https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-ma-jasno-2021-bude-rokem-zeleznic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise má jasno: 2021 bude rokem železnic

16.11.2020 01:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Rozdíl mezi železniční a leteckou civilní přepravou lze vyjádřit poměrem 14:158 gramům CO2 na každou míli cesty.
Rozdíl mezi železniční a leteckou civilní přepravou lze vyjádřit poměrem 14:158 gramům CO2 na každou míli cesty.
Železniční doprava je šetrná vůči životnímu prostředí a energeticky efektivní. Proto hraje klíčovou roli v politice Evropské unie, ať už jako nástroj Zelené dohody pro Evropu, při snižování národních emisí z přepravy anebo v rámci iniciativ obnovy ekonomiky po pandemii covid-19. Popularizaci železnice má mimo jiné zajistit to, že příští rok bude Evropskou komisí vyhlášen Rokem železnic. Píše o tom Euronews.
 

Když na prázdniny či dovolenou, tak ideálně vlakem. Zhruba k tomu by vás připravovaná podpůrná kampaň Evropské komise, na které se podílí především Francie, Německo, Portugalsko a Švýcarsko, měla motivovat. Zmíněné země také počítají s tím, že železnice se do budoucna stane páteřním transportním systémem v post-pandemické době. Svým způsobem to smysl dává. K dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 bude zapotřebí snížit emise plynoucí z dopravy o 90 %.

V současnosti emise spíše narůstají a plánovaným veličinám z roku 1990 se zatím spíše vzdalují. Momentálně je také – rozvětvené síti železničních tratí navzdory – realizováno 75 % přepravy nákladů po silnicích. Zvýšit popularitu železnic, pro civilní i nákladní přepravu, asi bude zapotřebí.

„Není pochyb o tom, že železniční přeprava přináší ve většině oblastí významné benefity. Po stránce udržitelnosti, bezpečnosti, organizace a dokonce rychlosti plně vyhovuje principům 21. století,“ říká evropská komisařka pro dopravu, Adina Văleanová. Podle ní je plánem do příštího roku vytvořit v Evropě „vlakové spojení bez hranic“, které umožní lidem komfortně cestovat, aniž by museli užívat méně udržitelných variant, například letadel. Ve kterých se, podle dotazníkové kampaně, až 40 % pasažérů necítí bezpečně.

Chystaný Rok železnic navíc reaguje na další skutečnost, která z průzkumů veřejného mínění vyplývá. Pokud to bude možné, plánuje pro sezónu 85 % dotázaných dovolenou uvnitř hranic Evropy. Exotiku, do které by se museli dopravit v letadly, vyhledávat nechtějí.

V předpandemických časech projektovala Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), že v roce 2037 přepraví 8,2 miliard pasažérů. A počátek roku 2020, který dával tušit realizaci 40,3 milionů letů, tomu napovídal. Covid-19 ale zamíchal kartami a počet plánovaných letů poklesl na 23,1 milionů. Nízká čísla se nyní očekávají i pro rok 2021.

Rozdíl mezi železniční a leteckou civilní přepravou lze vyjádřit poměrem 14:158 gramům CO2 na každou míli cesty. Z Londýna do Paříže můžete letět s 64,2 kilogramy emisí, anebo se tam dopravit vlakem se 4,1 kilogramy. Rok 2021, coby evropský Rok železnic, vám počítání a cestovní plány usnadní.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VN

Vilém N

16.11.2020 06:05
Připomíná mi to hurá akci s elektromobilitou. Která končí hurá akcí s vodíkem. Aby se po pár letech a miliardách eur investovaných do těch "správných" rukou zase nejzistilo, že autobusy budou lepší ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2020 08:02 Reaguje na Vilém N
Já rozvoj železnic rozhodně nepovažuji za žádnou hurá akci, probíhá už od Rakouska a jediný problém je zaprděná současná ČR, která není schopna postavit ani svoji část celoevropské sítě TGV.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 21:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Zamýšlel jste se někdy, proč to tak je?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2020 09:50
Proti autobusu nebo osobnímu autu je železnice výrazně až několikanásobně dražší. Zejména na západ od bývalé železné opony.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.11.2020 10:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Je taky výrazně nepružnější, jenže živí tolik lidí, že se vždycky najde nějaká lobby, která tento způsob dopravy bude prosazovat.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.11.2020 12:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nelze mít všechno naráz. Buď nepružnou, ale energeticky, ve srovnání s automobily,velmi úspornou ekologickou železnici, nebo pružnou, ale energeticky náročnou neekologickou dopravu automobily. Mezi tím nic v praxi reálného není.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.11.2020 22:28 Reaguje na Jiří Daneš
Velmi úsporná železnice?
Pokud je cesta vlakem násobně dražší, než cesta autem, nejspíš to znamená, že na přepravu železničního cestujícího se spotřebuje (vyplýtvá?) mnohem víc energie a surovin.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 21:22 Reaguje na Jiří Daneš
To je pár frází, zřejmě jste se ve škole učil, že železnice je poháněna liščím ohonem. Elektřina pro vlaky se musí někde vyrobit a zrovna tohle se nedá pohánět soláry a větráky, neb vlaky musí jezdit na čas. Při té "ekologické" železnici, jste zapomněl na lokální tratě, kterých je většina a tam jezdí výhradně dieselové motoráčky.
A stejné je to nákladní dopravou. Tu také většinou tahají diesely.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.11.2020 16:26
Železniční dopravě fandím. Měla by se zkvalitnit tak, aby po Evropě více konkurovala letecké, autobusové a automobilové dopravě. Považuji vlaky za nejekologičtější způsob dopravy při cestování z ČR do ostatních evropských zemí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2020 17:04 Reaguje na Majka Kletečková
Konkurovat z principu nemůže. Nemůže být rychlejší než letadlo a pružnější než auto / autobus. A když je ještě i dražší ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.11.2020 22:29 Reaguje na Majka Kletečková
Předtím, než začnete fandit, měla byste zkusit chvíli logického uvažování :-/
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 21:28 Reaguje na Majka Kletečková
Příští sezónu začne jezdit vlak z Prahy na Krétu. Rozhodně to bude ekologičtější než letadlo. :-)
Odpovědět

Jirka Černý

16.11.2020 18:37
Já bych na dovolenou vlakem jel, kolega jel takhle do Chorvatska a moc si to pochvaloval.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.11.2020 22:30 Reaguje na Jirka Černý
Jo, na přepravu substrátu se vlaky hodí.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 20:46 Reaguje na Jirka Černý
Pro lidi, co jedou k moři, tam se rozvalí na pláži a po čtrnácti dnech se zase vlakem vrátí, je železnice ideální. Těm ostatním to asi stačit nebude.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 21:03
Řekněte mi, co tu řešíme. Horko těžko dokončujeme koridory, po kterých se bude jezdit max 150, zatímco zbytek Evropy staví rychlotratě na 300. A i to teď půjde s naším aktuálním bilionovým dluhem do kytek. Budeme tak 30 let zpožděni za Evropou.
Když se nahodí téma železnice, vždycky je jen řeč o mezinárodních dálkových tratích. Ale co naše milé lokální trasy v zoufalém technickém stavu, po nichž se jezdí stejně rychle jako za Františka Josefa prvního? Dozvíme se - na všechno nemáme.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

22.11.2020 21:12
Ještě k těm lokálkám: máme nejhustší železniční síť. Leckde - když trať vede přes pár vesnic, by vlak nahradil autobus, který by stavěl na návsi a ne dva kilometry daleko a trať by se nemusela udržovat a mohla by se změnit na cyklostezku. Sleduji ty tratě kde jezdí ve vláčku 5 cestujících. Je snad motorový osobní vlak ekologičtější než autobus se stejným motorem
A další možnost, jak dostat lidi do vlaku: u hlavních tratí stavět velká parkoviště pro zaparkování auta a pokračování vlakem (zejména kolem velkých měst).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist