https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/italie-po-protestech-odlozila-regionalni-plan-na-omezeni-starsich-naftovych-aut
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Itálie po protestech odložila regionální plán na omezení starších naftových aut

8.9.2023 01:01 | ŘÍM (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Italská vláda po protestech motoristů o rok odložila plán severozápadního regionu Piemont na omezení provozu starších naftových automobilů. Plán počítá se zákazem starších naftových vozů ve městech v denních hodinách během pracovního týdne, napsala agentura Reuters. Podle listu Corriere della Sera by se opatření dotklo více než 600 000 automobilů.
 

Zákaz se měl týkat naftových aut s emisní normou Euro 5 nebo starší a měst, která mají více než 10 000 obyvatel. Měl začít platit již 15. září, italský ministr životního prostředí Gilberto Pichetto Fratin včera nicméně oznámil, že opatření bude moci vstoupit v platnost až začátkem října příštího roku. Dodal, že bude platit pouze pro města, která mají přes 30.000 obyvatel. "Vláda intervenovala, aby odvrátila sociální a ekonomickou krizi rodin a podniků," prohlásil ministr.

Piemont, jehož metropolí je Turín, patří mezi nejznečištěnější oblasti v Evropě. Tamní samosprávu k plánu na omezení provozu starších naftových automobilů zčásti přiměl tlak ze strany Evropské unie, píše Reuters. Pichetto Fratin uvedl, že vláda nařídila revizi regionálních plánů pro snižování znečištění, během které bude plánované omezení provozu starších naftových automobilů dočasně pozastaveno. Dodal, že tento postup je v souladu s pravidly EU.

Podle agentury Reuters je odklad omezení dalším příkladem obezřetného přístupu pravicové vlády premiérky Giorgii Meloniové k ekologické regulaci. Itálie stejně jako Česko patří mezi členské státy EU, které se staví proti navrhované podobě emisní normy Euro 7.

Český ministr dopravy Martin Kupka se při úterním jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem a následném setkání se zástupci evropského automobilového sektoru v Mnichově shodl na nezbytnosti prodloužit zaváděcí lhůty připravované emisní normy Euro 7. Kupka českým novinářům v Mnichově řekl, že důležité je zachovat současné limity emisí výfukových plynů na úrovni stávající normy Euro 6. "To je důležité, aby to neohrozilo konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a také segment nejmenších vozidel, protože promítnutí požadavků do ceny by mohlo znamenat výrazné zdražení a vůbec ohrožení výroby malých vozidel," prohlásil.

Evropské automobilky se navrhované emisní normě brání, je podle nich příliš nákladná, uspěchaná a zbytečná. Byly by s ní podle nich spojené velké výdaje a tyto vynaložené peníze by mohly chybět při chystaném přechodu na výrobu elektromobilů. Evropská komise tvrdí, že přísná pravidla jsou potřeba ke snížení škodlivých emisí a také kvůli tomu, aby se neopakoval skandál kolem falšování testů emisí, kterému čelila automobilka Volkswagen.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

8.9.2023 06:56
Prostě chudině zakážeme používat její vozy a současně nastavíme požadavky na nové vozy tak, aby si je chudina nemohla dovolit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.9.2023 08:07 Reaguje na Richard Vacek
Norma Euro 5 je tak zhruba desetileté auto.
To by v ČR byla zajímavá představa... v tom pojízdném vrakovišti s průměrným stářím 16 let.
Na druhou stranu, ne každý touží po autě vyšperkovaným tablety a hromadou drátů na cokoliv.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

8.9.2023 15:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já bych dokonce řekl, že po něm touží málokdo!..
Mezi vymoženostmi, které se dnes do aut cpou, jsou samozřejmě některé, které skutečně mají smysl a pro řidiče znamenají větší komfort - ale těch je menšina. Většina je spíš pro zlost. Čím víc zařízení a funkcí navíc, tím víc se toho může po... A nevím jak kdo - já osobně rozhodně netoužím po tom, aby se auto pořád tvářilo, že je chytřejší než já a rozhodovalo, jaký režim jízdy mohu volit...
Příklad: Mám ojetinu - a s motorem, který jsem chtěl, nebyla k sehnání jinak než v automatu, tak teď mám automat. A kdyby mi nepil krev ničím jiným tak tím, že řadí nahoru při nesmyslně nízkých otáčkách a dolů přeřadí skoro až při otáčkách volnoběhu. To je pro životnost motoru přímo vražda, v tahu by měl mít vždycky alespoň 1400 otáček, raději ale 1500. Že s ním má auto větší spotřebu než by mělo s manuálem, není třeba připomínat.
Odpovědět
VS

Vilda Smakal

8.9.2023 22:09 Reaguje na Karel Ploranský
Nevím co máte za automat, ale třeba převodovky DSG mají volbu se sportovním režimem, jen odklepnete řadící páku a auto řadí ve vyšších otáčkách, více se vytáčí ! Nevím čím jezdíte Vy, ale já tohle DSG mám...Jsou tam i pádla pod volantem a řadit si můžete jak chcete.....Nevím co máte za automat, ale vesměs třeba stačí přehrát software na jizdu v hornatém prostředí.....Tohle všechno je pane Ploranský možné......stačí se trochu zajímat a mít alespoň průměrné znalosti o tom, co řídím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2023 08:28
EURO 6 bohatě stačí a většině zákazníků stačí lidové auto - se solidním motorem, užitkovostí a jednoduché !
Odpovědět
va

vaber

8.9.2023 09:04
ilustrační fotka je špatná, měli by ukázat naftová auta ,i nová, když šlápnou na plyn a předjíždí ,valí se jim z výfuku černý dým, jak kdysi autům před 50lety a v pohodě projdou technickou prohlídkou, podle které normy to asi je?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2023 11:32 Reaguje na vaber
?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

8.9.2023 15:18 Reaguje na vaber
Měl byste se pochlubit, kde taková auta potkáváte.
Nejste vůči těm dieselům trochu příliš zaujatý a neobjektivní?

Ať koukám jak chci, z výfuku mého auta (rok výroby 2015) se žádný dým nevalí. Dokonce ani když mu docela fest "naložím".
Odpovědět
va

vaber

9.9.2023 08:52 Reaguje na Karel Ploranský
potkávám je na silnicích první třídy, nikde jsem neřekl ,že každé auto kouří ,ale kouří jich mnoho,
proč bych měl být zaujatý ,jedte někdy pomaleji a nechte se předjíždět, třeba do kopce a pozorujte co se z výfuků některých aut valí,
služební nová auta jsou za dva roky ve stavu, jak některých majitelů za 10let a taková auta zaplavují autobazary,

prý stačí špatné nastavení ventilů a kolik majitelů si nechává pravidelně seřídit motor,

Odpovědět
VS

Vilda Smakal

8.9.2023 22:01 Reaguje na vaber
Naftová auta nová ? To máte asi popletené ! Jelikož mají DPF filt, tak nemůžou saze jít ven, pokud vše funguje jak má, proto tam ten filtr je. Pokud říkáte nové auto, tak to asi nové auto nebude že ?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist