https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lukas-kadula-kolik-se-v-eu-v-prvnim-ctvrtleti-registrovalo-novych-osobnich-bateriovych-elektromobilu-a-kolik-v-cesku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lukáš Kadula: Kolik se v EU v prvním čtvrtletí registrovalo nových osobních bateriových elektromobilů? A kolik v Česku?

19.4.2024
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
V zemích EU bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 332 999 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 3,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 12 %. V Česku bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 1 307 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 1,2 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 2,3 %. Česko je tak letos co do podílu BEVs mezi zeměmi EU na předposledním místě, když za námi bylo s 1,3% podílem pouze Chorvatsko. Český trh s novými osobními vozidly byl v prvním čtvrtletí 12. největší mezi zeměmi EU, s těmi bateriovými elektrickými pak až 18.
 
V EU se v prvním čtvrtletí roku 2024 registrovalo 2 768 639 nových osobních vozidel (meziročně o 4,4 % více), z nich 322 999 bylo bateriových elektrických (meziročně o 3,8 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (28,9 %) a dieselovými (12,8 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,4 %. Podíl paliv v jednotlivých zemích během prvního kvartálu pak ilustruje uvedený graf, ze kterého je zřejmé, že nejvyšší podíl bateriových elektromobilů byl evidován v Dánsku, Švédsku a Nizozemsku.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu ELEKTROMOBILITA (pozn. bližší informace zde).

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

I přes nelichotivé srovnání se zeměmi EU bylo v Česku k 31. 3. 2024 registrováno 24 239 bateriových elektromobilů kat. M1, kterých je již v součtu více než vozidel CNG (pozn. 23 089). Čtvrtina BEVs je v Česku ojetá, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 75 % registrací je firemních. Nejčetněji jsou zastoupeny značky Tesla (4 536), Škoda (4 346), Volkswagen (2 719), BMW (2 332) a Hyundai (1 811).

Z pohledu krajských registrací je nejvíce BEVs registrováno v hl. m. Praze (9 681), ve Středočeském (4 205), Jihomoravském (2 266), Moravskoslezském (1 409) a Ústeckém kraji (969).

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

Průzkum „Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů“

V období od 18. března do 17. dubna 2024 realizovalo Centrum dopravního výzkumu průzkum „Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů“. Do průzkumu se zapojilo 780 respondentů, z nichž 746 vlastní nebo používá bateriový elektromobil. Základní informace budou zmíněny na konci května při vystoupení CDV na 10. ročníku konference čisté mobility v Senohrabech, bližší pak po detailnějším vyhodnocení v průběhu letošního roku na webových stránkách www.cistadoprava.cz. 95 % respondentů v průzkumu uvedlo, že na základě svých dosavadních zkušeností s bateriovým elektromobilem si myslí, že je to nejlepší varianta.


reklama

 
foto - Kadula Lukáš
Lukáš Kadula
Autor je výzkumník Centra dopravního výzkumu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

19.4.2024 07:24
Vzhledem k tomu, že se bavíme v ČR o trhu s 6.5 milionů registrovaných automobilů, tak ta čísla jsou tak nějak úsměvná.
CNG populární úplně nikdy nebyl. Byl to první hybrid, který si lidi vytvořili kombinaci plyn/benzín.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.4.2024 09:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Řekl bych, že plug-in hybrid s dojezdem 30-50 km na elektriku by se mohl pro mnohé stát mnohem přijatelnější než e-auto.
Odpovědět
LE

Leo Engl

22.4.2024 05:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Také bych nebyl proti ale kabel z bytu tahat nebudu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.4.2024 08:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nemyslíte tím LPG? To byla totiž první kombinace plyn benzín vytvořená spontánně lidmi. Za komunistů dokonce občas načerno bez schválení na STK, protože LPG nebyl tak obrovsky daněný.
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.4.2024 11:51
Elektroauto je pro specifickou skupinu uživatelů, která si ho vzhledem ke svým potřebám bude pochvalovat, ale příliš velká nikdy nebude. Kdo potřebuje auto co někam dojede, v zimě topí a v létě chladí, ten kompromisy dělat nebude a zůstane u klasiky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.4.2024 14:54 Reaguje na pepa knotek
To bych také řekl. V bezuhlíkové budoucnosti budou taková auta jezdit na cca 5x dražší synterická paliva a bude důraz na jejich nízkou spotřebu. Za mne je tato alternativa OK.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

21.4.2024 00:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Vaše myšlenka je bohužel neověřitelná, roku 2750 se nikdo z nás nedožije.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.4.2024 00:24
Zdá se, že jestli je někdo v Evropě padlý na hlavu, nejsou to Češi.
Pana Kadulu to mrzí, mne to těší.
S výhradami bych mohl akceptovat plug-in hybrid. Čisté elektroauto je pro běžného Čecha nesmysl - a pokud snad jednou nebude, bude to až za hodně dlouho.
Odpovědět
rb

r b

22.4.2024 15:17
Zial autor pri porovnavani poctu novoregistrovanych aut, zabudol uviest aj porovnanie ake su dotacie v tych "uspesnych" krajinach (a to priame aj nepriame). Az potom by to mohol byt ako-tak zodpovedajuci pohlad (samozrejme, potom je tu este taka drobnost - cena a dostupnost nabijania).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.4.2024 08:16
Podstatné je spíš to, že čtvrtina nebo pětina nebo tak nějak zaregistrovaných elektromobilů je čínské výroby a původu. A to jsou údajně evropské přístavy zavalené neprodanými čínskými elektromobily.
Čínská automobilka totiž podá 500 tisíc, milion elektromobilů v Číně, takže jim vůbec nevadí, když v EU neprodají 10 - 20 tisíc EM, zisk z čínských prodejů to bez problémů pokryje. Nebo čínský stát zadotuje. Navíc čínské automobilky tím, že prodej EM v Číně bezproblémově funguje už mnoho let, mají s EM mnohem víc zkušeností než evropské automobilky a jejich EM vypadají, že jsou technicky pokročilejší.
Neboli evropské automobilky a s nimi 50 miliónů nebo kolik lidí pracuje v Evropě v automotive jdou z velké části do háje, což znamená jejich nezaměstnanost, propad příjmů, zmenšení vnitřních trhů evropských států a tím ekonomická stagnace nebo rovnou propad.
A v dalším průmyslu je to podobné, jen z trochu jiných důvodů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist