https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emise-oxidu-uhliciteho-loni-klesly-v-dusledku-pandemie-temer-o-sest-procent
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emise oxidu uhličitého loni klesly v důsledku pandemie téměř o šest procent

2.3.2021 10:47 | LONDÝN (ČTK)
Emise v Číně loni vzrostly o 0,8 procenta, respektive o 75 milionů tun. Čína je největším emitentem skleníkových plynů. V Indii, která je třetím největším znečišťovatelem, začaly emise růst nad úroveň z předchozího roku od září, spolu se zvyšováním ekonomické aktivity a uvolňováním restrikcí.
Emise v Číně loni vzrostly o 0,8 procenta, respektive o 75 milionů tun. Čína je největším emitentem skleníkových plynů. V Indii, která je třetím největším znečišťovatelem, začaly emise růst nad úroveň z předchozího roku od září, spolu se zvyšováním ekonomické aktivity a uvolňováním restrikcí.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Foto-Rabe / Pixabay
Globální emise oxidu uhličitého loni klesly o 5,8 procenta, což je výsledek zpomalení ekonomické aktivity v důsledku pandemie. Koncem roku se ale začaly opět zvyšovat a zřejmě dál porostou, uvedla Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Čína byla přitom loni jedinou zemí, kde se objem emisí za celý rok zvýšil.
 

V prosinci už emise vzrostly meziročně o dvě procenta, neboť oživení ekonomické aktivity zvýšilo poptávku po energii. Za růstem stály hlavně velké ekonomiky, uvedla agentura Reuters.

Emise v Číně loni vzrostly o 0,8 procenta, respektive o 75 milionů tun. Čína je největším emitentem skleníkových plynů. V Indii, která je třetím největším znečišťovatelem, začaly emise růst nad úroveň z předchozího roku od září, spolu se zvyšováním ekonomické aktivity a uvolňováním restrikcí.

"Oživení globálních uhlíkových emisí ke konci loňského roku je jasným varováním, že se toho nedělá po celém světě dost pro urychlení k přechodu k čisté energii," uvedl výkonný ředitel IEA Fatih Birol. Pokud se potvrdí současná očekávání globálního ekonomického oživení a zásadně se nezmění politika největších ekonomik, pak se objem emisí ve světě podle něj letos opět zvýší.

Poptávka po primární energii klesla loni o čtyři procenta, a to kvůli karanténám a omezení průmyslové aktivity a dopravy. To způsobilo bezprecedentní pokles emisí oxidu uhličitého téměř o dvě miliardy tun, což odpovídá odstranění emisí celé Evropské unie, uvedla IEA.

Globálně v energetickém sektoru emise loni klesly o rekordních 3,3 procenta. Poptávka po energii se snížila, hlavní zásluhu na vysokém poklesu však měl růst výroby z obnovitelných zdrojů. Podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny se loni zvýšil na 29 procent, zatímco v roce 2017 činil 27 procent. Emise z dopravy loni klesly o 14 procent.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

2.3.2021 11:27
"Podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny se loni zvýšil na 29 procent......" To je fakt dobrý!! To tempo dává určitou naději, že se ta celá tragédie podaří, sice se silným poškozením, ale vůbec nějak dá ukočírovat.
Jenom babišistán je už zase skoro poslední, naších 5% je ostuda a 57% z uhlí ještě větší.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2021 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Nakolik % musely pracovat záložní zdroje/JE, uhelné elektrárny, v době nynější zimy ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2021 12:34 Reaguje na smějící se bestie
Asi na plný pecky, proč?

Někdo čadí z uhláku týden (nebo dva) v roce, někdo celý rok. kdo je větší idiot?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2021 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejspíše ti spasitelé světa/zelený, který tu jejich pravdu chtějí protlačit téměř za každou cenu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.3.2021 08:04 Reaguje na smějící se bestie
Zaprdění ropáci vidí v jakémkoil vývoji "spásu světa".
Oni by nejradši čadili z uhláků tak dlouho, než uhlí dojde. A co teď? Chuj s tym, mám to zapár.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2021 11:40
Co se nesvede na oteplování, tak se nyní svede na pandemii. Dobrá věc od ní je,že nyní už rok létá jen zhruba 30% letadel. proti předchozímu stavu. Možná i proto jsme zažili normální zimu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2021 12:36 Reaguje na smějící se bestie
14 dní kdy mrzlo není nic "normálního".
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2021 12:53 Reaguje na Pavel Hanzl
ČR není region, kde kde budou mít nakonec navrch větrníky a panely. Určitý podíl ano, podle ročních období. Přednost by měly mít JE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.3.2021 08:07 Reaguje na smějící se bestie
Už 10 let mudrujeme, že nějakou postavíme (jen náhradu poloviny JED). Už jsme tak daleko, že ani nevíme, koho vzít do tendru. S touhle rychlostí nebude ani ťok i po 100 letech, kdy už dávno došlo uhlí.
Odpovědět
PB

Pavel Baťa

2.3.2021 17:41 Reaguje na smějící se bestie
za tu dvoutýdenní zimu může rozpad polárního vortexu
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.3.2021 13:00
Tak to není žádná hitparáda vzhledem k tomu, jaký to mělo dopad na letectví, dopravu, průmysl apod.
Je vidět, že to nebude nic jednoduchého...
Odpovědět
PB

Pavel Baťa

2.3.2021 17:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
jojo a koncentrace i přesto stále roste...poslední údaj je z ledna letošního roku s hodnotou 415,28 ppm
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2021 14:23
Jelikož je asi 1/2 emisí CO2 absorbována oceánem, mělo by to znamenat, že nárůst CO2 v atmosféře meziročně poklesl o asi 12 %. Uvidíme, zda tato jednoduchá představa zafunguje.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.3.2021 16:29
Jenom si tak říkám, jak nám teď poklesnou emise, když nám Babiš zavřel celou republiku. Za chvilku budeme ekologickým rájem. -)))
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

2.3.2021 17:00
Až zavedou daň z uhlíku na importech do EU, tak budou emise klesat i v Číně.
Odpovědět
ms

3.3.2021 03:10 Reaguje na Katka Pazderů
Takže by pro Evropany zdražily ty vysněné pseudozelené technologie, které nás mají spasit? Byl by to dobrý nápad, kdy se tím ještě nenavýšily dotace z EU na OZE, které si všichni platíme z daní. Vzhůru do příštích temných zítřků, neboli blackoutů. Navíc bez exportu do Číny už Západ nefunguje, takže by Čína recipročně zatížila vývoz z EU.
Odpovědět
ms

3.3.2021 03:05
Uhlíková Čína nám ráda do Evropy dodá fotovoltaiku i baterie a my si tady brzy uděláme skanzen bez průmyslu a stabilní energie. Čína loni zprovoznila v uhlí kapacitu netto 30 GW a vyspělý svět výrobu z uhlí snížil o 17 GW. Fotovoltaika loni (občas) vyrobila v ČR celkem 3 % elektřiny, větrníky 1 %.To Čechy přišlo na 45 miliard korun. JE dodaly 37 % a uhelné 43 % z celkové energie. Čína má teď rozpracovány uhelné elektrárny o výkonu 247 GW. To Evropané budou muset mít už trvale covidovou/hospodářskou krizi, ale stejně rostoucí emise v Číně nevyrovnají. Zato si pseudozelenou ideologií zničíme naši evropskou civilizaci. Hlavně co nejvíce evropských zelených příkladů pro celý svět, soudruzi!

Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

3.3.2021 06:47 Reaguje na
Podpora OZE je nejen fotovoltaika a větrné elektrárny, ale také spoluspalování biomasy v některých elektrárnách a teplárnách a bioplynky.
A pokud nevíte, kdo to způsobil, podívejte se do tehdejší sněmovny, jak v roce 2006 kdo hlasoval. A proč nebyla vůle upravit zákon o podpoře OZE podle Německého vzoru.
Jo, a 45 miliard. To jsou drobné ve srovnání s těmi loňskými a letošními schodky rozpočtu. Proto se tak dobře plánuje jaderný tunel. Protože to občané v rámci stanného práva snadno skousnou.
Odpovědět
KK

Karel Karel

3.3.2021 17:25 Reaguje na Katka Pazderů
Jen pár vět k "ekologickým elektromobilům". Německý autoklub
spočítal, kolik CO2 vypustí elektrický Golf s životním cyklem
15 let a průměrným ročním nájezdem 15 tisíc kilometrů.Proti němu postavil vozy spalující nejen benzin a diesel,ale také CNG a vodík.
Německo zatím spoléhá hlavně na uhlí a tak ve výsledku není
překvapivé, že elektromobily ani tam nedávají velký smysl.
Aby zatížily emisemi CO2 životní prostředí méně než auta spalující CNG, musí najet 225 tisíc kilometrů, během 15 letému cyklu se tedy nevyplatí nikdy. Na překonání dieselů
potřebují 219 tisíc kilometrů ,tedy opět téměř nikdy a benziny pak strčí do kapsy po najetí 127 tisíc kilometrů,
tedy po 8,5 letech.
Je nutno přiznat, že Německo vyrábí nezvykle mnoho elektřiny z obnovitelných zdrojů, naproti tomu ADAC počítá s tím, že
si elektromobil po celých 15let vystačí s jedním akumulátorem,což praxe nepotvrzuje, nejspíš bude potřebovat
minimálně dva, což jeho efektivitu dále zhorší.
A zasadíme-li tento výpočet do české, slovenské, polské
....atd reality ,tak by se provoz elektroautíček nevyplatil
nikdy bez ohledu na to, s jakým druhem pohonu by byly srovnány...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.3.2021 20:33 Reaguje na Karel Karel
Elektroauto je technologie 21. století a živit ho fosilní elektřinou je skutečně pitomost.
Do nádrže dýzlu taky necpete trávu pro koně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist