https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/europoslance-ceka-hlasovani-o-limitech-oxidu-uhliciteho-pro-auta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Europoslance čeká hlasování o limitech oxidu uhličitého pro auta

3.10.2018 00:08 | ŠTRASBURK (ČTK)
Poslance Evropského parlamentu na středečním plenárním zasedání ve Štrasburku čeká ostře sledované hlasování o limitech emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. / Ilustrační foto
Poslance Evropského parlamentu na středečním plenárním zasedání ve Štrasburku čeká ostře sledované hlasování o limitech emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. / Ilustrační foto
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Poslance Evropského parlamentu na středečním plenárním zasedání ve Štrasburku čeká ostře sledované hlasování o limitech emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Evropská komise navrhuje, aby od roku 2030 nově vyrobené automobily vypouštěly o 30 procent méně oxidu uhličitého, než je norma stanovená pro rok 2021, a europarlamentní výbor pro životní prostředí chce limit dokonce 45 procent. Výrazného snižování emisí se ale obávají výrobci aut, podle nichž to povede k zániku pracovních míst, ke snížení konkurenceschopnosti a k podvázání ekonomického růstu.
 

Podle současných pravidel nesmí nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Tato norma ale ještě dozná změn, neboť bude přepočítána s ohledem na nové přísnější testy, které lépe vycházejí ze skutečných jízdních podmínek. Z tohoto důvodu návrhy Evropské komise i Evropského parlamentu neuvádějí gramy, ale procenta.

EK chce limit od roku 2025 snížit o 15 procent a od roku 2030 o 30 procent. Europarlamentní výbor pro životní prostředí návrh komise ještě více zpřísnil, a to na snížení o 20 procent od roku 2025 a o 45 procent od roku 2030. Europoslanci z výše zmíněného výboru také požadují, aby výrobci automobilů od roku 2030 zvýšili podíl elektrických a hybridních vozů ve své prodejní nabídce nejméně na 40 procent. Předpokládá se, že konečný postoj Evropského parlamentu ještě dozná změn.

Právě přísnější limity a nahrazování stávajícího vozového parku elektrickými automobily unijní představitelé považují za krok, jak přispět ke splnění závazku EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů oproti hodnotám z roku 1990 minimálně o 40 procent.

Pro srovnání, osobní auta a dodávky jsou v EU zodpovědné za asi 15 procent emisí oxidu uhličitého. Nedávné údaje Evropské agentury pro životní prostředí pak ukazují, že po období poklesu v uplynulých letech vzrostly v loňském roce průměrné emise nových automobilů na 118,5 gramu oxidu uhličitého na kilometr, což bylo o 0,4 gramu více než v roce 2016. V České republice byly v roce 2017 průměrné emise vozidla 127,7 gramu oxidu uhličitého na kilometr.

Připravované emisní limity vyvolávají obavy nejen u automobilek, ale také u států s velkým automobilovým průmyslem. Ve svých argumentech poukazují na negativní dopady nových pravidel na ekonomický růst a pracovní místa.

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) by i návrhy EK ohledně snižování automobilových emisí oxidu uhličitého mohly vést k úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu. Příliš rychlý přechod k elektromobilům by měl hluboký dopad na zaměstnanost, protože výroba a údržba je u těchto vozů méně náročná na práci než u tradičních automobilů, míní ACEA. Upozorňuje také, že automobilový průmysl se na celkové zaměstnanosti ve zpracovatelském sektoru Evropské unie podílí více než 11 procenty.

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl v září řekl, že přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí oxidu uhličitého pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. Negativně se to podle něho také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.



reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist