https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-parlament-chce-zastavit-nord-stream-2-a-potrestat-ruske-oligarchy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament chce zastavit Nord Stream 2 a potrestat ruské oligarchy

22.1.2021 10:26 | BRUSEL (ČTK)
Plynovod, který je podle ruského plynárenského gigantu Gazprom hotov z 94 procent a má začít fungovat ještě letos, unijní země rozděluje. Zatímco Německo, kam má podzemním potrubím plyn z Ruska proudit, jej dlouhodobě podporuje, středoevropské či pobaltské země jsou proti. Je podle nich nevýhodný pro EU a komplikuje pozici Ukrajině, tedy stávající tranzitní zemi.
Plynovod, který je podle ruského plynárenského gigantu Gazprom hotov z 94 procent a má začít fungovat ještě letos, unijní země rozděluje. Zatímco Německo, kam má podzemním potrubím plyn z Ruska proudit, jej dlouhodobě podporuje, středoevropské či pobaltské země jsou proti. Je podle nich nevýhodný pro EU a komplikuje pozici Ukrajině, tedy stávající tranzitní zemi.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Poslanci Evropského parlamentu vyzvali země Evropské unie k zastavení stavby plynovodu Nord Stream 2 kvůli zatčení opozičního předáka Alexeje Navalného. V usnesení schváleném výraznou většinou hlasů také vybídli EU, aby uvalila sankce na oligarchy blízké ruskému prezidentu Vladimiru Putinovi. Unijní země jsou v pohledu na stavbu plynovodu rozděleny, klíčovou podporu Německa však projekt ani s ohledem na poslední vývoj neztratil. Šéf zahraničního výboru ruské Dumy usnesení EP označil za zasahování do vnitřních záležitostí Ruska a snahu zemí unie odvrátit pozornost od jejich vlastních problémů.
 

Navalnyj, který je pokládán za nejvážnějšího Putinova oponenta na ruské politické scéně, byl zatčen hned po nedělním příletu do Moskvy z Německa. V Berlíně se zotavoval ze srpnového pokusu o otravu, který připisuje Putinovi a jeho tajné službě FSB. Nyní v moskevské cele čeká na soud, který jej podle ruských médií nejspíše pošle na 3,5 roku do vězení pod záminkou neplnění pravidel dříve uloženého podmíněného trestu.

Europarlament v usnesení, které přijal poměrem hlasů 581 ku 50, "vyzývá EU a její členské státy, aby zásadně přehodnotily spolupráci s Ruskem na rozličných platformách zahraniční politiky a projektech jako je Nord Stream 2, jehož dokončování se musí okamžitě zastavit".

Plynovod, který je podle ruského plynárenského gigantu Gazprom hotov z 94 procent a má začít fungovat ještě letos, unijní země rozděluje. Zatímco Německo, kam má podzemním potrubím plyn z Ruska proudit, jej dlouhodobě podporuje, středoevropské či pobaltské země jsou proti. Je podle nich nevýhodný pro EU a komplikuje pozici Ukrajině, tedy stávající tranzitní zemi.

Unie v říjnu za otravu Navalného zařadila na sankční seznam šest ruských představitelů a státní chemický ústav. Europoslanci dnes vyzvali k tomu, aby byla listina rozšířena o "jedince a právní subjekty podílející se na rozhodnutí zatknout a uvěznit" Navalného.

Sám ruský opoziční lídr krátce po svém zotavení unii vyzval, aby příště své postihy cílila spíše na oligarchy z bezprostředního okolí prezidenta Vladimira Putina. To by podle něj Kreml pocítil více, než dosavadní zákazy cest do EU a zmrazení majetku různých úředníků.

Evropští zákonodárci apelovali na členské země, aby "zavedly sankce proti ruským oligarchům spojeným s režimem a lidem z nejbližšího okruhu prezidenta Putina".

Pro přijetí sankcí je nutná jednomyslná shoda všech 27 unijních zemí. Zatímco zejména pobaltské státy či Polsko volají po potrestání některých činitelů či subjektů, další země jako například Německo, Francie či Maďarsko jsou vůči možným postihům opatrnější. Ministři zahraničí budou o možných sankcích mluvit na pondělní schůzce v Bruselu.

Podle šéfa zahraničního výboru ruské státní Dumy Leonida Sluckého je dnešní usnesení Evropského parlamentu příkladem zasahování do vnitřních záležitostí Ruské federace. "Všechna podobná usnesení mají doporučující charakter a slouží k udržení rusofobního tónu kvůli odvrácení pozornosti od problémů se stavem demokratických svobod ve vlastních zemích," citovala ho agentura TASS. "A soudě podle prohlášení německé kancléřky Angely Merkelové, nikdo se nechystá kvůli Navalnému běžet a zastavovat Severnyj Potok 2 (Nord Stream 2)," dodal Sluckij s odkazem na vyjádření Merkelové, která uvedla, že se její postoj k budovanému plynovodu navzdory případu Navalného nezměnil.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

22.1.2021 11:04
A co tak rovnou od zítřka neodebírat ŽÁDNÝ ruský plyn? Na to odvahu asi
nemají hrdinové ! Budoucnost "zelené" energetiky je slonem na hlíněných
nohou a bez ruského plynu EU kráčí vstříc obrovským problémům. To je
tak, když se obchod používá jako nástroj politického boje a tak nás
čeká "zářná" budoucnost. Opět další důvod myslet na soběstačnost a nebo
alespoň na možnost vypnout vypínače na společných rozvodných sítích
dříve, než to učiní jiní a nebo se tak stane samo díky vyšší moci.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vyhňák

22.1.2021 14:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Ovšem pod pojmem energetická soběstačnost a bezpečnost si každý představuje něco zcela opačného. Dokud nebudeme schopni špinavou politiku oddělit od zdravého, logického uvažování v obchodu, bude to tu jak u blbých na dvorku. Ale někomu to tak vyhovuje. Čím hůř, tím líp. Dva se perou, třetí se směje...
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

25.2.2021 11:34 Reaguje na Jaroslav Vyhňák
Ano, zatím je pro Evropu Rusko jediným možným dodavatelem plynu a ropy - a je lhostejno zda se ten v moskevském Kremlu jmenuje Brežněv nebo Putin. Díky rozloze největšího zauralského Ruska s jeho nerostným bohatstvím a uplatností evropských vůdců se bez Ruska ani v budoucnu neobejdeme. A to si můžeme nalhávat něco o solárech a větru ! Pokud za patnáct let odejdeme od uhelného media bude nám energetické medium výrazně chybět. Ne tolik v domácnostech ale průmyslu a firmách. Patnáct let je šibeniční termín na změnu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.1.2021 12:11
To jsou bláboly !

Realita je zde :

"Německé firmy zvyšují investice v perspektivním Rusku. Drtivá většina volá po zrušení západních sankcí. Německo v posledních dvou letech utužilo hospodářské vztahy s Ruskem, svědčí o tom jak rostoucí obchodní výměna, tak sílící přímé investice německých firem. Německé firmy v Rusku loni investovaly skoro 3,3 miliardy eur a statistiku výrazně vylepšují především investice do výstavby druhé větve baltského plynovodu Nord Stream II."
Hospodářské noviny

"V Rusku pracuje kolem 4700 německých firem, které vytvořily 270 tisíc pracovních míst."
https://www.businessinfo.cz/

"Sankce vůči Rusku jsou směšné. Obchoduje se čile dál. Po mediálním tlaku z poloviny března je klid a obchod mezi Ruskem a EU jenom kvete. Jenom v minulém roce německé automobilky prodaly v Rusku více jak 132 tisíc nových vozů a celkově díky Rusku je zaměstnáno přibližně tři sta tisíc Němců."
https://www.generali-investments.cz/

A z čeho by Němci kompenzovali úlety OZE , když ne ruským plynem v plynových elektrárnách ? Asi rezolucí EP.....
Odpovědět
JV

Jaroslav Vyhňák

22.1.2021 14:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kéž by tomu tak bylo. Přínos to bude i pro nás. Bohužel, ale realita je i to že výstavba plynovodu rok stála. Jednou taky může Rusům dojít trpělivost...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 15:10
Náhodou je to hezký.
Už se těším, jak se z toho budou Němci vykecávat, bo oni jen tak NS2 neodpískají a věrné tradiční spojenectví Berlín-Moskva si taky rozvracet nenechají. Ale taky se jim nebude chtít na férovku říci, že s EP sice na věčné časy a nikdy jinak, ale jen když se to Říši hodí:-))).

Si stejně myslím, že to ti europoslanci odhlasovali vyloženě Germánům naschvál:-).
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 15:57
Bez Nord Streamu II není možné realizovat Green Deal. Nebo jo, ale za cenu fatálních blackoutů celé EUrounijní energetiky. S příslušnými dopady na ekonomiku, ale i životy lidí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.1.2021 17:42
Pobaltské státy s Polskem mohou okamžitě přestat odebírat ruský plyn - vždyť plynovod vede přes jejich území. A dokonce jim do toho nebude ani nikdo mluvit. Tak proč to neudělají?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 18:42 Reaguje na Richard Vacek
Musím se přiznat, že tohle jsem nějak nepochopil ... lze tu myšlenku rozvést?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 09:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Decentní náznak toho, že by v zimě měli doma poněkud chladno, asi jako Rumuni v panelácích za Ceauseska. Nebo by se museli vykálet na ekologii a začít masivně spalovat uhlí, nebo se na ni vykálet ještě víc a začít těžit na svém území břidličné uhlovodíky (za šíleného řevu bruselem řízených a placených zelených aktivistů).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.1.2021 11:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Ehm ... a jak to souvisí s NS2?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Nijak. Jen tak, že pobaltské státy jaksi nemohou "jít příkladem v neodebírání ruského plynu". Dostalo by je to tam, kde záda ztrácejí své slušné pojmenování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 22:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Baltici už dávno žádný ruský plyn nekupují, složili se na terminál a berou plyn z tankerů z Norska, můžou kupovat i z USA.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Cenově je to pro ně jistě velmi "výhodné".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2021 20:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě. Jnak by to nedělali. Nechat se vydírat od Rusů je x násobně dražší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 22:31 Reaguje na Richard Vacek
Už to dávno udělaly.
Odpovědět
va

vaber

23.1.2021 09:11
nevím jaký je jiný důvod ,kromě politické nenávisti k Rusku, proč nestavět plynovod. Ekologický? každý by si měl vzpomenout na havárie plynovodů na Aljašce,na havárie v mexickém zálivu, na všecha ta potrubí v Severním moři, kde se těží ropa a pokud západ nechce ruský plyn ,je řešení neuzavřít žádné smlouvy na odběr plynu s Ruskem,
dovedu si představit válku která by vznikla, kdyby Rusko zavřelo kohouty
svět je hnusnej a hlavně ti, co se prezentují jako ti nejspravedlivější
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.1.2021 11:56 Reaguje na vaber
Mne fakt překvapuje, kolik lidí nechápe, oč kritikům NS2 jde. Jim nevadí plyn z Ruska a ani plynovod jako takový, jako roura v zemi/na dně moře. Jim vadí přímé propojení Ruska s Německem. Argumentem je to, že pokud vede plynovod i přes jiné státy, tak Rusko nemůže blokovat dodávky plynu do těchto tranzitních zemí bez toho, aniž by současně neomezilo dodávky do Reichu ... což si kua rozmyslí. Takové propojení tedy zabezpečuje stabilitu ve smluvně zajištěných dodávkách v řadě dalších zemí. Oba NS do tohoto konceptu naopak hází vidle.

Jde čistě a výlučně o trasu plynovodu, o nic jiného.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Ta trasa je více-méně irelevantní. "Ekologické" námitky proti ní jsou jen skrývaná politika.
Odpovědět
va

vaber

24.1.2021 10:04 Reaguje na Svatá Prostoto
snad může Rusko dodávat plyn komu chce a protože Ukrajina kradla plyn a neplatila a tak si měly tyto státy vyjasnit situaci s Ukrajinou a ne ji podporovat v krádežich, nakonec Ukrajině stejně daly peníza na zaplacení Rusku
je to špinavá politika, Rusko neposlouchá ty co chtějí řídit svět a tak nusí být trestáno ,oficiálně se trestá pod záminkou hájení svobody obyčejného ruského člověka, jak se prezentuje v médiích , tomu snad věří jen blázen
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 22:15 Reaguje na vaber
Rusko zavřelo kohouty natvrdo v zimě v roce 2009 kvůli Ukrajině a postihlo to jen Bulharsko, Rumunsko a částečně Slovensko, to jsme stačili zásobit v pohodě my přes Ingoldstat. Nikoho jiného, Západ na Rusku není závislý vůbec.
Přes Družbu jde dnes k nám snad jen 5% plynu, kupujeme ho na burze v Rotterdamu.
Němci vybudovali taky velký terminál na americký plyn, takže jim žádná ruská závislost nehrozí.
Zato Rusko je fatálně závislé na petrodolarech z Evropy, jim to dělá asi 50% exportu, Evropě možná 3%.
Odpovědět
MG

Milan G

23.1.2021 10:48
A co na to senát? A teď se ptám vážně. Jak to, že Fišer, Wagenknecht a další drží zobák, nikde jsem nečetl, že by byli jediným slůvkem proti, tady jim Rusko nevadí? Pokud vím, tak ČR má také odebírat z NS2 plyn. Kde jsou ti šašci?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.1.2021 11:50 Reaguje na Milan G
Jak a kudy? Myslím ten odběr z NS2?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Přes plynovody, jsoucí od nás až do přístavů v Německu.
Odpovědět
MG

Milan G

23.1.2021 15:41 Reaguje na Svatá Prostoto
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/nord-stream-2-cesko-bude-hrat-zasadni-roli-pri-transportu-plynu.A190414_122619_eko-zahranicni_lre
Gazprom se holt snaží potlačit ukrajinskou větev.

ČR bere přes 90% ruského plynu a já se opět ptám, kde jsou ti dva co jsem výše jmenoval? Jak to, že jim to nevadí? Nikde ani náznak obav nebo něco podobného. Žádná špionáž, nic.
To co ti dva předvádí je licoměrnost a oba by měli okamžitě rezignovat na senátorské posty, včera bylo pozdě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 22:22 Reaguje na Milan G
Přestaňte plácat a vyzývat někoho k něčemu.
My máme celý Stream 2 na salámu, my kupujeme plyn na burze v Rotterdamu a je ho tam vždy dost. S rozvojem vodíkových technologií ho bude potřeba stále méně, pokud ale Německo nechce odstavit rychle uhláky a nahradit je plynem. A když to nepůjde, tak je odstaví později.
Jen hloupí ropáci pořád vyhrožují blackouty a svíčkami v jeskyních.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď plácáte nesmysly vy. Na burze ... jakékoli, nejen té v R ... dochází k uzavírání obchodů s danou komoditou a na základě toho i ke stanovení cen/kursů. S vlastními dodávkami, tedy jejich realizací, nemá burza lautr nic společného.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Čím vyšší nabídka, tím nižší cena. I na té burze. Takže i kdybychom neodebrali z Nord Stream II ani mililitr plynu, pořád budeme těžit z toho, že ho kupují jiní a poptávka po dalších zdrojích plynu (a tudíž i cena) jde dolů.

Nicméně to hlavní jsem uvedl dříve: Pokud ekofašističtí fanatici zatáhnou Německo do Green Dealu bez postavení Nord Stream II, nastane obrovský průšvih se zálohováním OZE, které v jeho rámci plánují postavit, a bude to destabilizovat energetiku celé EU s tím, že my, jako bezprostřední soused, to odskáčeme daleko hůř než třeba Řecko, Portugalsko nebo Rumunsko.
Odpovědět
MG

Milan G

24.1.2021 16:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Když nechápete jak funguje byznys, tak radši nereagujte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:43 Reaguje na Milan G
To jsme si nerozuměli, mně šlo přímo zásobování ČR plynem z NS2, ne o tranzit přes naše území. Nicméně zásobování ČR na dokončení NS2 přímo závislé není. Což nic nemění na to, že by jeho dokončení mohlo být/bude ekonomicky i strategicky výhodné.

Spíš ale nechápu, co by se do toho měli montovat naši senátoři?
Odpovědět
MG

Milan G

24.1.2021 16:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Samozřejmě pokud je ČR tranzitem může i ten plyn odebírat. NS2 potlačí ukrajinskou a polskou větev, čímž odpadnou tranzitní poplatky, navíc co si budem povídat o spolehlivosti UK.

Co se týká těch dvou volených zástupců lidu. Jde o stavbu JE, kde tito dva prosazují výběrové řízení bez Ruska, protože aspoň podle nich je to bezpečnostní riziko. Nevysvětlili jak, ale je přítomno. A já se tedy podivuji, že jsem neslyšel od nich stejné výhrady k plynu. U plynu je to tedy jinak? Není to bezpečnostní riziko? Jaký je rozdíl mezi odebraným plynem, jako vysoce energetickou surovinou a stavbou JE? Principiální rozdíl nevidim. Naopak se domnívám, že pokud by RF chtěla škodit tak je pro ní daleko, daleko jednoduší dělat to přes plyn.

Proto tvrdím, že to co předvádí minimálně ti dva je licoměrnost. Proč nebojují jako lvi proti ruskému plynu, když už tak už. Kam se poděla zásadovost?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 21:47 Reaguje na Milan G
Takhle ... já ty dva nevolil, jednak jsem nemohl, jednak bych je nevolil ani tak. Ale pokud podobnou argumentaci chápu, tak její podstatou je, že dodavatel JE má vůči investorovi/odběrateli, poměrně výjimečné postavení, které vyplývá z ne úplně běžné technologie. Každá JE je mám pocit pořád unikátní, nené to jak když si koupím od Viadrusu kotel. A za takové situace považují Rusko za roziko.
U dodávek plynu už ČR není na Rusku závislá a dodávky ruského plynu lze substituovat z jiných zdrojů. Nejedná se tedy o riziko bezpečnostní, že budeme bez dostatku plynu, ale přinejhorším ho nakoupíme jinde, jen o něco dráž.

Já sice s vyřazením Rosatomu z VŘ nesouhlasím, resp. si myslím, že to riziko lze dostatečně ošetřit, aby se Rosatom mohl VŘ účastnit, nicméně jsem názoru, že výstavba JE a NS2 jsou dvě zcela různé věci.
Odpovědět
MG

Milan G

25.1.2021 10:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Pokud bere ČR přes 90% plynu z RF a najednou by došlo k utažení kohoutku tak to množství nenahradíte jen tak mávnutím ruky. Ale proč by to RF dělala? V tom momentu přichází o zákazníky.

Co se týká JE máte naprostou pravdu, že by případné riziko šlo dostatečně ošetřit aby se tendru mohli zúčastnit všichni, už jenom proto abychom viděli nepokřivenou cenovou nabídku. Argumentaci, že např. v půlce stavby Rosatom přestane pracovat a jiné tomu už se můžu jen smát. Opět v tom momentě ta dotyčná firma skončila, kdo by si nechával něco stavět od takové firmy, že. To je prostě blbost.

Váš názor že JE a NS2 jsou dvě různé věci, no proč ne? Můj pohled byl však jiný než váš na předmětnou věc. Pokud je RF bezpečností riziko při stavbě JE tak je zároveň bezpečností riziko v dodávkách plynu a je jedno jestli přes NS2 nebo PZ1 i když náhrada je možná. V podstatě v dodávkách čehokoliv. Protože podle toho co ti dva blábolí je a zůstává RF pořád bezpečnostním rizikem. Tak ať se podle toho chovají.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.1.2021 13:03 Reaguje na Milan G
Pokud nesouhlasí s tím, co píšete ve svém posledním odstavci, že z hlediska bezpečnosti není rozdíl mezi dodávkami plynu a dodávkou bloku JE, tak ale není důvod se chovat způsobem, který popisujete, resp. po nich požadujete.

Prostě mají jiný názor než vy. Možná nesprávný, to se může stát, ale na to mají prostě právo ... jako každý z nás.

Opakuji, nejsem jejich příznivcem, Rosatom v soutěži mi nevadí, ale v tomto případě jejich stanovisko chápu.
Odpovědět
MG

Milan G

25.1.2021 20:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Víte a to je ten problém. Za prvé, pokud tvrdí že RF je bezpečnostní problém i v JE tak podle jejich logiky je ten bezpečnostní problém všude. Ale proti plynu nic nemají. A je to jedno dneska je to plyn, zítra ropa, pozítří třeba vodka.

Já jim ten jiný názor neberu, ovšem problém je, že oni ho politickou mocí prosazují, bez ohledu na vše. A já jako občan tohoto státu mám také právo vyjádřit svůj názor.

Samozřejmě jejich příznivec nejsem.

Odpovědět
ms

23.1.2021 18:54
Česko ve svých podmínkách může CO2 snížit jen za podmínky dostavy nových jaderných bloků. Tato stejně jako předchozí vlády opět odmítla rozhodnout.
Podle špičkových českých vědců má zemní plyn dopravovaný z mnohatisícové vzdálenosti Ruska (roury, čištění plynu, vysoký tlak, přečerpávání atd.) při započtení všech externalit vyšší emise CO2 než naše uhlí spalované v místě těžby. Německo letos odstaví 3 JE, v příštím roce poslední 3. Pak má ještě uhlí, jehož se spaluje stále více. Až (zda) v roce 2038 skončí, pak se bez mnoha paroplynových elektráren neobejdou. I když chtějí na moři větrníky s výkonem 40 GW. Protože všechny nestabilní OZE potřebují 100% zálohování stabilními turbínovými zdroji. Jinak budou pouze blackouty na pokračování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 22:29 Reaguje na
Německo spaluje uhlí stále méně, už spadlo i pod Polsko. Externalitami kolem uhlí a plynu se vynořují zcela protichůdné informace, obávám se, že uhelňácké jsou zase dost vylhané.
V Německu už sílí tlak na zachování (nebo i návratu) k JE, potom by mohli uhlí vypnout snad úplně (jako Británie) a zálohy se stejně přesunují do akumulátorů. Bude to trvat, ale bez Nordstreamu 2 se svět nezboří.
Odpovědět
MG

Milan G

24.1.2021 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Bez OZE a vodíku se svět také nezboří :-)))
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Až Němci přestanou zeleně blbnout, tak tomu uvěřím. Zatím věří na ekologii stejně fanaticky, jako věřili na Hitlera ještě v dubnu 1945. Možná budou muset prohrát další válku, aby je to trochu napravilo.

Akumulátory s největší kapacitou zvládnou den chodu průměrného okresního města, a za naprosto šílené peníze a s nepřijatelným rizikem mohutné exploze. My bychom potřebovali z léta zálohu na cca 100 dnů chodu celého státu v zimě, bez nějakých drastických omezení spotřeby. A to ještě bychom museli počítat s tím, že s omezováním plynu a uhlí poroste topení elektřinou.
Stálo by to jako desítky Temelínů (minimálně), a na rozdíl od Temelína by bylo naprosto reálné riziko, že to dřív nebo později bouchne z razancí taktické jaderné hlavice. A došlo by k rozprášení silně toxického materiálu, v podstatě katastrofa horší než Černobyl.
Přitom pro stávající typy akumulátorů nejsou na světě postačující zásoby některých klíčových prvků.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist