O plánované silnici I/35 Českým rájem přišly v Turnově diskutovat stovky lidí
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je úkolem projektanta, aby problém vyřešil. Bez splnění hlukových limitů nebude možné stavbu zkolaudovat, zdůraznil. "Máme zájem na tom, aby ta stavba vyrostla a vyrostla tak, že její negativní dopad do území bude co nejmenší. Budeme hledat co nejvhodnější technické řešení. Ta trasa je ale ukotvená, prošla sítem velkých veřejných debat a je opravdu na čase v tomto směru pokročit k tomu, aby se opravdu začalo se stavbou samotnou," dodal Kupka.
"My jsme připraveni udělat cokoliv, aby ten negativní dopad silnice na okolí se minimalizoval," ujišťoval Radek Mátl, ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby. Záležet bude podle něj na technických aspektech a na tom, co dovolí územní plán, zásady územního rozvoje a posouzení vlivů stavby na životní prostředí. "Uděláme maximum pro to, aby ta trasa byla co nejvíce zakopaná, aby byla co nejméně vidět.," doplnil.
Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky mimo zástavbu se diskutuje čtvrt století. Zvolenou variantu schválilo ministerstvo životního prostředí. ŘSD zahájilo loni v říjnu geotechnický průzkum, hotový má být do konce letošního roku. Nová silnice bude v Jičíně navazovat na dálnici D35, která má být severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Jičína by měl být hotový na konci roku 2028. Nejpozději v roce 2030 by měla začít navazující stavba mezi Turnovem a Jičínem.
Na D35 by v Jičíně měla navázat nová silnice, která odvede dopravu mimo současnou zástavbu. Do přípravy projektu se zapojí krajinný poradce Roman Bukáček, kterého vybral Liberecký kraj. Na základě dohody s ministerstvem dopravy bude k jeho doporučení ŘSD při přípravě projektu přihlížet. Cílem je co největší zapojení stavby do krajiny, o náklady kolem půl milionu korun se kraj a ŘSD podělí.
Část nové silnice od Ohrazenic u Turnova po mimoúrovňovou křižovatku Žernov bude postavena jako čtyřproudá, dál směrem na Jičín už to bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Projekt počítá s výstavbou zhruba 35 kilometrů dlouhé komunikace, součástí je také zhruba pětikilometrový přivaděč Zelený Háj, který bude přeložkou krajské silnice II/283 směrem na Semily. Stavba s odhadovanými náklady 24 miliard korun je rozdělená do čtyř úseků. Hotová by měla být v roce 2033.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
smějící se bestie
21.3.2025 07:35Dalibor Motl
21.3.2025 08:17 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
21.3.2025 08:57 Reaguje na Dalibor MotlDalibor Motl
21.3.2025 09:32 Reaguje na smějící se bestieLukas B.
21.3.2025 12:09 Reaguje na Dalibor Motlsilniční tunel je drahá věc. ne ani tak při výstavbě, ale za provozu, kdy je to už moc dlouhé na to, aby to padlo do kolonky přesypaný nadjezd (který v zásadě nepotřebuje vůbec nic), a najednou tady máme monitoring, épéesku (protipožární systém), vybavenost pro zásah, osvětlení, větrání atakdále.
dalším problémem tunelů (a vůbec tedy liniových staveb v zářezech) je voda, udělat to nějak, aby tunel nezafungoval jako drenáž a neudělal paseku ve spodní vodě je docela fuška.
Miloš Zahradník
21.3.2025 13:05 Reaguje na Lukas B.Dalibor Motl
21.3.2025 13:14 Reaguje na Lukas B.Miloš Zahradník
21.3.2025 13:20 Reaguje na Dalibor MotlDalibor Motl
21.3.2025 14:04 Reaguje na Miloš ZahradníkLukas B.
21.3.2025 14:34 Reaguje na Dalibor MotlLukas B.
21.3.2025 14:59 Reaguje na Dalibor MotlDalibor Motl
21.3.2025 13:17 Reaguje na Lukas B.Miloš Zahradník
21.3.2025 16:56 Reaguje na Dalibor MotlMiloš Zahradník
21.3.2025 10:54Skoda ze se tech 25 let nediskutuje spis o "nedulezitych podrobnostech" jako napriklad o kolik drazsi je postavit tunel/zarez/nasyp atd. zda to za ty dodatecne finance (budou chybet jinde) opravdu stoji. Jakou zodpovednost ma nejen stavitel ale treba i ten prizvany krajinny architekt kteri rozhoduji o miliardach. Pokud se napr. diskutuje zda nejaky usek ma vest tunelem tak by se -dle meho nazoru tedy - sluselo informovat i verejnost i o tom, jaky rozdil bude v cene ruznych variant. S principem "Nimby" je vzdycky potiz a jakym zpusobem kompenzovat ujmu vzniklou pri
budovani takovychto del mistnim obyvatelum je obecny problem. Kam se bude vozit vytezeny material (viz nedavne zpravy o bojich aktivistu za zachranu lomu u Trutnova) atd. Prijde mi az prehnana ta starost o nadmerny hluk "jako nahore na Drabskych svetnickach" (No tak se ti hnizdici sokoli prestehuji do tichych zakouti vilovych ctvrti velkomest :) Jednim z hlavnim argumentu aktivistu a aktivistek byl vzdy pry pokazeny pohled z Trosek na tu odpornou betonovou stuhu. Na to bylo jiz jinde v diskusi odpovezeno "tak se jedte podivat do Alp" Ja si naopak myslim, ze ta dalnice zvysi povedomi o krsach Ceska. Ridicum z Balkanu nebo Skandinavie utkveje v pameti, ze tam nekde v tom Cesku je u dalnice videt takova docela zajimava skala s hradem :)
Ja osobne mam tedy k tehle krajinen sentimentalni vztah, jako kluk jsem sbiral achaty na Kozakove a nejlepsi kusy jsem nasel pod Hamstejnem, kdyz se stavela za meho detsti prelozka silnice mezi Koberovy a Vescem. Sbiral jsem i achaty nad libunskym nadrazim (splavene do tamni ornice z kopcu nad Lomnici) a tam, kolem Rovenska atd. ta dalnice taky povede. Bude to dobra prilezitost pro sberatele,snad k nim budou ridicu bagru a rypadel tolerantni :))))
Miloš Zahradník
21.3.2025 15:38nebo misto ani dnes neutuchavajich "argumentu", ze ta dalnice ma objizdet Cesky raj "jizni" variantou) - bylo by dnes to staveni asi mnohem levnejsi a s mene kontroversemi napriklad primo v tom Turnove
Miloš Zahradník
21.3.2025 15:44 Reaguje na Miloš ZahradníkBřetislav Machaček
22.3.2025 11:46Koncentruje se výroba i skladování a za prací jezdí lidé i odtamtud, kde
ta práce kdysi byla v místě. Na nějakou drobnou výrobu dojel materiál
jedním náklaďákem denně a jedním odjely výrobky. Dělníci přišli pěšky,
nebo na kole a nyní jezdí do vzdálené práce auty, když už zrušili i HD.
Před 40 roky mi o tom vyprávěla známá z Německa, že zůstala doma bez
příjmu, aby mohla z vesnice autem vozit děti do koly a kroužků. Cestou
nakoupit ve městě a vyřídit potřebné na úřadech. V té době to bylo
pro mne nepochopitelné, že musí děti dojíždět do školy, když za nimi
může dojíždět pouze učitel, ale dnes už to tu je taky. Třicet dětí
vozí rodiče auty do školy a ta vesnická chátrá, protože se údajně
nevyplatí provoz, který byla obec ochotna hradit. A ani to neprošlo,
že prý údajně nelze zajistit pro školu specializované učitele. Copak
nelze aby na hodinu třeba angličtiny přijel pouze učitel, než těch
30 dětí za ním? To samé s nákupy, když fungovaly pojízdné prodejny
a třeba i s objednávkovou službou. Byl to jeden ˇpřestavěný autobus
a nikoliv jako nyní sto aut osobních + 10 kurýrních dodavatelů.
Takhle nikdy nebude cest dost a ani dálnic a parkovišť. Je to cesta
do záhuby, které se dalo vyhnout, ale bez opičení po Západu, kde jim
už tehdy šlo o zisk firem a nikoliv o službu občanům. Občan je už
pouze na práci a "odevzdání" mzdy i za to o co byl ochuzen. Přišli
jsme o služby v místě bydliště, o levnou HD a taky MHD, o práci v
okolí a o ten čas strávený dojížděním za vším možným. Jsem rád, že
jsem prožil velkou část života jinak a že jsem si nechal zajít sen
žít ve stáří někde v zástrkově a zůstal na vesnici na okraji města.
Ono v těch zástrkovech je fajn, ale jsou tam lidé odkázání na auto
a nebo více aut pro každého člena rodiny, když pracují jinde a mají
jiné potřeby. Cesty a parkoviště praskají ve švech a budou stále více
s další koncentrací všeho do velkých měst.