Organizace žádají vládu, aby podpořila účast veřejnosti v povolování staveb
Podle organizací se rozpor mezi MŽP a ministerstvy průmyslu a obchodu (MPO) a dopravy (MD) týká zákona o ochraně přírody a krajiny, který by nový stavební zákon pozměnil.
"Varianta navržená MŽP přiznává spolkům právo vyjadřovat se například ke kácení stromů nebo záborům zelených ploch v souvislosti s výstavbou. Varianta prosazovaná zejména ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem dopravy má vyloučit veřejnost i z těch řízení, kterých se dnes podle účinného zákona účastnit může. Zejména se jedná o řízení o povolení výjimek ze zákazů týkajících se chráněných druhů rostlin a živočichů," stojí v dopisu.
Jako argument k zachování účasti spolků v řízeních signatáři zmínili to, že veřejnost má na základě evropské legislativy garantováno právo podat proti pravomocnému povolení, které ovlivňuje životní prostředí, žalobu, aniž by byla účastníkem předchozího řízení. "Soud na případná pochybení správních úřadů ale může reagovat pouze zrušením povolení, vydat nové a lepší soud nemůže. Tento postup vede k výrazným zásahům do právní jistoty zejména investora, a je z pohledu všech účastníků nejméně výhodný," stojí v dopisu.
Autoři dopisu také zdůraznili, že současná vláda ve svém programovém prohlášení slíbila, že podpoří zapojení veřejnosti a její seznámení s investorskými záměry, "aniž by to řízení zdržovalo". Přístup MPO a MD je podle nich s tímto slibem v rozporu.
Dalším důvodem k podpoře návrhu MŽP je podle signatářů potřeba veřejné kontroly rozhodování správních úřadů. V dopisu také uvedli, že po čtyřech letech od právní úpravy, která účast veřejnosti ve stavebních řízeních radikálně omezila, je zřejmé, že se výstavba nezrychlila. "Také počet případů řešených v odvoláních se podle statistik ministerstva pro místní rozvoj nezměnil. Ministerstva nemají svůj požadavek na vyloučení veřejnosti opřen o žádná data či analýzy. Stejně tak veřejná správa stále nemá analýzu důvodů, proč stavební úřady nerespektují při rozhodování zákonem stanovené lhůty," stojí v dopisu.
Mezi signatáři dopisu jsou mimo jiné ekologické organizace Arnika, Děti Země, Greenpeace, Hnutí Duha, Calla, Nadace na ochranu zvířat či expertní organizace Frank Bold a Hnutí Brontosaurus.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Michal Ukropec
27.10.2022 13:34Vladimír Kožíšek
27.10.2022 20:24 Reaguje na Michal UkropecMichal Ukropec
28.10.2022 09:23 Reaguje na Vladimír KožíšekViktor Šedivý
27.10.2022 14:20Co si budeme povídat, ve spleti stavebních a příbuzných předpisů je tolik záludností, že když se chce, nějaký zpochybnitelný bod se najde úplně vždycky.
Michal Ukropec
27.10.2022 18:24 Reaguje na Viktor ŠedivýVladimír Kožíšek
27.10.2022 20:16Tak nějak mě to navrhování a projektování staveb přestává po přečtení takovýchto výplodů bavit. Jestli se vše bude ještě více komplikovat jako doposud,tak se asi rekvalifikuji na IT. Několik kolegů už to udělalo a nemohou si změnu oboru vynachválit. Práce náročná na myšlení stejně jako stavarina ale bez toho nebetyčného marasmu a za mnohem lepší ohodnocení.
Majka Kletečková
28.10.2022 14:38V dopise se píše, že příslušná ministerstva nemají svůj požadavek na vyloučení veřejnosti opřen o data a analýzu, podobně že veřejná správa stále nemá analýzu důvodů, proč stavební úřady nerespektují při rozhodování zákonem stanovené lhůty. Je to skutečně pravda?
Jak se zrychlila výstavba po 4 letech od právní úpravy, která účast veřejnosti ve stavebních řízeních radikálně omezila?
Břetislav Machaček
29.10.2022 10:00konečného rozhodnutí odpovědných orgánů. Nekonečné připomínky, odvolání,
námitky atd. nesmí být nástrojem vydírání a nebo pouhého potížismu. Je
třeba stanovit hranici mezi veřejným zájmem a zájmem skupiny aktivistů
a rázně rozhodnout, čí zájem je přednější. Blokace obchvatů ničí životy
tisícům obyvatel a bývají příčinou i jejich smrti pouze proto, že si
někdo tu stavbu nepřeje. Pár jednotlivců dělá peklo na zemi tisícům a
to není ochrana životního prostředí, protože životním prostředím je i
místo k životu(bydlení)a nikoliv účelově chráněná lokalita. V mém okolí
byla postavena dálnice se sítí přípojných komunikací a mezi nimi vznikly
opravdu zajímavé a cenné biotopy pro obojživelníky, ryby, hmyz a ptáky. Náspy komunikací se svými keři a stromy jsou požehnáním pro kdysi čistě polní krajinu a jsou oázou ptačí drobotiny a hmyzu. Nejsem příznivcem
mobility samotné, ale chápu potřeby společnosti a pokud se to udělá
moudře a s citem, tak to může být i přínosem pro životní prostředí.
Chce to pouze MYSLET a hlavně DOMÝŠLET vše až do posledních detailů,
aby se co nejvíce eliminovaly škody vzniklé výstavbou. Na to ale musí
být ODBORNÍCI a nikoliv aktivisté manipulující laickou veřejnost!