Jiří Hlavenka: Konec aut na elektřinu? Ale kdepak
-
2019: 2,08 milionů
-
2020: 2,97 milionů
-
2021: 6,5 milionů
-
2022: 10,2 milionů
-
2023: 13 milionů
Prodej e-aut tedy rok od roku STOUPÁ, narůstá o cca 3-4 milionu meziročně za poslední tři roky. I v loňském roce se tak prodalo o 30 % nových elektroaut meziročně více - co by za tato čísla dala každá "spalováková" automobilka!
Kde se tedy berou hrůzné titulky o konci elektroaut (v hlavách pošahaných redaktorů, chce se říci)? Protože počet prodaných e-aut v roce 2023 byl nižší, než byly předchozí odhady a projekce.
To si samozřejmě zaslouží rozbor, ale s "koncem" e-aut v realitě to nic společného nemá. Upravené prognózy pro letošní rok - na základě prodejů z posledních měsíců - jsou následující:
-
2024: 16,7 milionů (Bloomberg)
-
2024: 16,84 milionů (EV Research)
-
2024: 15,6 milionů (J. D. Power)
-
a tak dále - odhady se pohybují mezi 20-25 % meziročního růstu. Opět: to je robustní růst, za který by vám jakýkoli průmyslník dal duši.
Co se tedy doopravdy děje
Kdyby se redaktoři zabývali něčím jiným než vymýšlením clickbaitových titulků, mohli by přinést vskutku zajímavé a podstatné informace.Řada států snižuje nebo ukončuje dotace na elektromobily. To je správné opatření, stejně jako správným opatřením bylo jejich ZAVEDENÍ před několika lety. Pomohlo totiž "roztlačit" tento byznys, tento dlouhý a náročný hodnotový řetězec (value chain) složitého výrobku, kterému se říká automobil. Dosáhnout kritických hodnot, ve kterém se už vyplácí vývojářům, výrobcům i jejich subdodavatelům do toho jít (říká se tomu též nevhodně "škála", otrocky podle anglického pojmu "scale", který má dvojí význam; "kritická hodnota" to vystihuje lépe).
Ukončení nebo snížení dotací znamená samozřejmě okamžitý nárůst ceny a tím pochopitelně krátkodobé ochladnutí zákaznického zájmu. Jenomže PROTI TOMU jde poměrně rychlý pokles cen elektromobilů, který má následující důvody:
a) setrvalý pokles ceny baterií
b) již "amortizované" výdaje do technologického vývoje e-aut
c) tlak čínských výrobců, který přišel dříve, než se čekalo.
a)
Pokles cen baterií je zásadním faktorem, který potáhne ceny dolů. Udává se v dolarové ceně na za 1 kW kapacitu; z několika set dolarů šel na 161 USD v roce 2022 a letos má klesnout na 133 USD, dále 115 USD v roce 2025 a postupně k 80 USD v roce 2030. Tato hrubá čísla možná moc neřeknou: kolik to tedy znamená pro celé auto? Rozsah kapacit je mezi 40-100 kWh, znamená to tedy, že cena baterie (jako součást ceny auta) z předloňských 160-400 tisíc Kč klesá na 80-200 tisíc korun. Vyšší kapacity a ceny jsou u "velkých" aut, které jsou drahé tak jako tak a mají i vyšší spotřebu; bavíme se o dojezdu v rozmezí 350-600 km.
Můžete říci, že 80-200 tisíc za baterii je pořád hodně; horní konec se ale týká luxusnějších aut. Mimo baterii je ale elektromobil výrobně i provozně levnější; tzv. TCO, "Celková cena za vlastnění" elektromobilu po sečtení všech faktorů v desetiletém horizontu je o 10-13% nižší než u spalováku. Plus samozřejmě cena za palivo/energii, která ovšem hodně lítá. Pokud si to dobíjíte z vlastní fotovoltaiky na střeše, ušetříte brutálně; pokud "tankujete" u veřejné dobíjecí stanice, neušetříte nic.
b) a c)
Ceny, za které se (na čínském trhu) nabízejí čínská elektroauta vyrážejí dech. Ukazují ale také, že "král je nahý": evropské a americké automobilky si narážely vysokou marži (nebo do ceny až moc "utápěly" drahý vývoj). Ostatně i Škoda Auto uvedla, že elektrický Enyaq je pro ni vůbec NEJZISKOVĚJŠÍ vůz. Proč nedržet vysoké ceny, když zákazníci kupují? Ale tahle hostina se už chýlí ke konci - nejen pod tlakem Číňanů (fakticky zas tak moc v Evropě neprodávají), ale i konkurenčním bojem mezi sebou jdou a ještě půjdou ceny elektromobilů dolů.
Což je ostatně jeden z důvodů procentuálního zpomalení růstu elektromobilů: čeká se na nižší ceny. E-auto je pro mnoho zákazníků lákadlem (i když chápu, že mnoho jiných se nedokáže odmilovat od randálu a smradu spalováku), ale ceny prostě byly příliš vysoké. Elektrická auta měla cenovku luxusních vozů, ač tomu jejich celková výbava neodpovídala - sytila tak trh zákazníků, kteří tak trochu nekoukali na cenu a chtěli mít vůz ekologický a technologickou novinku ("early adopters"). Mají-li postupem času e-auta převládnout, musí stát stejně či méně jako spalováky - o tom není pochyb.
Proč tolik hysterie vůči elektrickým autům?
Pokud porovnáte články v českých a zahraničních médiích, rozdíl okamžitě udeří do očí: hysterie projevující se nejen hloupými titulky, ale podobně hloupým (a často i zcela lživým) obsahem kontrastuje s normálním "business as usual" přístupem zahraničních médií. Jak říká klasik: "Náhoda? Nemyslím si!"Přečtěte si také |
Jiří Hlavenka: Skvělá ilustrace fungování obnovitelných zdrojůJsem přesvědčený, že tato naše specialita má u kolébky tři sudičky.
První je, že český mediální trh je až na pár marginálních výjimek v rukou oligarchů vězících po krk ve fosilním byznysu (Křetínský) či bytostně ztělesňujících starou, devadesátkovou ekonomiku (PPF, Babiš, majitelé Primy a další). Prostě "žádné novoty!". Naprosto nepochybuji, že toto se do narativu těchto silných médií promítá.
Druhou sudičkou je ruský vliv: v momentě, kdy Rusko přestane být "ropnou pumpou převlečenou za stát", jeho vliv ve světě končí a začne mít vůbec problémy s uživením vlastního obyvatelstva. Není divu, že naprosto největší hysterii proti elektromobilům najdeme na Ruskem financované tvrdé dezinformační scéně (včetně politických stran poslušných Kremlu): k chemtrails a antivax se teď krásně druží rétorika proti elektrickým autům.
A třetí sudičkou je pak tradiční český skepticismus, kdy si chybějící sebevědomí dodáváme kverulantstvím: "tak vy říkáte A? Tak to já zrovna říkám B!". Kombinace švejkovství, českého zápecnického Honzismu a broukpytlíkovství je prostě smrtící.
Jen si tedy říkám, proč tomuto musel podlehnout i jinak solidní Týdeník Respekt. Zřejmě prostě "taky musel napsat něco nepěkného o elektromobilitě, když už o tom píší všichni".
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (90)
Jaroslav Řezáč
17.4.2024 07:15Je to technologie, která nějak funguje.
Elektroauto není to samé co spalovák, předělala se velká část původního auta.
Co se týká ekologie? MĚLI BYCHOM SE PŘESTAT OBELHÁVAT, ŽE JDE O NĚJAKOU EKOLOGII. Při srovnání CO2 je ten výsledek podstatně horší, než u spalováku.
Nevím, proč bych měl ze svých daní dotovat osobní majetek někoho jiného.
SUV má půl tuny beterií.
Dokud budou baterie lithiové, žádná sleva se konat nebude. Čína si za lithium svojí cenu řekne.
Zásuvku má každý doma.
https://www.autojournal.cz/prodeje-elektromobilu-v-evrope-klesaji-roli-hraje-cena-a-zustatkova-hodnota/
to, že někdo koupí auto z dotace neznamená, že jej také prodá dalšímu zákazníkovi. Fyzikální vlastnosti autobaterie je známá. Životnost beterie se snižuje, zejména v mraze.
smějící se bestie
17.4.2024 10:25 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA ještě si pár let/možná desítek let, než budou na takové úrovni, aby předčily klasická auta a to bez všelijakých DOTACÍ !
Petr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:17 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
22.4.2024 13:21 Reaguje na Petr Hariprasad HajičJarka O.
17.4.2024 15:36 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRadek Čuda
17.4.2024 16:12 Reaguje na Jarka O.Jakub Graňák
17.4.2024 17:22 Reaguje na Radek ČudaJaroslav Řezáč
22.4.2024 13:23 Reaguje na Radek Čudato ani těch 150 nedaj.
Jaroslav Řezáč
17.4.2024 08:10Ivo Kohn
17.4.2024 10:10 Reaguje na Jaroslav Řezáčsmějící se bestie
17.4.2024 10:30 Reaguje na Ivo KohnPři normální údržbě, nemůže být 10a více let životnosti auta, žádný problém !
Ivo Kohn
17.4.2024 12:02 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
17.4.2024 13:34 Reaguje na smějící se bestieKDYŽ NALEJETE BENZÍM NEBO NAFTU DO NÁDRŽE, TAM VÁM TAM ZŮSTANE I PŘI MÍNUS DVACETI. O ELEKTŘINĚ SE TO TVRDIT NEDÁ.
Petr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:22 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJarka O.
17.4.2024 15:40 Reaguje na Petr Hariprasad Hajičpepa knotek
17.4.2024 11:46 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
17.4.2024 12:27 Reaguje na pepa knotekJaroslav Řezáč
17.4.2024 13:40 Reaguje na Ivo KohnPetr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:20 Reaguje na Jaroslav Řezáčpepa knotek
17.4.2024 08:26Zdeněk Charvát
17.4.2024 10:03 Reaguje na pepa knotekpepa knotek
17.4.2024 10:23 Reaguje na Zdeněk CharvátZdeněk Charvát
17.4.2024 10:38 Reaguje na pepa knotekUž jen to, že se hledají nová naleziště ropy stojí balík to ani nemluvím o přesunech návazné infrastruktury. Takže zaplatili a platí ji vesele dál a platit budou a bude to dražší a dražší.
Zdeněk Charvát
17.4.2024 10:39 Reaguje na Zdeněk CharvátLukas B.
17.4.2024 10:54 Reaguje na Zdeněk CharvátZdeněk Charvát
17.4.2024 11:03 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
17.4.2024 11:16 Reaguje na Zdeněk CharvátZdeněk Charvát
17.4.2024 12:55 Reaguje na Lukas B.Aleš Nebáznivý
17.4.2024 11:43 Reaguje na Zdeněk CharvátBřetislav Machaček
17.4.2024 12:06 Reaguje na Aleš NebáznivýSTÁLE 4 "cestující" tam a zpět
a to stojí nemálo energie na
rozdíl od spalováku vezoucího
40 kg pouze do doby, než to
palivo průběžně spálí. Dnes už nejsou hlavní problém spaliny z ropy, ale otěry z pneumatik,
brzd a asfaltu, jež narůstají
s přibývající hmotností vozidla.
Od lehkých aut s malou spotřebou jdeme směrem k těžkým elautům se ZBYTEČNOU spotřebou vozící svoji hmotnost po celou dobu jízdy. To
je pouze jedna ze ZTRÁT energie,
kterou elektropohon má. Další jsou taky tepelné ztráty při nabíjení, jízdě, transformaci,
usměrnění proudu, ztráty ve
vedení a při samotné výrobě.
V globále jsou to ztráty zcela
ZBYTEČNÉ! Energie je ekologicky nejlépe využita pouze při své nejkratší cestě k vykonané práci a ne nějakou oklikou s množstvím
ztrát! Takže ekologie opět
dostává na frak!
Ivo Kohn
17.4.2024 12:40 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
17.4.2024 13:01 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
17.4.2024 15:10 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
17.4.2024 15:27 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
17.4.2024 16:28 Reaguje na Lukas B.Emil Novák
18.4.2024 22:20 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
19.4.2024 06:26 Reaguje na Emil NovákBřetislav Machaček
17.4.2024 17:00 Reaguje na Ivo Kohnz baterie, ale ze sítě přes trolej a sběrač. To je u aut nemožné a ten
mezičlánek, kterým je ta
baterie s nabíječkou je
neefektivní komplikace.
Alespoň dosud, kdy jsou
baterie těžké a dosud nedokonalé. Uspěchat to byla velká chyba, která
stojí mnoho peněz, ještě
bude stát při likvidaci
elektroodpadu a použité
chemie. Cokoliv, co se
uspěchá díky dotacím má
tuze vratkou pozici při vyschnutí zdroje dotací,
protože výhodnost je jen UMĚLÁ a nikoliv technická.
Zkuste nabízet elauta bez
dotací, nedotovat stavby
nabíječek, stavbu továren na obojí a je po oblibě.
Je to umělé zvýhodnění a
nic jiného. Mimochodem
rekuperace do plně nabité
baterie je nesmysl a ta
se konat taky nebude.
Naopak rekuperace do sítě
možná je, ale taky pokud
je síť schopna ten proud
vstřebat. U vlaku se stejně musí brzdit i vozy klasickou brzdou a u aut je velmi důležitá okamžitá reakce, kterou brždění s rekuperací nezajistí. Mezi
námi, jak často v provozu
bude rekuperace fungovat?
Při popojíždění v koloně?
Nebo při náhlém zastavení?
Kolikrát se brzdí dlouze a intenzivně za celou dobu jízdy v městském provozu, kde oprávněnost elektroaut nezpochybňuji? Ale pak je
pořízení jednoho auta do města a druhého na jiné cesty EKO přepych.
Ivo Kohn
17.4.2024 17:23 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
18.4.2024 12:18 Reaguje na Ivo Kohnplány skeptiků zhatí naši vepři boubelatí!
Ivo Kohn
18.4.2024 13:56 Reaguje na Lukas B.Zdeněk Charvát
17.4.2024 12:56 Reaguje na Aleš NebáznivýBřetislav Machaček
17.4.2024 17:12 Reaguje na Zdeněk Charváta jejího zpracování nebudou ani
minerální maziva a asfalt na stavbu a údržbu silnic. To tu
nespotřebovanou naftu a benzín budou lít do moře a nebo pálit v elektrárně vyrábějící proud pro nabíjení elektroaut? Když mi odpovíte, že cesty budou z
betonu, tak se ptám, čím budete
pálit vápenec, aby jste získal
cement. Jó pane zbavit se ropy
nebude tak jednoduché, protože
některé její frakce potřebujeme
a budeme i nadále potřebovat.
U zdokonalení spalováku bych
alespoň já netvrdil, že už není
možné. To si mysleli lidé už
před 50 roky a vidíte, bylo to
možné a možné asi i bude.
Zdeněk Charvát
17.4.2024 22:05 Reaguje na Břetislav MachačekA k naftě to tu nespotřebovanou naftu prostě nebudou tolik těžit protože bude potřeba v menším množství. To, že ji budem potřebovat na jiné věci je realita ale tam ji obvykle nepálíme ale chemicky přetváříme na užitečné věci. A nedělám si iluze, že to je všechno lusknutím prstu. Ale vymejšlet důvody proč něco nejde třeba elektromobilita je rovněž pěkně na palici. Pokud bychom takhle fungovali tak sedíme ještě pořád někde na stromě a loupeme banány
Břetislav Machaček
18.4.2024 10:04 Reaguje na Zdeněk Charvátbudou brát asfalt, když už
se nebude zpracovávat ropa na plyny, benzín, naftu,
oleje a asfalt? Ona i ta elektroauta mají ložiska a potřebují mazat kvalitními minerálními mazivy a ty
prostě nebudou, když se už
nebude zpracovávat ropa.
O to mi jde, že oprostit se od ropy je jen utopický
sen nedouků, kteří o jejím
zpracování nic neví. Oni
vidí pouze paliva a nic
jiného, co je vedlejším
produktem zpracování. Je
to stejné jako s odchodem
od černého uhlí, při jehož
koksování vzniká dehet a
který je potřebný pro jinou chemickou výrobu.
Totéž je u zavírání
odsířených uhelných
elektráren, které dnes
zásobují sádrou celé
stavebnictví. Odkud ji
asi tak budou brát pak?
Otevřou opět sádrovcové doly? Ono těch otázek je
mnoho a uspěchanost je
hloupost, která se vymstí.
Karel Ploranský
22.4.2024 00:47 Reaguje na Zdeněk CharvátAle o problémech dopravy elektřiny v potřebném množství pro nabíjení počtu elektroaut, který by odpovídal počtu současných aut se spalovacími motory, o těch nevíte zjevně nic.
Na zásuvku, co ji máte doma, klidně zapomeňte.
Na nabíjení FVE na střeše taky.
To jsou pro vybité elektroauto jen lechtátka, která ho fakt nakrmit nedokáží.
Lukas B.
17.4.2024 09:48Břetislav Machaček
17.4.2024 11:49 Reaguje na Lukas B.Když hoří elektroauto, tak je kolem pohodička, čistý vzduch a nic
mimo něho není zničené. Blbost? Ano, už nyní nikdo neví, co pouze
s hořící baterií elektrokola ve sklepě paneláku a co teprve s auty?
S narůstajícím počtem a stářím elaut bude narůstat množství poruch
a potom spas se kdo můžeš, když vidím ty "ekologické" ohňostroje.
Ono si stačí zjistit, jaký sajrajt v těch bateriích je a přejde mne
chuť je podporovat. To je pak i ropa slabý odvar těch sajrajtů.
Lukas B.
17.4.2024 12:18 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
17.4.2024 12:20 Reaguje na Lukas B.Jiří Svoboda
17.4.2024 12:09Jistě, elektromobilita bude mít své místo, i když už žádné dotace na ni nebudou. Měla by ale hlavně představovat konkurenci jiných pohonů na trhu, kde nebude nic dotováno a za veškerý fosilní uhlík se bude neošvindlovatelně platit. Když se za takových podmínek dominantně prosadí, nikdo asi nebude protestovat.
Lukas B.
17.4.2024 12:14 Reaguje na Jiří SvobodaLukas B.
17.4.2024 12:15 Reaguje na Lukas B.Petr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:24 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
18.4.2024 10:58 Reaguje na Petr Hariprasad HajičRadek Čuda
17.4.2024 16:14 Reaguje na Jiří SvobodaHonza Honza
17.4.2024 13:12- zásadně jen s vyměnitelkou recyklovatelnou baterií (aby nebyly na 5 let= zátěž přírody vlivem odpadů)
- jen pro toho, který má vlastní FV a může nabíjet zadarmo (určitě ne v paneláku) = zásadně bez dotace
- pro toho, kt. ujede větší počet km, nejezdí moc do kopců, nejl. v létě, netahá těžké náklady apod
Závěr: jen pro někoho a někdy, nikdy ne paušálně!
Karel Ploranský
22.4.2024 00:58 Reaguje na Honza HonzaMáte alespoň hrubou představu, nakolik Vám dokáže nabít elektroauto běžná FVE? Taková co ji můžete mít na střeše?
Já ji na střeše mám - a tak to vím. Bohužel, NENABIJE VÁM HO.
Kdo Vám říká že ano, dělá si z Vás srandu.
Čili super to není ani pro vlastníky FVE (leda pro ty co vlastní takovou, která zabere menší pole za vsí).
Jarka O.
17.4.2024 14:11https://www.youtube.com/watch?v=NfdHSOtRERo
Petr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:27 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
17.4.2024 15:43 Reaguje na Petr Hariprasad HajičPetr Hariprasad Hajič
17.4.2024 15:15Lukas B.
17.4.2024 15:25 Reaguje na Petr Hariprasad Hajičostatně dotace jsou zlo a jeden z jejich nezanedbatelných důsledků je ten, že nejschopnější se nezabývají technickými inovacemi, ale vymýšlením způsobů těžby dotací (a inovace jsou tím bržděny).
Radek Čuda
17.4.2024 16:09Takže tlak zcela zákonitě vyvolává protitlak.
Pokud to Hlavenka nechápe, tak je fakt úplně ... jak to slušně napsat.
A k tomu jeho vizionářství na téma dostupné e-mobility ... až to bude, tak to bude fajn a paráda. Ale ne dřív. Zatím ceny e-mobilů akorát tak rostou a nezřídka víc, než ceny ICE. Ani nemluvě o tom, že v cenové hladině do 3/4 mio, což je pro většinu z nás cena zcela mimo možnosti, se dá koupit super e-kolo, fajn e-motorka, ale slušné e-auto, plug-in hybridy nevyjímaje, ani smykem.
Na druhou stranu, co sem kdy Hlavenka napsal byla pitomost, takže čemu se divit.
Roman Mysík
17.4.2024 21:44Peter Sládek
18.4.2024 04:57"tlak čínských výrobců přišel dříve, než se čekalo."
Takže sme našimi dotáciami pomohli roztlačiť biznis Číňanom.Tak je to správne!
Autor samozrejme pri porovnaní cien nikde nespomína spotrebnú daň, ktorú my "milovníci randálu a smradu spalováku" platíme a ktorej výpadok pri prechode na elektromobilitu štátu buď zaplatíme zvýšením zdanenia niečoho iného, alebo ňou štát zaťaží aj elektrinu do elektromobilov. To by potom tá úžasná "Celková cena za vlastnění" vyšla niekde úplne inde, že? Teda pokiaľ samozrejme nemáte na streche vlastné soláry. Veď na takej 8 poschodovej bytovke máte k svojmu bytu k dispozícii strašne veľký kus strechy, že...
Ivo Kohn
18.4.2024 06:49 Reaguje na Peter SládekPeter Sládek
18.4.2024 08:42 Reaguje na Ivo KohnBtw zlé jazyky spomínajú rôzne negatívne externality aj u prevádzky elektroáut. A dokonca aj u ich výroby, najmä batérií...
Ivo Kohn
18.4.2024 14:01 Reaguje na Peter SládekPeter Sládek
19.4.2024 07:08 Reaguje na Ivo KohnIvo Kohn
19.4.2024 08:47 Reaguje na Peter SládekPeter Sládek
19.4.2024 09:45 Reaguje na Ivo KohnVýpadok 10 % zo SD na infrašturkútu zoberiete kde? Elektroautá infraštruktúru nepotrebujú?
A čo sa týka dotácie do fosilu: podľa vášho odkazu z tých 230 mld činí dotácia do benzín/nafta/LPG cca 10%. S dotáciou do uhlia a zem. plynu, ktorá si z toho vašeho čísla zoberie 75%, majú spaľováky pramálo spoločné. Na rozdiel od elektroáut...
Ivo Kohn
19.4.2024 10:32 Reaguje na Peter SládekPeter Sládek
19.4.2024 11:26 Reaguje na Ivo KohnTakže, pri všetkej úcte, tézy o tom či automobilita je základné ľudské právo prosím rozvíjať vo vlastnom vlákne. Možno sa pridám.
A nesprdávať za "nesplnění domácího úkolu" zadaného samozvaným učiteľom, ktorý (ako našťastie neskôr slušne priznal) má sám nejaké resty.
P.S. Ak automobilita nie je ľudské právo, mala by sa prioritne riešiť dostupnou a rýchlou verejnou dopravou, nie prefarbením osobných áut na zeleno.
Zdeněk Charvát
19.4.2024 10:17 Reaguje na Ivo KohnVladimir Mertan
18.4.2024 07:26Břetislav Machaček
18.4.2024 10:21 Reaguje na Vladimir Mertanbaterie bude k zapůjčení po nabití a vratná k pomalému dobíjení v
době, kdy bude v síti převis elektřiny. Na "bateriové čerpací stanici" na vás bude čekat plně nabitá baterie třeba i z těch OZE
a vy jim vrátíte vybitou. Zaplatíte za nabití a paušál za amortizaci
baterie. Něco podobného funguje u láhví s PB , kdy se vám už nikdy
nevrátí vaše původní láhev, ale je vám to fuk, protože důležitá
je náplň. Vozidlo by tak fungovalo podstatně déle, než u baterií
pevně zabudovaných se stále se snižující kapacitou. Kapacitu by
sledoval pronajímatel nabitých baterií a vyřadil ty nespolehlivé.
Samozřejmě by to byla zaplacená služba, ale vozidlo by neklesalo
na ceně se stárnoucí baterií. Tu jde ale o spotřebu a obnovu aut
pouze díky staré baterii a tím o větší odbyt nových vozidel. V
Číně už něco takového funguje, ale je to podmíněno zájmem výrobců
a provozovatelů nabíjecích stanic, což u nás vidím dost bledě.
Lukas B.
18.4.2024 11:03 Reaguje na Břetislav Machaček1. představte si jen konektor kudy by měla při jízdě do delšího kopce po dálnici téct stovka kilowattů.
2. musela by být baterie nějak unifikovaná pro více aut (pamatujete si ten vtip o nábíječkách pro telefony?)
3. ta baterie by se musela do auta nějak jednoduše zandat a z auta vyndat. třeba na nějakém "pumpíku" (paletovém vozíku) a po kolejnicích zboku. a ejhle, na optimální místo pod zadní sedadla to nestrčíme, tam jsou zadní kola. tak víc dopředu. a sakra samonosná karoserie tady má práh a ten poněkud překáží. tak to dáme vejš nad práh. a sakra, tím se nám posune těžiště vysoko a nějak se nám do auta nevejdou sedačky. anebo zezadu? no dejme tomu, ale tam taky něco překáží a navíc nám to dělá auto těžké na zadek, což nám trošku pokazí jízdní vlastnosti. tak zespoda? taky to chceme chránit před vlhkostí a chceme tam někudy strčit ruku pro zastrčení konektoru a potřebuje se tam kouknout revizák jestli je konektor OK. tak to dáme dopředu, tam, kde má auto se spalovákem motor. super, a kolik hvězdiček to dostane, když nebudou deformační zóny?
kdyby to bylo jednoduché, tak už by s tím (třeba) číňáci dávno přišli.
Ivo Kohn
18.4.2024 14:09 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
18.4.2024 14:29 Reaguje na Ivo KohnLukas B.
18.4.2024 15:08 Reaguje na Ivo Kohnzavěšení baterie pod auto je samozřejmě jediné místo, které dává z hlediska prostoru v autě smysl. co s tím udělá mokro a špína, to je otázka.
průšvih je, že tihle roboti perfektně fungují u nových a čistých věcí. robot perfektně namontuje na pásu ve fabrice kola na auto. ale v pneuservisu kupodivu roboti nejsou a zarezlé šrouby se povolují pneumatickým rázovým utahovákem, ručně se pucují, mažou a utahují ručním momentovým klíčem. všechny pokusy nasadit na to robota skončily fiaskem.
Vladimir Mertan
18.4.2024 19:40 Reaguje na Lukas B.Keď to išlo pred 80 rokmi, tak by to snáď mohli dokázať aj teraz :-)
Břetislav Machaček
20.4.2024 11:19 Reaguje na Lukas B.= ještě větší cena, čímpak konkurovat jiným, než
pseudoinovací a nebo nebýt tuctoví? Užitkovost jde
stranou, když jde o prodejnost díky snobismu mít
něco nového a vyjímečného. Takže ano, raději se
nedohodnout na jednom typu baterie stejně, jako na
jednom typu nabíječky mobilu. Je to hra na konkurenci a na inovace, když zaoblíte hranu karoserie a nebo
ji naopak dáte hranatý tvar. Ono konkurovat lze
pro užitek kvalitou a nebo pro snoby pozlátkem.
Samotné baterie jsou u aut příliš uspěchaný zdroj
pohonu už kvůli hmotnosti a nevyřešené bezpečnosti
při vznícení. Pokud se zdroj energie chová tak, jako
baterie při požáru, tak ho nepovažuji za budoucnost,
ale pouze za dočasnou dotovanou módu, která bude
mít časem plno omezení při parkování v garážích u
veřejných budov, nebo míst se zvýšeným výskytem
lidí a samozřejmě i dalších elektromobilů, které
se řetězovou reakcí vznítí taky. Viz ta vozidla
na lodi s polovybitými bateriemi, ale co až se
taková auta sejdou v podzemní garáži s plně
nabitými bateriemi? Povím vám co! Spas se kdo
můžeš včetně hasičů a jediná možnost bude tu
garáž komplet zaplavit vodou a čekat co bude
následovat po odčerpání vody.