https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komplikace-pri-stavbe-prelivu-na-orliku-prinesou-zdrzeni-v-radu-tydnu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komplikace při stavbě přelivu na Orlíku přinesou zdržení v řádu týdnů

13.5.2023 09:50 | SOLENICE (ČTK)
Letecký pohled na vodní dílo Orlík.
Letecký pohled na vodní dílo Orlík.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nynější komplikace při stavbě bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě přinesou zdržení v řádu týdnů, znamenají však jen dílčí omezení, řekl ČTK mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Podle středečního vydání deníku Právo prostor pro stavbu přelivu zaplavila voda. Stavbaři zjišťují, kudy do stavební jámy prosakuje a jak problém odstranit. Bezpečnostní přeliv za 1,78 miliardy korun má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
 

"Porucha na Orlíku samozřejmě určité zdržení představuje, zatím to vypadá v řádu týdnů," řekl ČTK Roldán. Podle něj jde jen o dílčí omezení, protože v části stavby na návodní straně práce pokračují stejným tempem. "Navíc harmonogram stavby je ještě na tři a půl roku nejméně, takže se nedá říct, že by šlo o zásadní zdržení," dodal Roldán. Nadále tak podle něj platí, že práce potrvají do roku 2026.

Stavbaři budují bezpečnostní přeliv od předloňského roku, vzniká mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Má mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem je především zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy pro více než 240.000 obyvatel a jejich majetek. Díky doplňkovému přelivu Orlická přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu.

Přípravy projektu začaly už po ničivých záplavách v roce 2002, kdy Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Přehrada byla tehdy vystavena podstatně většímu zatížení, než s jakým projektanti počítali. Odborníci zpracovali 14 variant technických řešení, na studiích se podíleli i zahraniční experti. Stavba byla zahájena v říjnu 2021.

Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Její stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly právě povodně v letech 2002 a 2006.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist