https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-soud-omezil-prekazky-pro-odskodneni-majitelu-upravenych-dieselu?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský soud omezil překážky pro odškodnění majitelů upravených dieselů

22.3.2023 01:39 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Evropský soudní dvůr omezil překážky pro žaloby o odškodnění majitelů dieselových vozů s nepřípustnou výfukovou technikou. Výrobci automobilů mohou být odpovědní i v případě, že jednali pouze z nedbalosti bez úmyslu podvádět, rozhodli v úterý lucemburští soudci v případu automobilky Mercedes. Soud o tom informoval na svém webu. Pro automobilky je výrok soudu těžká rána, píše agentura DPA.
reklama

 

Například u Spolkového soudního dvora (BGH) měli žalobci dříve možnost domáhat se náhrady škody pouze v případě, že byli úmyslně a záměrně oklamáni výrobcem nemorálním způsobem. Tato přísná kritéria podle německé agentury splňoval jen případ motoru VW EA189. Podle unijního soudu nově postačí nedbalost, kterou je snazší prokázat.

Nejen němečtí soudci se nyní musí rozhodnutím soudu EU řídit. Na řadu by tak mělo přijít velké množství případů týkajících se dieselových motorů, které soudy zatím odkládaly a čekaly, jak rozhodne právě lucemburská soudní instance.

Je na soudech, aby rozhodly, zda daný software vyhodnotí jako odpojovací zařízení, které může změnit objem vyfukovaných emisí, a zda je jeho použití oprávněné, uvedl unijní soud. Pokud se však zjistí, že zařízení je nezákonné a kupující vozidla s takovým zařízením utrpěl v důsledku koupě škodu, je automobilka povinna mu poskytnout náhradu, dodal.

Soudní dvůr EU rozhodoval v kauze z Německa, kde kupující ojetého mercedesu žaloval automobilku Mercedes-Benz o náhradu škody za takzvané termookno, tedy omezení funkce systému recirkulace výfukových plynů (EGR) při určitých nižších teplotách, což vedlo ke zvýšeným emisím oxidů dusíku. Výrobci automobilů argumentují, že je to nutné k ochraně motoru. Podle ekologických organizací se jedná o nástroj, který pomáhá, aby se emise automobilů v testovacích podmínkách jevily menší než v reálném provozu. Soudní dvůr považuje tento systém za přípustný pouze ve velmi vymezených případech.

Omezování práce EGR standardně používali i další výrobci. Rozhodnutí unijního soudu by podle agentury DPA mohlo být přenosné i na další funkce výfukové technologie dieselových automobilů, které soudy v současné době prověřují.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

22.3.2023 18:46
Počkám si, až oznámí, že spáchá hromadně harakiri, aby odčinila svůj aktivistický amatérismus.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist