není nic pro mne. Nemám totiž z dětství ty správné návyky na udržování rovnováhy - a tak jsem na kole nebezpečný sobě i okolí, to mám několikrát ověřeno. Poslední příhodu jsem naštěstí přežil jen s menšími poraněními, a už to nechci opakovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2020 08:58 Reaguje na Arne1 Kuchta
Záleží, kolik je vám let. Myslím, že do padesátky se člověk naučí jezdit velmi dobře a bezpečně, po šedesátce z velké části taky, pokud má návyky z řízení auta.
Já se v padesáti učil jezdit na motocyklu a doposud jezdím rád a myslím si, že bezpečně.
Odpovědět

Milan Štrupl

10.5.2020 02:44
O kolena bych se být vámi tak nebál - horší následky má kolo pro úplně jinou část těla, takže pokud jezdíte pravidelně a dlouho, nebudou mít z vás radost především vaše manželky:):) No ale soused určitě vypomůže...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2020 08:59 Reaguje na Milan Štrupl
Omyl, to je pověra. Pokud by byl člověk šílenec a trávil na kole několik hodin denně, tak možná.
Odpovědět
VB

Vojtěch Burda

19.12.2020 00:03
Dobrý článek. Také si říkám, nakolik je tento "bezemisní" druh dopravy opravdu ekologický. A právě proto jsem článek taky otevřel :). Je škoda toho "velkoměstského" pohledu. Já jezdím na kole do práce celoročně. Žiji v malém městě v podhůří Beskyd. Vzhledem k charakteru své práce nikdy nevím, v kolik budu z práce odcházet. Hromadnou dopravu sice máme (a na stromech taky nežijeme), ale nestihnout spoj po denní směně znamená třeba návrat domů kolem 22. hodiny. Spojení na železniční koridor pomalé, při pozdním příjezdu vlaku problém. A jelikož toho najezdím opravdu dost a chci mít nějakou energii i na jiné věci, zvažuji skládací kolo s elektropohonem. Prostě někdy je to volba e-kolo/auto. V tomto vidím článek jako hodně zjednodušující. Jasně, bydlet na Jižáku, tak mě e-kolo ani nenapadne :).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist