https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/k-volbam-v-brazilii-chteji-nejmene-dva-miliony-nezletilcu-tahne-je-ekologie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

K volbám v Brazílii chtějí nejméně dva miliony nezletilců, táhne je ekologie

6.5.2022 01:16 | BRASÍLIA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
K parlamentním a prezidentským volbám, které se uskuteční letos v říjnu v Brazílii, se přihlásily nejméně dva miliony lidí, kterým bude v době hlasování 16 či 17 let. Oznámil to předseda nejvyššího volebního soudu Luiz Fachín. Přilákat k volbám zhruba deset milionů lidí, kterým v den hlasování nebude ještě 18 let, se snaží opoziční strany i mezinárodní celebrity. Naopak vláda prezidenta Jaira Bosonara žádnou iniciativu na podporu hlasování nejmladších neuskutečnila, informovala agentura EFE
 

V Brazílii nejsou volby pro nezletilé lidi povinné a musí se k nim registrovat předem, aby se mohli zúčastnit hlasování. Pro lidi ve věku nad 18 let je hlasování povinné a registrovat se nemusí.

Opoziční strany se snaží přimět lidi ve věku 16 a 17 let, aby se k volbám přihlásili. Podle odborníků má totiž v této věkové kategorii stávající prezident Bolsonaro spíše menší podporu, například kvůli jeho přístupu k ekologii a ochraně amazonského pralesa. Na podporu hlasování nezletilců spustil kampaň bývalý prezident Luiz Inácio Lula da Silva, který bude letos znovu kandidovat do nejvyššího úřadu. K ní se přidala například zpěvačka Anitta, která má rozsáhlou základnu fanoušků na sociální síti TikTok. Svou kampaň má i nejvyšší volební soud.

K registraci k volbám vyzývá brazilské mladé i hollywoodský herec Leonardo DiCaprio. "Brazílie je domovem amazonského pralesa a dalších kriticky významných ekosystémů pro klimatickou změnu," napsal DiCaprio, který v uplynulých letech věnoval na ochranu Amazonie několik milionů dolarů.

DiCapriovy apely však vyvolaly reakci Bolsonara, který se již minulosti střetl s americkým hercem. "Díky za podporu, Leo! Je důležité, aby se každý Brazilec dostavil k nadcházejícím volbám," napsal brazilský prezident s tím, že voliči rozhodnou, zda si Brazílie ponechá suverenitu nad Amazonií či bude vedena podvodníky ve službách cizích mocností. V dalším prohlášení Bolsonaro DiCapriovi vzkázal, aby zavřel ústa. Podle prezidenta i mezinárodní organizace přiznaly, že bez brazilského zemědělství, které je často označováno jako jedním z hlavních důvodů úbytku pralesa, "by svět hladověl".

Bolsonaro od vstupu do úřadu čelí tvrdé kritice, že jeho vláda polevila v ochraně deštného pralesa. Ekologové také poukazují, že se tempo odlesňování během jeho mandátu zvýšilo. Prezident dříve mluvil o větším využití ekonomických zdrojů Amazonie, v poslední době ale své výroky mírnil a jeho vláda se zavázala na klimatické konferenci OSN v loňském roce k ukončení nelegálního odlesňování do roku 2028.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

6.5.2022 05:46
U mladých je předpoklad, že nejsou schopni v celé komplexnosti pochopit důsledky volby. Proto voličem může být člověk od 18 let, poslancem od 21 a senátorem od 40 let.
Dnes, kdy je obvyklé, že mladí studují a zůstávají u rodičů podstatně déle, by spíš bylo oprávněné posunout věk voliče výše, aby volič měl i jiné než školní zkušenosti o světě okolo.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.5.2022 06:50 Reaguje na Richard Vacek
bych řekl, že defektnost chápání ve společnosti přímo bují a je jedno, jestli je mladý nebo ne...komplexita a rozhled ve společnosti se stává marginální ve způsobu který lidé spolu komunikují a to, že je "díky" digitalizaci a digitálních technologií komunikace ve společnosti upadá a zvyšuje se verbální agresivita nejen v prostředí online ale i ve společnosti jako takové.
LIÍDI UŽ VÍCE ŽIJÍ S DIGITÁLNÍMI MOLOCHY JAKO JE GOOGLE, YOUTUBE, FACEBOOK NEŽ S LIDMI VE SVÉM OKOLÍ...rozdělenost společnosti je do značné míry právě důsledek přehlcení v zásadě nepotřebných informací
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2022 06:59 Reaguje na Richard Vacek
Za Rakouska- Uherska byl tuším věk voliče 24 let. Takže posunout věk voliče zcela určitě, poslancem nejméně od 35 let a senát šmahem zrušit.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.5.2022 12:27 Reaguje na pavel peregrin
A volební právo žen také šmahem zrušit?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2022 12:31 Reaguje na Majka Kletečková
Psal jsem snad něco takového?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.5.2022 16:18 Reaguje na pavel peregrin
„Za Rakouska-Uherska byl tuším věk voliče 24 let“ a ženy volební právo neměly. „Takže posunout věk voliče zcela určitě“ a zrušit volební právo ženám zcela určitě?

Zjišťuji, do jaké míry byste si přál obnovit stav za Rakouska-Uherska, co se týče voleb.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2022 07:05 Reaguje na Richard Vacek
Já bych zase nastavil horní hranici. Řekněme 65, aby se zamezilo tomu, že volby ovlivní masa lehce ovlivnitelných senilů. :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.5.2022 08:14 Reaguje na Petr Eliáš
mě by se líbil metternichovský systém (s drobnou modifikací) - ve zkratce: muži starší 24 let, dělníci za denní nebo týdenní plat, služebníci (na dnešní poměry = osoby bez trvale zdaněného pracovního poměru, příležitostní brigádníci) a osoby sociálně podporované státem nebyly volebně oprávněnya nečerpající jakoukoli formu státní podpory, dále bez volebního práva přímí zaměstnanci státu (policisté, vojáci, úředníci), hlášení minimálně 6 měsíců ve volebním okrsku.

oproti metternichovi bych udělal vlastně jedinou zásadní úpravu, za identických podmínek jako mužům umožnil volit ženám.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.5.2022 08:16 Reaguje na Lukas B.
pardon, oprava a bez zaatoulaných slov:

mě by se líbil metternichovský systém (s drobnou modifikací) - ve zkratce: muži starší 24 let, dělníci za denní nebo týdenní plat, služebníci (na dnešní poměry = osoby bez trvale zdaněného pracovního poměru, příležitostní brigádníci) a osoby sociálně podporované státem nebyly volebně oprávněny, dále bez volebního práva přímí zaměstnanci státu (policisté, vojáci, úředníci), podmínkou volebního práva hlášení minimálně 6 měsíců ve volebním okrsku.

oproti metternichovi bych udělal vlastně jedinou zásadní úpravu, za identických podmínek jako mužům umožnil volit ženám.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 16:32 Reaguje na Lukas B.
To mně taky připadá docela lákavé. Zvláště ti služebníci, brigádníci a osoby sociálně závislé na státu a podobně. To jsou totiž osoby jednak už samy o sobě snadno ovlivnitelné jakoukoliv propagandou a ideologií a jednak to jsou osoby, které nemají peníze na to si platit nezávislé informační kanály a tím se dostávat k nezávislým ideologií a propagandou nepokřiveným informacím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2022 08:19 Reaguje na Petr Eliáš
Taky se dočkáte senility, pokud půjde ta změna vůbec na vás poznat. U některých je totiž těžko rozeznatelné, zda je to debilita a nebo senilita.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2022 08:27 Reaguje na Břetislav Machaček
U vás je to posledních 60 let to první...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 08:51 Reaguje na Petr Eliáš
Zkuste vynechat invektivy a argumentovat fakty.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2022 09:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Na Macháčka? Ne díky. ;)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 09:06 Reaguje na Petr Eliáš
Chápu, nemáte argumenty.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2022 09:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jaké argumenty? Abych vám to vysvětlit: Vacek jen trollí, tak jsem ho také potrolil. To, že to s macháčkem nechápete, není můj problém. :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2022 09:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
I já se stydím, že jsem se neudržel a musel
na p.Eliáše reagovat, ale označit šmahem všechny důchodce za senilní je urážkou například i jeho rodičů, pokud není v pubertě a nemá rodiče ve věku kolem čtyřiceti. To by
odpovídalo jeho zkratkovitým nenávistným
reakcím na věcné diskusní příspěvky, neboť
výsadou mládí jsou unáhlené a zkratkovité
reakce bez hlubšího zamyšlení nad možnými
souvislostmi a argumenty. Nemám mu to za
zlé, v mládí jsem se taky mnohdy unáhlil a
později litoval ukvapených závěrů. Věkem
se člověk většinou uklidní a uvažuje zcela
jinak, než v mládí. Být ale můj syn, tak
dostane takovou, až se mu otočí hlava.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2022 09:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak poproste souseda, ať vám jednu pořádnou napere. Za ty všechny bláboly a urážky kdekoho. :-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 16:27 Reaguje na Petr Eliáš
Tak ono senil je relativní pojem. Někdo není senil ani v 80 a někdo už je senil ve 20 nebo 15 letech. Senil ve smyslu absence vlastního názoru a vlastního myšlení a jen papouškování toho, co do ústa a hlůavy vloží nějaký guru, obvykle žijící z produktů takové propagandy.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.5.2022 08:35 Reaguje na Richard Vacek
Mladí lidé nemají mít právo vyjádřit se ke své budoucnosti a mají za ně rozhodovat důchodci, kteří mnohdy hlasují tak, že kdo jim slíbí víc tomu to hodí? Když už chcete omezovat, tak si laskavě omezujte obě skupiny, protože mnozí důchodci taky nejsou “schopni v celé komplexnosti pochopit důsledky volby”. Když chcete zvyšovat věk voliče, zároveň to omezte i lidem nad 75 let. Ale to to radši ne, co?

Máme demokracii a obě skupiny mají právo se vyjádřit. A tak je to správně. Tečka. Nechápu, proč by 18letý člověk neměl mít právo volby, když by ho měl 80letý člověk trpící třeba senilitou. Ale třeba mi to vysvětlíte.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 08:48 Reaguje na Slovan
To není jenom o právech, ale i o povinnostech. Kdysi se i v ČR hovořilo o snížení věkové hranice pro voliče, ale současně s tím jsem navrhoval třeba i snížení hranice trestní odpovědnosti. Na to mi bylo sděleno, že oni jsou přece ještě mladí, tak nemohou být trestně odpovědní jako dospělí. Takže na volby dost vyspělí jsou, ale na odpovědnost za svoje činy ne? Jak mi to vysvětlíte?
Odpovědět
JN

Jiří Novák

6.5.2022 12:13 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Trestní odpovědnost je u nás od 15 let. Takže nevidím důvod, proč od 15 let nemít i to volební právo.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.5.2022 12:30 Reaguje na Jiří Novák
Souhlas.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 14:54 Reaguje na Jiří Novák
Mladistvý do 18-ti let za stejný čin dostane podstatně kratší trest. Může dostat maximálně deset let, třeba i za vraždu, zatímco člověk starší 18-ti let může dostat třeba i doživotí. Ještě něco?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.5.2022 16:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Takže by mladiství 15 – 17 let měli mít volební právo omezené a smět volit např. jen v krajských volbách a do poslanecké sněmovny a už nikoliv do senátu a evropského parlamentu?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 18:55 Reaguje na Majka Kletečková
Zkuste zapřemýšlet jak byste to ošetřila legislativně.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.5.2022 19:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vůbec jste mě evidentně nepochopil. Reaguji na Vackovo: "by spíš bylo oprávněné posunout věk voliče výše". Já pouze obhajuji naše současné právo volit od 18. Tito lidé mají, pokud se nepletu, stejné povinnosti vy nebo já. Tak z jakého důvodu by se měl posouvat věk voliče?? Nebojuji zde za snížení věkové hranice... mě současný systém vyhovuje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2022 09:01 Reaguje na Slovan
Ovlivnit lze člověka jakéhokoliv věku, pokud je dennodenně
masírován a oblbován. No a pak jde o osobnost každého z lidí, zda tomu podlehne a nebo nikoliv. Plnoletost platí ve všech vyspělých zemích a s experimenty u nižších ročníků si
zahrávají pouze ti, kteří nejsou schopni získat voliče mezi
dospělými. U starší generace mladým nevadí, když musejí v důchodu pracovat, aby přežili, ale právo volit by jim
nejraději odebrali. Kdo není zbaven svéprávnosti, tak je
oprávněn rozhodovat o svém životě a to i pomocí voleb.
Právo volit nezletilcům neupírám, pokud rozhodují třeba
o třídní samosprávě, ale pokud by měli volit jako ostatní,
tak prosím se všemi ostatními povinnostmi a bez nějakých
výluk ze zákona odvolávajících se na nízký věk. Právo
volit přísluší pouze svéprávným a trestně zodpovědným osobám. Smutné spíše ale je, že i oprávnění voliči nevolí
a pak si stěžují na výsledky voleb a zvolenou vládu.
Pokud se nezúčastním toho mála, jako jsou volby, tak mám
mlčet a nekritizovat zvolené politiky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 09:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Myslím si totéž, ale Vy jste dehonestován a já ne. Proč?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2022 09:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdysi jsem panu Eliášovi šlápl na "kuří oko"
a to se nezapomíná. Když někoho přistihnete na
hruškách v nedbalkách a neumí odpovědět, tak
si z vás udělá plivníka pro své "rozumy". Je
to zcela běžná reakce nevyzrálých lidí plných nenávisti k těm, jimž argumentačně nestačí.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.5.2022 19:38 Reaguje na Břetislav Machaček
A všiml jste si doufám, že neprosazuji to, aby měli u nás hlasovací práva 16 a 17ti letí, že? Ale od 18ti by měl mít člověk právo volit stejně jako důchodci nad 75 let. Problém pro některé ale evidentně je to, že mladí a důchodci mají často odlišné názory. Což není ale nic moc divného, protože každý považuje za svou prioritu často jiné věci.
Pokud někde mohou volit i mladší 18, pak to musela schválit nějaká vládnoucí garnitura, tudíž si s tím evidentně "nezahrávají pouze ti, kteří si neumí sehnat hlasy jinde".
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.5.2022 09:45 Reaguje na Slovan
Historická zkušenost ukazuje, že mladí všechno znají, všude byli a mají řešení na každý problém. Stačí se podívat do jakékoliv extremistické skupiny a zjistíte, že je tvořena ne senilními důchodci, ale právě těmi mladými, mnohdy ještě nedospělými. A v tom je právě to riziko.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 11:30 Reaguje na Richard Vacek
Myslíte třeba komunisty?
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.5.2022 12:04 Reaguje na Jakub Graňák
když měli drajv a uchopovali moc, tak měli úplně stejný kult mládí jako nacionální socialisté.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 14:43 Reaguje na Lukas B.
Ale to měla třeba i ódéeska, podstatné je spíš to, kam to dospělo
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.5.2022 15:29 Reaguje na Jakub Graňák
Dnes už jsou komouši neškodná levicově konzervativní strana.
Z řetězu utržení nebezpeční levičáci jsou spíš u Pirátů (a Zelených).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 16:28 Reaguje na Viktor Šedivý
Myslíte? Zrovna předloni jedna komunistka obhajovala vraždu Milady Horákové jako trest v souladu s právem. Dejte jim dostatek moci a klidně sem vrátí padesátá léta.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 17:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Přesně tak
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.5.2022 07:37 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
nejsem si jist, zda ti vymírající staří komouši jsou schopni něčeho reálně nebezpečného. je to mírná stará levice co si drží svých pár procent vymírajících voličů tesknících po socíku. ale nová levice ten potenciál má, má sebevědomí, neokoukané osobnosti, mentory a hladové šedé eminence v pozadí a má podporu mladých voličů. pirátů se obávám velmi, zelení už se úspěšně marginalizovali.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 16:47 Reaguje na Jakub Graňák
Tak třeba Kulturní revoluce v Číně za Mao ce Tunga, která stála život nevím kolik stovek tisíc lidí nebo vraždění polpotovců v Kambodží, několik miliónů motykami a podobně ubitých mrtvých, to všechno bylo prováděno rukama ideologií poblázněných mladých, často ještě nezletilých aktivistů. Dneska, když se podíváte třeba kdo se to lepí sekundovým lepidlem k vozovce nebo kdo ve jménu zelených pisů lozí a lozil třeba na komíny elektráren nebo na uhelná rypadla, to jsou taky mladí. Kdo třeba nátlakovými akcemi způsobil, že se zakázal či zakáže klecový chov drůbeže a produkce vajec a my tak budeme mít slepičí vejce méně kvalitní a současně dražší a současně část slepic v hejnech bude trpět šikanou a bude až uklovávána, to je zase práce mladých, jakousi nesmyslnou ideologií poblázněných a jinak problematiky absolutně neznalých mladých aktivistů.
Ale nikde není vidět, že v podobných skupinách škodících lidské společnosti byli staří. Pokud jsou, tak jako pobláznění jednotlivci v mnohem menším počtu nebo naopak ve stínu schovaní "loutkovodiči", kteří nechávají ty mladé dělat špinavou práci a potom z té činnosti mají lukrativní benefity.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

6.5.2022 10:07 Reaguje na Slovan
podepisuji, hlavně aby už Bolsanaro táhnul do pr..anebo ještě lépe do krimu
Odpovědět
JN

Jiří Novák

6.5.2022 12:45 Reaguje na Robert Jirman
To se v zemích třetího světa dá řešit i jinými prostředky, než jsou demokratické volby...
Odpovědět
Sl

Slovan

6.5.2022 19:46 Reaguje na Robert Jirman
Bolsonaro rupne. Lula má momentálně silnou pozici a popularitu.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

6.5.2022 08:13
neslýchané, takhle mladý přece nemůžou k volbám. Nebudou nám, starším ročníkům, kteří už víme vše a máme vysokou školu života říkat co dělat a nedej bože volit jinak než chceme my.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.5.2022 08:32 Reaguje na Robert Jirman
Ono se stačí zeptat těch starších jací byli když jim bylo 20 a jaký měli pohled na svět. Často se dozvíte jak sami své vlastní mladší já označí za hlupáka.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 08:43 Reaguje na Robert Jirman
To nemusí být o vysoké škole. To je spíše o všeobecném přehledu a ten Vás s výjimkou školy života žádná jiná škola nenaučí. Já jsem potkal během života několik lidí, kteří měli jenom základní vzdělání a přitom z jejich zkušeností čerpám dodneška.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 11:37 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Řekl bych, hovoříte spíše o životních zkušenostech, všeobecný přehled je něco poněkud odlišného. Životní zkušenosti jistě mají větší starší ročníky, otázka však je zda jsou schopni z těchto zkušeností vyvozovat smysluplné závěry
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 11:43 Reaguje na Jakub Graňák
Ten všeobecný přehled s tím souvisí. Ten se nenaučíte během pár let ve školní lavici. A co se týče vyvozování závěrů, to záleží na tom, zda je dotyčnému shůry dáno.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 11:48 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tím si nejsem úplně jistý, já si pod tím termínem představuju, že si např s jaderným fyzikem pokecám o filosofii, nebo botanice - ale takových lidí, co se zajímají i o něco úplně jiného, než čím se živí, je hodně málo, pak se můžeme divit "plochosti" intelektuálních elit
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2022 12:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tady si myslím, že má spíše pravdu pan Graňák. Pokud se někdo narodí s omezeným IQ, tak ani za celý život nedospěje k všeobecnému rozhledu. Bohužel ani k životním zkušenostem, a když, tak zase jen k chybným, protože vychází z chybných předpokladů, což je základ logiky.
Ale nakousl jste tu vysokou školu života.Dnes je tento termín zesměšňován, jenže smát se tomu můžou jen lidé omezení, a v ty počítám i lidi s vysokoškolským vzděláním, ale jinak bez přirozené inteligence. Vzdělání samo o sobě vůbec nevypovídá nic o vámi zmiňovaném všeobecném přehledu a schopnosti řešit správně rozmanité životní situace. V tomto s vámi souhlasím. Nejlepší kombinací je vzdělání podpořené přirozenou inteligencí a umocněné tou "vysokou školou života".
Odpovědět
JN

Jiří Novák

6.5.2022 12:57 Reaguje na pavel peregrin
Ten termín je zesměšňován zejména kvůli tomu, že se jím ohánějí lidé postrádající jak vyšší vzdělání, tak i tu přirozenou inteligenci. Zato ale se vyznačující přebujelým egem a mající na všechno "svůj" názor.
Mám za to, že jakékoli vyšší vzdělání vypovídá, když nic jiného, o tom, že je člověk ochoten a schopen překonat nějaká úskalí s vidinou výsledků, které se dostaví až za X let. A to je myslím si předpoklad dobrého voliče. Neřku-li dobrého politika.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2022 14:52 Reaguje na Jiří Novák
S vaší první polovinou příspěvku souhlasím, s tou druhou už tolik ne. V současné době je vzdělání devalvováno natolik, že v podstatě každý i se čtyřkami si myslí, že minimálně tu střední školu mít může a také ji bohužel má, s vysokými školami, až na čestné vyjímky, je to podobné. Vidina dnešních mladých je co nejméně pracovat a hodně brát. Nechci paušalizovat, ale vidím to kolem sebe. Takže žádný předpoklad dobrého voliče, neřku-li dobrého politika v tomto systému nevidím.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 14:48 Reaguje na pavel peregrin
Myslím, že nejpodstatnější je mít vrozenou zvídavost a otevřenou mysl - zbytek příjde "sám"
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 16:59 Reaguje na Jakub Graňák
Taky ale musíte mít dostatečně vysoké IQ. Jinak vrozená zvídavost a otevřená mysl nepomůže, protože ty znalosti a taky i dovednosti prostě nedokážete v potřebném množství udržet v hlavě do doby, než je k něčemu potřebujete. Což může být i desítky let.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 16:56 Reaguje na pavel peregrin
Tak vzdělání by o všeobecném přehledu a schopnostech vypovídalo, kdyby u nás například zůstalo vysokoškolské vzdělání výběrové a nestalo se masové. Protože když společnost dopustí, že 60 % ročníku vyfasuje vysokoškolský diplom, tak společnost současně dopustí, že dle Gausovy křívky rozložení inteligence ve společnosti získají vysokoškolký diplom i lidi s IQ 95 , tedy podprůměrnou inteligencí a s IQ 100, tedy čistě průměrnou inteligencí. Proto u nás vysokoškolské vzdělání není žádným měřítkem inteligence ani žádným měřítkem schopnosti zastávat na znalosti a dovednosti trochu náročnější alépe placenou práci. náročnější
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 08:31
Tahle pitomost se už kdysi prosazovala i tady. Měl jsem připomínku, že pokud chtějí mít práva jako dospělí, měli by mít jako dospělí taky povinnosti, včetně trestní odpovědnosti. A tady jsem narazil, protože oni jsou mladí a tak nemůžou být trestně odpovědní jako dospěláci. Nepomohl ani můj argument, že mladÍ dnes vyspívají díky výživě, lékařské péči a dostupnosti informací dříve, než tomu bylo třeba před sto lety.
Odpovědět
JN

Jiří Novák

6.5.2022 12:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Trestní odpovědnost u nás máte od 15 let, volební právo od 18.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2022 13:29 Reaguje na Jiří Novák
Trestní zodpovědnost od 15.let je, ale s poloviční sazbou pro mladistvé. I věk blízký věku mladistvých(19-20) je výhodou před soudem. Poloviční trest=poloviční hlas?
Proč účelově měnit zažité věkové hranice u volebního
práva? To aby získal hlasy populární zpěvák, či děda s
čírem? Volby mají být o programu a volič by ho měl
pochopit. Bohužel program je po volbách cárem papíru
volič zírá koho zvolil.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.5.2022 14:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak to bychom mohli hlasy těch mladejch počítat za polovic, ne.-))))?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 14:45 Reaguje na Svatá Prostoto
A dle rčení: "kůň je jednou hříbětem, člověk dvakrát dítětem" i těm "přestárlým", že? :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 14:56 Reaguje na Jakub Graňák
Takže ten přestárlý, který za život odvedl státu milióny na daních, bude mít nakonec krácený volební hlas stejně jako fracek, který státu neodvedl ani korunu?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.5.2022 16:42 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A což teprv někdo, kdo si odpracoval tvrdě třeba jen 10 let a teď kvůli dlouhodobému čerpání na léčbu svého těžce nemocného těla stojí stát mnohem víc peněz, než kolik celkově odvedl na daních.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 17:42 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ale kdepak, to byla jenom taková lehce provokativní řečnická otázka. Na druhou stranu... když ti mladí jsou na tom mentálně dost podobně jako ti staří...
Nedělám žádné závěry - záměrně, sociologie není můj šálek čaje
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2022 18:59 Reaguje na Jakub Graňák
U těch starších bych to nezobecňoval. Znám jedince ve věku kolem 70 let a neskutečně jim to myslí. Na druhé straně znám i třicátníky, kteří mají místo mozku z piva kostku.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.5.2022 20:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jasně taky znám, takže se asi shodneme, že věk nebude tím optimálním měřítkem "vhodnosti"... a jsme zpátky u mentálních kapacit:-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.5.2022 16:26
Všeobecné rovné volební právo je holý nesmysl a základní příčina toho, proč tak kvete populismus. Každý parazit má stejné právo rozhodovat o chodu státu jako ten, kdo přispívá.
Nějaká aspoň mírná forma volebního censu by byla žádoucí na všech úrovních - o obci a jejím rozvoji by měl mít větší právo rozhodovat majitel nemovitosti než ten, kdo tam náhodou zrovna teď žije chvíli v nájmu, do použití státních prostředků by měl více mluvit ten, kdo platí daně než ten, kdo čerpá dávky.

Vzhledem k tomu, že nezletilí většinou k ničemu z toho, o čem se rozhoduje, ještě naprosto nijak nepřispěli, bylo by asi vhodné volební právo dát třeba až po začátku samostatného ekonomického života.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.5.2022 07:43 Reaguje na Viktor Šedivý
a jsme zpět u toho metternicha.
pro začátek a první výkop by stačila třeba kladná daňová bilance (člověka? domácnosti?)poslední dva roky - tj. zaplacené daně (vč. socilního pojištění, které není pojištění ale daň) minus sociální dávky a minus dotace (v případě ne zaměstnance ale osoby samostatně ekonomicky činné)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.5.2022 17:08
Vidím, že propad životní úrovně občanů EU, způsbený v blízké budoucnosti bezprostředními dopady prosazování nesmyslného Greten Dealu nemusí být zas tak fatální. Nepropadneme se na úroveň rozvojových zemí nebo dokonce i pod ně, protože mladí nazelenalí příznivci třeba v té Brazílii se postarají, že se mezitím ta Brazílie ekonomicky propadne ještě níž. A naše relativně přední globální pozice v relativním globálním žebříčku bohatství a snadnosti života tak může zůstat zachována.
Na Srílance už to běží, nazelenalé vedení státu zakázalo ve snaze vytvořit zelené zemědělství místním zemědělcům používat umělá hnojiva a pesticidy a naráz produkce potravin klesla na 30 % předchozího stavu. Země s dostatkem půdy i vláhy tak hladoví.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist