Pařížské muzeum vystavuje tapiserie, které se lidským dotekem rozsvítí
"Jsou součástí skupiny děl pojmenované Transplants, která tvořím průběžně. Tapisérie jsou utkané z invazivních rostlin jako jsou kopřivy nebo ostružiny, což jsou rostliny přivezené během koloniálních výprav v 19. století," vysvětluje pozadí svého díla Bensahelová, která často hovoří o svém rozmanitém původu. Třicátnice má totiž kořeny po celém Středomoří, včetně Maroka nebo Alžírska.
V muzeu Palais de Tokyo do 30. června visí tři tapisérie oddělené černými závěsy. Když je návštěvník pohladí, pod rukama se mu textilie postupně rozzáří a sálem začnou znít byzantské písně. Vedle rostlinných vláken jsou v tapisérii také vodivé měděné drátky. "Tapiserie je napojena na počítačový systém, jenž neustále vysílá frekvenci, která je propojí s lidským tělem, které je také vodivé, a spouští zvukový systém," vysvětluje Bensahelová.
Episode 3 - Demain est annulé... Une #expo sobre qui vous fera réfléchir... à demain (ou pas) !
— Fondation groupe EDF (@Fondation_EDF) April 24, 2024
L'artiste Chloé Bensahel vous dévoile la genèse de son œuvre.
Envie de découvrir l'expo et l’œuvre de Chloé ? ➡️ Entrée gratuite sur réservation : https://t.co/qLQ120vdoq@EDF_IDF pic.twitter.com/oKEJIwWYOv
Systém vytvořila v roce 2019, když během umělecké rezidence v pařížské výrobně gobelínů poznala inženýry společnosti Google. Sama pak nejprve pomocí elektrod umístěných na rostliny zaznamenávala frekvence, které vysílaly a ty pak přetvořila ve zvuky. Později začala na zvukové části projektu spolupracovat se sborem La Tempête a americkou skladatelkou Caroline Shawovou.
Svět rostlin vnímá umělkyně jako alegorii lidské společnosti, protože rostliny také svým způsobem vyprávějí "o migraci, kulturní hybridizaci a odolnosti". Prostřednictvím tapisérií chce "zhmotnit něco, co je neviditelné", protože u rostlin podle Bensahelové stejně jako u lidí "právě dotykem objevíte tajemství nebo zašifrovanou zprávu."
reklama