Místo na demonstracích vyjadřují aktivisté v Paříži své názory pomocí výtvarných instalací
Asi největší pozornost přitahuje britská aktivistická skupina Brandalism, která si za terč bere reklamu velkých společností. Skupina oznámila, že po celé Paříži vylepila bez povolení přes 600 plakátů více než 80 autorů z 19 zemí, které mají upozorňovat na vztah mezi reklamou, konzumním způsobem života, závislostí na fosilních palivech a klimatickými změnami.
Jeden z falešných reklamních plakátů automobilové značky Volkswagen hlásá: "Mrzí nás, že jsme byli přistiženi." Poukazuje přitom na skandál týkající se milionů vozidel automobilky, do nichž Volkswagen instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.
Obdobný falešný plakát ropného gigantu Exxon-Mobil prohlašuje: "Věděli jsme o dopadech fosilních paliv, ale veřejně jsme to popírali."
Podle skupiny Brandalism "velcí znečišťovatelé ovzduší jako letecká společnost Air France nebo (francouzská elektrárenská firma) GDF-Suez-Engie tím, že sponzorují konferenci OSN o klimatu, sami sebe prezentují jako součást řešení. Ve skutečnosti jsou ale součástí problému."
"Zabíráme (reklamní) plochy (firem), protože chceme upozornit na to, jakou roli hraje reklama při podpoře neudržitelného konzumního způsobu života. Reklamní průmysl živí naši touhu po produktech vyrobených z fosilních paliv, a tak je těsně spjatý s příčinami klimatických změn," uvedla skupina.
Argentinský umělec Pedro Marzorati chce zase svou instalací v Paříži přitáhnout pozornost ke zvyšování hladiny oceánů. Jeho 30 modrých lidských postav stojí zpola ponořeno do jezírka v parku Montsouris.
Americká výtvarnice Andrea Polliová vytvořila pro Paříž světelnou projekci nazvanou Particle Falls, která v reálném čase zobrazuje spad škodlivých částic na daném místě. Dílo ukazující kvalitu ovzduší se promítá na fasádu budovy Mona Bismarck American Center.
Francouzský umělec JR a americký režisér Darren Aronofsky spojili síly a dali vzniknout masové protestní akci, která nevyžaduje fyzickou přítomnost skutečných demonstrantů. Jejich videozáznam více než 500 lidí různého původu má připomínat jednajícím diplomatům, že "svět je sleduje".
Dvojice promítala videonahrávku v neděli a v pondělí na sídlo dolní komory francouzského parlamentu s cílem podpořit smysluplnou dohodu o snižování emisí skleníkových plynů, která má být výsledkem pařížských jednání, jež potrvají do 11. prosince. Video bude v dalších dnech k vidění i na dalších místech v Paříži, která budou sdělována na sociálních sítích.
Již v neděli také aktivisté pokryli tisícovkami bot pařížské náměstí Republiky. Mají symbolizovat demonstranty, kteří se zde plánovali sejít, než francouzská vláda dočasně protestní akce zakázala. Aktivistům koalice Climat 21 své boty na výraz solidarity poskytly i osobnosti jako herečka Marion Cotillardová, šéf OSN Pan Ki-mun či papež František.
reklama