https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministerstvo-dopravy-chysta-zruseni-uzemni-rezervy-pro-kanal-dunaj-odra-labe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstvo dopravy chystá zrušení územní rezervy pro kanál Dunaj-Odra-Labe

13.7.2022 01:53 | PRAHA (ČTK)
Ústí řeky Moravy do Dunaje pod zříceninou devínského hradu. Zde by vodní koridor D-O-L odbočoval v případě že bude zvolena varianta A nebo D.
Ústí řeky Moravy do Dunaje pod zříceninou devínského hradu. Zde by vodní koridor D-O-L odbočoval v případě že bude zvolena varianta A nebo D.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimedia Commons
Ministerstvo dopravy chystá zrušení územní ochrany pro stavbu vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe (DOL). To by uvolnilo pozemky pro jiné stavby. Územní náhradu pro projekt resort nechystá, což by znemožnilo další přípravu koridoru. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Upozornil na to Ekonomický deník. Vyjádření ministerstva dopravy ČTK zjišťuje. Návrh navazuje na dřívější plány současné vlády Petra Fialy (ODS) na zastavení příprav projektu DOL.
 

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Jeho odblokování je součástí plánů současné vlády, která zastavení prací avizovala ve svém programovém prohlášení.

Vedle toho ministerstvo v návrhu připravuje také zrušení předloňského usnesení vlády, v němž se počítalo se změnou vedení koridorů územní rezervy koridoru, dále s vyhodnocením vlivu stavby kanálu na životní prostředí a s jednáním s Evropskou komisí o zařazení projektu ve variantě Dunaj-Odra do transevropské dopravní sítě TEN-T. Nadále by naopak měly zůstat umožněny úpravy toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo, Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice. Nejasný naopak zůstává osud záměru splavnění Odry na Ostravsku.

Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít na téměř 586 miliard korun. Předchozí vláda Andreje Babiše (ANO) se chtěla zaměřit na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Naopak napojení labské části za více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Představitelé současné vlády ovšem projekt dlouhodobě kritizovali jako nehospodárný.

Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.7.2022 05:39
Zase maj starosti o věci, které mají dost času.
Místo aby se starali o současné problémy !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.7.2022 06:07 Reaguje na smějící se bestie
z právního hlediska není projekt zrušený, pokud existují podmínky pro jeho realizaci. Zrušit územní rezervy je důležité...bez toho si nikdo nemůže být ničím jistý, zejména obce a města
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A podmínky pro jeho realizaci, se přibližují.
I když úsek Pardubice, bude aktální, až bude fungovat Labe s jezy pod Ústím, až do Pardubic a úsek Dunaj/Morava - Odra.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2022 10:51 Reaguje na smějící se bestie
Pitomost jak dycky. Zrušení uzávěr je velmi důležité, stojí na tom rozvoj všeho v trase té nesmyslné parastavby.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
KECY V KLECI !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 05:40
Zase maj starosti o věci, které mají dost času.
Místo aby se starali o současné problémy !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.7.2022 06:11 Reaguje na smějící se bestie
problémy má každý jiný...záleží na tom, kolik půjček si zrealizovali a zda bydlí sám, je jasné, že bydlet singl je neekonomické a stát nemůže mít 10 milionů zaměstnanců. Inflaci nemá každý stejnou, záleží kolik čeho máte a co platíte...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2022 06:55
No tak to je super! :)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.7.2022 07:06
Konečně jedna dobrá zpráva !
Pevně věřím, že ta šílená vize je už konečně definitivně pohřbena .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2022 10:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, vás osvítil Duch Svatý?
Odpovědět
rl

rýpal lesní

15.7.2022 16:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zlaté oči.
Asi tak podobně, jako dopadlo úspěšně prosazení ochrany vodního zdroje Bzenec-komplex. Dobývací prostor si pánové 10.6.2022 stanovili.
Uložili DOL do šuplete a budou licitovat a tanečkovat tak dlouho, až se na ostudu zapomene, a pak začnou znovu. Můžete se vsadit.
<rl>
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.7.2022 07:19
Tak to je blbý, Láďa bude muset jezdit vlakem. Nebo na elektrokole.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:26 Reaguje na Karel Zvářal
Cyklostezky mohou být součástí, tohoto projektu.
Odpovědět
va

vaber

13.7.2022 08:06
kolikrát politici prodali do soukromých rukou pozemky které potom stát draze kupoval,
nyní zruší územní rezervu a v budoucnosti bude vše jinak, jak už se mnohokrát stalo a stavět nebude možné,
tady by měla být zodpovědnost politiků a měli by za špatná rozhodnutí nést následky,
je to jen a jen politické rozhodnutí ,které může udělat jen škody pro stát
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2022 08:39 Reaguje na vaber
Jojo, není nic lepšího než udržovat rezervu pro stupidní projekt, který se stejně nikdy neuskuteční.
Odpovědět
va

vaber

13.7.2022 09:02 Reaguje na Petr Eliáš
ty tam na té rezervě chceš stavět? chceš vydělávat na území na které se podnikatelé už třesou ,
to si říkáš ochránce přírody, nebo jsi plitický demagog?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2022 09:11 Reaguje na vaber
Utíkej to říct obcím a vlastníkům, kteří musí kvůli této debilitě na své pozemky jen koukat, moulo. ;)
Odpovědět
va

vaber

13.7.2022 09:15 Reaguje na Petr Eliáš
to jim jdi ríkat ty ,chytrolíne
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2022 10:54 Reaguje na vaber
A vy si fakt myslíte, že se taková cypovina začne někdy fakt stavět?
Rozumná vláda to neudělá a hlupá nebude mít peníze.
Pravděpodobnost nula.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:28 Reaguje na vaber
JÓ, TO BY SI ZASLOUŽILO KONTROLU, kolem všech dálnic, okruhů, obchvatů měst.
To by byly cifry !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.7.2022 08:12
To je spěchu u nevratných rozhodnutí. Vláda asi cítí brzké změny a tak honem hází vidle do uzávěry platící takřka od dob císaře pána. Mít dnes kanál alespoň do Ostravy, tak říční tankery s LNG plují až tam a cestou
nám z potrubí nikdo nebude sosat plyn pro své paroplynové elektrárny.
Tak samo by tu mohly doplout lodě s uhlím a dnes už i s ocelí odjinud.
Železnice to nezvládne a zbude to na kamiony. Poláci budou mít zlost,
že tím padá příspěvek EU na kanál i pro ně a jejich úsek si budou
muset investovat pouze za své, ale jen pro jejich potřeby. My jim
budeme závidět lodní spojení Katowicka s mořem a prosperující
průmysl v našem skanzenu bývalé průmyslové země.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2022 08:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo, není nic lepšího než vozit LNG lodí, místo potrubím. Vy pro obhajobu stupidního projektu DOL jste schopný napsat neuvěřitelné blbosti. Za tohle patolízalství vás musí někdo platit, jinak to není možné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.7.2022 09:14 Reaguje na Petr Eliáš
Kdo si nevidí na špičku nosu, že kanál je dopravní tepna
i pro budoucí generace slaví, ale realistům by stačilo ho
mít doveden alespoň do průmyslové Ostravy, když se naopak
kvůli rekreaci splavňuje Vltava až do č Budějovic. Pro
zboží je splavňování fuj, ale pro rekreaci se na to najdou
i ty miliardy. Ona ta špička nosu je u některých až v tramtárii, když nechápou investici do budoucnosti a vidí
cíl mezi očima. Mě za obhajobu kanálu do Ostravy nikdo
neplatí, ale nerad vidím peníze v žumpě, jakou je to splavnění Baťáku a Vltavy pouze pro rekreaci. Toto je
byznys pro pár vykuků a nikoliv investice do prosperity
státu. Sedněte si v Praze do člunu a jeďte do Budějic
na výlet a nadávejte na přeplněné dálnice plné kamionů
se zbožím, které mohlo plout loděmi po kanálu.
Jinak celý DOL je nereálný, ale zaříznout i splavnění Odry
do Ostravy je krátkozraké rozhodnutí neumětelů cítících,
že se blíží konec tolerance jejich neumětelství voliči.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2022 09:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejvtipnější na tom je, že se považujete za realistu. :D

Taktéž je skvělé vaše neustálé kdákání o tom, jak se zboží přesune ze silnic na kanál. Přičemž studie proveditelnosti předpokládají, že ekonomický přínos kanálu z lodní dopravy má být 10%. Zajímavé, zde vám vyhozené peníze pro rekreaci a pro jisté jedince přisáté na prachy za nekonečné studie proveditelnosti nevadí - nejspíš také sosáte. :D

Dopravní tepna pro budoucí generace - to je také dobrý blábol ,,realistického proroka,,. Zajímavé, že o tuhle tepnu není zájem a Bohumín ani Ostrava o splavnění nestojí. :D

Nejste realista, jste - jak vás nazvali na novinkách - mlžič a já bych ještě dodal kecal. Očekávám následný A4 elaborát o všemožných blbostech, které zase vymyslíte ... :D
Odpovědět
ig

13.7.2022 10:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Vezměte si židličku a sedněte si (třeba s rybářským prutem) na hodinku či dvě k Labi - a počítejte nákladní plavidla. Málo, že? Z podobnosti se dá myslím slušně usoudit na to, jaký by byl asi reálný zájem o lodní dopravu po kanálu DOL. Objem vnitrozemské lodní přepravy klesá a klesá a klesá a podporovat kanál pro tyto účely má myslím stejný smysl jako se snažit o restauraci koněspřežné dráhy. Ne, že by to nešlo, ale lidi to nebudou používat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:29 Reaguje na Břetislav Machaček
To minimálně.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.7.2022 09:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Zdá se, že si bláhově představujete, že budeme mít na nákup plynu, uhlí, oceli ...
Mám obavu, že tolik, aby doprava činila problém, zase kupovat nebudeme.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.7.2022 09:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Pokud dopadneme až tak, tak máte pravdu, ale to pak už bude
z naši země skanzen dobrý tak leda pro asijské turisty, aby
viděli, jak může dopadnout průmyslová země vedená neumětely
a kolaboranty s konkurencí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2022 10:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Vás dnes zase bere fantas!! Co je to říční tanker na plyn? A jak se do něho ten plyn dostane?? A jak se dodtrtká do Ostravy?
Nechcete vyrazit na Měsíc na elektrokoloběžce?
Zkuste si radši vygůglit pojem STORK2.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 09:18
Že ten článek vubec berete vážně.Tenhle režim je schopen postevit tak max cyklostezku nebo vodní mlýnek na potoku a k tomu dát plno EU tabulek,že je to postaveno za příspění Eu dotaci.Ve vedlejší obci než žíjí postavila místní farma hnojiště a u té kupy smradu a hnoje se prsí tabulka se symbolem EU a ,že to vesnické hnojiště bylo zbudovano za jejího příspění.A toho zemana taky neberte vážně.Kdyby měl v té svojí nakloněné hlavě soudnost tak dávno rezignoval a odešel dožít do ustraní.
Odpovědět
ig

13.7.2022 11:00
Konečně zaříznutý tunel na peníze. Jinak by tohle vydrželo polykat milióny třeba ještě století... Ledaže by se kanálem mohla dostat například USS Gerald R. Ford do Černého moře, to jedině bych byl pro stavbu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2022 11:12
Jel jsem někdy asi 5 dní podunajskou stezku na kole, vede pořád z Lince až do Vídně po břehu Dunaje a počítal jsem odhadem lodě. Denně projelo několik výletních jachet a kolem Melku loďky veřejná dopravy. Lodí s nákladem bylo naprosté minimum, odhadl bych to na 3 denně. A to je součást kanálu Dunaj - Mohan, podle kterého Zeman ten šílený DOL kopíroval.
Ten kanál byl tvrdý propadák už v době, kdy se to rentovat mělo, je daleko kratší a má výrazně menší převýšení a násobně více vody, než projektovaný DOL.

Prostě je to naprostá fantasmagorie a vyházely se na to neskutečné stamilióny z čistě korupčních důvodů, tohle by mělo být taky předmětem trestníh řízení.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale plují lodě jak nákladní, tak rekreační.
Odpovědět
Masunta nejosvícenější

Masunta nejosvícenější

29.8.2022 16:20
Vždyť je v dalším článku napsáno, že: Kanál Dunaj–Odra–Labe by mimo jiné měl sloužit přepravě zboží. Jak ale na základě jednoduchých propočtů tvrdí ekonom Martin Kvizda, kanál v konkurenci s již vybudovanou elektrifikovanou železnicí neobstojí a ze srovnání vychází jednoznačně neefektivně jak provozně, tak co se například emisí skleníkových plynů týče.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist