https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/o-planovane-silnici-i-35-ceskym-rajem-prisly-v-turnove-diskutovat-stovky-lidi
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

O plánované silnici I/35 Českým rájem přišly v Turnově diskutovat stovky lidí

20.3.2025 19:59 | TURNOV (ČTK)
Český ráj
Český ráj
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
O plánované silnici I/35 Českým rájem přišly ve středu v Turnově na Semilsku diskutovat stovky lidí, sál tamního kulturního domu Střelnice zcela zaplnili. Většina těch, ktěří se do diskuse zapojili, vyjadřovala obavy z poškození cenné krajiny Českého ráje, ale také svých domů při hloubení tunelů, ze zhoršení podmínek k životu, ale i ze znehodnocení svých nemovitostí v blízkosti plánované stavby.
 
Martin Dědek z Turnova upozornil na obavy obyvatel sídliště Přepeřská, kde by měla nová silnice vést zhruba 50 metrů od panelových domů. "My za sídliště Přepeřská považujeme za jedinou přijatelnou variantu tento úsek silnice zatrubnit. "Dojde ke zhoršení životního prostředí a podmínek k životu," řekl Dědek. Protihlukové stěny podle něj obyvatele ve vyšších patrech panelových domů neochrání, blízkost silnice navíc znehodnotí jejich byty.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je úkolem projektanta, aby problém vyřešil. Bez splnění hlukových limitů nebude možné stavbu zkolaudovat, zdůraznil. "Máme zájem na tom, aby ta stavba vyrostla a vyrostla tak, že její negativní dopad do území bude co nejmenší. Budeme hledat co nejvhodnější technické řešení. Ta trasa je ale ukotvená, prošla sítem velkých veřejných debat a je opravdu na čase v tomto směru pokročit k tomu, aby se opravdu začalo se stavbou samotnou," dodal Kupka.

"My jsme připraveni udělat cokoliv, aby ten negativní dopad silnice na okolí se minimalizoval," ujišťoval Radek Mátl, ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby. Záležet bude podle něj na technických aspektech a na tom, co dovolí územní plán, zásady územního rozvoje a posouzení vlivů stavby na životní prostředí. "Uděláme maximum pro to, aby ta trasa byla co nejvíce zakopaná, aby byla co nejméně vidět.," doplnil.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky mimo zástavbu se diskutuje čtvrt století. Zvolenou variantu schválilo ministerstvo životního prostředí. ŘSD zahájilo loni v říjnu geotechnický průzkum, hotový má být do konce letošního roku. Nová silnice bude v Jičíně navazovat na dálnici D35, která má být severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Jičína by měl být hotový na konci roku 2028. Nejpozději v roce 2030 by měla začít navazující stavba mezi Turnovem a Jičínem.

Na D35 by v Jičíně měla navázat nová silnice, která odvede dopravu mimo současnou zástavbu. Do přípravy projektu se zapojí krajinný poradce Roman Bukáček, kterého vybral Liberecký kraj. Na základě dohody s ministerstvem dopravy bude k jeho doporučení ŘSD při přípravě projektu přihlížet. Cílem je co největší zapojení stavby do krajiny, o náklady kolem půl milionu korun se kraj a ŘSD podělí.

Část nové silnice od Ohrazenic u Turnova po mimoúrovňovou křižovatku Žernov bude postavena jako čtyřproudá, dál směrem na Jičín už to bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Projekt počítá s výstavbou zhruba 35 kilometrů dlouhé komunikace, součástí je také zhruba pětikilometrový přivaděč Zelený Háj, který bude přeložkou krajské silnice II/283 směrem na Semily. Stavba s odhadovanými náklady 24 miliard korun je rozdělená do čtyř úseků. Hotová by měla být v roce 2033.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.3.2025 07:35
Mnozí diskutující, by se měli vypravit autem přes Rakousko/Linec, Štýrský Hradec do Itálie, aby viděli, kudy všudy jsou silnice vedeny a jak stavěny.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.3.2025 08:17 Reaguje na smějící se bestie
Ta silnice je potřeba. Teď je nutné vést diskusi o tom jak minimalizovat vliv na okolí. Preferoval bych vedení co nejvíce zářezy nebo kopanými tunely se zaklopením aby se omezilo šíření hluku do okolí. Jako odstrašující příklad je dálnice pod Drábskými světničkami, která je slyšet pod stěnami i na vrcholu masivů a jistě by k tomu řekli svoje i obyvatelé Olšiny a Dnebohu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2025 08:57 Reaguje na Dalibor Motl
Ta silnice, tam měla být v provozu, už před 25lety, minimálně !
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.3.2025 09:32 Reaguje na smějící se bestie
Já souhlasím. Je opravdu potřeba. To přeci nekoliduje s tím co jsem napsal. Je třeba jí už ve fázi projektu důkladně odhlučnit. Vzorem by mohla být třeba silnice vedená údolím Zillertal (Zillertalstrasse) mezi Ried a Zell am Ziller.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.3.2025 12:09 Reaguje na Dalibor Motl
aktuálně je velkým problémem dopravních staveb přebytek zeminy kterou nikdo nechce a na každý nápad jak to v rozumné dopravní vzdálenosti uložit se vzedme vlna občanských iniciativ. vozit to někam do podkrušnohoří a zasypávat tím jámy po vytěženém uhlí vypadá sice jako dobrý nápad, ale při bližším zkoumání to není ekonomicky ani technicky nic moc.

silniční tunel je drahá věc. ne ani tak při výstavbě, ale za provozu, kdy je to už moc dlouhé na to, aby to padlo do kolonky přesypaný nadjezd (který v zásadě nepotřebuje vůbec nic), a najednou tady máme monitoring, épéesku (protipožární systém), vybavenost pro zásah, osvětlení, větrání atakdále.

dalším problémem tunelů (a vůbec tedy liniových staveb v zářezech) je voda, udělat to nějak, aby tunel nezafungoval jako drenáž a neudělal paseku ve spodní vodě je docela fuška.

Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 13:05 Reaguje na Lukas B.
At tu zeminu pouziji ke stavbe nejakeho noveho rybniku prilezitosti k poradnemu koupani je v tomto kraji dost malo :) v rovinatem udoli Libunky pred Turnovem byly jeste pred par tisici lety, pamatuji li se dobre na clanky, ktere o tom byly pred casem v mistnim vlastivednem tisku velka jezera. V opuce Rovenskeho hrbetu bude pro zmenu (v protikladu k tem achatum od Knezic a Libune) mnozstvi zkamenelin kridoveho more atd. :)
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.3.2025 13:14 Reaguje na Lukas B.
Technické námitky (spodní voda, požární předpisy) jsou naprosto relevantní. Nevyváženou bilanci výkopů a násypů v případě zahloubení naprosto chápu. Ekonomicky to je určitý zásah do rozpočtu. V tomhle území bychom ale měli být připravení prostě zaplatit víc kvůli té okolní krajině. Nejsme zkrátka v průmyslové zóně nebo v někde v Polabí. Proces deponování vytěžené zeminy je taky zbytečně (až úděsně) drahý a administrativně komplikovaný. To je ale vina našich stavebních předpisů, zákonů (stavební, ochrana přírody...) a vyhlášek. Je to jednoznačně vina našeho státu, potažmo parlamentu. Vždycky mě fascinuje jak účelně a přitom jednoduše se staví třeba ve Švýcarsku. A taková série "přesypaných nadjezdů" zní skvěle. Možná by se přebytečná zemina dal použít na budování sypaných hrází malých nádrží. Údolím vede železniční trať. Momentálně nemá nákladní železniční přeprava do čeho píchnout. Asi by se ta zemina na vagonech dala poslat kamkoliv.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 13:20 Reaguje na Dalibor Motl
Co by bylo spatneho na tom, tu zeminu navic - bude li - navrsit do nejake haldy? Haldy - stejne jako lomy - nakonec to zivotni prostredi obohati a bijci za unikatni floru, vzniklou na par let na opustene halde se stejne jako v pripade lomu brzo najdou. Ale priznam, ze mne nejvic fascinuje ta predstava noveho pozoruhodneho naleziste zkamenelin a achatu, v tomhle kraji totiz snad zadna z hornin ktere tu krajiny buduji neni nezajimava :)
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.3.2025 14:04 Reaguje na Miloš Zahradník
Souhlas. Ani mě nové návrší, časem porostlé sukcesní vegetací, nijak nepohorší. Ale dovedu si živě představit to byrokratické kolečko současnou legislativou.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.3.2025 14:34 Reaguje na Dalibor Motl
železniční nákladní doprava; s ní je to jednoduché. na lokálkách je mrtvá (a není ani kde nakládat) a na hlavních tazích přetížená.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.3.2025 14:59 Reaguje na Dalibor Motl
ano, silnice v lemovaná zárubními stěnami z vnější strany přisypanými (aby byla nulová bilance zemních prací) a co pár stovek metrů přesypaný "ekodukt" by se mi líbila. vyžadovalo by to ovšem dvojnásobně široký zábor, anebo to zvenku vyspádovat do sklonu zemědělsky obdělávatelného a to by potom šířka ve stavebním stavu byla děsná.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.3.2025 13:17 Reaguje na Lukas B.
Pro představu posílám odkaz na mapu silnice, kterou zmiňuji: https://mapy.cz/s/dupadojaju
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 16:56 Reaguje na Dalibor Motl
Ja ted pro zmenu koukam napr. na tuhle estakadu pred Rovenskem u Seminovy Lhoty https://photos.app.goo.gl/mzqX6JiF4nu649vh6 ta estakada je, koukam pobliz krizeni s Tyrsovou ulici vedena dokonce nad vysokym napetim a taky to pole namalovane pod estakadou sotva bude obdelavano. Je to tam v techto mistech skutecne vedeno optimalnim zpusobem nebo je to jen takova maluvka, aby se ucastnici meetingu o stavbe dalnice meli v rychlosti na co podivat?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 10:54
Jak je v clanku i zmineno, o tehle dalnici se "diskutuje" uz ctvrt stoleti, Uz skoro ored 20 lety se konalo velke diskusni shromazdeni odpurcu tehle dalnice a zastupcu stavebni lobby z LIberce na strazne hore Ceskeho raje -Kozakove. Byl jsem se tam tehda podivat. Aktivistky z Turnova, odpurkyne tehle stavby tam pozvaly i hlavni tehdejsi hvezdu zelene sceny ministra Bursika. Ten dokonce, dle vyjadreni jedne z aktivistek nelenil a ze Svycar, kde se momentalne z rodinnych duvodu nachazel jel celou noc svym Lexusem po dalnicich Svycarska, Nemecka i Ceska - jen aby stihnul vcas dostat se na tohle vyznamne protidalnicni shromazdeni a podporit odpurce stavby :)

Skoda ze se tech 25 let nediskutuje spis o "nedulezitych podrobnostech" jako napriklad o kolik drazsi je postavit tunel/zarez/nasyp atd. zda to za ty dodatecne finance (budou chybet jinde) opravdu stoji. Jakou zodpovednost ma nejen stavitel ale treba i ten prizvany krajinny architekt kteri rozhoduji o miliardach. Pokud se napr. diskutuje zda nejaky usek ma vest tunelem tak by se -dle meho nazoru tedy - sluselo informovat i verejnost i o tom, jaky rozdil bude v cene ruznych variant. S principem "Nimby" je vzdycky potiz a jakym zpusobem kompenzovat ujmu vzniklou pri
budovani takovychto del mistnim obyvatelum je obecny problem. Kam se bude vozit vytezeny material (viz nedavne zpravy o bojich aktivistu za zachranu lomu u Trutnova) atd. Prijde mi az prehnana ta starost o nadmerny hluk "jako nahore na Drabskych svetnickach" (No tak se ti hnizdici sokoli prestehuji do tichych zakouti vilovych ctvrti velkomest :) Jednim z hlavnim argumentu aktivistu a aktivistek byl vzdy pry pokazeny pohled z Trosek na tu odpornou betonovou stuhu. Na to bylo jiz jinde v diskusi odpovezeno "tak se jedte podivat do Alp" Ja si naopak myslim, ze ta dalnice zvysi povedomi o krsach Ceska. Ridicum z Balkanu nebo Skandinavie utkveje v pameti, ze tam nekde v tom Cesku je u dalnice videt takova docela zajimava skala s hradem :)

Ja osobne mam tedy k tehle krajinen sentimentalni vztah, jako kluk jsem sbiral achaty na Kozakove a nejlepsi kusy jsem nasel pod Hamstejnem, kdyz se stavela za meho detsti prelozka silnice mezi Koberovy a Vescem. Sbiral jsem i achaty nad libunskym nadrazim (splavene do tamni ornice z kopcu nad Lomnici) a tam, kolem Rovenska atd. ta dalnice taky povede. Bude to dobra prilezitost pro sberatele,snad k nim budou ridicu bagru a rypadel tolerantni :))))
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 15:38
Tady je jen odkaz na mistni turnovsky tisk https://www.turnovskovakci.cz/foto-tydne/setkani-na-strelnici-na-tema-prelozky-i-35/ je tam na tohle tema rada clanku z nedavne doby, v nichz maji samozrejme slovo hlavne odpurci te stavby. Jednim "argumentu" odpurcu je napr. i poukaz na fakt, ze tuto dalnici planoval jiz Hitler. Je ovsem pravda, ze kdyby bylo jiz pred 30 lety naprosto jasne rozhodnuto, kudy napriklad pobliz Turnova ta dalnice povede (misto malovani fantasmagorii typu "supersevernI varianty pres Semily a Zel. Brod"
nebo misto ani dnes neutuchavajich "argumentu", ze ta dalnice ma objizdet Cesky raj "jizni" variantou) - bylo by dnes to staveni asi mnohem levnejsi a s mene kontroversemi napriklad primo v tom Turnove
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.3.2025 15:44 Reaguje na Miloš Zahradník
Kdyby se měla „dálnice“ Českým rájem stavět, nebo nestavět, tak podle nálady většiny z asi 450 přítomných v sále Střelnice ve středu 19. března by se nestavěla. Atmosféra byla očekávaná, jestliže byl někdo z přítomných pro stavbu přeložky silnice I/35 z Turnova na Jičín v navržené a schválené variantě, tak raději až na pár výjimek mlčel (nebo vůbec nepřišel)...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.3.2025 11:46
Dnešní společnost je o převážení zboží i zaměstnanců z místa na místo.
Koncentruje se výroba i skladování a za prací jezdí lidé i odtamtud, kde
ta práce kdysi byla v místě. Na nějakou drobnou výrobu dojel materiál
jedním náklaďákem denně a jedním odjely výrobky. Dělníci přišli pěšky,
nebo na kole a nyní jezdí do vzdálené práce auty, když už zrušili i HD.
Před 40 roky mi o tom vyprávěla známá z Německa, že zůstala doma bez
příjmu, aby mohla z vesnice autem vozit děti do koly a kroužků. Cestou
nakoupit ve městě a vyřídit potřebné na úřadech. V té době to bylo
pro mne nepochopitelné, že musí děti dojíždět do školy, když za nimi
může dojíždět pouze učitel, ale dnes už to tu je taky. Třicet dětí
vozí rodiče auty do školy a ta vesnická chátrá, protože se údajně
nevyplatí provoz, který byla obec ochotna hradit. A ani to neprošlo,
že prý údajně nelze zajistit pro školu specializované učitele. Copak
nelze aby na hodinu třeba angličtiny přijel pouze učitel, než těch
30 dětí za ním? To samé s nákupy, když fungovaly pojízdné prodejny
a třeba i s objednávkovou službou. Byl to jeden ˇpřestavěný autobus
a nikoliv jako nyní sto aut osobních + 10 kurýrních dodavatelů.
Takhle nikdy nebude cest dost a ani dálnic a parkovišť. Je to cesta
do záhuby, které se dalo vyhnout, ale bez opičení po Západu, kde jim
už tehdy šlo o zisk firem a nikoliv o službu občanům. Občan je už
pouze na práci a "odevzdání" mzdy i za to o co byl ochuzen. Přišli
jsme o služby v místě bydliště, o levnou HD a taky MHD, o práci v
okolí a o ten čas strávený dojížděním za vším možným. Jsem rád, že
jsem prožil velkou část života jinak a že jsem si nechal zajít sen
žít ve stáří někde v zástrkově a zůstal na vesnici na okraji města.
Ono v těch zástrkovech je fajn, ale jsou tam lidé odkázání na auto
a nebo více aut pro každého člena rodiny, když pracují jinde a mají
jiné potřeby. Cesty a parkoviště praskají ve švech a budou stále více
s další koncentrací všeho do velkých měst.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist