Hasiči v Hustopečích zahájili likvidaci cisteren. Odvezli prvních pět vraků

Před každou demontáží hasiči měří koncentraci benzenu uvnitř cisteren, aby předešli riziku požáru či exploze. "Zároveň s ohledem na charakter prací máme místo zásahu zajištěno ze dvou stran protipožárním zabezpečením zodolněnými cisternami Titan. Protipožární krytí doplňují tři cisterny pro případ, že by bylo nutné použít pěnidlo.
Tak jako v předchozích dnech na obou stranách kontrolují koncentrace benzenu v ovzduší hasiči-chemici s detektorem," dodala mluvčí.

Pomocí rypadla hasiči v okolí nehody vytvořili 28 hlubinných sond. Specializovaná firma je připravuje pro čerpání kontaminované podzemní vody. "Na rybníku pokračujeme v preventivních opatřeních k ochraně životního prostředí. Instalovali jsme do vody postupně stovky metrů sorpčních hadů a norných stěn. Pravidelně odebíráme vzorky vod a odesíláme je k analýze," uvedla Balážová.
V okolních obcích hasiči sledují kvalitu ovzduší, zatím nezaznamenali vyšší koncentraci nebezpečných látek. Toxická látka ale pronikla do nedalekého jezera. V ostatních sledovaných povrchových vodách a studních jsou koncentrace benzenu nízké. Ve vzorcích vody ze studní v okolí je koncentrace benzenu a jeho derivátů xylenu a toluenu pod mezí stanovitelnosti. Česká inspekce životního prostředí se zaměřila na vodní nádrž číslo šest nedaleko kolejiště, ve které byly minulý týden zaznamenány zvýšené koncentrace benzenu.

V pondělí hasiči odřezali deset kolejových polí, z nichž každé měří zhruba deset metrů. "Těžkotonážní pásový jeřáb je přemístil z drážního tělesa. Zároveň odstranil samostatné kolejnice a devět vagonových soukolí, která se při nehodě a následném požáru od cisteren uvolnila, zůstala na železničním svršku a bránila pohybu techniky," uvedla Balážová. Hasiči si tak připravili místo pro dnešní zásah, dodala.
Nákladní vlak převážející benzen z chemičky Deza z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou víc než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Ze 17 železničních cisteren naplněných 1020 tunami jedovatého benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil. Zbytek toxické chemikálie se podařilo hasičům přečerpat. Část těkavé látky při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo do půdy a prostoru kolejí.
reklama