Elektromobily Británii nezachrání, jsou to pořád jen auta, píše Guardian
Velká Británie je v očekávání. Na konci letošního listopadu by totiž mělo zaznít zásadní prohlášení premiéra Borise Johnsona. Ten by měl, v souladu s návrhem poradců Výboru pro klimatické změny, navrhnout celonárodní zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory (benzinovými i naftovými), s platností od roku 2030. Tedy o deset let dříve, než se ještě před pár měsíci předpokládalo. Vskutku ambiciózní plán, který odráží naléhavost klimatických změn a má nastartovat prodeje elektromobilů, však naráží na kritiku. A překvapivě i od „zeleného“ deníku Guardian a George Monbiota.
Problém není v nádrži, ale v autech jako takových
„Že by britská vláda konečně poprvé od vynálezu spalovacích motorů začala řešit racionální dopravní politiku?“ ptá se sám sebe Monbiot a s odpovědí neotálí. „Ne. Protože nakonec všechna auta, včetně elektromobilů, produkují emise uhlíku. A všechna přehlcují silnice měst, vytváří kolony a zácpy.“ A tak na jinými environmentalisty pozitivně vnímaném návrhu omezení prodeje vozů se spalovacími motory podle něj nedává smysl nic. Chyba je totiž hluboce zakořeněná v současných dopravních systémech a jen změna vozidel na tom nic významného nevyřeší.
Ano, s elektromobily se sníží znečištění ovzduší. Trochu. Ale nijak už nebudou mikroskopické částice vzniklé otěrem pneumatik o vozovky a prachem z brzdných systémů. Přitom zrovna pneumatiky jsou největším zdrojem mikroplastů, který, stejně jako motory elektromobilů, zatím neumíme smysluplně recyklovat.
Monbiot dále upozorňuje na emise předcházející samotnému vzniku automobilů. I těch s elektrickými motory: „Než skončí vystavené v autosalónu, stojí za nimi ekvivalent 150 000 pojezdových kilometrů. Nahradit 35 milionů britských vozů se spalovacími motory novými elektromobily tak neznamená nic jiného než další ekologickou katastrofu.
“Záměna energie – fosilních paliv za elektřinu – nevyřeší spoustu odpadu, který výroba aut produkuje. A také neubere z prostoru, který vozy vyžadují. Nebude více parků, hřišť, lesů, silnic zůstane v lepším případě stejně. Naopak, mluví se o dalším rozšíření britské dopravní sítě za 27 miliard liber. Elektromobily nevyřeší dopravní špičky a kolony na silnicích ani chatrné zdraví řidičů, kterým chybí fyzický pohyb. I kdyby se ve vládním rozpočtu našly peníze na městskou zeleň, bude to o zeleni „budované kolem silnic a aut“.
Nepotřebujeme lepší silnice a vozy, ale města k životu
Může to vypadat jinak? Se změnou základního přístupu k dopravě ano. A zrovna momentální pandemie covid-19 v tom může sehrát navýsost pozitivní roli. Ta totiž udělila Britům lekci v tom, že zdaleka ne všichni musí každý den za prací dojíždět, ale mohou pracovat z domu. Změnil se i přístup k cestování do zahraničí. A ne každý se prý chce vracet ke špinavé minulosti, spíše se projevuje preference tišších a klidnějších měst. Součástí receptu na zdravější budoucnost tak mohou být jízdní kola, ale hlavně do praxe převedený koncept tzv. patnáctiminutových měst.
Tedy sídel a čtvrtí, které nabídnou svým obyvatelům vše potřebné – školy, parky, obchody, prodejny i pracoviště – v okruhu čtvrt hodiny pěší chůze. Což je nákladné, leč realizovatelné. Zvlášť, když se ušetří na rozvoji dopravní sítě, potažmo na zbytečném přechodu k elektromobilitě. Auta, ta na fosilní paliva i na elektřinu, totiž nečiní náš život snazší. Jen věci, které skutečně potřebujeme, klade dál od nás, nikoliv ve vzdálenosti chůze, ale dojezdu. Čímž činí automobily nezbytností. Pokud prý chce Velká Británie skutečně řešit životní prostředí a emise odpovědně, neměla by cílit na elektromobily. Protože to, konec konců, jsou pořád jen další auta.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
Richard Vacek
15.10.2020 05:34Viktor Šedivý
15.10.2020 08:59 Reaguje na Richard VacekJan Šimůnek
15.10.2020 08:00MMCH, nikdy nikdo věrohodně neprokázal, že ten otěr z gumy pneumatik nějak škodí zdraví.
Břetislav Machaček
15.10.2020 20:11 Reaguje na Jan Šimůnekto zkoumáno? Mi se zdá, že to, co se točí kolem momentálně
nejlepšího byznysu (výroba vozidel), je tak trochu zkoumáno selektivně. Začalo to palivem a tím to zatím končí. Otěr z pneumatik, kapalina z ostřikovačů, úniky provozních kapalin,
výluhy z asfaltu, posypové soli a jiné cizorodé látky nejsou
tak zájmové, jako pohonné látky. Vím, že se nelze vrátit o
dvě století zpět, ale nebylo by marné alespoň vědět jaké
chemikálie škodlivé živým organizmům obsahují a jak škodí.
Pak by bylo možno pokusit se je nahradit časem něčím jiným.
Ona ta voda v kalužích kolem cest asi moc zdravá nebude
a nikdo nemá tušení, ani čím nám škodí zvířený prach v okolí
cest obsahující ty příměsi. Možná pak člověk zjistí, že
život či dokonce sportování v blízkosti silnic je rizikový.
Já si to myslím už nyní, ale nejsem schopen to ničím doložit.
Mimochodem guma na pneumatiky obsahuje i saze a chemické látky upravující jejich vlastnosti a trvanlivost. Zatím se asi o tom takticky mlčí, protože neexistuje alternativní řešení.
Jan Šimůnek
16.10.2020 08:54 Reaguje na Břetislav MachačekViktor Šedivý
15.10.2020 09:05Celý život se dal odchodit pěšky, jen z trhu ve městě se člověk občas svezl na voze.
Tam míříme?
Jiří Daneš
15.10.2020 16:59 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
15.10.2020 19:20 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
15.10.2020 19:24 Reaguje na Jiří DanešJan Šimůnek
16.10.2020 08:50 Reaguje na Pavel HanzlRadim Polášek
18.10.2020 09:05 Reaguje na Svatá ProstotoRadim Polášek
18.10.2020 09:20Na rozdíl od zemí střední Evropy, kde přechod na elektromobily bude znamenat výrazné omezení počtu kupovaných i provozovaných automobilů. Spousta lidí, dnes motorizovaných, si tady nebude moct elektromobily dovolit, tím budou mít problémy v dojíždění do práce na větší vzdálenost a tím se firmám dost zhorší spektrum jejich zaměstnanců. Tím se firmám zhorší i jejich efektivita, jejich zisky a tím i jejich odvody a daně státu. Bude to jeden z důvodů, díky kterým po prosazení zelených nesmyslů Green Dealu občané i stát výrazně zchudnou.
Británie je na tom dobře taky z toho důvodu, že má víceméně vyřešenou energetiku. Má ji poměrně dobře vyváženou, od jaderných elektráren po jiné zdroje. Až na ten kaz v podobě dovážení statisíců tun štěpky ze zámoří jako náhrady uhlí ve svých tepelných elektrárnách.