https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/globalni-led-ubyva-rekordne-rychle
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Globální led ubývá rekordně rychle

18.2.2021 15:49 | PRAHA (Ekolist.cz)
Průměrná rychlost změny tloušťky ledu na (a) jižní polokouli a b) severní polokouli.
Průměrná rychlost změny tloušťky ledu na (a) jižní polokouli a b) severní polokouli.
Studie s názvem Earth’s Ice Imbalance, která vyšla koncem ledna v časopise The Cryosphere, uvádí, že tání ledu po celé planetě se zrychluje rekordním tempem. Nejhůře jsou na tom grónské a arktické ledové příkrovy, které tají zdaleka nejrychleji. Míra ztráty ledu je tak v souladu s nejhoršími scénáři Mezinárodního panelu pro změnu klimatu. O tématu informuje The Guardian.
 

Autoři studie využili satelitních pozorování za posledních 23 let a zjistili, že mezi léty 1994 a 2017 bylo ztraceno asi 28 bilionů tun ledu, což by podle jejich výpočtů stačilo k pokrytí celého Spojeného království ledem o tloušťce 100 metrů. Zatímco všechny předchozí studie zkoumaly tento fenomén ve vztahu k jednotlivým částem světa, unikátnost této studie spočívá v tom, že hodnotí úbytek ledu celosvětově.

Závěry výzkumníků jsou alarmující, jelikož se ukazuje, že se ve sledovaném období tání ledu zrychlilo až o 57 % z 0,8 bilionů tun ročně v 90. letech na 1,2 bilionů tuny v roce 2017. Přičemž největší objemové ztráty byly zaznamenány u ledovců, a to až o 6 bilionů tun ledu, což je zhruba čtvrtina celosvětové ztráty ve sledovaném období.

Jedním z údajů, které výzkum sledoval, byla ztráta důležitého mořského ledu. Mizející plovoucí mořský led v polárních oblastech ovlivňuje zpětnovazební mechanismus známý pod pojmem albedo. Podstatou jevu je fakt, že přirozeně bílý led odráží sluneční záření zpět do vesmíru, ovšem když se plovoucí led ztrácí, odhaluje tmavou vodu, která absorbuje více a více tepla a urychluje tak oteplování. Vědecká pracovnice Střediska pro polární pozorování a modelování v Leedsu Isobel Lawrence uvedla: „Jednou z klíčových rolí arktického mořského ledu je odrážet sluneční záření zpět do vesmíru, což pomáhá udržovat Arktidu v chladu.“

Před dalšími důsledky tání ledu, například v podobě zvyšující se hladiny moří, varuje Thomas Slater, hlavní autor studie. "Zvýšení hladiny moře v tomto měřítku bude mít velmi vážné dopady na pobřežní komunity v tomto století," řekl.

Odhaduje se, že úbytek ledu během sledovaného období zvýšil hladinu moře až o 35 milimetrů. Přičemž vědci uvádějí, že každý centimetr, o který hladina moře stoupne, připraví o domov přibližně milion lidí z nízko položených oblastí. Hrozí, že tání ledovců způsobí v některých regionech jak povodně, tak nedostatek vody, protože při velkých táních dochází k zaplavení oblastí po proudu a zároveň zmenšující se ledovce produkují mnohem méně stálého toku vody, tolik potřebného pro prosperující zemědělství.

„Ústup ledovců po celém světě má proto zásadní význam, a to v místním i globálním měřítku,“ dodává spoluautorka zprávy Inès Otosaka.


reklama

 
Michaela Šímová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MR

Milan R

18.2.2021 16:10
Ty jednotky jim tam nesedí. 28tun ledu melo byt asi v tisících či milionech? Pokud uvazuju správně, tak 28tun = cca 28 metru krychlových. To je 28 vysoký sloupec o hrane 1x1 metr. To by na Británii tedy nestačilo...
Odpovědět
Martin  Mach Ondřej

Martin Mach Ondřej

18.2.2021 16:27 Reaguje na Milan R
Ach, máte pravdu, vypadly nám biliony. Díky za upozornění. Kdyby zmizelo 28 tun ledu, nic by se asi nedělo.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.2.2021 16:55
Nyní ubývá, předtím narůstal. Takhle to na Zemi funguje neuvěřitelně dlouho.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

18.2.2021 17:11 Reaguje na smějící se bestie
Komu o něco jde, zeptá se např. kolik ledu mizí za jednotku času (protože nyní ubývá, předtím narůstal nemá téměř žádnou vypovídací hodnotu).Ten pak zjistí, že střídání glaciálů a interglaciálů se odehrává mnohem pomaleji. Vtip je právě v tom normování časovým rozpětím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.2.2021 17:27 Reaguje na Mimo Chodem
Nesmí se to brát až tak vědecky.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

18.2.2021 17:41 Reaguje na smějící se bestie
Časové hledisko je zde ale podstatné. I když se to nebere vědecky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2021 22:30 Reaguje na smějící se bestie
Ovšem 100x pomaleji.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.2.2021 17:06
..."Když brazilští zemědělci pokácejí tmavý tropický deštný prales a nahradí jej ještě tmavšími poli, na nichž pěstují plodiny, průměrná roční teplota oblasti stoupne v průměru o asi 3 °C"...

O tom melduji stále, že na GO (antropocénu) se člověk jednoznačně podílí. Protože takových oblastí je po světě takřka něúrekom.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.2.2021 19:17 Reaguje na Karel Zvářal
Něco podobného je narůst FVE. Využití sluneční energie na její
přeměnu na elektřinu je 15-20 procent a zbytek se odráží zpět
místo toho, aby byl absorbován půdou pod panely. Vznikají tak
tepelné ostrovy i se svými negativy na teplé stoupavé proudy vzduchu. Ty mají vliv na cirkulaci vzduchu a rovněž i na místní
srážky. Vše se vším souvisí a každá odrazová plocha má vliv na
zahřívání vzduchu a to i ta pole místo pralesů. K tomu kvanta
nových silnic, staveb, parkovišť atd. Švédští vědci varují před snahou postavit na Marocké a Tuniské Sahaře obrovský solární park pro vývoz elektřiny do Evropy. Tepelný ostrov takových rozměrů
může mít podle nich vliv na klima větší, než je přínos z výroby zelené energie. A teď co?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.2.2021 19:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Toto jsem popisoval hned ve svém prvním článku na Ekolistu - tu nekonečnou rozpínavost lidstva, viditelnou i z kosmu. A ten stupidní přístup k likvidaci zeleně se demonstruje i ve městech, kdy pravidelně hoblují na hlinu trávníky, čímž tepelný ostrov zesilují.

Třeba si vemte jen Atlantský les (Brazílie - viz. níže), který se zmenšil téměř na desetinu, ač dřívě měl rozlohu 1,1 mil km2. Kolik je to gigatetelínů v krajině??? A to je jen Jižní Amerika, kolik takto je ve světě vyplundrovaných pra/lesů...

Odborník mi to "vyvrátil", že 70% planety tvoří voda... Tak říkám, že kamna v rohu místnosti tvoří zanedbatelný její objem, přesto ji dokáží vytopit. Holé plochy (pouště, skály) byly v přírodě vždy, ale člověk tím mocným odlesňováním další žebrování na gigaradiátor přidává. I laik pozná rozdíl, když má spát v přehřátém paneláku, nebo pod širákem (v lese). Takže za mě: CO2 je banální pseudo/problém, řešme tepelná souostroví.

https://technika.magazinplus.cz/veda-technika/1104-vedci-zjistili-sokujici-pravdu-o-stavu-atlantskeho-lesa-v-brazilii.html
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.2.2021 20:22 Reaguje na Karel Zvářal
Víte, já se vždy usmívám nad snahou EU zabránit
oteplováni klimatu a přitom k němu oklikou sami
přispívají stále více a více. Když už jsme naše
lesy kdysi přeměnili na pole, tak je máme využívat na pěstováni potravin, ale ne biopaliv a nedovážet
potraviny ze států, které ty pralesy kácejí. Ono
to jejich poučování, že to nemají dělat a přitom
od nich ty potraviny a krmiva kupovat si protiřečí.
Byznys je ale byznys a tak na oko jim EU nadává a
navíc to podporuje i navážením dříví do elektráren.
Z našich polí se dělají zdroje biopaliv, která
je navíc totálně likvidují. S tím likvidují i
hmyz, ptáky a zvěř. Vše ale vyšlo z dílny nové
ekologie, která tak přírodu stále více ničí. Já
se dnes před lidmi už stydím, že jsem kdysi byl
pro ně "zelený"(nebyl jsem nikdy organizován),
ale byl jsem jimi tak hodnocen za způsob života
a své aktivity. Těžko se mi vysvětluje, že se to
bohužel zvrhlo a že s tím nesouhlasím. Ekologie
je i o člověku a jeho životě a ne jen o přírodě.
Člověk je stejný tvor, jako každý přemnožený druh,
který v určitém stádiu přemnožení přírodu zcela
přemění. Udělají to přemnožení býložravci při
přeměně pastvin na pouště a nebo i predátoři
vyhubením své potravy. Migrují pak za potravou
podobně jako lidé a dělají to tak dlouho, dokud
je kam. Pak dochází k hladu a vymírání. Člověk
jde stejnou cestou a cíl bude stejný. Snahy EU
jsou pouhým utopickým pokusem tomu zabránit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.2.2021 20:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Zcela zásadní chyba, nejen EU, ale všech světových organizací, je, že de facto podporují r-strategii Homo erectus. Tak enormní nárůst lidské populace nebyl nikdy v historii. Ví se o tom, ale všichni čekají, že se to "nějak vyřeší" samo... Proto mě dojímají pravidelné zprávy o drobné myšičce, kolikrátže překročila práh škodlivosti. Ale u toho největšího devastátora planety jsme hluší, slepí a blbí...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2021 22:41 Reaguje na Karel Zvářal
Tohle je stále omílaný pláč, který každý viděl 100x ale NIKDE jsem neviděl jakékoliv realizovatelné řešení.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.2.2021 05:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Gdákanec jak dycky. To by asi moc bolelo přiznat si, že soudruzi zvládli poetiku jednoho dítěte, že? Když to nejde po dobrém, tak to musí jít befelem. Tomu já říkám Udržitelný management kopulace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 12:10 Reaguje na Karel Zvářal
Totalitní postupy nikdy fungovat nemůžou, i v té Číně to dávno opustili a mají problém s málo ženskými.

Problém s přemnožováním lidí skutečně je, se stabilní populací by řešení ekologických problémů bylo snazší.

Jenže primárním je hovadské jednání, ne počet lidí. Se současnou technikou může pár tisíc lidí zničit celý brazilský prales, na to nemusíte mít stamilióny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2021 22:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Je to samozřejmě nesmysl jak dycky.
Panely se ohřívají méně, než asfaltové, betonové nebo pískové plochy, (18% energie jde do drátů) velká část se odráží zpět a hlavně nevysušují půdu pod nimi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2021 22:22
Stále se potvrzuje, že nejtvrdší klimaalarmisti měli pravdu jen z půlky. Je to ještě horší, než předpovídali.
To znamená, že uhlíková neutralita v roce 50 je zcela čurinovní pojem, protože tou dobou bude na půlce Zeměkoule už peklo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2021 22:34
Jen pro nešťastníky, kteří pořád bečí, jak FVE ničí naši krajinu:
https://nazory.ihned.cz/komentare/c1-66882800-fotovoltaika-ceskou-pudu-nezabira-solarni-panely-jsou-pro-ni-navic-blahodarne
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.2.2021 08:23
Takže až zmizí led z Grónska, může se tam začít pěstovat pšenice jak za časů Erika Červeného? Zemi a lidstvu by to pomohlo s úživností planety.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.2.2021 08:27 Reaguje na Michal Ukropec
Áno, a Honza Jelenů a pěstícidy, aby se Gróňanům nestýskalo...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 21:20 Reaguje na Michal Ukropec
To se nikdy nedělo. Grónské osady se živily lovem tuleňů a mrožů na kůže a kly a byly zásobované z Evropy.
Odpovědět
va

vaber

19.2.2021 09:14
Nepochybuji o tom ,že úbytek ledovců způsobí změny v klimatu ,které přinesou problémy celému světu. Odborníci určili ,že hlavní příčinou je CO2. Nedávno bylo -20°C v noci , ve dne se vzduch ohřál na -2°C, byl to jasný a čistý arktický vzduch ,nevím kolik v něm bylo CO2, ale vyzařování tepla v noci bylo extrémní. Tento vzduch již neproudil ze severu ,ale stál, další den bylo +8°C. Pokles teploty v noci způsobilo, dle mě, jen vyzařování do vesmíru. Druhý den přišel teplý vzduch plný vlhkosti a plný jiných nečistot, vyzařování v noci razantně pokleslo a teploty i v noci byly nad nulou, vyzařování do vesmíru se nekonalo. Jaký obsah CO2 byl v tomto teplém vzduchu nevím, ale předpokládám ,že stejný jako ve vzduchu arktickém. Chci tím říci ,že rozhodující pro teplotu planety jsou jiné faktory v atmosféře než CO2 ,možná nečistoty, jako mikročástice prachu, jsou horší. Kdo se díval z letadla nebo vylezl na horu uvidí vrstvu špinavého vzduchu držícího se u země .Ovšem tuto vrstvu tvoří pozůstaky po spalování, prach a jiné nečistoty které člověk vytvořil.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

19.2.2021 09:43 Reaguje na vaber
Ucinek vodnich par (a zda jsou kondenzovany ci ne) na zareni at jiz to od slunce k nam nebu na vyzarovani zpet do vesmiru je daleko, o nekolik radu, vyznacnejsi, nez pusobeni CO_2 a dalsich sklenikovych plynu. Potiz je v tom, ze ovlivnit globalne bilanci vodnich par v atmosfere (pricemz nejspis dodnes neni ani presne znamo, jak pusobi ruzne druhy oblacnosti v ruznych situacich, zda celkove nakonec "otepluji" ci "ochlazuji" prizemni vrstvu vzduchu) nejde, coz asi potichu uznaji i pricetnejsi "ekologove". A tak se veskera zast "ochrancu klimatu" prenese na minoritni cinitele jakymi jsou zlorecene ostatni (nepocitame li tedy ten zdaleka nejdulezitejsi - vodu) sklenikove plyny
Odpovědět
va

vaber

21.2.2021 09:26 Reaguje na Miloš Zahradník
ovšem voda a pára v atmosféře vždy byla a také zásadně přispívá k vertikálnímu promíchávání atmosféry a přenosu tepla do vyšších vrstev atmosféry a při srážkách zásadně ochlazuje přízemní vrstvu vzduchu
v pouštních oblastech kde nejsou srážky je tepleji než na rovníku
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

19.2.2021 09:32
To jsou zase "argumenty". Treba to tvrzeni, ze voda pochazi z ledovcu. ne ze srazek v prislusnych horach. Kde ze ubyvani ledovcu zasahne fatalne prosperujici zemedelstvi? Dunaj - ktery tedy nebude mit maximum vody v cervenci ale o neco drive? Indie, Cina? Tamni veletoky nabiraji vodu az v nizsich partiich hor z monzunovych srazek, prispevek tibetskych ledovcu je nepatrny. Take ve stredni Asii pujde hlavne o pripadnou zmenu srazkovych pomeru (jakym smerem, nikdo nevi) nez o to, zda prislusne udolni ledovce konci v 3500 m n m nebo o neco vyse
Odpovědět
va

vaber

21.2.2021 09:33 Reaguje na Miloš Zahradník
vždyť stoupá hladina světových oceánů a to je jasný důka ,že jinde musí voda ubývat, ubývá v atmosféře, na a v pevninách a také v ledovcích
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist