https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/novela-zakona-ma-snizit-minimalni-vymeru-honiteb-na-250-hektaru-rekl-vyborny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Novela zákona má snížit minimální výměru honiteb na 250 hektarů, řekl Výborný Aktualizováno

31.10.2023 14:36 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Novela mysliveckého zákona by měla snížit minimální výměru honiteb na 250 hektarů, nyní je to 500 hektarů. Cílem je umožnit vlastníkům pozemků snadnější zřízení honitby. Pokuty za opakované nesplnění plánu lovu se podle novely zvýší ze současných 200 000 Kč na 500 000 Kč. Novinářům to dnes řekli ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) a ředitel Sekce lesního hospodářství Patrik Mlynář. Na vládu a do Sněmovny by se měl zákon dostat příští rok a částečně by podle Výborného měl začít platit od roku 2025.
 

Novela má podle ministra také zavést plánování lovu v honitbách podle poškození lesů. Má vzniknout informační systém evidence lovu, který umožní digitalizaci mysliveckého hospodaření a kontrolu lovu.

V současnosti platí úprava zákona z roku 2001, snah o novelizaci bylo již několik. Naposledy projednávání změny zákona skončilo ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně v minulém volebním období. Výborného předchůdce Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) chtěl zákon Legislativní radě vlády odeslat v červenci a některá sporná témata, jako velikost honiteb, nechat na projednávání ve Sněmovně. Výborný řekl, že u dřívější podoby zákona nebyly vypořádané připomínky od ministerstva životního prostředí, které se již vyřešily ve vnitřním připomínkovém řízení. Zároveň chce o návrhu novely jednat s nevládními organizacemi a se zástupci vedení koaličních stran.

Ministr uvedl, že cílem novely zákona je řešit škody způsobené zvěří v lesích. Plán lovu by měl určovat Ústav pro hospodářskou úpravu lesů (ÚHÚL) podle míry poškození lesů. "Nebude možné, aby plán lovu byl nižší, než stanoví ÚHÚL," řekl Výborný. Dodal, že do pěti let by chtěl dosáhnout snížení škod na maximální přípustnou úroveň. Novela má také prodloužit lhůtu, kdy může majitel pozemků uplatnit škody u myslivce ze 20 na 60 dnů.

Dohodu vládní koalice na tom, že novela zavede plánování lovu podle míry poškození lesů a posílí práva vlastníků, vítají organizace sdružující vlastníky půdy, zemědělce, lesníky a ochránce přírody. Jsou mezi nimi Asociace soukromého zemědělství ČR, Hnutí DUHA nebo Český svaz ochránců přírody. Uvedly to ve společném prohlášení. Návrh ministerstva vnímají jako kompromis. Samy navrhovaly zmenšení minimální velikosti honitby na 200 hektarů, některé i 115 hektarů a lov na vlastních pozemcích umožnit vlastníkům od 20 hektarů. "Každopádně ministru Výbornému patří za tento krok jasné poděkování," napsali.

Nyní je podle nich důležité, aby Výborný pomohl proces předložení a schválení novely co nejvíce urychlit. Obávají se průtahů v Poslanecké sněmovně a toho, že zákon opět nebude schválen.

Podle Výborného se o minimálních výměrách honiteb hodně diskutovalo a šlo do začne míry o politické rozhodnutí. Například Českomoravská myslivecká jednota podle něj trvá na tom, aby zůstala minimální výměra na 500 hektarech.

Mlynář uvedl, že ministerstvo pracuje s aktuálním poškozením lesů mezi 2,5 až sedmi procenty porostů. Únosnou míru poškození má definovat vyhláška, měly by to být zhruba tři procenta, což by mohl být výchozí bod, se kterým se má v mysliveckém hospodaření pracovat. "Na většině území tři procenta znamenají, že se na většině území bude významně navyšovat odlov spárkaté zvěře," doplnil. Nejvíce jsou poškozené lesy v pohraničních oblastech, například v Krušnohoří se blíží poškození sedmi procentům porostů, dodal. K novele také uvedl, že druhy, které jsou v zákoně nyní uvedené jako nevolné, přesune do zákona o ochraně přírody a krajiny. Jde například o vlka nebo poštolku.

Práva vlastníků má posílit také právo na vydání povolenky k lovu pro osoby, které v honitbě hospodaří na více než 30 hektarech. Za každých započatých 30 hektarů má být nárok na jednu povolenku. Výborný upozornil na to, že v takovém případě nebude nárok na náhrady škod. "Není to povolenka na to, že (člověk) vyrazí a bude střílet cokoliv," doplnil s tím, že neomezeně by měli vlastníci mít možnost lovit jelena siku, černou zvěř a u spárkaté zvěře pouze samice a mláďata do dvou let věku. Novela má také umožnit lov lukem.

Kontrola lovu by se měla provádět kromě označení plombou také záznamem v mobilní aplikaci, součástí bude i fotografie uloveného kusu. Záznamy mají být nastaveny tak, aby znemožňovaly opakovanou evidenci stejného kusu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

31.10.2023 11:04
A to je dobře, nebo špatně, co ?
Jenom nakonec soupeření mysliveckých ( loveckých ) sdružení !
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

31.10.2023 11:55
Co čekat od učitele latiny a dějepisu, který přes politiku dostane do zemědělství? Dostane se do oboru, který zcela nezná.
Zájmy zvěře jsou až na posledním místě. Nyní je většina honiteb vytvořena dle platného zákona a jsou pronajaty na 10let (první rok decénia). Pokud chcete prolomit limit 500ha zřiďte prosím také povinné oblasti chovu, ve kterých bude plánován lov atd. Na 250 ha nelze nic chovat lze jen lovit zvěř, která přechází od sousedů. Je to jen podpora újedníků a různých šíbrů. Vše bude následně generovat jen další práci na ORP při tvorbě honiteb. Tato práce je úplně zbytečná a bude znamenat jen další náklady.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.10.2023 12:19 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Krav je moc, lesní zvěře je moc, tak se musí vše vybít. No akorát prasata jsou v pořádku.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.10.2023 12:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
AZ

Antonín Zdráhala

31.10.2023 12:40
Těhle hloupostí jsem se bál. Např. naše polní honitba má 650ha. Hospodaří na ní JZD. Takže vydáme cca 20 nových povolenek. Plán lovu je cca 15ks srnčího. Z lesa do naší honitby vyběhne cca 20 ks daňčí holé. To jsem zvědav, co tam za dva roky zbude. Protože JZďáci většinou neloví, budou povolenky prodávat namachrovaným podnikatelům. Já to říkám pořád, že zemědělci jsou největší nepřítel české krajiny. Kam šlápne, tam sto let tráva neroste.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 00:08 Reaguje na Antonín Zdráhala

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
AP

Arnošt Podhorský

8.11.2023 12:17 Reaguje na Antonín Zdráhala
Ano "JZD" jsou problém (až na výjimky), protože jim jde jen o byznys, nejde jim o udržitelné hospodaření. A zvěř je pro ně jen další škůdce.

Odpovědět
JS

Jaroslav Soukup

31.10.2023 13:20
Jaké myslivecké hospodaření je možné na 250 ha ? Předpokládám, že každá honitba bude mít svého hospodáře a plán hospodaření bude spočívat v tom, že to co strčí hlavu přes hranici - zastřelit. To je konec našeho kulturního dědictví - české myslivosti.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.10.2023 15:28 Reaguje na Jaroslav Soukup
1*
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 00:48 Reaguje na Jaroslav Soukup
To víš , že to jde! Proležel jsem velmi dlouhou dobu v nemocnici,na pokoji byli také myslivci, žádný z těch starších pánů nic nenamítal.Plně stojím za panem ministrem ,jen lhůta uplatnění nároku na škody je krátká,já byl v nemosnici déle.Ještě bych dal úředníkům také k rozhodování také zodpovědnost a nutnost náhrady škod za svá rozhodnutí.Není možné chránit přemnoženou a vypuštěnou zvěř z farmového chovu a myslivci aby platili škody.To není konec našeho kulturního dědictví ale malý konec socialistické myslivosti.Myslivost tu byla i před únorem a byla dobrá.Je to stejné jak v zemědělství,děda měl po válce 4000 l na krávu,když jsem nastupoval v 93 na družstvo byl průměr 3987 l na krávu /přibližně průměr republiky/.Kde udělali soudruzi chybu?Před 5 lety měli něco kolem 7000 l.Je třeba aby o krajinu pečovali ti co k ní mají kladný vztah.Josef Valenta
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2023 18:42 Reaguje na Josef Valenta
No o soudruzích to není pane Valento. Akorát vymýšlet si umíte pěkně. Opravdu chcete tvrdit, že po válce nadojil váš děda průměrně 4000 l mléka? No , když o tom přemýšlím tak to nakonec možné je . Asi záleží na počtu z kolika krav to nakonec nadojil, protože z jedné to určitě nebylo, že. Třítisícovou hranici dojnice překonaly až v roce 1980. To jen tak pro pořádek.
Odpovědět
kk

karel krasensky

31.10.2023 13:51
Sbohem srnčí.Bylo jsi hezké
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 00:52 Reaguje na karel krasensky
ALE JE VAS MOC A NICITE KRAJINU , bude lépe když tu budete v rozumném stavu. Josef Valenta
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2023 18:45 Reaguje na Josef Valenta
O tom kdo ničí krajinu bych být zemnědělcem moc nevykřikoval.Čest vyjímkám mezi které Vy s určitostí nepatříte.
Odpovědět
PB

Pavel Bohuslav

31.10.2023 13:54
Myslivci mluví o hlouposti,ale škody zvěří nevidí a neřeší.
Čím vice tím lépe. Měli by plně odpovídat za škody ,které zvěř působí.
Spolky údajně peníze nemají a jednotlivců se to netýká. Novodobí
pánové hospodaří po svém.
Odpovědět
Ra

Radek

31.10.2023 15:37 Reaguje na Pavel Bohuslav
Škody kopírují to co se pěstuje na polích a sází v lesích a přesně kopírují ochranu toho . Myslivci nejsou hlídači pozemků ani lesů , nejsou ani lovci tak jak o tom mluví pan ministr Výborný . Myslivci nejsou , ani nemájí žádné právo na zvěř ,ta je bohatstvím státu . Vláda chce dát zvěř majitelům pozemků ,kteří u nás nechtějí povolenky lovu !!! chtějí jenom platit škody . Všichni vlastníci pozemků v našem spolku měli členství a měli možnost chránit si svoje pozemky – ovlivňovat tak ,takzvané škody , dříve nebo později se ukázalo u všech ,že nemají čas , že nejsou ochotni se starat o své a že chcou jenom peníze . Nevídím v navrhované novele řešení . Pořád dokola někdo mluví o spárkaté zvěři , kdy už konečně začnou dělat ochranu a opravdu se starat o svoje .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.10.2023 15:43 Reaguje na Radek
No protože drobná zvěř už leta není, je vyhubená zemědělci.
Odpovědět
Ra

Radek

31.10.2023 15:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zajíc přežil . Je zvláštní že jim nevadí .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.10.2023 20:07 Reaguje na Radek
Kde? Já vím jenom o letišti Tuřany kolem ranveje.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

31.10.2023 19:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Byl bych opatrný v podobných závěrech. Jen za poslední půlrok kamarád střelil 36 lišek, z toho pouze dva lišáky mezi vesnicemi vzdálenými od sebe zhruba 5 km.Takže 34 samic, které samozřejmě mláďata nekrmí travou. Dále zde je slušný počet káňat, volavky, čápi, šedivky, straky. Jak volavka, tak čáp i káně dokáže malého zajíčka zlikvidovat, o lišce nemluvě. Nelze házet všechnu vinu na zemědělce.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.10.2023 19:25 Reaguje na pavel peregrin
A jmenovaní predátoři jsou chránění a kromě čápů, jsou přemnožení a zde celoročně!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.10.2023 20:15 Reaguje na pavel peregrin
No nejen zemědělci, ale hodně. U nás 2x v jednom týdnu postříkali řepku v plném květu proti dřepčíkovi. No a do podzimu zahynuly tři včelstva. Ne hned.
Odpovědět
PB

Pavel Bohuslav

31.10.2023 21:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vážený pane,víte že v kvetoucí řepce se dřepčík nestříká?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.11.2023 12:11 Reaguje na Pavel Bohuslav
No nemá, ale stříká. proč se divíte?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.11.2023 14:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Stříká, ale něco jiného- blýskáček a ten ještě spíše před rozkvětem a pak bejlomorka, dále fungicid proti hlízence. To, jestli včelstva uhynula následkem ochrany, je také sporné, je to příliš dlouhá časová osa.
Odpovědět
PB

Pavel Bohuslav

4.11.2023 19:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zjistěte si co se stříká v květu a pak můžete rozumovat.
Odpovědět
kk

karel krasensky

1.11.2023 18:08 Reaguje na pavel peregrin
Přidal bych krkavce.Na jedné ze svých potulek jsem na jaře na ozimu zvedl,vyplašil krkavce.Zajímalo mě co tam měl tak jsem začal hledat.A našel.malého březnačka s proklovnutým hrudníkem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.11.2023 19:40 Reaguje na karel krasensky
Ano, toho jsem vynechal.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2023 07:56 Reaguje na pavel peregrin
No a teď si představte, že jsou lidé , ekospolky, ekoaktivisti co chtějí tu lišku chránit a budou myslivcům všemožně její lov komplikovat či dokonce znemožňovat. Vždy´t ta lištička je tak krásná a jak všichni známe z Malého prince přímo říká " pohlaď si mě".
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 01:07 Reaguje na Radek
Je to jednoduché. Já jsem členem honebního společenství,pracoval jsem v nedalekém družstvu jako zootechnik,bydlím v zemědělské usedlosti,po práci jsem hospodařil na výměře pozemků,co k danné usedlosti patříla. Měl jsem ovce a limusínky v obojím jsem dělal plemenná zvířata.Myslíte si ,že při tomto zápřahu , že bych neusnul na posedu.Proto jsem nechal myslivost na jiných,po dankách jsem přišel na to , že to byla chyba, ale stejně by to nepomohlo,danků bylo moc a navíc je chránil pan Baldík z referátu živ. prostredí v T. Svinech. Ted už to neodčiním ,klepese mi ruka a tak se raději zabývám broučky ,kytičkami,koroptvičkami,aby nebylo přiliž myší atd. a farmu znovu buduje syn.Josef Valenta
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2023 08:23 Reaguje na Josef Valenta
Jen jedna otázka. Kolikrát jste na valné hromadě inicioval řešení toho vašeho problému s daňky? Kolikrát jste vyzval honební společenstvo jako vlastníka honitby k řešení situace? Mělo by to být v zápisech z valné hromady HS.
Odpovědět
DA

DAG

2.11.2023 12:00 Reaguje na Jarek Schindler
To by mě taky zajímalo. Kdo schvaluje plán lovu a proč za honební společenstvo nepodalo třeba požadavek na výjimky v lovu. To samozřejmě může i HS.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.10.2023 18:16
Tady v žádném případě nejde o les a škody v něm. LČR spravuje polovinu všech lesů, je tam jediný vlastník, a neumí při pronájmu honitby do tendru a smlouvy zapracovat svoje požadavky? Rozhoduje cena a nikoliv zájem přírody. Že jde o devastaci přírody je zjevné už z toho, že to podporují lobbingové agentury Duha a ČSOP.
Odpovědět
PB

Pavel Bohuslav

31.10.2023 19:48
Kdyby tato dobrovolná,zájmová činnost byla vykonávána tak jak má,stavy zvěře
v takovém množství aby neškodila, výměrou honiteb by se nikdo nezabýval.
Už samotný postup valných hromad honebního společenství je zavádějící.Myslivci si zde udělají a odsouhlasí co chtějí(nejsou schopni a nebo nechtějí pozvat na valnou hromadu ani místní zemědělce).
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 01:10 Reaguje na Pavel Bohuslav
souhlasím. Josef Valenta
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2023 13:23 Reaguje na Pavel Bohuslav
Kdyby se zemědělci chovali jako řádní hospodáři s ohledem na zdravou krajinu a z polí neudělali množírny zvěře, hlavně divokých prasat v megalánech řepky a kukuřice, tak nejsou takové škody. Kdyby znali znění zákona týkajících se Honebních společenství tak by zde nemuseli vypisovat nesmysly. Co ale chtít po pasáčcích vepřů či ovcí. Jestli jste to nepochopil tak valná hromada HS má svá zákonem daná pravidla. Týká se majitelů honebních pozemků a ani myslivec ani zemědělec, tedy pokud nejsou majiteli pozemků v daném HS, tam nemají co dělat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.10.2023 21:55
Konečně se ledy hnuly.
Odpovědět
MM

Milan Milan

31.10.2023 22:02
To by v tom byl čert, aby jako ministr nějakou vyhlášku nevydal. Rozum,logika,....nezajímá.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

1.11.2023 01:13 Reaguje na Milan Milan
Leta se na ukončení socialistické myslivosti s prominutím sralo.Konečně se udělal krok správným směrem.Josef Valenta
Odpovědět
Hu

Hunter

1.11.2023 08:29 Reaguje na Milan Milan
Však je taky pan ministr na myslivost a zemědělství odborník na slovo vzaty s dlouholetou praxi v myslivosti a zemědělské prvovyrobe😀😀😀.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.11.2023 08:41
Nenápadný návrat k panským a selským honitbám. Pán bude mít deset honiteb
po 250 hektarech (2 500 ha) a na nich hospodařit jako na jedné, ale ty
miniaturní honitby s 250 ha s pár členy budou mezi sebou soupeřit, kdo tu
migrující zvěř střelí první. Tak tomu bylo za 1. republiky, kdy si Larisch
a Rotschild v mém okolí chovali kvanta zvěře a přeběhlíky stříleli okolní
sedláci tak intenzivně, že se jejich pozemkům zvěř vyhýbala. Oba zmínění
taky zvěř přikrmovali, aby zůstala v jejich revírech a nevadily jim ani škody, které na polích způsobovala. Jeden měl doly a druhý doly a hutě.
Je pole neživila a navíc ta pole obdělávali pokrokově na rozdíl od těch
sedláků s koňmi a kosami. Orali lokomobilami na lánech velkými jak se
jim zachtělo a ne jak dnes nařizují ochranáři a přesto měli zvěře tolik,
že se vozy po honech prohýbaly množstvím drobné, srnčí a škodné. Prostě
jim nikdo nic nediktoval, jako dnes a byl rozdíl mezi jejich revíry a honitbami sedláků. U nich hojnost všeho a za hranicí revírů vše vybito
už týden po ukončení hájení. Smutná budoucnost myslivosti a zvěře u nás,
která na to doplácí už nyní a brzo bude dokonáno!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.11.2023 09:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak. Stačilo dát na ministra zemědělství zemědělského neználka, který povolil zeleným škoditelům a soukromým majitelům pozemků bouchalům, co je kvůli tomu opravdoví myslivci nevzali mezi sebe.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2023 09:48 Reaguje na Radim Polášek
Ono to u něho není funkce, ale trafika pro bývalé předsedu
strany ve které se neosvědčil. Ono do funkci jdou dnes tři
typy lidí a to : NESCHOPNÍ , SCHOPNÍ a VŠEHOSCHOPNÍ. Ti
poslední se hodí i bez potřebných schopností kamkoliv a
splní to, co se po nich žádá. Schopní problémy řeší a ti
neschopní dobu ve funkci přečkají a raději nic nedělají.
Nyní jsou ve vládě hlavně ti první a třetí a schopní je
úkolují z pozice náměstků a poradců, aby si sami nespálili prsty. Vykonají svůj úkol a mohou jít. Následky jim už
ale nikdo neodpáře a bude problém mnohé napravovat. U nás
se už chopili vedené mysliveckého spolku vlastníci půdy
a je to znát v tom, že odešli ze spolku srdcaři a nebo
byli odejíti a zbyli patolízalové a bouchali. Za rok po změně nelze hodnotit výsledky, ale když byl odejít srdcař,
který ročně střelil i 30 lišek, tak to bude brzo znát.
Rovněž tak byl odejít předseda a hospodář, kteří byli
duší mysliveckých bálů, srnčích hodů a hlavně zvelebování
hájenky. Ta je nyní na prodej a chátrá. Těch pár vlastníků
nemá potřebu shánět peníze pomocí bálů, posledních lečí
pro veřejnost a udržovat nějakou hájenku, kterou navíc
půjčovali lidem na oslavy a jiné akce. Končí tak jeden
úspěšný spolek a i to je účelem!!! Je nutné zlikvidovat
kolektivní život a zábavu, aby se lidé vzájemně odcizili
podle hesla? ROZDĚL A PANUJ. Rozdělený národ se už nikdy nesemkne proti všehoschopnému vedení a bude pouze útrpně
přihlížet devastaci toho, co tu ještě zbylo.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.11.2023 09:41
Ještě dodatek pokud by byla honitba 250ha čtverec, tak strana má rozměr cca 1,6 km x 1,6km. Pokud bychom se vrátili na lov na čekané 100m od hranic je to 26% výměry honitby bude li to 200m tak je to 51% výměry honitby. Asi tak.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist