https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/politici-ocenuji-navrh-ek-zaradit-jadro-a-plyn-mezi-zelene-investice?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Politici oceňují návrh Evropské komise zařadit jádro a plyn mezi zelené investice Aktualizováno

2.1.2022 01:49 | PRAHA (ČTK)
Návrh Evropské komise (EK) zařadit jádro a zemní plyn mezi čisté zdroje energie je dobrý signál, je to jeden z klíčů k energetické soběstačnosti, uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Reagoval tak na informaci, kterou dnes uveřejnil list Financial Times. Podle ministryně životního prostředí Anny Hubáčkové (KDU-ČSL) možnost využít jádro a plyn po přechodné období jako náhradu uhlí umožní České republice postupně přejít na klimaticky čisté zdroje. Fiala a Hubáčková to sdělili ČTK. Návrh EK vítají i další politici včetně bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra průmyslu a obchodu v jeho vládě Karla Havlíčka (za ANO) nebo předsedkyně Sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09). Česko k zařazení jádra a zemního plynu mezi zelené investice dlouhodobě vyzývalo.
reklama

 

"Zařazení jádra mezi čisté zdroje energie je jedním z klíčů k energetické soběstačnosti České republiky. Potřebují to naše domácnosti a potřebuje to i náš průmysl," uvedl Fiala. Jde podle něj o jednu z klíčových priorit nové vlády. "Navržený materiál je dobrý signál. Uděláme vše pro to, abychom pro Českou republiku tuto agendu dotáhli do úspěšného konce," dodal premiér. Jeho vyjádření ČTK poskytl mluvčí vlády Václav Smolka.

"Česká republika dlouhodobě usiluje o to, aby jádro a plyn (po přechodné období) mohla využívat jako náhradu uhlí. Toto rozhodnutí nám umožní postupně přejít ke klimaticky čistým zdrojům," sdělila ČTK Hubáčková. Ministr průmyslu Josef Síkela (za STAN) na sociálních sítích uvedl, že již od svého nástupu do funkce pracoval s kolegy z ministerstva, ze stálého zastoupení ČR v Bruselu a z úřadu vlády na jednání o detailech návrhu EK. "Výsledný, téměř šedesátistránkový dokument pro nás na první pohled vyznívá pozitivně, oceňujeme EK především za to, že v něm uznává roli jádra i plynu pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050," uvedl ministr.

Babiš ČTK řekl, že za takový výsledek v Evropské unii dlouhodobě s dalšími zeměmi bojoval. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová podle něj na poslední Evropské radě slíbila, že jádro a zemní plyn budou na seznam i přes odpor Německa a Rakouska zařazeny. Rozhodnutí proto přivítal. "Je to věc, která je pro nás důležitá. Není možné, aby jádro a plyn byly energie, které by nikdo nechtěl financovat. To by pro nás byla katastrofa," řekl Babiš.

I Adamová připomněla, že o takové rozhodnutí Česká republika dlouho usilovala. "Současná vláda v této věci sdílela postoj i s vládou předchozí, tudíž pokud k tomu skutečně Evropská komise přistoupí, lze to vnímat jako náš úspěch," sdělila ČTK. "Rozvoj jak jaderné energetiky, tak i obnovitelných zdrojů je pro Česko cestou, jak snížit vypouštění emisí a zmírnit náš neblahý dopad na oteplování planety," dodala. Postup, o kterém informoval list Financial TImes, považuje za racionální také vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

Podle předsedy Pirátů a místopředsedy vlády Ivana Bartoše i jeho strana považuje za smysluplné, aby k dosažení cílů dekarbonizace bylo jádro uznáno jako bezemisní zdroj a plyn jako přechodný zdroj. "Obdobně s tím počítá i koaliční smlouva a programové prohlášení," napsal ČTK.

Podle předsedy opoziční SPD Tomia Okamury jeho hnutí prosazuje zařazení jádra a zemního plynu mezi obnovitelné zdroje. "Tato nerozhodnost vedení Evropské unie ukazuje jejich nekoncepčnost a neodbornost," řekl dnes ČTK. Potvrzuje se podle něj varování SPD a prezidenta Miloše Zemana "před šíleným plánem Evropské unie s názvem Green Deal". Ten podle něj způsobuje zdražování energií. "Řada odborníků považuje Green Deal za energetickou sebevraždu Evropy," dodal.

Podle Havlíčka "velkému vítězství Česka" předcházela náročná jednání zahájená v roce 2019. "Ke stvrzení návrhu chybí ještě souhlas většiny členských států EU a Evropského parlamentu. Pro Česko je to zásadní zpráva," napsal na twitteru.

Lepší příslib si Fialova vláda nemohla na Nový rok přát, komentoval informaci hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda. Pokud budou investice do energetiky založené na jádru a plynu považovány za udržitelné, banky by neměly mít problém s jejich financováním a pojišťovny s pojišťováním, podotkl. "Bez toho je například investice do jaderné energetiky extrémně riziková, což představuje fatální problém pro hospodářství typu českého, jež se bez jádra ve svém energetickém mixu do budoucna obejde jen těžko," dodal.

Evropská komise dlouho očekávanou publikaci takzvané taxonomie, tedy systému podpory ekologických investic, dosud několikrát odložila. Návrh komise podle Financial Times předpokládá, že investice do jádra budou směřovat nejméně příštích 20 let a do zemního plynu deset let.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (98)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 09:07
Zcela kouzelné zase je, že soudruh Bureš se zase velmi chlubí, jak to v EU zařídil!!! On je komik - eskamotér, s ním se tam nebavil vůbec nikdo a celý ten boj se odehrával mezi Německem a Francií. A tím, že rozum říká, že jádro potřebujeme a EU je plně demokratická, pak samozřejmě vyhrává většina a soudruh Bureš s tím má společného leda kulový.
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.1.2022 15:44 Reaguje na Pavel Hanzl
pane Hanzl pro svět,planetu a lidstvo je obrovskou škodou ,že jste se nenarodil daleko dřív.Mohl jste doučovát,vyučovat mladého Alberta Einsteina,který by pod vašim vedením zcela jistě docílíl dalších geniálních objevu.Škoda.
Odpovědět
va

vaber

2.1.2022 09:20
plyn určitě nezařazovat, zase rozhodují kšefty
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 09:32 Reaguje na vaber
Když rozhodují kšefty, je to ještě ta prakticky nejlepší varianta.
Daleko horší je, když rozhoduje geopolitika.
Odpovědět
va

vaber

2.1.2022 09:56 Reaguje na Pavel Hanzl
politicky zde rozhodují hlavně voni Hanzl
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:01 Reaguje na vaber
Hluboký omyl, jak dycky. Já to skutečně nerozhoduji vůbec, vliv na to mám absolutní nula.
Ovšem energetiku za zbraň považuje pouze Vladimir Vladimirovič, vydírání a energetický šikan je jeho zcela běžné jednání s nepřítelem, což je pro něho celý svět. Třeba Ukroši by mohli vykládat.
Odpovědět
va

vaber

2.1.2022 10:10 Reaguje na Pavel Hanzl
to jsem pochopil, že váš vliv je absolutní nula ,ale přesto svoji stupidní ideologii omíláte při každé příležitosti,
prášky musíte brát hned jak se probudíte, jinak je už pozdě
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.1.2022 15:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Plně se ztotožnují páne Hanzl s vaším názorem na V.V.Putina.Vždyt tento krvelačný netvor vraždí ruskě muže,znasilnuje ruské ženy.děvčatka,chlapečky ba i medvědice v tajze.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.1.2022 09:48 Reaguje na vaber
Přesně tak. Vždyť plyn a spalování uhlí v moderních teplárnách
a elektrárnách je téměř totéž. Plyn by měl být pro rozptýlené spotřebitele a uhlím dotopit v centrálních zdrojích do doby, než
se postaví nové JE s možností akumulačního elektrického vytápění. Plynem plýtvat v teplárenství a elektrárenství je krátkozraké, protože jednou taky může chybět v průmyslu. Ano je to kšeft při přeprodeji plynu přes burzovní obchody. Schválně. Kdo to asi prosadil, když přestavuje elektrárny na plyn a odstavuje JE?
Takže zřejmý kompromis při podpoře bezemisního jádra versus
emisního plynu. Ono z aktivistické hlouposti se musí dotyční
nějak takticky vylhat a neztratit tvář.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Omyl. V plynu je velký podíl čistého a vysokoenergetického vodíku, na rozdíl od uhlí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 11:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to melete? Vysokoenergetický uhlík? Je spočítáno, že uhlí a plyn po započítání všech emisí, od těžby až po spálení se tolik neliší. Při spalování uhlí se produkují také látky potřebné pro průmysl, ty bude potřeba nahradit, nebo dál získávat z uhlí, ale bez energetického užitku. To samé i s plynem.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 12:05 Reaguje na Milan Dostál
Oprava- vodik
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

2.1.2022 12:47 Reaguje na Milan Dostál
Fakt, že v zemním plynu žádný vodík, natož vysokoenergetický, není, tomu všeználkovi PH nikdy nevysvětlíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 13:07 Reaguje na Galipoli Petr
Jen v metanu jsou na jednu molekulu uhlíku čtyři vodíku.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

2.1.2022 21:06 Reaguje na Pavel Hanzl
čtyři vodíku... znamená co?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 17:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdežto voda má vodíky jen dva , žejo pane Hanzle :-)) ? Takže vodu nebrat !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 13:04 Reaguje na Milan Dostál
Vodík má asi dvojnásobně energie, než benzín nebo nafta. To vám fakt nestačí?
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 14:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, a má také 10 000 krát menší hustotu. Rovvná se, potřebujete 5000 x větší nádrž. Tudíž 5000 x vyšší energetické nároky na přemístování té nádrže. Máte pravdu pane Hanzle, opravdu to nestačí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 15:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Pletete to demagogicky zase, jako každý jiný obor ke kterému se vyjadřujete. Protože jsme na uhlíkové planetě je vodik chemicky vázán v každé uhlíkové sloučenině, tady i v metanu-jednoduchou vazbou, energeticky slabší než dvojnou nebo trojnou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 16:49 Reaguje na Milan Dostál
Vy tu organizujete maturitu z chemie?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 18:04 Reaguje na Pavel Hanzl
O to se snažíte vy, když do vcelku jednoduchých reakcí taháte energetické stavy vodíku.
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.1.2022 16:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Zdravím.Ono je spíš k zamyšlení tohle.EU má nějakých 500 milionu obyvatel.Státy mají parlamenty,sejmy,senáty,premiery,presidenty,europoslance,europarlament.No a v titulku je,že politici ocenuji rozhodnutí evropskě komíse.Takže kdo tomu šefuje-parta nevolených,kteří jsou odtržení od reality.Vzbudit se Orwell tak by z toho měl oči jako Spejbl a Hurvínek.At se vede v novém roce.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

3.1.2022 09:28 Reaguje na karel krasensky
Oceňují "návrh". Ten musí schválit rada i ten europarlament. V principu je to to samé, co u nás, kde také nemáme volené ministry. Vám také vše nej do nového roku.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.1.2022 11:10 Reaguje na vaber
On má plyn podle toho zveřejněného návrhu dost přísné podmínky. Ve zkratce, musí být buď s kogenerací nebo CCS, a nebo je takový zdroj podmíněný postupným zvyšováním podílu obnovitelných nebo nízkouhlíkových plynů, které do konce roku 2035 zemní plyn zcela nahradí. Jinak takový zdroj není považovaný za udržitelný podle taxonomie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 15:33 Reaguje na Emil Novák
Mám dotaz. Pořád se obecně hovoří o syntetickém palivu jako budoucnosti, kdo to vyrábí a kolik, nebo jak daleko je výzkum? Mají to snad vyrábět Němci v Jižní Americe, ale nic dalšího jsem nezachytil.
Potom se ještě snad loni psalo o energetické pastě, jak tohle médium vypadá? Děkuji předem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.1.2022 17:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Komerčně to nevyrábí nikdo, nemáte zač.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 18:02 Reaguje na Emil Novák
Proč? Co je tam za problém? Technický nebo organizační, finanční, nebo nějaký ještě jiný?
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Němci vyráběli syntetický benzín za války. Byl to větší humac, než ten ropný. Co si od toho jako slibujeme????
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 17:57 Reaguje na Darth Bane
Jenže z uhlí a to by p. Hanzl nedal :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.1.2022 13:52 Reaguje na vaber
Ano, plyn je fosil a není nizkoemisní jako jádro. Proto zařazení plynu je to překvapení, ne zařazení jádra. Němci chtějí samozřejmě plyn z NSII pro sebe a svůj byznys po Evropě. Francouzi chtějí JE. Tak se z toho rozhodování zahrál politický handl a EU divadýlko něco za něco:-). Jakože Francouzi dostanou JE, ale umožní za to Němcům plyn. Pro nás je dobré vědět, že Babiš našel spojence a podporu v EU a jádro dlouhodobými jednáními prosazoval.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 15:21 Reaguje na Jarka O.
Plyn tam je z prostého důvodu, když nebude jádro a uhlí, tak nebude dostatek energie, všichni zainteresovaní to vědí, ale nahlas to neřeknou. Císařovy nové šaty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 15:36 Reaguje na Milan Dostál
Všichni to ví a taky o tom mluví, je to nejlogičtější rozhodnutí. Plynová infrastruktura může přejít na vodík, takže ta udržitelnost tam taky je. Žádné špinavé handly bych v tom neviděl, je to celé porozumu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Popište, jak použijete infrastrukturu pro zemní plyn na kejkle s vodikem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 22:01 Reaguje na Darth Bane
To je práce technologů a už dnes se můžou moderní plynové sítě sytit vodíkem na dost vysoké procento, ale je to otázka vývoje. Prostě se bude vodík přidávat do ZP a možná i syntetika. zeptejte se povolanějších.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.1.2022 22:40 Reaguje na Pavel Hanzl
No nové trubky které jsou spíš dělané na vodík skutečně jde nasystit poměrně vysoko... 95 procent existující infrasktruktury- byť jen třeba rozvody v paneláku kde nikdo s vodíkem nikdy nepočítal - moc ne.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.1.2022 22:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Čili - aby se třeba do měst mohl začít rozvádět vodík musí prakticky všichni spotřebitelé provést poměrně velkou rekonstrukci jinak je musí distributor dřív než jim ho začně míchat odpojit.

spoustu paneláků kde se lidi nedohodnou ani na opravě střechy tedy asi úplně odpojit.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.1.2022 23:18 Reaguje na Vaclav Sobr
nemluvě o tom že bude třeba i vyměnit dost sporáků na kterých lidi vaří... to bude asi největší slabina.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 08:06 Reaguje na Vaclav Sobr
Podle odborníků na vodík jsou úniky vodíku ze systému dost přeceňované, nevím, nejaké zásobníky snad, ale co příruby, měřidla, kdo se kolem těchto zařízení někdy pohyboval tak ví, že ta těsnost někdy není dokonalá, o výměně těch spotřebičů nemluvě. Hlaní problém s vodíkem, ale přece zatím je, že ten vodík nemáme a není ho jak dostupně vyrobit.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 17:59 Reaguje na Milan Dostál
Pan Hanzl už má doma i před domem trubky vyvložkované :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:24 Reaguje na Vaclav Sobr
Za komára se používal svítiplyn, což byl z velké části taky vodík.
A na zemní plyn se musely měnit sporáky, to je fakt.
Ale dnes je plyn pro domácnosti dost problémové médium, povinnost častých a drahých revizí atd. atd. navíc je v domácnosti víceméně k ničemu.
Topení - centralhajcung je na plyn dobré, ale zbytek už ne.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:02 Reaguje na Pavel Hanzl
... Ve 20. století byl však postupně vytlačován elektřinou a levnějším a bezpečnějším zemním plynem. Výměna za zemní plyn začala v Česku v roce 1969 na jižní Moravě a skončila v severních Čechách až v roce 1996. zdroj Wiki . Jaké máte doma povinné revize na užívání CNG ?
Odpovědět
VK

Václav Kain

2.1.2022 09:39
Babiš opět nestydatě lže.Byl to on a jenom on, kdo se zasadil aby se s dostavbou Dukovan nepokračovalo.Dneska když má jádro zelenou,tak si opět jako ve všem chce připsat zásluhy.U Babiše lež stíhá lež.Tak prolhaného politika jsme tady ještě neměli.A což teprve to lhaní až bude objíždět naši zem v tom obytňáku.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 10:04 Reaguje na Václav Kain
V čem konkrétně Babiš lže, pokud vím, a v článku je to uvedeno, tak Česká republika na všech jednáních jádro prosazovala. Kdo se zasloužil o zastavení tendru o dostavbu Dukovan toho tady bylo napsáno dost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:06 Reaguje na Milan Dostál
Na Dukovany žádný tendr vypsán nebyl, Bureš zarazil Temelín.
A ty Dukovany vymysleli jen proto, aby se to hodilo Rosatomu, ale s vypsáním to vždacky nedopadlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:08 Reaguje na Milan Dostál
Bureš lže prakticky vždy, když promluví. Že jsme "best in covid", že nemá nic s Čapákem, že nemá střet zájmů a nepatří mu Agrofert, že netuneluje EU dotace atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd. atd.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 11:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Dnes už je přece zřejmé, že Čapí hnízdo byl jen zástupný problem. Udávání na neoprávněné dotace, poškodilo jen obyčejné občany, jen ne Babiše. Kdo myslíte, že nakonec zaplatí třeba linku v Penamu, hlavně že hlupáci si myslí jak to tomu Babišovi natřeli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 12:59 Reaguje na Milan Dostál
Natřít ho může až soud a dnes je už doba, kdy by tam mohl stát. trestních oznámení založených vlevo dole je na policii už něurékom.
Čapák i audity EP jsou problémy Evropské, ne naše. Evropa na ně přišla, ne naši totálně zkorumpovaní cajti.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby nešel Babiš do politiky , dopadl by s dotacemi jako drtivá většina oligarchů s navázanými politiky = byl by v klidu a nikdo by se v ničem nehrabal. Opozice vyhrabala majíc sama máslíčko na pleši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:04 Reaguje na Václav Kain
První jeho prasárna byla, že zrušil tendr na dostavbu Temelína. A dnes lže, že to byl Sobotka. Naštěstí existují záznamy, kde je jasně vidět, kdo lže.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Temelín, se zarazil, když se zjistilo, že to nemá kdo financovat. Vy jako vrchní ideolog do všech oborů vnášíte svou jednostrannou politickou zaslepenost. JE je čistě technická a finanční zalezitost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 10:52 Reaguje na Milan Dostál
Financování tam byl problém, ale dalo se to řešit a podmínky změnit. Jenže Nečasova vláda padla pod policjním pučem a Bureš se s tím nepáral (není přece politik) a celé to zrušil. Tím nastala škoda v bambiliónech.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 11:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, po bitvě je každý generál, takových chytráků, kteří přesně vědí co se jak mělo udělat je všude dost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 13:02 Reaguje na Milan Dostál
To tenkrát věděli úplně všichni, co měli v zádeli díru. Už byly zkušenosti s Hinkley point, už se vědělo, že ČEZ to není schopen zafinancovat, už se řešily státní garance. Jenže tohle musí už rozhodnout politik a ne Bureš.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:07 Reaguje na Pavel Hanzl
ČEZ to samozřejmě je schopen zafinancovat. Jenže to by pak pár let akcionáři nebrali dividendy ( vč. státu a "experta" Šnobra). Navíc by s nemohl hrát v Turecku a na Balkáně i investora
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.1.2022 14:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale že vy to jádro pořád propagujete. Co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 16:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bohužel, bez toho se neobejdeme. S novými technologiemi by to neměl být problém.
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Které to jsou ty "nové technologie"???? Ty co poháněný plachetnice Kryštofa kolumba??? Proti tomuto byl úplatky Savannah hvězdný pokrok....
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:38 Reaguje na Darth Bane
Uhlacky
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně , pokud chcete nové hračky OZE , pak musíte mít ten základ a jejich zálohu.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 10:13
Doufejme, že až neuvěřitelná shoda napříč celým politickým spektrem je opravdová. Rozhodnutí EK povede k dostupnějšímu financování, tak se snad dočkáme brzkého začátku stavby.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 10:33 Reaguje na Milan Dostál
Nebude to muset také nejprve projít schválením evropského parlamentu?
Tak by to mohlo ještě zkolabovat mimo jiné s pomocí europoslanců Pirátů.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 11:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
Bude, ale očekává se bezproblémové schválení.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 12:58 Reaguje na Milan Dostál
Snad máte pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 13:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
Piroši nemají v EP ani 1% hlasů.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Nicméně se bude jednat o zcela zásadní hlasování, které bude ovlivňovat energetickou transformaci.
Pro ČR to bude dokonce s přirovnáním "otázka života a smrti".
V oblasti podpory JE v minulosti europoslanci Pirátů nehájili zájmy ČR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 14:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
V ČR stejně postavíme kulový, tak se nemusíte rozčilovat. Žádná smrt to nebude, otázka naší schopnosti držet krok leží úplně někde jinde.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 14:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi jste si nevšiml, do tohoto spadají i SMR...tak že za výše uvedeným komentářem si stojím.



Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 15:39 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pokud jsem si všiml, Piráti proti jádru ze zásady nejsou (možná jedinci) ale celkově budou asi hlasovat pro.
Proti jádru je jen Německo, Rakousko a Lucembursko, takže to projde asi v pohodě.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 17:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Známe vaši dojmologii.
Počkáme raději na výsledek.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:09 Reaguje na Jaroslav Studnička
:-) na výsledek soudu s Rakouska s EK
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.1.2022 13:22 Reaguje na Milan Dostál
Jak píše p. Studnička, návrh musí projít schválením u EP kvalifikovanou většinou a problém to být může, bezproblémové schválení není jisté. Je to šaškárna, že se musí prosit o drahou stavbu u nás, která možná navíc zdraží elektřinu, někde v cizí organizaci. Ze jsme formálně rovnoprávnými členy, pomíjím.
Jiná otázka je, jestli elektrárnu, která bude sloužit soukromé firmě CEZ k zisku na mezinárodní burze a z daní k financování nabubřelé státní byrokracie a dotační "ekonomice", by si ČEZ měl platit z vlastního. Levné zásobování vlastních občanů je pro ně druhořadé a ono ještě z dřívějších dob a díky JETE (Zemanova zásluha) funguje. Nevidím už důvod tu stavbu podporovat státem. Důvod by byl jen kdyby na cizí burzu sly jen přebytky výroby E. Bohužel.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.1.2022 14:30 Reaguje na Jarka O.
Už je to tady...
https://oenergetice.cz/evropska-unie/rakousko-hrozi-zalobou-proti-planum-bruselu-zaradit-jadro-mezi-ciste-zdroje
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 15:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
To se jmenuje demokracie. Každý má svá práva a může je využívat. Je to potom pomalé a komplikované, ale brání to excesům.
Diktatura je velmi efektivní a rychlá a akční, jenže nemá zpětnou vazbu. Stačí když Car zavelí "davaj!!" a rozjede se celá armáda, začnou masakry i tragédie pro půl světa. A je úplně fuk, jestli je to diktáror německý nebo ruský.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 20:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud lze soudně napadnou demokratické, většinové rozhodnutí, tak je to konec demokracie. Pozorujeme to jak v ČR, tak i jinde ve světě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 21:57 Reaguje na Milan Dostál
Není. Tohle je zcela normální, většinové rozhodnutí nemusí být vždy v souladu se zákonem.

Toho ráda zneužívala jedna naše politická strana, která se cha cha jmenovala "Svobodní":

Demokracie je, když dva vlci a beránek hlasují o tom, co bude k večeři.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 08:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Dost to zjednodušujete, pokud se bude chod společností řešit v soudních síních nevolenými a nepostižitelnými soudci, místo v parlamentech se zvolenými zástupci. tak to opravdu není demokracie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:19 Reaguje na Milan Dostál
Asi jsem to špatně vysvětlil. Soud neposuzuje odhlasované rozhodnutí, ale jen to, jestli je v souladu se zákonem.

V našem případě by šel beránek k soudu a ten by rozhodl, že dle paragrafu xyz se nesmí žrát beránci.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 11:51 Reaguje na Pavel Hanzl
V takto jednoduchém případě se zdá výsledek jasný, dnešní soudní praxe je ale taková , že lze zpochybnit každé rozhodnutí a soud se táhne roky. A takto se demokratická politika dělat nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:36 Reaguje na Milan Dostál
Sopuid skutečně se nemusí táhnout roky, kolikrátuž bylo rozhodnutí na ústavnímsoudu a vždy to dopadlo v pohodě. Namátkou zdanění církevních restitucí a jiné bolševické prasárny.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 15:55 Reaguje na Jarka O.
Energetika v Evropě je propojená, asi je to i dobře, bohužel nakládání s energií neřídí hospodáři, ale burzovní spekulanti. Pak se do toho pletou ekofanatici bez schopnosti počítat a ideologisti, tím je dáno vše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 16:46 Reaguje na Milan Dostál
Jenže v rukách to mají všechno kšeftaři. Na ekologisty mastí zvysoka, celý ten obor jede dominantně na kačákách. A ekologové do toho můžou zasáhnout jan tak, že ukecají politiky, aby do toho nasypali dotace. Tj. kačáky.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 20:19 Reaguje na Jarka O.
Máte pravdu pokud EU není podvod a má společné zájmy, energetiku, obyvatelé většinově chtějí JE, mělo by být i společné financování. Je tragédie, že to technologicky zaostalé Československo dokázalo stavět vodní, tepelné i jaderné elektrárny a jak jsme na tom po 30 letech. Obávám se, že Evropa přes všechny řeči o investicích do vědy jde podobným směrem. Spalování ať už uhlí, benzínu, nafty, metanu nebo i vodíku udělalo za poslední roky obrovský technologický pokrok. Zákazy a používání některých technologií přinesou jen zabrždění dalšího vývoje těchto technologií. Jistý čínský císař zakázal stavbu zaoceánských lodí, bohužel vládl natolik dlouho, v Číně vymřeli všichni stavitelé velkých lodí. Takto to dopadne i s Evropou.
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:45 Reaguje na Milan Dostál
Mluvte za sebe. Kdo to bylo to pan Československo, že něco uměl???? Co z toho jste uměl vy, a co umíte, popřípadě neumíte dnes????? A proc to neumíte???? Že by proto, že jste akorát lempl, který umí mávat srpen a kladivem?????
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.1.2022 21:03 Reaguje na Darth Bane
Ten pan Československo byli jeho obyvatelé vědci, odborníci, učitelé, pracovníci v praxi, ti všichni během svého profesního života předávali svoje znalosti a dovednosti, když přerušíte tuto kontinuitu nastane nutně to co máme dnes, kolik je dnes, a fakt to nemá s co dělat se srpem ani kladivem. Kolik je dnes v Evropě odborníků na stavbu JE a kolik jim je let?
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:48 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

2.1.2022 21:06 Reaguje na Darth Bane
Nápodobně, lumpe, nebo to byl zas pokus o vtip?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:44 Reaguje na Jarka O.
S tímhle pitomcem se namá cenu vůbec zabývat, vždycky se sem vnutí pod zfalšovaným nickem a začne prudit, já ho prostě vůbec nečtu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.1.2022 14:46
Emisní mapa ze současného bezvětrného zimního období jasně ukazuje, že nízkoemisní jsou státy, které využívají kombinaci jaderných a obnovitelných zdrojů nebo mají extrémně vhodné podmínky pro vodní elektrárny. Německo má i přes masivní investice do OZE vyšší emise než Česko (zdroj Electricitymap).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 18:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Někdy mám pocit, že to začínáte chápat. Samozřejmě je pro nás jediná možnost OZE a jádro, jen musíme ty OZE začít budovat. Jádro je na dlouhou trať a do té doby nás opustí uhlí. To je ale level 2 a tam to ještě nedáváte.
Ale možná, kdyby chtěli soudruzi z Kremlu abychom budovali OZE, většina tohoto národa by se mohla přetrhnout.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.1.2022 19:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Jádrem jsme se měli předzásobit v době, když byly OZE v plínkách. Tehdy by pomoc Kremlu byla hodně platná a důležitá. "Ochránci přírody" ale bojovali všemi silami proti. Možná byli tím jazýčkem na vahách.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.1.2022 19:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste proboha schopen pochopit, že OZE má ke stabilitě tak
daleko, jako vy sám k OZE? Pročpak do toho nejdete, když
je to tak super a bez chyb? Alespoň jednou na to odpovězte
a nikoliv zase otázkou a nebo nějakou chabou výmluvou.
Stát(my všichni) vám to částečně zadotujeme a dostanete
na to i půjčku, když můžete ručit domem. Nic vám nebrání
v praxi předvádět tu výhodnost a s bateriemi a případnou
kogenerační jednotkou i ostrovní provoz. Asi jste si to
spočítal a oblbujete tu pouze ostatní a sám do toho
nejdete. Jádro nechte jádrem, to je politicky vámi
podobných u nás zazděno, protože z výběrového řízení se
stala fraška s náklady, které se asi opravdu nevyplatí.
Ono když se to nevyplácí v zemi původu, tak nám to tu
nepostaví za cenu jako konkurence. Bez konkurence je to
monopol a cenový diktát. Je to nejhorší možný scénář a
proto na to nevěřím ani já. Takže jedinkrát odpovězte,
proč nejdete do OZE vy sám. Děkuji za odpověď.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.1.2022 21:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Nebavíme se tady vůbec o tom, kdo má doma slepice nebo čuníka. Tahle diskuse je pod článkem o taxonomii, tak pořád nechápu, proč to toho taháte moje soukromí.
Dělám na něčem, ale tady se vypisovat nebudu. Jeden místí zapšklý estébák si na mě všede složku.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.1.2022 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže vy jste pouhý provokatér, kterému dělá radost
vnucovat ostatním to, co sám neděláte. A ta složka
je nová a nebo pokračování z dob minulých?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:42 Reaguje na Břetislav Machaček
To nevím, jestli si na mě estébáci vedli složku, možné to je. Ale kádrováci o mě věděli všechno, někdo na mě asi pořád donášel.
Když to celé řachlo, spadl mě kámen ze srdce.
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.1.2022 20:16

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

3.1.2022 05:53
Jo, je to fajn. Noviny Financial Times zveřejní pracovní dokument, který komise nechala uniknout, aby zjistila názory politiků, a hned se okolo toho vyrojí spousta názorů.
Počkejme na skutečný návrh Komise, tohle byla jen vějička, co na to ti politici. Čech to hájí, Francouz také, Polákovi to také pomůže, Rakušan a Neměc jsou proti. Uvidíme. Levnější elektrickou energii a teplo pro našince to neřeší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:39 Reaguje na Katka Pazderů
No právě. My se zacyklili s tenderm na Dukovay a dnes to vypadá nadějně, ježe špinavci do toho zase hodí vidle.
Navíc Dukovany jsou špatná lokalita (problémy s vodou) a lepší by bylo dostavovat Temelín. A minimálně dva bloky, možná radši čtyři.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 18:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Dukovany budou jako náhrada dosavadních bloků , voda stačí, infrastruktura je připravená tj. hotová
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist