https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kvalita-ovzdusi-v-ostrave-byla-loni-nejlepsi-za-pet-let
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kvalita ovzduší v Ostravě byla loni nejlepší za pět let

24.1.2020 00:11 | OSTRAVA (ČTK)
Kvalita ovzduší v Ostravě byla loni nejlepší za posledních pět let. / Ilustrační foto
Kvalita ovzduší v Ostravě byla loni nejlepší za posledních pět let. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kvalita ovzduší v Ostravě byla loni nejlepší za posledních pět let. Výrazně tomu napomohlo počasí, které bylo teplotně mimořádné, protože se jednalo o druhý nejteplejší rok od roku 1961. Zároveň byly velmi dobré rozptylové podmínky. Novinářům to včera řekla vedoucí oddělení kvality ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) Blanka Krejčí.
 

Loni byla v krajské metropoli pouze jediná smogová epizoda, a to v lednu, která trvala 94 hodin, zatímco o rok dříve to bylo celkem 332 hodin a v roce 2017 dokonce 760 hodin. Z měření odborníků vyplývá, že ve vzduchu bylo loni za rok celkově méně prachu. Průměrná roční koncentrace sledovaných částic PM10 ani na jedné z ostravských měřicích stanic nedosáhla imisního limitu 40 mikrogramů na metr krychlový.

Hodnota imisního limitu pro průměrnou čtyřiadvacetihodinovou koncentraci polétavého prachu v ovzduší je 50 mikrogramů na metr krychlový. Legislativa připouští na dané měřicí stanici maximálně 35 překročení této hodnoty za rok. V Ostravě se tak loni stalo na třech z devíti sledovaných stanic.

Město má podle náměstkyně primátora Kateřiny Šebestové (ANO) soubor opatření, která mají přispět ke zlepšení ovzduší. V krajské metropoli se častěji, než vyžaduje zákon, čistí komunikace, a to včetně těch ve vlastnictví kraje či státu. Zatímco zákon ukládá čistit cesty dvakrát ročně, v Ostravě je to až šestkrát měsíčně. Loni bylo díky tomu v Ostravě sebráno přes 4400 tun smetků. Město využívá také speciální čisticí vozy.

Pomoci má také ekologizace vozidel města, ekologických je z nich aktuálně 64. Do konce letošního roku by ani dopravní podnik neměl mít v denním provozu žádný autobus na naftový pohon. Město podporuje rovněž dotace na ekologičtější domovní kotle nebo takzvané zelené projekty, kdy doplňuje a obnovuje zeleň, třeba i v blízkosti rušných komunikací. Mimo to financuje Ostrava například měřicí stanice a speciální vůz pro monitoring stavu ovzduší nebo podporuje ozdravné pobyty dětí.

Podle Krejčí byla loni zlepšená kvalita ovzduší v celém regionu i Česku, ale výrazně se to projevilo zvláště v Ostravě. Lze podle ní tedy předpokládat, že opatření prováděná městem mohou mít na kvalitu ovzduší příznivý vliv. Zda to tak skutečně je, bude možné říci až při dlouhodobějším pozorování, doplnila.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martina Helánová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist