https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kdo-se-boji-klimatickych-zmen-cesi-moc-ne-ale-jeste-vic-v-klidu-jsou-svedi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kdo se bojí klimatických změn? Češi moc ne, ale ještě víc v klidu jsou Švédi

26.6.2020 02:02 | PRAHA (Ekolist.cz)
K nejvíce klima-skeptickým zemím vůbec patří také Holandsko. Ve vážných obavách z klimatických změn tu žije 41 % respondentů. Víc jich je i v České republice. Ilustrační obrázek
K nejvíce klima-skeptickým zemím vůbec patří také Holandsko. Ve vážných obavách z klimatických změn tu žije 41 % respondentů. Víc jich je i v České republice. Ilustrační obrázek
Foto | Li-An Lim / unsplash.com
Prestižní Reuters Institute, spadající pod neméně prestižní oxfordskou univerzitu, zpracoval průzkum veřejného mínění s akcentem na klimatické změny. Odpovědi 80 000 respondentů ze 40 zemích světa lze shrnout s tím, že klimatické změně je přikládán velký význam všude. Ne všichni ji ale vnímají jako zásadní téma k řešení, anebo život přímo ohrožující skutečnost. Píše o tom Digital News Network.
 

Podle Organizace spojených národů jsou klimatické změny záležitostí, definující problém naší doby. Jak to ale vnímají běžní lidé? Probíhající klimatické změny se nějakým způsobem dotýkají myšlení 97 % dotázaných, přičemž jen tři zbývající procenta ji nepovažují za téma hodné toho, aby se jím nějak zabývali. Není to zase tak překvapivé, více než 400 světových mediálních domů totiž vyhradilo klimatickým změnám osobitý prostor v poskytovaném zpravodajství, a tak se tomuto tématu dostává vcelku zásadní informační pokrytí. Takže o něm tak či onak smýšlí skoro všichni.

Velké téma? Jak pro koho

„I když se ale s extrémními klimatickými událostmi, hurikány, záplavami a požáry, potýká stále více lidí, majoritní společnost se stále necítí být nějak osobně nebo přímo ohrožena,“ říká Simge Andı, jedna z autorek průzkumu RI. Na základě souhrnných výsledků průzkumu se podle ní dá říct, že pro 7 z 10 lidí představují klimatické změny vážný anebo extrémně vážný problém. Jenže toto tvrzení, jak připouští sama Andı, naráží na výrazné regionální rozdíly. Kde má téma klimatických změn prioritu?

V Chile, Keni, Jihoafrické republice a na Filipínách. Tady se k obavám z klimatických změn hlásí 85-90 % obyvatel. A kde to zase tak horké není? Nejvíce lidí, kteří nepřikládají klimatickým změnám žádnou váhu, bychom na základě průzkumu (pro někoho nepřekvapivě) nalezli ve Spojených státech amerických. Tady činil podíl těch, kteří v klimatických změnách vidí uměle vykonstruovaný a zbytečně medializovaný problém 12 % dotázaných.

Vyspělá západní Evropa se klimatických změn nebojí

Velmi vlažně se ke klimatickým změnám, alespoň v porovnání se čtyřicítkou ostatních sledovaných zemí, staví ve Švédsku. S 9 % dotázaných, kteří v klimatických změnách nevidí problém hodný řešení, se řadí hned za USA. Na zemi, který světu dal hvězdu stávkového environmentálního hnutí, je to poněkud nečekané. Podobné je to pak v Austrálii, Norsku a Holandsku. Holandsko mimochodem patří k nejvíce klima-skeptickým zemím vůbec. Ve vážných obavách z klimatických změn tu žije 41 % respondentů. Víc jich je i v České republice (55 %). Vlažný je postoj vůči rizikům klimatických změn také v Dánsku, Belgii a Švýcarsku, které se v obavách drží až za třiatřicátým Českem.

Podle průzkumu veřejného mínění se také ukazuje, že názor na vážnost klimatických změn má velmi výraznou inklinaci k politickému smýšlení respondentů. Ve Státech klimatické změny jako drastickou hrozbu vnímá 89 % lidí, kteří se profilují jako levicově smýšlející, ale stejné obavy s nimi sdílí jen 18 % pravicově laděných. Pokud pravo-levicové rozdělení aplikujeme na celý vzorek, zjistíme, že obavy z klimatické změny jsou vlastní 81 % levicově smýšlejících osob a 58 % těch z pravice politického spektra.

Bilanční studie, shrnující rozvrstvení názorů v širší společnosti, nezkoumala názory obyvatel dalších lidnatých zemí. Ruska, Indie, Číny. Států, které by ke klimatickým změnám měly jistě co říct.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (80)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

26.6.2020 08:06
Prostě "pravicově smýšlejícím" lidem je jasné, že je to jen levičácký hoax.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 09:46 Reaguje na Jan Šimůnek
"Pokud pravo-levicové rozdělení aplikujeme na celý vzorek, zjistíme, že obavy z klimatické změny jsou vlastní 81 % levicově smýšlejících osob a 58 % těch z pravice politického spektra."

Jak jste z téhle informace proboha vydedukoval, že je to jen "levičácký hoax"?? Těch 58% pravičáků jsou vlastně levičáci, že? Tak se dělá ruská demagogie, naprosto přesný postup, vy musíte mít noty přímo z Kremlu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistěže na to mohu skočit i pravicově orientovaní lidé. Nicméně levičáci spíš, protože je to konzistentní s ideologií, kterou zastávají, a postupy k "nápravě poměrů" také.

U těch Švédů by to mohla být obecná nespokojenost populace s levicí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 13:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Víte vůbec, co je to levicový světonázor? Nepletete si to třeba se socialismem sovětského typu? Já mám ten pocit, protože to vnucujete EU.
U Švéďáků je to dáno spíš tím, že jsou na severu a nějakých pár stupňů navíc považují za příjemné.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 17:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč tedy ne ostatní skandinávské národy?

Jinak jistěže z levicového světonázoru se v praxi může vyklubat něco jako poměry v SSSR, případně v Severní Korei. Nebo ještě horšího.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Nemůže. Sovětský bolševismus neměl nic slolečného s pojmy pravice - levice, protože ty fungují jen v demokracii. Byla to čistě feudální diktatura, která má vertikální skladbu moci, (rudá šlechta) a bylo úplně jedno, jestli se car jmenuje Ivan Hrozný, nebo Stalin. Demokracie má horizontální skladbu moci, i premiér nebo president jsou podřízeni právu.
Bolševismus byl velmi blízko fašismu (vláda korporátů) případně nacismu, který se taky hlásil k levici. Proto se taky Putin z komunisty kágébáka přes noc prekabátil na klerofašistu a nikomu to nepřipadlo vůbec blbý.
Odpovědět
ig

26.6.2020 23:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve své nejčistší podobě platí, že levice je podřízení se ideologii, pravice je absence ideologie. Z tohoto pohledu je výše řečené správně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebyla to feudální diktatura, ale byla to diktatura totalitní levicové strany. Bolševici byli levicová strana v dumě a jejich politika se po převzetí moci nijak nezměnila.
On i ten skandinávský socialismus, který velebí Zeman, je v podstatě fašistoidní shit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 16:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Totalita se nedá dělit na levicovou nebo pravicovou. Je založena na teroru menšiny proti většině. A k tomu potřebuje ideologii.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Pochopitelně se dělit dá a socialismus byl levicový, +- odpovídající programům sociální demokracie a komunistů. Případně současných zelených.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 09:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy nepoznáte ani rozdíl mezi demokracií a totalitou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.6.2020 10:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Zažil jsem obojí, takže poznám.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.6.2020 14:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta včerejší a snad i dosud platná předpověď meteorologů na červenec a srpen, mně silně připomněla počasí v roce 1968: byli výrazní zmrzlí (Pankrác, Servác, Bonifác a Žofie, co víno vypije), s teplotami téměř jako letos, včetně místních přízemních mrazíků, po Medardovi (8. červen) pak bylo deštivo a bouřlivo, sem tam slunce a horko den dva, sem tam místní povodeň, trvalo to skoro těch pranostikových 40 dní (± 5,6) a pak byla letní vedra .
Po vstupu vojsk Varšavské smlouvy, jak se tehdy okupaci oficiálně říkalo („vstoupili“ Sověti, Východní Němci a Poláci v Čechách a na Moravě, na Slovensku prý ještě Maďaři a Bulhaři), se počasí zhoršilo a koncem srpna a začátkem září bylo chladno tak, jak je to předpovídáno i na letošní rok. Tehdy se ovšem takovým proměnám počasí neříkalo klimatická změna. Takže, věcně nic nového pod sluncem v těchto zeměpisných šířkách, jen nové pojmenování. Takže není ani divu, že to Čechy a hlavně Švédy, nechává letos v klidu. Neklidní jsou pouze ekoaktivisté typu Greta Thunberg a ty „stovky renomovaných vědců“ na které se odvolávají, protože neví jak je možné, že jejich chmurné předpovědi o pětisetletém suchu, se najednou nevyplňují.
Dovoluji si Vás také upozornit, že předchozí text není ruská demagogie, ale byl napsán na základě vzpomínky na tu dobu při náhodném otevření alba z fotogarfiemi z té doby, zvláště pak fotogafií jednoho brněnského výkladu s nalepeným ručně psaným plakátem s textem : " Vpravo dobrý, zleva tanky".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:37 Reaguje na Jiří Daneš
To není nic demagogického, tio jen záměna pojmů klima a počasí.
Klimatická změna probíhá po celém světě stále se zrychlujícím tempem a ta hrůza spočívá v tom, že není úniku a hlavně to nemá konce.
To, že počasí vytváří psí kusy je dáno větší energií v atmosféře a může se lokálně chovat zcela nevyzpytatelně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže takto se počasí chovalo vždy. A energie v atmosféře má vztah ke slunečnímu záření, nikoli k CO2. Proto má prokazatelně víc energie v atmosféře i Jupiter (roste četnost a intenzita jeho bouří).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 16:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Skleníkovým efektem zůstává v atmosféře více enrgie, to se projevuje zvýšení teploty a dalšími meteorologickými jevy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže stejné jevy probíhaly i v minulosti, kdy tolik energie v atmosféře být nemělo. Třeba v tom výše zmíněném roce 1968.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě vichřice atd. atd. byly i v minulosti, ale se stoupající teplotou (a tím energií) jich prostě jen přibývá. Ani tohle vám nedochází?
Odpovědět
MM

Milan Milan

26.6.2020 08:36
Strašení mas je skvělýmm nástrojem k jejich následnému ovládnutí, vydrancování svobod,peněženek, nebo účelové radikalizaci. A my s tím máme svoje zkušenosti.I když i u nás se vždy vynoří nějaký takový skvělý rétor, nebo PR manažer globalizovaného panikaření. A ono se v globalizovaném světě nějaké vhodné téma vždy najde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 09:51 Reaguje na Milan Milan
Bod A) ruské demagogie říká: "z vlastních špinavostí obviníš nepřítele".
Rusové nám tlačí do hlav, jak je Západ prohnilý, dekadentní, že nás sežerou musulmani, teplouši a 24 pohlaví, ekologové a OZE atd. atd. atd. atd. straší Sudeťáky a úplně vším a zrazu plesk!! Když jim jde o byzbnys s ropou, najednou straší Západ!! Jak průhledné, to fakt nechápete???
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.6.2020 10:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Skvěle se doplňují ruské suroviny a evropské výrobky. Ale Evropa už skoro nic nevyrábí, tak ji nahrazuje Čína a její výrobky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 11:10 Reaguje na Richard Vacek
Evropa vyrábí nejvíc věcí na světě, tvoří asi 30% HDP celého světa. Ruské suroviny můžeme kupovat úplně v pohodě, ale uhlíková paliva vyvážená do Evropy dělají asi 60% ruského vývozu (evropského dovozu možná pár procent). Takže na tom je Rusko zcela fatálně závislé a proto jede do nás tu ropáckou propagandu. Prostě fve panel nebo elektromobil vyrobit nedovede a prakticky všechno normální má taky z dovozu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 11:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysl. Výroba v EU upadá. Spousta klíčových technologií se v EU nedělá (mobily, tablety, počítače, to vše k nám jde z Asie), jinde jsme surovinově závislí na Číně (LED). V rámci "redukce produkce CO2" byla spousta výrob přesunuta do zemí 3. světa (a zelené absolutně nezajímá, že tam se ty samé výrobky produkují s výrazně větší "uhlíkovou stopou").
Technické inovace v EU prakticky nevidět.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.6.2020 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejlepší je podívat se přímo do statistiky. A z té je vidět, že Rusko má obchodní bilanci s okolním světem vysoce přebytkovou. Dokonce tak, že i kdyby přestalo úplně vyvážet uhlovodíková paliva, tak obchodní bilance bude téměř vyrovnaná.
https://www.businessinfo.cz/navody/rusko-zahranicni-obchod-a-investice/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 14:13 Reaguje na Richard Vacek
Dobrý. Takže 62% vývoz uhlíkových paliv, 9% kovy a 5% dřevo (suroviny), 6% chemie (asi sarin), 6% stroje (asi zbraně).
Nechápu, jak jste z toho vydedukoval, že kdyby přestalo vyvážet paliva, že by bylo šul nul.
Přebytek obchodní bilance hlavně v surovinách je známka zaostalých (někdo říká rozvojových) zemí.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.6.2020 14:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Jde o Vaše utkvělé představy cucáka, co nic jiného nezažil, než 30 let překrucování historických skutečností.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 18:06 Reaguje na Jiří Daneš
Absolutně nechápu, co vás vede k urážkám. Ty následují většinou tehdy, kdy dojdou argumenty, které jste ještě ani nepoužil.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.6.2020 21:19 Reaguje na Jiří Daneš
Evidentně jste prožil velkou část života v minulém režimu. Myslíte, že režim nepřekrucoval historii? :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:06 Reaguje na Petr Eliáš
Nicméně současná EU to už dělá na úrovni Orwellova 1984.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 16:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Bod A) ruské demagogie.
Co asi připomíná Orwella? čínský "sociální kredit". To je skutečně síla, ale s Evropou to nemá nic společného.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:21 Reaguje na Pavel Hanzl
EU se silně snaží o vytvoření něčeho podobného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Nesnaží. Prostě stále jen lžete.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.6.2020 12:31 Reaguje na Richard Vacek
Ano, ano. V EU se už skoro nic nevyrábí! Na ten blábol jste přišel sám, nebo vám musel pomoci kolega Šimůnek? :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 13:01 Reaguje na Petr Eliáš
Většina klíčových moderních výrobků nebo jejich důležitých komponent se vyrábí mimo EU. A EU spíše evropské tradiční výroby likviduje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 14:15 Reaguje na Jan Šimůnek
To máte v programu z Petrohradu, že?
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 17:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč z Petrohradu? Zkuste koupit nějaký evropský smartphone či nějaký síťový prvek. Jistě sám používáte PC či notebook evropské provenience. A oblečení také máte jistě jen evropského nikoliv asijského původu. I ty solární panely jsou z Číny, stejně jako většina spotřebního i jiného zboží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:43 Reaguje na Stanislav Chytrý
Pan Šimůnek je ruský bot programovaný v Petrohradské farmě trollů.
Já nakupuji nářadí většinou Bosch, Makita, Einhel nebo Narex. Telefon i noťas mám Nokia, ale z Číny toho je dost. Auto mám japonský (celý život jsem jezdil Škodárnou). Ale to nevadí, číňani považují evropské výrobky za luxus a velmi se tam prodávají (Škoda).
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
I ta Nokia jede na čínských komponentách.
Prostě: Pokud by na EU Čína uvalila obchodní embargo, neměli bychom po dožití životnosti současných výrobků prakticky nic, v čem je jakákoli trochu složitější elektronika. Od počítačů až po "chytřejší" automatické pračky a mikrovlnky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Hluboký omyl. Museli bychom kupovat Ericksony, velmi by to pomohlo americkým i evropským firmám. Jenom bychom to kupovali dráž.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 11:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusové nám nemusejí nic "tlačit do hlav". Stačí to, co vidíme kolem sebe. Případně ti dříve narození, co srovnáme s dobou před vstupem do EU.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.6.2020 14:27 Reaguje na Pavel Hanzl
To nám nemusí tlačit do hlavy Rusové, to vidíme kolem sebe na vlastní oči, ovšem pokud se nedíváme jen jedním směrem neboje raději neotevřeme.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 17:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl. Ruku na srdce. Není to pravda, že nás (myšleno EU) válcují muslimové? Že ve spoustě míst v Evropě spíše platí právo šária než naše zákony. Přijde Vám normální, když se místo tradiční rodiny prosazují jiné modely, které jsou proti přírodě? To samé z pohlavími. Za mě jsou jen dvě pohlaví. Muž a žena. Nic víc. Nic míň. Co se týče OZE, tak nevidíte kolik nás to stojí peněz a jaký to má efekt? Větrníky zabíjejí hmyz, ptáky. O pěstování řepky a kukuřice ani nemluvě stejně jako o solárních a jiných baronech. Opravdu nepotřebujeme Rusy ani nikoho jiného, abychom mohli používat svůj selský rozum a nenechat si od nikoho věšet bulíky na nos.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:57 Reaguje na Stanislav Chytrý
Obávám se, že tohle je prostě součást té demagogie.
Rád cestuji po Západní Evropě na kole a vidím tam něco úplně jiného, než nám předkládají naše média.
Ale důkaz: Loni ve Francii (která je tvrdě devastovaná a týrána musulmany) probíhaly protesty žlutých vest. byli to bílí francouzi ze střední třídy. Schválně jsem to sledoval a NIKDE jsem nezanamenal protesty proti musulmanům. Divné, ne? Asi je to pálí méně, než daň na benzín.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Mě třeba vadí, že v Německu adorují Marxe a Lenina, jako před pár desítkami let Hitlera. Přitom je to (tyhle osobnosti) píchni jako řízni.
Odpovědět
ig

27.6.2020 14:26 Reaguje na Jan Šimůnek
To mají asi v krvi. Před cca 40 lety jsem se bavil s jednou Západní Němkyní a ta mi nadšeně vyprávěla, jak mají u nich na univerzitě kroužky marxismu-leninismu a se spolužáky i profesory debatují o budoucím uspořádání Německa a jak musíme být šťastní, že u nás už se to povedlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 16:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Nikdo nikoho neadoruje, to jsou zase jen ty naše špinavosti. V Trevíru odhalili Marxovu sochu, protože to byl nejvýznamější místní rodák. Jako filosof patřil do světové elity, jeho hodnocení tehdejšího světa je platné doposud. Taky pojmy kapitalismus a socialismus nebo komunismus je od něho. To, že někdo jeho názory (ne učení) zneužil k vybudování nejkrutější tyranie všech dob a všeho lidstva, skutečně není jeho vina.
Odpovědět
MG

Milan G

27.6.2020 18:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Uff vy jste opravdu nemocný, opravdu si myslíte, že je u Marxe rozdíl mezi názory a učením?
Něco od toho filosofa, které ho se zastáváte......Třídy a rasy jsou příliš slabé na to, aby se přizpůsobily novým životním podmínkám. Musí zahynout v revolučním holokaustu“.
Dodal rovněž , že je třeba vyvraždit Bretonce, Skoty, a hlavně Poláky a Srby. Obecně vše slovanské považoval za špinavost a sprostotu.
Jedním slovem šmejd
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:23 Reaguje na Milan G
Však za své rasistické skřeky dostal přes držku od barikádníka z roku 1848 Friče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:11 Reaguje na Milan G
Rasismus byl tehdy zcela normální projev naší civilizace. Černoši byli v USA podřadnou skupinou, lidé z kolonií to samé. Marx se v tomhle nijak neodlišoval Slované taky nebyli na nějaké špičce (když nepočítáte mezi Slovany Čechy, Moravany a Slezany).
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 17:06 Reaguje na Milan Milan
Tak nějak. Prostě někteří lidé jsou už tak zdegenerovaní, že slepě věří médiím a nepoužívají svůj mozek.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.6.2020 10:56
No, pro mě je děsivé třeba toto...
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/nemecko-krajni-levice-ekoaktivismus.A200624_192512_zahranicni_lsv?zdroj=top
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.6.2020 15:17
Tady máte krásný příklad, že za vším stojí ekonomika.

Celý svět se naučil žít na dluh - k datu 244 bilionů dolarů. (bez covidu 19)

Centrální banky emitují ničím nekryté peníze, které ovšem všichni "považují" za reálné a podle toho se k nim chovají.

Jsem zvědav ,kdy ten globální švindl skončí , protože "každý oběd jednou někdo zaplatí" (anglické přísloví)

Dokážete si představit, že v době "zlatého standardu" by přišla Schilerová do Parlamentu, že naseká 500 mld. dluhu ?
Pověsili ji by na první pouliční lampě sami poslanci.

Zajímavý odkaz je tady : rakouský profesor zabývající se účetnictvím Franz Hörmann v rozhovoru pro německý portál KenFM.de

Profesor Hörmann o bankovním systému: Vy sám vytváříte peníze, ale nesmíte to vědět!

https://cz.sputniknews.com/svet/201707215624393-franz-hormann-penize-banky-uvery-urok-vzdelani-univerzity/
Odpovědět
va

vaber

26.6.2020 16:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
svět má dluh ke komu ? jedině tak k přírodě.
Zlatý standard by byl dobrý ,ale ne pro podnikatele,to je jasné od doby kdy se zrušil
opět státní dluh komu? komerčním bankám? , centrální banky vydají tolik peněz kolik bude třeba a bude se hlídat jen inflace, ta se již dnes pěkně roztáčí, takže to zaplatí kdo?
Požáry sucho a vysoké teploty se projevily hlavně v Švédsku, stačí sledovah https://www.weatheronline.cz/
takže mám pochybnosti o průzkumu z obav
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.6.2020 17:23 Reaguje na vaber
Zlatý standard nevyhovuje akorát bankéřům a finančním spekulantům (jako je třena Soros), protože na machinacích s měnami krytými zlatem se moc vydělat nedá (pokud vůbec něco).
Naprostá většina podnikatelů by na krytí měny zlatem vydělala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Nesmysl. Bohatství světa roste velmi rychle kdežto množství bankovního zlata je konstatní. To se prostě skloubit nejde, peníze jsou oběživo a zlatý standard by vedl k děsivým deflacím, což je hrob ekonomiky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:15 Reaguje na Pavel Hanzl
To je jen žvást spekulantů, kteří vydělávají na kolísání hodnot zlatem nekrytých měn. Případně tomu kolísání občas "pomohou" a někdy i za hranicí zákona, jako řádně odsouzený zločinec Soros.

Deflace pochopitelně není "hrob ekonomiky", protože podporuje šetrné ekonomické subjekty, vyrábějící reálné hodnoty. Naopak, naprosto šíleným zločinem je inflace. S jejími tvůrci by se mělo zacházet tak, jako ve středověku s pěnězokazi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 17:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy budete ekonom asi stejný, jako klimatolog a ekolog, že?
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Mám docenturu z ekonomické VŠ.
Odpovědět
ig

27.6.2020 14:31 Reaguje na vaber
Všichni dluží všem, taková je podstata peněz. Nejjednoušší vysvětlení je představit si, že na každé stokoruně je napsáno "po předložení tohoto dokumentu pro vás budu hodinu pracovat", jméno, podpis. A tyto dluhopisy, ať vlastní nebo cizí, si lidé mezi sebou vyměňují za zboží a služby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 17:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, dokážete vysvětlit, komu teda všichni dluží, když jsou všude biliardové dluhy?
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.6.2020 19:32 Reaguje na Pavel Hanzl
to je taková spirálička. král je nahý, ale všichni mají do jeho šatů nainvestováno, sorosem počínaje a pokladní v supermarketu rok před důchodem konče (a u těch ještě chudších taková věc přesahuje duševní obzor), a tak mlčí a doufají, že ještě pár let bude držet, možná až do smrti.

v podstatě ten babiš není žádnej hlupák, investice do reálných sektorů ekonomiky je dlouhodobě realistická a rozumná strategie, jakkoli je to pomalejší než finanční spekulace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 17:10 Reaguje na Lukas B.
Takže všichni jsou hlupáci a jen já jsem letadlo.
Celé šermování dluhy má ještě ale druhou polovinu. A to jsou pohledávky, majetek, výnosy, obecně aktiva. O nich se zásadně mlčí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.6.2020 21:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zlatý standard není zas takový ráj na Zemi.

https://finmag.penize.cz/ekonomika/263168-zlaty-standard-neni-vselek

https://www.britannica.com/topic/gold-standard

https://www.huffpost.com/entry/paul-krugman-gold-standard_n_1832767?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAHD_-eOSBPUvxrOxSDlraT8VPva5wZaIt2U6tmEPTbkoznHwYT6uO3ZH3ZgpIuKsypBFfiucxs0a5r2LJUT-ngJXICsqYDbr-JLkOr_fyZ-Xq9MTOabO2houTMx7XHGaMUlhV5iWIRzpcVX-bjhZm2ftXsOfMx8CF3sE7QP6joWo
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:16 Reaguje na Petr Eliáš
Jenom snůška lží a manipulací od lidí, vydělávajících na inflaci a kolísání cen peněz.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.6.2020 08:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Vdyt tomu nerozumíte. Akorát podlézáte panu Vinklerovi. :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 20:25 Reaguje na Petr Eliáš
Ne, odstup od zlatého standardu jen umožnil nehorázné výdělky spekulantům s měnami a ožebračil spoustu normálních lidí.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 17:05
Osobně se nebojím a změny vítám. Mám rád teplo a pokud v Praze bude jak v Římě, budu jen rád. Navíc se těm Švédům nedivím. Taky by byli raději za teplé počasí. Když už nic, tak díky mírným zimám se ušetří spousta peněz za teplo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 17:07 Reaguje na Stanislav Chytrý
Připadá mi až neskutečný názor, že se trochu oteplí, aby nám nebyla zimina a tím to celé skončí a bude příjemně teploučko.
Jenže realita je zcela jiná: za tři roky bude v Praze jak v Římě, jenže za 5 let jak na Sahaře, za dalších 5 jak v Death Walley v USA a pak se to začne zrychlovat. Teploty jako na Venuši asi nedosáhneme (400°C), ale na zničení veškerého života bude stačit 50°C v pohodě.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

6.7.2020 13:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl fakt se toho nebojím. Nesmíte brát ty bláboly co šíří Gréta a jí podobně vážně. Pokud se zajímáte o historii, tak jistě víte odkud se vzal název Grónsko. Nebo, že na Antarktidě kypěl svého času život, stejně jako na území dnešní Sahary. Nechci říci, že se člověk chová slušně k naší Matičce Zemi, ale rozhodně nemůže za globální oteplování tak, jak se nám někteří snaží nalhat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 18:01
Klimatická změna není přece politické téma a jde spíš o nějaké vnímání reality. Pravičáci bývají spíš tvrďáci, levičáci více citliví, proto je tam určitý rozdíl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.6.2020 07:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Klimatická změna jako taková politické téma sice není, ale "boj" proti ní (pochopitelně, naprosto neúčinný, protože slepičku, snášející zlatá vajíčka, podřízne jen totální hlupák) už politikum je. A je to z hlediska demokracie politikum velmi nebezpečné, protože ti bojovníci proti klimatu jsou prakticky to samé, jako "bojovníci proti světovému židovskému spiknutí" za éry nacismu.
Odpovědět
MG

Milan G

27.6.2020 10:24 Reaguje na Pavel Hanzl
...levičáci více citliví..... Antifa má určitě radost z vašeho názoru :-))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2020 17:00 Reaguje na Milan G
Nepíšu o extrémismu.
Odpovědět
MG

Milan G

27.6.2020 18:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Co jste napsal to jste napsal a pak se expost z toho snažíte vyvinout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:14 Reaguje na Milan G
Levicový světový názor neznamená antifa a nebo ekoterorismus. Musíte trochu rozlišovat.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

6.7.2020 13:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl, je to téma, velké téma. Díky kterému je možné lidem utahovat šrouby za jejich potlesku. Klidně jim můžete zdražit paliva a ještě vám někteří poděkují, že je to eko. Navíc máte něco s čím se může ztotožnit většina národa, něco co je snadno uchopitelné a pochopitelné. Jako politik se můžete snadno stát mesiášem, spasitelem. Stačí jen tak málo. OZE a elektroauto do každé domácnosti a svět bude spasen.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2020 18:15
Machinacemi s pojmy "státní dluh" je u nás velmi rozšířené téma pro demagogy. Příklad: "Vlastníkem státního dluhu USA v zahraničí je z větší části Čína." To je skutečnost, ovšem má navodit pocit, že třeba 60% státního dluhu USA patří Číně.
Ta demagogie je skryta ve slově "zahraniční". Státní dluh USA patří z 86% americkým bankám, americkým firmám a americkým občanům (většinou přes důchodové fondy). Skutečně většina z těch 14% dluhu, který je v zahraniční patří Číně, celých závratných asi 6%.
Navíc tam není napsáno, kolik dluží Čína USA a kolik kapitálu v Číně patří Amíkům. To bychom se asi divili i ušima.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.6.2020 20:38 Reaguje na Pavel Hanzl
To asi ano, ale bohužel v opačném gardu. USA jsou zadluženy až po uši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2020 10:16 Reaguje na pavel peregrin
Právě tohle nám snaží natlačit do hlav špinavci. USA je nejsilnější velmoc světa snad po všech sránkách a dluhy samozřejmě má. A co má být? US dolar je jednoznačně první měna světa.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

6.7.2020 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl, ještě jste zapomněl dodat, že USA je největším vývozcem demokracie na světě. Ono je otázkou jak dlouho ještě bude dolar první měna světa. Protože spousta zemí se od něj odklání. Navíc už to není takový bezpečný přístav jako dříve. Spousta centrálních bank má raději zlato jak americkou měnu. A ono i ta Čína, stejně jako i jiné stáry se rychle zbavují amerických cenných papírů. Nejspíše ví proč.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist