Evropská komise má jasno: 2021 bude rokem železnic
Když na prázdniny či dovolenou, tak ideálně vlakem. Zhruba k tomu by vás připravovaná podpůrná kampaň Evropské komise, na které se podílí především Francie, Německo, Portugalsko a Švýcarsko, měla motivovat. Zmíněné země také počítají s tím, že železnice se do budoucna stane páteřním transportním systémem v post-pandemické době. Svým způsobem to smysl dává. K dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 bude zapotřebí snížit emise plynoucí z dopravy o 90 %.
V současnosti emise spíše narůstají a plánovaným veličinám z roku 1990 se zatím spíše vzdalují. Momentálně je také – rozvětvené síti železničních tratí navzdory – realizováno 75 % přepravy nákladů po silnicích. Zvýšit popularitu železnic, pro civilní i nákladní přepravu, asi bude zapotřebí.
„Není pochyb o tom, že železniční přeprava přináší ve většině oblastí významné benefity. Po stránce udržitelnosti, bezpečnosti, organizace a dokonce rychlosti plně vyhovuje principům 21. století,“ říká evropská komisařka pro dopravu, Adina Văleanová. Podle ní je plánem do příštího roku vytvořit v Evropě „vlakové spojení bez hranic“, které umožní lidem komfortně cestovat, aniž by museli užívat méně udržitelných variant, například letadel. Ve kterých se, podle dotazníkové kampaně, až 40 % pasažérů necítí bezpečně.
Chystaný Rok železnic navíc reaguje na další skutečnost, která z průzkumů veřejného mínění vyplývá. Pokud to bude možné, plánuje pro sezónu 85 % dotázaných dovolenou uvnitř hranic Evropy. Exotiku, do které by se museli dopravit v letadly, vyhledávat nechtějí.
V předpandemických časech projektovala Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), že v roce 2037 přepraví 8,2 miliard pasažérů. A počátek roku 2020, který dával tušit realizaci 40,3 milionů letů, tomu napovídal. Covid-19 ale zamíchal kartami a počet plánovaných letů poklesl na 23,1 milionů. Nízká čísla se nyní očekávají i pro rok 2021.
Rozdíl mezi železniční a leteckou civilní přepravou lze vyjádřit poměrem 14:158 gramům CO2 na každou míli cesty. Z Londýna do Paříže můžete letět s 64,2 kilogramy emisí, anebo se tam dopravit vlakem se 4,1 kilogramy. Rok 2021, coby evropský Rok železnic, vám počítání a cestovní plány usnadní.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
Vilém N
16.11.2020 06:05Pavel Hanzl
16.11.2020 08:02 Reaguje na Vilém NMichal Konečný
22.11.2020 21:14 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
16.11.2020 09:50Zbyněk Šeděnka
16.11.2020 10:30 Reaguje na Jan ŠimůnekJiří Daneš
16.11.2020 12:11 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaViktor Šedivý
16.11.2020 22:28 Reaguje na Jiří DanešPokud je cesta vlakem násobně dražší, než cesta autem, nejspíš to znamená, že na přepravu železničního cestujícího se spotřebuje (vyplýtvá?) mnohem víc energie a surovin.
Michal Konečný
22.11.2020 21:22 Reaguje na Jiří DanešA stejné je to nákladní dopravou. Tu také většinou tahají diesely.
Majka Kletečková
16.11.2020 16:26Jan Šimůnek
16.11.2020 17:04 Reaguje na Majka KletečkováViktor Šedivý
16.11.2020 22:29 Reaguje na Majka KletečkováMichal Konečný
22.11.2020 21:28 Reaguje na Majka KletečkováJirka Černý
16.11.2020 18:37Viktor Šedivý
16.11.2020 22:30 Reaguje na Jirka ČernýMichal Konečný
22.11.2020 20:46 Reaguje na Jirka ČernýMichal Konečný
22.11.2020 21:03Když se nahodí téma železnice, vždycky je jen řeč o mezinárodních dálkových tratích. Ale co naše milé lokální trasy v zoufalém technickém stavu, po nichž se jezdí stejně rychle jako za Františka Josefa prvního? Dozvíme se - na všechno nemáme.
Michal Konečný
22.11.2020 21:12A další možnost, jak dostat lidi do vlaku: u hlavních tratí stavět velká parkoviště pro zaparkování auta a pokračování vlakem (zejména kolem velkých měst).