Jak se přišlo na to, že VW podvádí? Na začátku byl grant na univerzitní výzkum
Profesoři Gregory Thompson a Dan Carder spolu se studenty Marcem Beschem a Arvindem Thiruvengadamem testovali tři evropská aura: BMW X5, Volkswagen Jeta a Volkswagen Passat. S každým z nich najeli více jak 2400 km.
Výsledky naměřených emisí Passatu se vědcům hned od začátku zdály divné. Šlo o vůz s moderním systémem katalytické redukce emisí, který má přeměňovat toxické zplodiny v méně nebezpečné látky. Což se ale nedělo. Oxidy dusíku, které šly z výfuku Volkswagenu Passat, byly dvacetkrát vyšší, než povoluje kalifornská legislativa.
Vědci byli z výsledků zmateni. Po té, co i výsledky Volkswagenu Jeta byly třicetkrát vyšší než byla deklarováno výrobcem, provedli vědci přezkoušení přesnosti svého měřícího vybavení. Jen u BMW X5 vycházelo měření podle papírových předpokladů.
Vědci v tu chvíli neměli žádné vysvětlení pro tak špatné výsledky vozů Volkswagen. „Z testování tří vozů není možné udělat závěr, který by položil celou značku,“ řekl Arvind Thuruvengadem Autoblogu. Šlo ale o první a důležitý krok odhalení celého podvodu. Vědci výsledky svého výzkumu předali americkým úřadům. „Rozhodně to nebylo tak, že bychom ukázali na Volkswagen a řekli, že podvádějí.“
Věci se daly do pohybu po vědecké konferenci v roce 2014, na které tým odprezentoval výsledky své práce. V publiku bylo i několik úředníků americké Environmental Protection Agency (EPA), kteří po pohovorech s vědci zahájili vlastní vyšetřování.
Volkswagen se po prvním upozornění vymluvil na „různé technické problémy“ a v loňském roce dobrovolně svolal na 500 tisíc vozů k instalaci softwarové záplaty. To však nepomohlo a vyšetřování ze strany EPA pokračovalo dál.
Výsledkem bylo, že EPA odhalila v automobilech software, který sledoval pozici kol, rychlost automobilu, dobu, po kterou je motor zapnutý a tlak vzduchu, a z těchto dat pak rozpoznával, zda u vozu právě probíhá měření emisí. Smůla pro Volkswagen byla, že vědci z West Virginia University se rozhodli měřit emise v reálném provozu a ne ve stanici měření emisí.
V září 2015 se Volkswagen pod lavinou důkazů přiznala, že v jejích vozech je software, které umí podvádět při měření emisí.
Co Volkswagen nalákalo k podvodu? Americký trh. Automobilka se rozhodla na něj dostat. Jenže americké požadavky na emise oxidu dusíku jsou přísnější než evropské. Volkswagen chtěl Američany oslovit „čistým dieselem“, auty, která mají nízkou spotřebu a nevypouštějí tolik toxického NOx.
Problém byl, že Volkswagen něčeho takového nebyl schopen dostát. A vyřešil to tak, že do svých vozů nainstaloval software, který pozná, kdy jsou vozu měřeny emise a upraví výkon motoru tak, aby náročné limity splnil. Při normálním provozu jel motor (a emise) naplno.
Technologicky by bylo možné, aby se emise vešly do normy, bylo by to ale za cenu nižšího výkonu motoru. Důsledkem podvodu je, že Volkswagenu hrozí jen v USA pokuta 25 miliard dolarů za všechny dieselové vozy dodané na americký trh od roku 2009.
reklama