Ministerstvo dopravy chystá zrušení územní rezervy pro kanál Dunaj-Odra-Labe
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Jeho odblokování je součástí plánů současné vlády, která zastavení prací avizovala ve svém programovém prohlášení.
Vedle toho ministerstvo v návrhu připravuje také zrušení předloňského usnesení vlády, v němž se počítalo se změnou vedení koridorů územní rezervy koridoru, dále s vyhodnocením vlivu stavby kanálu na životní prostředí a s jednáním s Evropskou komisí o zařazení projektu ve variantě Dunaj-Odra do transevropské dopravní sítě TEN-T. Nadále by naopak měly zůstat umožněny úpravy toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo, Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice. Nejasný naopak zůstává osud záměru splavnění Odry na Ostravsku.
Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít na téměř 586 miliard korun. Předchozí vláda Andreje Babiše (ANO) se chtěla zaměřit na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Naopak napojení labské části za více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Představitelé současné vlády ovšem projekt dlouhodobě kritizovali jako nehospodárný.
Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (34)
smějící se bestie
13.7.2022 05:39Místo aby se starali o současné problémy !
Jaroslav Řezáč
13.7.2022 06:07 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
13.7.2022 12:24 Reaguje na Jaroslav ŘezáčI když úsek Pardubice, bude aktální, až bude fungovat Labe s jezy pod Ústím, až do Pardubic a úsek Dunaj/Morava - Odra.
Pavel Hanzl
13.7.2022 10:51 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
13.7.2022 05:40Místo aby se starali o současné problémy !
Jaroslav Řezáč
13.7.2022 06:11 Reaguje na smějící se bestieMiroslav Vinkler
13.7.2022 07:06Pevně věřím, že ta šílená vize je už konečně definitivně pohřbena .
Pavel Hanzl
13.7.2022 10:51 Reaguje na Miroslav Vinklerrýpal lesní
15.7.2022 16:02 Reaguje na Miroslav VinklerAsi tak podobně, jako dopadlo úspěšně prosazení ochrany vodního zdroje Bzenec-komplex. Dobývací prostor si pánové 10.6.2022 stanovili.
Uložili DOL do šuplete a budou licitovat a tanečkovat tak dlouho, až se na ostudu zapomene, a pak začnou znovu. Můžete se vsadit.
<rl>
Karel Zvářal
13.7.2022 07:19smějící se bestie
13.7.2022 12:26 Reaguje na Karel Zvářalvaber
13.7.2022 08:06nyní zruší územní rezervu a v budoucnosti bude vše jinak, jak už se mnohokrát stalo a stavět nebude možné,
tady by měla být zodpovědnost politiků a měli by za špatná rozhodnutí nést následky,
je to jen a jen politické rozhodnutí ,které může udělat jen škody pro stát
Petr Eliáš
13.7.2022 08:39 Reaguje na vabervaber
13.7.2022 09:02 Reaguje na Petr Eliášto si říkáš ochránce přírody, nebo jsi plitický demagog?
Petr Eliáš
13.7.2022 09:11 Reaguje na vaberPavel Hanzl
13.7.2022 10:54 Reaguje na vaberRozumná vláda to neudělá a hlupá nebude mít peníze.
Pravděpodobnost nula.
smějící se bestie
13.7.2022 12:28 Reaguje na vaberTo by byly cifry !
Břetislav Machaček
13.7.2022 08:12nám z potrubí nikdo nebude sosat plyn pro své paroplynové elektrárny.
Tak samo by tu mohly doplout lodě s uhlím a dnes už i s ocelí odjinud.
Železnice to nezvládne a zbude to na kamiony. Poláci budou mít zlost,
že tím padá příspěvek EU na kanál i pro ně a jejich úsek si budou
muset investovat pouze za své, ale jen pro jejich potřeby. My jim
budeme závidět lodní spojení Katowicka s mořem a prosperující
průmysl v našem skanzenu bývalé průmyslové země.
Petr Eliáš
13.7.2022 08:36 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
13.7.2022 09:14 Reaguje na Petr Eliáši pro budoucí generace slaví, ale realistům by stačilo ho
mít doveden alespoň do průmyslové Ostravy, když se naopak
kvůli rekreaci splavňuje Vltava až do č Budějovic. Pro
zboží je splavňování fuj, ale pro rekreaci se na to najdou
i ty miliardy. Ona ta špička nosu je u některých až v tramtárii, když nechápou investici do budoucnosti a vidí
cíl mezi očima. Mě za obhajobu kanálu do Ostravy nikdo
neplatí, ale nerad vidím peníze v žumpě, jakou je to splavnění Baťáku a Vltavy pouze pro rekreaci. Toto je
byznys pro pár vykuků a nikoliv investice do prosperity
státu. Sedněte si v Praze do člunu a jeďte do Budějic
na výlet a nadávejte na přeplněné dálnice plné kamionů
se zbožím, které mohlo plout loděmi po kanálu.
Jinak celý DOL je nereálný, ale zaříznout i splavnění Odry
do Ostravy je krátkozraké rozhodnutí neumětelů cítících,
že se blíží konec tolerance jejich neumětelství voliči.
Petr Eliáš
13.7.2022 09:44 Reaguje na Břetislav MachačekTaktéž je skvělé vaše neustálé kdákání o tom, jak se zboží přesune ze silnic na kanál. Přičemž studie proveditelnosti předpokládají, že ekonomický přínos kanálu z lodní dopravy má být 10%. Zajímavé, zde vám vyhozené peníze pro rekreaci a pro jisté jedince přisáté na prachy za nekonečné studie proveditelnosti nevadí - nejspíš také sosáte. :D
Dopravní tepna pro budoucí generace - to je také dobrý blábol ,,realistického proroka,,. Zajímavé, že o tuhle tepnu není zájem a Bohumín ani Ostrava o splavnění nestojí. :D
Nejste realista, jste - jak vás nazvali na novinkách - mlžič a já bych ještě dodal kecal. Očekávám následný A4 elaborát o všemožných blbostech, které zase vymyslíte ... :D
Viktor Šedivý
13.7.2022 09:03 Reaguje na Břetislav MachačekMám obavu, že tolik, aby doprava činila problém, zase kupovat nebudeme.
Břetislav Machaček
13.7.2022 09:17 Reaguje na Viktor Šedivýz naši země skanzen dobrý tak leda pro asijské turisty, aby
viděli, jak může dopadnout průmyslová země vedená neumětely
a kolaboranty s konkurencí.
Pavel Hanzl
13.7.2022 10:57 Reaguje na Břetislav MachačekNechcete vyrazit na Měsíc na elektrokoloběžce?
Zkuste si radši vygůglit pojem STORK2.
karel krasensky
13.7.2022 09:18Pavel Hanzl
13.7.2022 11:12Ten kanál byl tvrdý propadák už v době, kdy se to rentovat mělo, je daleko kratší a má výrazně menší převýšení a násobně více vody, než projektovaný DOL.
Prostě je to naprostá fantasmagorie a vyházely se na to neskutečné stamilióny z čistě korupčních důvodů, tohle by mělo být taky předmětem trestníh řízení.