NKÚ: Výstavba dálnice D8 má 15 let zpoždění, příprava výstavby je nedostatečná
Dokončení dálnice nabralo oproti původním plánům patnáctileté zpoždění. Začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například stále čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky. Podle původních předpokladů měla přitom být celá dálnice v provozu už v roce 2002.
Poslední chybějící úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy, což klade zvýšené nároky na přípravu stavby. ŘSD ale ke kontrole nepředložilo dokumenty, z nichž by bylo zřejmé, nakolik se zabývalo opatřeními, která by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem. Opakovaně jen NKÚ sdělilo, že při přípravě dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy. V polovině roku 2013 se poblíž obce Dobkovičky sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a poničil dálnici i železniční trať. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda ČR, mělo ŘSD dokončit sanaci sesuvu nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud ale neskončila.
Analýzu příčin sesuvu zadalo MD až po dvou a půl letech. ŘSD ale už v roce 2013 mělo k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky. NKÚ v průběhu kontroly upozornil MD a ŘSD, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD potvrdilo, že žalobu skutečně podalo a náhradu škody a nákladů za sanaci žádá po provozovateli blízkého lomu. Jde řádově o stamiliony korun.
Nedostatečnou přípravu výstavby ilustruje několikanásobný růst jednotkových cen dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. V roce 2004 MD ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun, což je téměř třikrát více. Při šířce dálnice 27,5 metru vycházela MD po aktualizaci v roce 2008 cena 1 m2 dálnice bez mostů a tunelů v tomto úseku na zhruba 12,5 tisíce korun.
Za zpoždění při stavbě úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi může nejen podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu, ale také sedmiletý soudní spor, který skončil v roce 2010. Soud se zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné. Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice.
Všechna tato zpoždění se promítla i do výsledné ceny tohoto úseku. Odhad z roku 1993 počítal s tím, že tento úsek vyjde zhruba na 3 miliardy korun. V roce 2007 ŘSD vysoutěžilo jeho výstavbu za 9,9 miliardy korun. Dosud za něj stát zaplatil přes 14 miliard korun. Konečná cena ale bude ještě vyšší. Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu ve výši 680 milionů korun.
Kontrolní nález můžete stáhnout z webu NKÚ.
reklama