https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministr-zemedelstvi-nekula-podporuje-zruseni-primichavani-bioslozky-do-paliv
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministr zemědělství Nekula podporuje zrušení přimíchávání biosložky do paliv

11.3.2022 01:43 | PRAHA (ČTK)
Současné ceny řepky jsou podle ministerstva natolik vysoké, že to dále prodražuje pohonné hmoty.
Současné ceny řepky jsou podle ministerstva natolik vysoké, že to dále prodražuje pohonné hmoty.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | archiv F. / pxhere
Ministr zemědělství Nekula (KDU-ČSL) s vládním návrhem na zrušení přimíchávání biosložky do paliv na středečním zasedání souhlasil. Prioritou je pěstování plodin pro potravinářské, nikoliv technické využití. Současné ceny řepky jsou zároveň natolik vysoké, že to dále prodražuje pohonné hmoty. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.
 

Vláda v reakci na růst cen ve středu rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček dnes ale upozornil, že distributoři pohonných hmot budou muset nadále biosložku do paliv přidávat. Ukládá jim to zákon, podle kterého musí snižovat emise z paliv. Pro zrušení povinnosti přidávat biosložku do paliv je nutná novela zákona o ochraně ovzduší. Předložit ji má podle ministerstva financí resort životního prostředí.

"K dalším důvodům podpory ukončení přimíchávání biosložky do pohonných hmot patří náhrada výpadku slunečnicového oleje dováženého z Ukrajiny. Nejlépe jej přitom dokáže nahradit řepkový olej, který má velmi dobré nutriční hodnoty a je široce uplatnitelný v kuchyni," uvedl Bílý. Dodal, že biosložka podle výrobců automobilů poškozuje některé motory.

Mluvčí Zemědělského svazu ČR Vladimír Pícha ve středu ČTK řekl, že zrušení přidávání biosložky do paliv je špatný krok, který se v cenách pohonných hmot nijak neprojeví. Pravděpodobně neovlivní ani osevní postupy zemědělců. Většina řepky se totiž používá na výrobu potravin, navíc je už dávno zasetá v zemi. "Pokud se vypěstovaná řepka nezpracuje u nás na biosložku, velice snadno se vyveze na zahraniční trhy, kde je po ní velká poptávka," doplnil.

Cena semene řepky olejné v letos v lednu podle údajů Státního zemědělského intervenčního fondu byla 15.534 koruny za tunu, meziročně to byl růst o 5192 korun za tunu. Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal dříve řekl, že za nárůstem ceny je snižující se pěstební výměra a zvyšující se poptávka po řepkovém oleji.

Jedním z největších zpracovatelů řepkového semene a výrobcem metylesteru, který se přimíchává do bionafty, je společnost Preol z holdingu Agrofert.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (42)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

11.3.2022 05:18
Tak paráda. Žádné snižování emisí. A cena paliv u pump zůstane stejná, protože jde primárně o marži prodejců. ropa šla o 15 procent dolů, to by mělo být 7,5 kč z 50 kč ceny. A už vidím ty stojany na benzínkách. Jsou to diletanti, v té naší vládě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 07:08 Reaguje na Katka Pazderů
Vláda neurčuje cenu u benzínce. Biopaliva jsou ekologické svinstvo, protože na litr řepkového oleje spotřebujete skoro litr nafty minerální, plus chemikálie a lidskou práci atd. atd. A fve dá ze stejné plochy asi 600x více energie a to panely na polích nejsou nic moc.
U nás se povinně přimíchá zcela nepatrné množstí (snad 2%) a funguje to jen proto, že je to celé ještě mohutně dotované. Neznám stát, který by to měl taky tak blbě zařízené.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.3.2022 12:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Zcela výjimečně souhlas. Plný.
Cena u pumpy, resp. její změny, krom jiného silně závisí na tom, co si zákazníci nechají líbit a jak uvažují.
Pokud ceny letí nahoru a lidi furt kupují jak o život, tak by byli blbí, kdyby ty ceny nevedli a nedrželi nahoře.
Přitom korekce jak co se cen ropy, tak kursu koruny už nastaly.
Odpovědět
ZK

Zan K.

11.3.2022 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Líh je vpodstatě také biopalivo, přesto se někde používá.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

11.3.2022 22:11 Reaguje na Zan K.
Fanouš to říká taky, bez lihu s příchutí nepopojede ani se stavebním kolečkem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.3.2022 06:10
Což je jenom dobře.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.3.2022 06:32
Vláda si pro správné rozhodnutí vybrala nevhodnou dobu. Bez biosložky budeme potřebovat více nafty a tím dle vládního prohlášení "zaplatíme více peněz Putinovi". Pravděpodobně je za tím snaha pomstít se Babišovi.
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

11.3.2022 06:47 Reaguje na Richard Vacek
Přesně tak, Babiš se musí zničit. ( sen této vlády, kterému se myslím Babiš v duchu směje. Babiš takové nesmysly přežije, ale Fialova vláda bude mít velký problém vydržet do švestek)
Tato vláda amatérů umí jenom republice škodit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 07:12 Reaguje na Richard Vacek
Hluboký omyl. Jakékoliv zvýšení ceny snižuje celkem silně množství naježděných kilometrů.
Včera byl natural 95 na pumpě za 51 kč a ve městě polovina aut.

Babiš dojí ze státu neskutečné miliardy a je konečně čas mu to zarazit.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.3.2022 08:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Koukám další, který se těší, aby sousedovi chcípla koza. A to i tehdy, když mu soused dává mlíko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 10:45 Reaguje na Richard Vacek
A co asi tak Bába téhle zemi dal? Velmi propdpracovanou systémovou korupci, gigantický státní dluh, naprosto zmatečné vedení státu a série ostud s rozkrádání EU dotací.
A hlavně zaplevelil státní správu neschopnými a zkorumpovanými idioty.

Ještě by mě zajímalo, kde zmizely ty dva audity EK, kde byly prokázány tunely za asi 800 miliónů a které se zametly pod koberec..
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 08:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Již vám bylo několikrát vysvětleno a statisticky doloženo, ře řepka se v pěstuje na asi 15% výměry ČR a z toho na biopaliva jde jen asi 5%, zbytek jde na potravinářské účely. Na cenu paliv to bude mít marginální vliv a na zemědělství taky. Státy EU to rádi vykoupí, protože se řepka masivně do EU dováží. Jen hlupáky to potěší, že to postihne Babiše, ale ten možná ještě lépe prodá do zahraničí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

11.3.2022 09:27 Reaguje na Milan Dostál
Přesný komentář.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 10:47 Reaguje na Milan Dostál
Ten má především bručet a ne kšeftovat.
Ale mě je fakt úpně jedno, kdo si co pěstuje a jakou srágoru z toho vyrobí, důležité jsou ty stamilióny státních dotací, které jsou potřeba jinde.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 10:59 Reaguje na Pavel Hanzl
O těch dotacích jste se dozvěděl taky už dost. Vysvětovalo to tu mnoho dotací znalých lidí, zase melete blbosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 12:30 Reaguje na Milan Dostál
Bylo vysvětleno kulový, jen to, že na řepku se berou stejné dotace, jak na cokoliv jiného. Ale nikdo nenapsal, kolik se dotuje výroba oleje, kolik toho zaplatí nahouno řidiči.
Odpovědět
ZK

Zan K.

11.3.2022 18:11 Reaguje na Milan Dostál
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-ceske-farmy-obrazeji-kupci-z-ciziny-za-psenici-plati-jako-za-zlato-193098#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=KOWk1yotyUo-202203111652&dop_id=193098&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest189_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
České farmy obrážejí kupci z ciziny. Za pšenici platí jako za zlato. Inu - CO K TOMU ŘÍCI...
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.3.2022 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve městě polovina aut? To se mi ta včerejší odpolední dopravní zácpa skrz celé město cestou z práce asi jen zdála.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.3.2022 10:25 Reaguje na Marcela Jezberová
záleží o kterém to městě mluvíte. u nás v Praze 1 až 5 je aut méně, ale kolik z toho je na vrub ceny PHM a kolik je způsobeno jarními prázdninami a tedy dovolenou čtvrtiny obyvatel těžko odhadovat.

ostatně, zlé jazyky tvrdí, že u nás žádné město není, nejbližší město je berlín, další jsou paříž, řím, istanbul a kyjev (tolik čínský pohled)

z německého pohledu je u nás města čtyři nebo možná snad šest (považujeme-hradec/pardubice a liberec/jablonec za souměstí).
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.3.2022 15:50 Reaguje na Lukas B.
V tom případě jsou ty naše vesnice automobilovou dopravou zatraceně ucpané. Očividně PHM ještě nejsou pro běžného občana doopravdy drahé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 10:48 Reaguje na Marcela Jezberová
Já jezdím na severozápadě a tam byla pohodička.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 10:52 Reaguje na Marcela Jezberová
Je prostě statisticky dokázáno, že právě u benzínu je velmi silná návaznost množství kilometrů na cenu.
Prostě lidi začnou šetřit, žádná věda.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 11:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi není mnoho lidé co jezdí jen tak pro zábavu, jízda autem je pro naprostou většinu lidí nezbytnost, ale jistě, můžeme zase chodit pěšky nebo jezdit na koni. To je opravdu pokrok, vy statistiku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 12:28 Reaguje na Milan Dostál
Ta v té nezbytnosti je zase velká rezerva, hodně lidí jezdí bez rozmyslu, protože to platí firma. Kolik návštěv a různých jednání se dá zmáknout přes Teams, kolikrát se jezdí kvůli ptákovině, i když by se jich mohlo vzít najednou víc. Kolik lidí může jet emhádou nebo vlakem atd. atd.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 12:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Firemní auta jsou většinou na naftu, těch firemních návštev v poslední době už tak dost ubylo z důvodu koronaviru. Takže zase kličkujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 19:41 Reaguje na Milan Dostál
Leda kulový. Na naftu jezdí těžší doprava, ale to je úplně fuk, ty ceny jsou srovnatelné.
Firmy až tak šetřit moc nebudou, ale lidé, kteří jezdili pro každou ptákovinu autem si to prostě rozmyslí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 21:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Matláte to jak se vam to hodí. Tak vám jde o přepravu nákladu nebo osob?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 17:45 Reaguje na Milan Dostál
Vyberte si. Je to úplně stejný.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

14.3.2022 08:39 Reaguje na Milan Dostál
Napsaljste:hodně lidí jezdí bez rozmyslu. Pochybuji ,že je to stejné jako přeprava nákladu. To, že si průmysl i obchod postupně vytvořil sklady na kolech je věc jiná, to nevyřešíte jen prostým menším množství jízd.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 08:05 Reaguje na Milan Dostál
Nákladní doprava jezdí hlavně účelově, ale pokud se výrazně zdraží, stejně objemy půjdou dolů. Lepší logistikou i objemy zbytných ptákovin, které lidé nakupují jen proto, že na to mají.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.3.2022 14:56 Reaguje na Richard Vacek
Na výrobu jednoho litru bionafty se spotřebuje více než litr nafty klasické. Tak o jaké úspoře nafty to vlastně mluvíte?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.3.2022 09:27
Svatý boj proti Babišovi i za cenu podpory Putinovy války na Ukrajině. Proč bychom Velkému Vláďovi nedali ještě více vydělat, hlavně, že si můžeme nalhávat, že tím škodíme Babišovi. Babišovi zákaz přimíchávání biosložek neuškodí, vždycky MEŘO bez problémů prodá dál na západ. Řepky se bude pěstovat tolik, kolik se jí prodá (a prodat řepkové semeno není a nebude vůbec problém). Snižovat emise musíme, takže bude potřeba utáhnout šrouby někde jinde. A na stojanech bude stát nafta tolik, kolik budou lidé ochotní za ni zaplatit. Takže ještě o "pár korun" cena vyleze.
Zrovna tenhle nápad opravdu vůbec nic neřeší.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.3.2022 10:31 Reaguje na Marcela Jezberová
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 10:53 Reaguje na Marcela Jezberová
Řeší to státní dotace a buzeraci řidičů. A víc nafty se skutečně nespálí, nebojte.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.3.2022 15:46 Reaguje na Pavel Hanzl
MEŘA se přimíchává povinně 5%. Takže se o těch 5% nakoupí více ruské nafty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 19:42 Reaguje na Marcela Jezberová
Nenakoupí. Proč si nepřečtete některé příspěvky nebo se neopodíváte do statistiky?? S rostoucí cenou klesá velmi svižně celkový počet naježděných kilometrů.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.3.2022 07:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Je až trapné, jak se snažíte všechny, možná i sám sebe, že je vlastně všechno fajn.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 17:47 Reaguje na Milan Dostál
Nic není fajn. Ale odmítám se řítit kvůli každé ptákovině a hlavně se vždycky snažím pochopit, PROČ různé jevy probíhají.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

15.3.2022 07:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to asi hůř chápete.
Odpovědět
JM

JOSEF MÁK

11.3.2022 14:31
Naše vláda to je hnus!!!!!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 08:02 Reaguje na JOSEF MÁK
Já myslím, že spíš ta ruská.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

11.3.2022 17:04
Je pravda, že pšenice se dá také pěstovat. Ale ne jako monokultura. A tak to prostě střídáte s řepkou. A na vhodných plochách také s řepou, brambory, hrachem a sójou. největší dotovanou plodinou v ČR je ale tráva. Už je jí přes milion hektarů, pšenice je jen 800 tisíc a řepky sotva 350 tisíc. takže posekat TTP a inkasovat. A ještě lépe rozdělit na celky do 150 ha, to pak bude teprve vejvar. Zemědělec, co pěstuje, dostane málo. Nejvíc se platí za trávu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist