https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-hlavenka-konec-aut-na-elektrinu-ale-kdepak
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: Konec aut na elektřinu? Ale kdepak

17.4.2024
Tomu se nedalo vyhnout: elektroauta končí, prodeje klesají, slepá ulička, návrat ke spalovákům. Desítky titulků, desítky článků - a dokonce i respektovaný Respekt se snížil k nedůstojnému clickbaitu "Elektrická auta se přestávají prodávat". Zdá se, že se tu děje něco strašlivého!
 
Podívejme se tedy na suchá a nudná fakta - celosvětové statistiky prodejů elektrických aut po rocích:

      2019: 2,08 milionů
      2020: 2,97 milionů
      2021: 6,5 milionů
      2022: 10,2 milionů
      2023: 13 milionů

Prodej e-aut tedy rok od roku STOUPÁ, narůstá o cca 3-4 milionu meziročně za poslední tři roky. I v loňském roce se tak prodalo o 30 % nových elektroaut meziročně více - co by za tato čísla dala každá "spalováková" automobilka!

Kde se tedy berou hrůzné titulky o konci elektroaut (v hlavách pošahaných redaktorů, chce se říci)? Protože počet prodaných e-aut v roce 2023 byl nižší, než byly předchozí odhady a projekce.

To si samozřejmě zaslouží rozbor, ale s "koncem" e-aut v realitě to nic společného nemá. Upravené prognózy pro letošní rok - na základě prodejů z posledních měsíců - jsou následující:

      2024: 16,7 milionů (Bloomberg)
      2024: 16,84 milionů (EV Research)
      2024: 15,6 milionů (J. D. Power)
      a tak dále - odhady se pohybují mezi 20-25 % meziročního růstu. Opět: to je robustní růst, za který by vám jakýkoli průmyslník dal duši.

Co se tedy doopravdy děje

Kdyby se redaktoři zabývali něčím jiným než vymýšlením clickbaitových titulků, mohli by přinést vskutku zajímavé a podstatné informace.

Řada států snižuje nebo ukončuje dotace na elektromobily. To je správné opatření, stejně jako správným opatřením bylo jejich ZAVEDENÍ před několika lety. Pomohlo totiž "roztlačit" tento byznys, tento dlouhý a náročný hodnotový řetězec (value chain) složitého výrobku, kterému se říká automobil. Dosáhnout kritických hodnot, ve kterém se už vyplácí vývojářům, výrobcům i jejich subdodavatelům do toho jít (říká se tomu též nevhodně "škála", otrocky podle anglického pojmu "scale", který má dvojí význam; "kritická hodnota" to vystihuje lépe).

Ukončení nebo snížení dotací znamená samozřejmě okamžitý nárůst ceny a tím pochopitelně krátkodobé ochladnutí zákaznického zájmu. Jenomže PROTI TOMU jde poměrně rychlý pokles cen elektromobilů, který má následující důvody:

a) setrvalý pokles ceny baterií

b) již "amortizované" výdaje do technologického vývoje e-aut

c) tlak čínských výrobců, který přišel dříve, než se čekalo.

a)
Pokles cen baterií je zásadním faktorem, který potáhne ceny dolů. Udává se v dolarové ceně na za 1 kW kapacitu; z několika set dolarů šel na 161 USD v roce 2022 a letos má klesnout na 133 USD, dále 115 USD v roce 2025 a postupně k 80 USD v roce 2030. Tato hrubá čísla možná moc neřeknou: kolik to tedy znamená pro celé auto? Rozsah kapacit je mezi 40-100 kWh, znamená to tedy, že cena baterie (jako součást ceny auta) z předloňských 160-400 tisíc Kč klesá na 80-200 tisíc korun. Vyšší kapacity a ceny jsou u "velkých" aut, které jsou drahé tak jako tak a mají i vyšší spotřebu; bavíme se o dojezdu v rozmezí 350-600 km.

Můžete říci, že 80-200 tisíc za baterii je pořád hodně; horní konec se ale týká luxusnějších aut. Mimo baterii je ale elektromobil výrobně i provozně levnější; tzv. TCO, "Celková cena za vlastnění" elektromobilu po sečtení všech faktorů v desetiletém horizontu je o 10-13% nižší než u spalováku. Plus samozřejmě cena za palivo/energii, která ovšem hodně lítá. Pokud si to dobíjíte z vlastní fotovoltaiky na střeše, ušetříte brutálně; pokud "tankujete" u veřejné dobíjecí stanice, neušetříte nic.

b) a c)
Ceny, za které se (na čínském trhu) nabízejí čínská elektroauta vyrážejí dech. Ukazují ale také, že "král je nahý": evropské a americké automobilky si narážely vysokou marži (nebo do ceny až moc "utápěly" drahý vývoj). Ostatně i Škoda Auto uvedla, že elektrický Enyaq je pro ni vůbec NEJZISKOVĚJŠÍ vůz. Proč nedržet vysoké ceny, když zákazníci kupují? Ale tahle hostina se už chýlí ke konci - nejen pod tlakem Číňanů (fakticky zas tak moc v Evropě neprodávají), ale i konkurenčním bojem mezi sebou jdou a ještě půjdou ceny elektromobilů dolů.

Což je ostatně jeden z důvodů procentuálního zpomalení růstu elektromobilů: čeká se na nižší ceny. E-auto je pro mnoho zákazníků lákadlem (i když chápu, že mnoho jiných se nedokáže odmilovat od randálu a smradu spalováku), ale ceny prostě byly příliš vysoké. Elektrická auta měla cenovku luxusních vozů, ač tomu jejich celková výbava neodpovídala - sytila tak trh zákazníků, kteří tak trochu nekoukali na cenu a chtěli mít vůz ekologický a technologickou novinku ("early adopters"). Mají-li postupem času e-auta převládnout, musí stát stejně či méně jako spalováky - o tom není pochyb.

Proč tolik hysterie vůči elektrickým autům?

Pokud porovnáte články v českých a zahraničních médiích, rozdíl okamžitě udeří do očí: hysterie projevující se nejen hloupými titulky, ale podobně hloupým (a často i zcela lživým) obsahem kontrastuje s normálním "business as usual" přístupem zahraničních médií. Jak říká klasik: "Náhoda? Nemyslím si!"

Jsem přesvědčený, že tato naše specialita má u kolébky tři sudičky.

První je, že český mediální trh je až na pár marginálních výjimek v rukou oligarchů vězících po krk ve fosilním byznysu (Křetínský) či bytostně ztělesňujících starou, devadesátkovou ekonomiku (PPF, Babiš, majitelé Primy a další). Prostě "žádné novoty!". Naprosto nepochybuji, že toto se do narativu těchto silných médií promítá.

Druhou sudičkou je ruský vliv: v momentě, kdy Rusko přestane být "ropnou pumpou převlečenou za stát", jeho vliv ve světě končí a začne mít vůbec problémy s uživením vlastního obyvatelstva. Není divu, že naprosto největší hysterii proti elektromobilům najdeme na Ruskem financované tvrdé dezinformační scéně (včetně politických stran poslušných Kremlu): k chemtrails a antivax se teď krásně druží rétorika proti elektrickým autům.

A třetí sudičkou je pak tradiční český skepticismus, kdy si chybějící sebevědomí dodáváme kverulantstvím: "tak vy říkáte A? Tak to já zrovna říkám B!". Kombinace švejkovství, českého zápecnického Honzismu a broukpytlíkovství je prostě smrtící.

Jen si tedy říkám, proč tomuto musel podlehnout i jinak solidní Týdeník Respekt. Zřejmě prostě "taky musel napsat něco nepěkného o elektromobilitě, když už o tom píší všichni".


reklama

 
foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (90)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 07:15
elwkrtromobilita existuje.
Je to technologie, která nějak funguje.
Elektroauto není to samé co spalovák, předělala se velká část původního auta.
Co se týká ekologie? MĚLI BYCHOM SE PŘESTAT OBELHÁVAT, ŽE JDE O NĚJAKOU EKOLOGII. Při srovnání CO2 je ten výsledek podstatně horší, než u spalováku.
Nevím, proč bych měl ze svých daní dotovat osobní majetek někoho jiného.
SUV má půl tuny beterií.
Dokud budou baterie lithiové, žádná sleva se konat nebude. Čína si za lithium svojí cenu řekne.
Zásuvku má každý doma.

https://www.autojournal.cz/prodeje-elektromobilu-v-evrope-klesaji-roli-hraje-cena-a-zustatkova-hodnota/

to, že někdo koupí auto z dotace neznamená, že jej také prodá dalšímu zákazníkovi. Fyzikální vlastnosti autobaterie je známá. Životnost beterie se snižuje, zejména v mraze.






Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2024 10:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Elektroauta jsou starší, než ty se spalovacími motory, kterými byly " převálcovány a to bez dotací.
A ještě si pár let/možná desítek let, než budou na takové úrovni, aby předčily klasická auta a to bez všelijakých DOTACÍ !
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Okakujete stokrát vyvrácené nesmysly, které produkuje pan Morkus, Turek a další...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.4.2024 13:21 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
a to jsou kdo, že je znáte?
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2024 15:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano.Když vezmete celý výrobní cyklus aut, tak CO2 zátěž elauta se naftovému vyrovná po ujetí 220 tis. km a s benzínovému autu po 150 tis. km (bez výměny baterie a dle mixu energií), je to v přednášce, co jsem sem vlepila. Takže blízko konci životnosti. Tuším se tam říká, že jde o oficiální data od VW pro standardní Golfy -malá auta.
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2024 16:12 Reaguje na Jarka O.
Čistě technická ... jestli odděláte Golfa po 150 tis. km, tak jste fakt zvíře. Pokud se k tomu auto alespoň trochu slušně chováte, tak byste měla být max v půlce životnosti.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

17.4.2024 17:22 Reaguje na Radek Čuda
Ani to ne, mám na golfu natočeno půl milionu po dvaceti letech provozu...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.4.2024 13:23 Reaguje na Radek Čuda
jak dlouho myslíte, že ty baterie vydrží při nájezdu 10 tisíc km rok?
to ani těch 150 nedaj.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 08:10
elektroauto vyrovná svojí uhlíkovou stopu až ujede 150 tisíc km. Což při nájezdu 5-10 tisíc ročně, je v zásadě celý životní cyklus auta, který je vhodný na vyřazení.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 10:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Studií je na to mnoho, ale např. tahle (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032122000867) tvrdí, že v celém životním cyklu auta vygeneruje BEV o 89% méně emisí skleníkových plynů, než srovnatelné benzínové ICE.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2024 10:30 Reaguje na Ivo Kohn
Auta nemají být na 1použití/5let - to je plýtvání materiály i prací.
Při normální údržbě, nemůže být 10a více let životnosti auta, žádný problém !
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 12:02 Reaguje na smějící se bestie
Studie uvažuje stejně dlouhý cyklus u všech druhů pohonu: 230tis km (cca 15,7 let).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 13:34 Reaguje na smějící se bestie
njn, a to není všechno. autobaterie degradují svojí kapacitu vlive vnějšího prostředí a to i v případě, že se nepoužívá.
KDYŽ NALEJETE BENZÍM NEBO NAFTU DO NÁDRŽE, TAM VÁM TAM ZŮSTANE I PŘI MÍNUS DVACETI. O ELEKTŘINĚ SE TO TVRDIT NEDÁ.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Palivo taky degraduje. Po roce se doporučuje palivo vyměnit a to jak benzín, tak i naftu (důvody jsou různé, ale v obou případech to není dobré pro motor). Takže nejen že píšete nesmysly, ale dokonce ani nevíte, jak správně udržovat spalovací auto.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2024 15:40 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Vzduchem nebo vodou palivo nedegraduje v řádu dní nebo ihned kvůli teplotě jako baterie. Je tam rozdíl.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.4.2024 11:46 Reaguje na Ivo Kohn
Pokud někdo tvrdí, že 2-3 t těžké eSUV je něco ekologického, tak o jejich výrobě a fyzice nemá ani ponětí nebo má bujnou fantazii. Není to tak dávno co pro městský provoz používali lidé vozy z hmotností do 1 t. Kolik energie se na výrobu a provoz spotřebuje u vozu s poloviční hmotností ?
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 12:27 Reaguje na pepa knotek
A to tvrdí kdo přesně? Uváděných 89% se týká porovnání vozu VW Passat 2.0 TSI a Tesla Model 3 Standard Range Plus. Rozdíl v hmotnosti (cca 300kg) je zohledněn při výpočtu emisí z produkce. Osobně mi SUVizace nekonvenuje a ve městě raději vidím MHD a kola.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 13:02 Reaguje na Ivo Kohn
👍
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 13:40 Reaguje na Ivo Kohn
asi i v 90.roce byla auta, která nás dovezla k Jadranu. Měla kolem tisíce kilo. Obejktivně vzato, vyrobit auto tisíc kg těžké a dva tisíce je dost pořádný rozdíl v emisích.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.4.2024 15:59 Reaguje na Ivo Kohn
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2024 13:21 Reaguje na pepa knotek
A i o tom to celé je !
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je na to výpočet a liší se to podle různých parametrů. Pohybuje se to běžně v rozmezí 40 000 až asi oněch 150 000km. To jsou ale velká auta, která opravdu nemají s ekologií nic společného a´t už jde o spalovací ICV nebo elektrické BEV.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.4.2024 08:26
Problém je v tom, že investice do EPS a nabíjecí infrastruktury pro elektroauta musí zaplatit všichni spotřebitelé elektřiny. Až to budou platit jen ti co si elektroauto koupí, tak to bude v pořádku.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 10:03 Reaguje na pepa knotek
Ano a infrastrukturu pro paliva klasická neplatí všichni spotřebitelé co jezdí k pumpám 🤔 ono to taky něco stojí a kupodivu to žere i hromady energii (i elektrických) Mimojiné v tom oboru dělám. A pořád mi přijde jednodušší spoj elektrárna (ano ta něco pálí - atom, plyn, uhlí nebo nepálí - voda, vítr, solár) --> nabíječka. Než těžba ropy(energie) --> doprava(energie) --> zpracování(hodně energie) --> doprava(energie) --> a teprve teď vám to ta pumpa co taky něco stojí chrstne do nádrže. Ta infrastruktura fakt něco stojí ale v porovnání s tím než dostanete ropu do nádrže to zase takový problém není.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.4.2024 10:23 Reaguje na Zdeněk Charvát
spotřební daň na PHM je na takové výši, že investice do infrastruktury zaplatili motoristé již několikrát
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 10:38 Reaguje na pepa knotek
ono se to nevyvíjí ? zůstalo to za krále klacka když to motoristé kdysi zaplatili ? Fakt jste mimo...
Už jen to, že se hledají nová naleziště ropy stojí balík to ani nemluvím o přesunech návazné infrastruktury. Takže zaplatili a platí ji vesele dál a platit budou a bude to dražší a dražší.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 10:39 Reaguje na Zdeněk Charvát
A dělám v tom oboru. Přeju hezký den.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 10:54 Reaguje na Zdeněk Charvát
ona je výstavba benzínových pump nějak plošně masivně dotovaná?
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 11:03 Reaguje na Lukas B.
A já mluvím o výstavbě benzínových pump ? Mluvím o celé infrastruktuře. Ta se prostě vyvíjí a vyvíjet bude a každým litrem na to přispíváte, vědomě nebo nevědomě přeberte si to. Někdo to zaplatit musí. U BEV zaplatíte baterii(to určitě není levné) a pak už jen energii a její dopravu. I to se bude vyvíjet ale rozhodně tam těch článků není zdaleka tolik co to ovlivňují - nemluvě o tom, že když máte možnost si energii vyrobit jinak dost vám toho odpadne - více alternativ než u spalovacího pohonu 🤷‍♂️ menší závislost 🤷‍♂️ a pořád se to vyvíjí na spalováku už nic moc nevyvinete bo fyzika.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 11:16 Reaguje na Zdeněk Charvát
na tepelné elektrárně (ať už pálí jádro, uhlí nebo plyn) toho také moc nevyvinete (bo fysika), maximálně tak můžete odpadní teplo posílat na sídliště nebo chovat tilapie.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 12:55 Reaguje na Lukas B.
tak u jádra se dá ledacos vylepšit, od uhlí se odchází, plyn bude hlavně na vykrývání... a ano ani tepelné elektrárny bohužel nejsou značka ideál s tím souhlas nicméně spalovací motor opravdu není etalon efektivity 🤷‍♂️ a BEV pořád tu energii využije o mnoho lépe a pořád je tam co vylepšovat na spalováku už nic moc nenaženete.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

17.4.2024 11:43 Reaguje na Zdeněk Charvát
Děkuji za Váš věcný příspěvek. Měl by se najít rozumný kompromis. 400kg baterie v osobáku jím dle mého zatím není. Část ropného průmyslu bude potřeba vždy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2024 12:06 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Je to tak! Elektromobil vozí
STÁLE 4 "cestující" tam a zpět
a to stojí nemálo energie na
rozdíl od spalováku vezoucího
40 kg pouze do doby, než to
palivo průběžně spálí. Dnes už nejsou hlavní problém spaliny z ropy, ale otěry z pneumatik,
brzd a asfaltu, jež narůstají
s přibývající hmotností vozidla.
Od lehkých aut s malou spotřebou jdeme směrem k těžkým elautům se ZBYTEČNOU spotřebou vozící svoji hmotnost po celou dobu jízdy. To
je pouze jedna ze ZTRÁT energie,
kterou elektropohon má. Další jsou taky tepelné ztráty při nabíjení, jízdě, transformaci,
usměrnění proudu, ztráty ve
vedení a při samotné výrobě.
V globále jsou to ztráty zcela
ZBYTEČNÉ! Energie je ekologicky nejlépe využita pouze při své nejkratší cestě k vykonané práci a ne nějakou oklikou s množstvím
ztrát! Takže ekologie opět
dostává na frak!
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 12:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Zatímco Ottův motor je vrchol efektivity. Všechny Vámi zmíněné ztráty jsou vcelku efektivnější, než konvenční auto s ICE se zcela zbytečnými, pardon ZBYTEČNÝMI tepelnými ztrátami při jeho provozu a brždění bez jakékoliv možnosti rekuperace.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 12:51 Reaguje na Ivo Kohn
👍
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 13:01 Reaguje na Ivo Kohn
odpadní teplo ottova/dieselova motoru je v našich klimatických podmínkách okamžitě využíváno k vytápění interiéru vozidla a případně též k vyhřívání palivové nádrže (u elektráren tepelných je po většinu roku pouštěno pánubohu do oken). rekuperace má jakýsi smysl u vlaku a možná u tramvaje, u osobního automobilu tam je jen proto, že to není prakticky nic navíc, ale reálná úspora v běžném provozu je zcela zanedbatelná (snad u kyvadlové dopravy po něčem glocknerstrasse by to mělo smysl)
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 15:10 Reaguje na Lukas B.
Kdybyste všechno odpadní teplo Ottova/dieselova motoru pustil do kabiny, posádku poměrně rychle upečete (nehledě na klimatické podmínky). Na vytápění se využívá cca 2%. Ano, tepelné elekrárny dělají prakticky to samé akorát s o něco lepší efektivitou. Nicméně jejich zastoupení v našem energetickém mixu je cca 40% a je jen otázkou času, kdy bude jejich zastoupení marginální. A rekuperace u elektroauta má poměrně velký smysl, prakticky prodlužuje dojezd o zhruba 20%.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 15:27 Reaguje na Ivo Kohn
a to mi vysvětlete, kdfyž to vytápění kabiny je tak bezvýznamné, proč v elektromobilech po dálnici jezdí uživatelé ve vatovaných óbrkótech a zmijovkách.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 16:28 Reaguje na Lukas B.
Záleží, koho potkáte. Silně odježděný Leaf s tragickou chemií baterie, bez tepelného managementu a tepelného čerpadla veze dnes třeba 14kWh využitelných a odporové topení mu bere 2kW. 10km ze 70km dojezdu je v tomto případě dost a kulich nutnost. Modernější elektroauto se 70kwh baterií a tepelným čerpadlem, co bere 750W, má dalniční dojezd přes 300km (který se narozdíl od toho historického Leafa zas tak moc časem nemění) a cca stejný 10 km rozdíl na dojezdu při vyplém topení. Tam bych se kulichu nejspíš divil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.4.2024 22:20 Reaguje na Ivo Kohn
Zastoupení tepelných elektráren (mezi které lze počítat i jaderné elektrárny) je přes 80 % a jejich marginálního zastoupení se sotva dožijete.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

19.4.2024 06:26 Reaguje na Emil Novák
Promiňte mi tu nepřesnost a díky za opravu. Byli jsme v kontextu neefektivního spalování fosilních paliv a přenosu energie spojeného s produkcí skleníkových plynů, takže jsem měl na mysli uhelky. U jaderek se můžeme pozastavit nad odpadním teplem, které produkuje, ale to je tak vše. Na jednotku energie použité pro pohon elektroauta ho bude vyprodukováno zhruba stejné množství jako u ICE, ale emise CO2 budou určitě pod 10% (spíše pod 5?) se všemi ztrátami po cestě, prostě mě ani nenapadlo je brát v potaz, byli v těch zbývajících 60% díky kterým se nám investice do elektroauta zcela určitě emisně vyplatí už teď.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2024 17:00 Reaguje na Ivo Kohn
Já jsem celoživotní fanda elektropohonu, ale nikoliv
z baterie, ale ze sítě přes trolej a sběrač. To je u aut nemožné a ten
mezičlánek, kterým je ta
baterie s nabíječkou je
neefektivní komplikace.
Alespoň dosud, kdy jsou
baterie těžké a dosud nedokonalé. Uspěchat to byla velká chyba, která
stojí mnoho peněz, ještě
bude stát při likvidaci
elektroodpadu a použité
chemie. Cokoliv, co se
uspěchá díky dotacím má
tuze vratkou pozici při vyschnutí zdroje dotací,
protože výhodnost je jen UMĚLÁ a nikoliv technická.
Zkuste nabízet elauta bez
dotací, nedotovat stavby
nabíječek, stavbu továren na obojí a je po oblibě.
Je to umělé zvýhodnění a
nic jiného. Mimochodem
rekuperace do plně nabité
baterie je nesmysl a ta
se konat taky nebude.
Naopak rekuperace do sítě
možná je, ale taky pokud
je síť schopna ten proud
vstřebat. U vlaku se stejně musí brzdit i vozy klasickou brzdou a u aut je velmi důležitá okamžitá reakce, kterou brždění s rekuperací nezajistí. Mezi
námi, jak často v provozu
bude rekuperace fungovat?
Při popojíždění v koloně?
Nebo při náhlém zastavení?
Kolikrát se brzdí dlouze a intenzivně za celou dobu jízdy v městském provozu, kde oprávněnost elektroaut nezpochybňuji? Ale pak je
pořízení jednoho auta do města a druhého na jiné cesty EKO přepych.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

17.4.2024 17:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Prázdnou baterii máte pouze na začátku a to za předpokladu, že vyjedete se 100%. Tady záleží taky na konkrétním modelu auta a politice automobilky. Např. Škoda Enyaq má větší horní buffer a rekuperovat mám umožní i se 100%, Tesla ne. Ta pak logicky u NMC baterek právě důrazně doporučuje nabíjet pouze do 80%. Není to perpetuum mobile, takže po pár km máte zcela jistě kam rekuperovat i po vyjetí s plnou. Jinak rekuperace se právě nejvíce uplatní ve městě, kde se mezi semafory/přechody pro chodce jezdí intenzivně brzda/plyn. Naopak ji téměř vůbec neuplatníte na dlouhých rovných úsecích bez stoupání a klesání, kdy máte nohu neustále na akcelerátoru. Likvidace zatím není moc na stole, zatím jede second-life storage a pak nastoupí recyklace, nevím, proč by neměla, když jsme ji zvládli u olova. Názor na efektivitu se může různit podle pohledu na věc (emisní efektivita, efektivita převodu energie na pohon, efektivita uložené energie na jednotku hmotnosti). To, že je to atraktivní jen kvůli dotacím je přece samozřejmé a je to jejich účel, křivit trh, který sám o sobě někde selhává (např. neobsahuje ve své ceně negativní externality). Dvě auta v domácnosti určitě nejsou cesta, to se shodneme, beru tuto variantu buď jako přechodné období, nebo jako řešení pro někoho, kdo už dvě spalovací auta za stejným účelem doma má.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.4.2024 12:18 Reaguje na Ivo Kohn
rekuperace se uplatní v dlouhých kopcích, ad absurdum ta glocknerstrassse nebo brennerautostrade (tam bych těm 20% úspory věřil, stejně, jako u železnice). ve městě v poskakování v kolonách fakt moc ne, a na dálnici po rovině vůbec.

plány skeptiků zhatí naši vepři boubelatí!
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

18.4.2024 13:56 Reaguje na Lukas B.
Pojmy dojmy, tak jako o odpadním teple, Váš názor nemůže už nikdo brát vážně.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 12:56 Reaguje na Aleš Nebáznivý
No ideální to rozhodně zatím není ale vývoj jde dál takže uvidíme. U spalováku toho už moc vyvinout nejde. A to, že část ropného průmyslu bude potřeba aspoň co dohlédnu je asi fakt...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2024 17:12 Reaguje na Zdeněk Charvát
Pamatujte si jedno, že bez ropy
a jejího zpracování nebudou ani
minerální maziva a asfalt na stavbu a údržbu silnic. To tu
nespotřebovanou naftu a benzín budou lít do moře a nebo pálit v elektrárně vyrábějící proud pro nabíjení elektroaut? Když mi odpovíte, že cesty budou z
betonu, tak se ptám, čím budete
pálit vápenec, aby jste získal
cement. Jó pane zbavit se ropy
nebude tak jednoduché, protože
některé její frakce potřebujeme
a budeme i nadále potřebovat.
U zdokonalení spalováku bych
alespoň já netvrdil, že už není
možné. To si mysleli lidé už
před 50 roky a vidíte, bylo to
možné a možné asi i bude.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.4.2024 22:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Někde výše jsem psal, že v tom oboru dělám. Mě to vysvětlovat nemusíte... A zdokonalení spalováku fakt už není možné odporuje to fyzice dělám ve vývoji a motám se kolem různých věcí. Jsme schopni něco vylepšit v jednotkách % a je otázkou za jakou cenu. Elektromotor má účinnost přes 90% spalovací motor když se hodně zadaří 40% (ideální podmínky) zbytek přetvoří na teplo a svinstvo a líp to neumí a umět nebude leda byste předělal známou fyziku..

A k naftě to tu nespotřebovanou naftu prostě nebudou tolik těžit protože bude potřeba v menším množství. To, že ji budem potřebovat na jiné věci je realita ale tam ji obvykle nepálíme ale chemicky přetváříme na užitečné věci. A nedělám si iluze, že to je všechno lusknutím prstu. Ale vymejšlet důvody proč něco nejde třeba elektromobilita je rovněž pěkně na palici. Pokud bychom takhle fungovali tak sedíme ještě pořád někde na stromě a loupeme banány
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.4.2024 10:04 Reaguje na Zdeněk Charvát
Poradíte silničářům odkud
budou brát asfalt, když už
se nebude zpracovávat ropa na plyny, benzín, naftu,
oleje a asfalt? Ona i ta elektroauta mají ložiska a potřebují mazat kvalitními minerálními mazivy a ty
prostě nebudou, když se už
nebude zpracovávat ropa.
O to mi jde, že oprostit se od ropy je jen utopický
sen nedouků, kteří o jejím
zpracování nic neví. Oni
vidí pouze paliva a nic
jiného, co je vedlejším
produktem zpracování. Je
to stejné jako s odchodem
od černého uhlí, při jehož
koksování vzniká dehet a
který je potřebný pro jinou chemickou výrobu.
Totéž je u zavírání
odsířených uhelných
elektráren, které dnes
zásobují sádrou celé
stavebnictví. Odkud ji
asi tak budou brát pak?
Otevřou opět sádrovcové doly? Ono těch otázek je
mnoho a uspěchanost je
hloupost, která se vymstí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.4.2024 00:47 Reaguje na Zdeněk Charvát
Pane Charváte, možná toho hodně víte o infrastruktuře zásobování pohonnými hmotami.
Ale o problémech dopravy elektřiny v potřebném množství pro nabíjení počtu elektroaut, který by odpovídal počtu současných aut se spalovacími motory, o těch nevíte zjevně nic.
Na zásuvku, co ji máte doma, klidně zapomeňte.
Na nabíjení FVE na střeše taky.
To jsou pro vybité elektroauto jen lechtátka, která ho fakt nakrmit nedokáží.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 09:48
každá liška chválí svůj ocas. má-li liška krapet vkusu, tak při chválení nelže a když už lže, lže tak, aby ji nešlo přistihnout, a když už žere, tak nemlaská.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2024 11:49 Reaguje na Lukas B.
Hezký a pravdivý příměr. Osobně se těším i na elektrotanky, elektro BVP, nebo elektrostíhačky. To se bude ekologicky válčit bez emisí z ropy.
Když hoří elektroauto, tak je kolem pohodička, čistý vzduch a nic
mimo něho není zničené. Blbost? Ano, už nyní nikdo neví, co pouze
s hořící baterií elektrokola ve sklepě paneláku a co teprve s auty?
S narůstajícím počtem a stářím elaut bude narůstat množství poruch
a potom spas se kdo můžeš, když vidím ty "ekologické" ohňostroje.
Ono si stačí zjistit, jaký sajrajt v těch bateriích je a přejde mne
chuť je podporovat. To je pak i ropa slabý odvar těch sajrajtů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 12:18 Reaguje na Břetislav Machaček
jojo, požární řešení dvou pater garáží pod bytovým domem (dům je ve svahu) aktuálně řešíme v rámci sdružení vlastníků. platná legislativa na to ještě není, ale všechny návrhy vyhlášek (od hasičů) přistupují k problematice se značným respektem. čili v solitérním rodinném domku ať se od požáru garáží upálí (i s rodinou) každý po libosti, ale u bytových domů s garážemi v parteru (nebo v podzemních podlažích) je opatrnost na místě.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 12:20 Reaguje na Lukas B.
samozřejmě mám na mysli parkování a zejména nabíjení elektromobilů v garážích. požár baterie s kapacitou 50-100 kWhod není požár akumulátoru od akuškoubováku nebo mobilu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.4.2024 12:09
Pan Hlavenka zase jasně prokázal, jak si pevně stojí na svých zásadách. To mu zjevně brání dívat se na problém objektivněji. Evidentně si libuje v propojování "byznysu" s politikou.

Jistě, elektromobilita bude mít své místo, i když už žádné dotace na ni nebudou. Měla by ale hlavně představovat konkurenci jiných pohonů na trhu, kde nebude nic dotováno a za veškerý fosilní uhlík se bude neošvindlovatelně platit. Když se za takových podmínek dominantně prosadí, nikdo asi nebude protestovat.

Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 12:14 Reaguje na Jiří Svoboda
elektro golfová autíčka nebo ještěrky ve skladech, jakož i elektrokola a elektroskůtry žádné dotace nepotřebují.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 12:15 Reaguje na Lukas B.
jakož i elektrolodě na Königsee pod Watzmannem
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:24 Reaguje na Jiří Svoboda
A to víte, že vejvíc dotovaná v minulém roce byla fosilní paliva?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2024 10:58 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
To je možné. Kde, co a kolik činily ty dotace?
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2024 16:14 Reaguje na Jiří Svoboda
To jste nicméně (a bohužel) popsal z pohledu EU utopii jak sfiňa.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2024 10:58 Reaguje na Radek Čuda
Ano, jsem si vědom.
Odpovědět
HH

Honza Honza

17.4.2024 13:12
Jasně že elektroauta jsou super:
- zásadně jen s vyměnitelkou recyklovatelnou baterií (aby nebyly na 5 let= zátěž přírody vlivem odpadů)
- jen pro toho, který má vlastní FV a může nabíjet zadarmo (určitě ne v paneláku) = zásadně bez dotace
- pro toho, kt. ujede větší počet km, nejezdí moc do kopců, nejl. v létě, netahá těžké náklady apod

Závěr: jen pro někoho a někdy, nikdy ne paušálně!
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.4.2024 00:58 Reaguje na Honza Honza
K bodu 2:
Máte alespoň hrubou představu, nakolik Vám dokáže nabít elektroauto běžná FVE? Taková co ji můžete mít na střeše?
Já ji na střeše mám - a tak to vím. Bohužel, NENABIJE VÁM HO.
Kdo Vám říká že ano, dělá si z Vás srandu.
Čili super to není ani pro vlastníky FVE (leda pro ty co vlastní takovou, která zabere menší pole za vsí).


Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2024 14:11
Výlevy o zaostalých Češích a fosilních agentech se nedají hezky komentovat, tak radši něco od těch inteligentních národů: Němčináři můžou poslechnout 6 minut přednášky ekonoma Sinna o CO2 zátěži v celém životním cyklu elektromobilu ve srovnání s nafťákem a benziňákem (Golf). Bez výměny baterie. Od asi min. 33.15 vysvětluje, po kolika tis. km se při energetickém mixu SRN zátěže CO2 vyrovnají, a dodal, že energetický mix SRN se mezitím zhoršil. Na úplném konci videa vykládá Švýcarka asi 6 minut o plánech elektrifikace Švýcarska, o kolik víc energie bude potřeba ve srovnání se současností (2x), a jak finančně i jinak reálný je energetický mix, který na zed malovali zelení politici, kteří navíc slibovali (mezitím to šílenství opustili) konec jádra. Kupodivu i když tito lidé nejsou fosilní hloupí Češi, tak velmi málo jasají.

https://www.youtube.com/watch?v=NfdHSOtRERo
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:27 Reaguje na Jarka O.
Ono není proč jásat. Zaprasili jsme si planetu a teď se divíme, že to bude něco stát a že jiná cesta než urychlené elektrifikace momentálně není možná a že se té elektřiny bude muset vyrábět zatraceně víc, než předtím a ještě je potřeba to zvládnout bezemisně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2024 15:43 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Mnohé jsme zase vylepšili a jde to, netřeba být pesimista, proti JE a VE např. byli "ekolozi". Poslechněte si tu Švýcarku, je pro vás.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.4.2024 15:15
Je to až zábavné, jak se tyto dezinformace v našem mediálním prostředí lavinovitě šíří a to dokonce v opakovaných vlnách. Když teď před nedávnem vyšel Svět motorů speciál, který většinu bludů velmi promyšleně a s mnohými odkazy vyvrací, tak to vypadá, jako by to vůbec niko nečetl a avlastně ani nezaregistroval. Podobně je to s mnoha dalšími medializovanými důkazy. Oproti tomu kdokoli, kdo vypustí jen trochu uvěřitelný nesmysl o eletromobilitě, který popírá celosvětový trend, je adorovaný jako nový spasitel. Nechci jmenovat, ale jsou to pořád ti samí Václavem Klausem počínaje...
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.4.2024 15:25 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
nejlépe do dokážete, když zahlasujete nohama a koupíte si elektroauto za své bez dotací a budete si jej dobíjet svou fotovoltaikou za své bez dotací.

ostatně dotace jsou zlo a jeden z jejich nezanedbatelných důsledků je ten, že nejschopnější se nezabývají technickými inovacemi, ale vymýšlením způsobů těžby dotací (a inovace jsou tím bržděny).
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

18.4.2024 23:38 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
👍
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2024 16:09
Hlavenka by se měl držet něčeho, čemu rozumí. A užívat si toho, že si asi zcela zaslouženě vydělal velmi slušné peníze, takže si může ledacos dovolit. Jinak by mu došlo, že opor široké veřejnosti z valné části pramení z fakt, že e-mobilita je prezentována jako nějaká spása a provozování ICE automobilů je reverzně prezentováno jako bezohlednost a vražda planety. A nejde jen o prezentaci, ale i kroky, které v tomto směru povedou k poměrně brutální regulaci. A to vše za situace, kdy min pro 80 % z nás není e-mobilita otázkou nějaké preference či volby, ale dostupnosti. Prostě na to nemáme.
Takže tlak zcela zákonitě vyvolává protitlak.
Pokud to Hlavenka nechápe, tak je fakt úplně ... jak to slušně napsat.
A k tomu jeho vizionářství na téma dostupné e-mobility ... až to bude, tak to bude fajn a paráda. Ale ne dřív. Zatím ceny e-mobilů akorát tak rostou a nezřídka víc, než ceny ICE. Ani nemluvě o tom, že v cenové hladině do 3/4 mio, což je pro většinu z nás cena zcela mimo možnosti, se dá koupit super e-kolo, fajn e-motorka, ale slušné e-auto, plug-in hybridy nevyjímaje, ani smykem.
Na druhou stranu, co sem kdy Hlavenka napsal byla pitomost, takže čemu se divit.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

17.4.2024 21:44
Článek o pár centimetrů výše : Žádné lepší baterie v dohledné době nebudou, říká šéf jejich největšího výrobce. „Vydrží jen 10 dobití, jak to chcete prodávat?” říká. Takže lepší baterie nejsou a nebudou, elektřina drahá jako mrcha, v Německu a Holandsku kolabují místní sítě, cena dvojnásobná, užitná hodnota poloviční. Devastace přírody při těžbě surovin pro baterie neskutečná! Hurá, to určitě je ta správná budoucnost. Ach jo! Pane, do čeho jsi to duši vrazil!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.4.2024 04:57
"Správným opatřením bylo jejich ZAVEDENÍ před několika lety. Pomohlo totiž "roztlačit" tento byznys..."
"tlak čínských výrobců přišel dříve, než se čekalo."
Takže sme našimi dotáciami pomohli roztlačiť biznis Číňanom.Tak je to správne!
Autor samozrejme pri porovnaní cien nikde nespomína spotrebnú daň, ktorú my "milovníci randálu a smradu spalováku" platíme a ktorej výpadok pri prechode na elektromobilitu štátu buď zaplatíme zvýšením zdanenia niečoho iného, alebo ňou štát zaťaží aj elektrinu do elektromobilov. To by potom tá úžasná "Celková cena za vlastnění" vyšla niekde úplne inde, že? Teda pokiaľ samozrejme nemáte na streche vlastné soláry. Veď na takej 8 poschodovej bytovke máte k svojmu bytu k dispozícii strašne veľký kus strechy, že...
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

18.4.2024 06:49 Reaguje na Peter Sládek
Zlý jazykové tvrdí, že současná výše výběru spotřební daně ani nepokrývá náklady na negativní externality způsobené provozem aut na fosilní paliva. A štědré dotace si zavedli zejména v Číně na jejich domácím trhu, kde jezdí momentálně více eaut jak ve zbytku světa.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.4.2024 08:42 Reaguje na Ivo Kohn
Nie som zlý jazyk preto neviem či pokrýva náklady na negativne externality. Otázka je, či sú tieto vôbec niekým hradené. Zato viem, že spotrebná daň z palív je významným príjmom štátneho rozpočtu, s ktorým štát počíta. Preto bude ich výpadok riešiť, zrejme nejako tak ako som opísal hore. nokdy ich inak na stránke príjmovej neriešil. Iba ak na strane výdavkovej? Myslíte, že minister financií povie ministrovi školstva budúci rok zatvárame školy ale voličom odkomunikujte, že sú na tom vlastne lepšie, lebo už nebudú mať randál a smrad zo spaľovákov.
Btw zlé jazyky spomínajú rôzne negatívne externality aj u prevádzky elektroáut. A dokonca aj u ich výroby, najmä batérií...
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

18.4.2024 14:01 Reaguje na Peter Sládek
Zjednodušeně, o co méně vybereme na spotřební dani, o to méně budem muset cpát do zdravotnictví. Najděte si studie kolik máme úmrtí (srdečních chorob, nemocí plic) ze znečištěného ovzduší a kolik ho je z dopravy. Pokud půjdeme dál, kolik se dává/bude muset dát na adaptační opatření pro zmírnění dopadů změn klimatu? Nikdo nepopírá náročnost výroby (zejména baterií) u BEV, je to ale investice, která se mnohokrát vrátí, neboli pokud nechceme osobní automobilitu zakázat (imho to není základní lidské právo), tak volíme to menší zlo...
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

19.4.2024 07:08 Reaguje na Ivo Kohn
Tá vaša priama úmera je tak zjednodušená, že je asi neveríte ani sám. Radšej si nájdite, koľko štát vyberie na spotrebnej dani z palív a koľko vynakladá na zdravotníctvo.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

19.4.2024 08:47 Reaguje na Peter Sládek
Koukám, že jste si neudělal domácí úkol. Zjednodušeně znamená zjednodušeně, můžete se na do dívat také přes efekt zlepšení zdraví na ekonomiku při zlepšení kvality ovzduší, na to jsou taky studie (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23246069/). A to neřešíme CO2, které v PHM zatím není zpoplatněno emisními povolenkami, narozdíl od elektřiny. Btw. příjem ze spotřední daně PHM je v ČR cca 100mld z čehož cca 10% jde do fondu dopravní infrastruktury. Zdravotnictví má rozpočet cca 550mld. Kdyby se fosil přestal dotovat, v rozpočtu by rázem přibylo dalších 230mld czk (https://www.cde-org.cz/media/object/2284/cde_fosilni_dotace_v3.pdf).
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

19.4.2024 09:45 Reaguje na Ivo Kohn
Nepísal som o rozpočte zdravotníctva, ale koľko naň ide zo štátneho rozpočtu. Lebo tak cca 3/4 rozpočtu zdravotníctva je z výberu poistného. Takže ak štát vyberie 100 mld na SD z PHM, do zdravotníctva dá možno 130. Ale kľudne si tam dosadte školstvo, tam je príjem zo školného marginálny.
Výpadok 10 % zo SD na infrašturkútu zoberiete kde? Elektroautá infraštruktúru nepotrebujú?
A čo sa týka dotácie do fosilu: podľa vášho odkazu z tých 230 mld činí dotácia do benzín/nafta/LPG cca 10%. S dotáciou do uhlia a zem. plynu, ktorá si z toho vašeho čísla zoberie 75%, majú spaľováky pramálo spoločné. Na rozdiel od elektroáut...
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

19.4.2024 10:32 Reaguje na Peter Sládek
Ad zdravotnictí, ok, tahle souvislost s rozpočtem mi utekla. Stále platí to, co jsem psal předtím, je to jen část té pravdy a výpadek příjmu spotřební daně neznamená výpadek příjmu rozpočtu v jeho plné výši. Když už teda přistoupím na to, že nebudeme oceňovat lidské zdraví, ale pouze dopad zdravějšího jedince do ekonomiky nebo snížení nákladů do zdravotnictví. Osobně nepovažuji ekonomickou výhodnost provozu jednoho nebo druhého pohonu úplně za argument, osobní automobilita není základní lidské právo, narozdíl od nároku na zdravé životní prostředí. Ad fosilní dotace, vidíte, hned máte vyřešeny finance na dopravní infrastrukturu a ještě něco zbyde na to zdravotnictví...
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

19.4.2024 11:26 Reaguje na Ivo Kohn
Pri takýchto dlhých vláknach zvyknem odkázať na začiatok. Tým je môj komentár k tendenčne ladenému článku, upozorňujúci na zamlčanie nemalého vplyvu spotrebnej dane na TCO dvoch druhov áut. A bola to skôr faktická poznámka, údajnou ekonomickou výhodnosťou argumentoval aktivistický autor, nie ja.
Takže, pri všetkej úcte, tézy o tom či automobilita je základné ľudské právo prosím rozvíjať vo vlastnom vlákne. Možno sa pridám.
A nesprdávať za "nesplnění domácího úkolu" zadaného samozvaným učiteľom, ktorý (ako našťastie neskôr slušne priznal) má sám nejaké resty.
P.S. Ak automobilita nie je ľudské právo, mala by sa prioritne riešiť dostupnou a rýchlou verejnou dopravou, nie prefarbením osobných áut na zeleno.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

19.4.2024 10:17 Reaguje na Ivo Kohn
👍 největší sranda, že to fakt nikdo nepopírá (souhlas) a ona každá lidská činnost je nějak náročná.. jde o to ty činnosti udělat s menším dopadem do prostředí(neutrální) a BEV je rozhodně cesta jak dál. Jen když si uvědomím, že nás je 8 miliard a aut máme někde kolem miliardy a půl (v různém poločasu rozpadu) možná už dvě... tak se to prostě někde projeví... Když jsem se narodil bylo tu 3.5 miliardy lidí 🤔 je to šílený nárůst a někde se veškerá naše činnost odrazí...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.4.2024 07:26
Stačí, ak by EÚ komisia nariadením zabezpečila nariadením ľahko výmenné batérie v elektroautách a kompabilitu staršie elektroauto vs nová batéria. Batérie sú kameňom úrazu prečo sú elektroautá nevýhodné a nepredajné. Inak napr. najlacnejšia dacia spring stojí 5000 Eur auto a 13 000 Batéria. Lacné elektroaúto nedáva zmysel.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.4.2024 10:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Takto jsem si elektromobilitu představoval a to ještě navíc tak, že
baterie bude k zapůjčení po nabití a vratná k pomalému dobíjení v
době, kdy bude v síti převis elektřiny. Na "bateriové čerpací stanici" na vás bude čekat plně nabitá baterie třeba i z těch OZE
a vy jim vrátíte vybitou. Zaplatíte za nabití a paušál za amortizaci
baterie. Něco podobného funguje u láhví s PB , kdy se vám už nikdy
nevrátí vaše původní láhev, ale je vám to fuk, protože důležitá
je náplň. Vozidlo by tak fungovalo podstatně déle, než u baterií
pevně zabudovaných se stále se snižující kapacitou. Kapacitu by
sledoval pronajímatel nabitých baterií a vyřadil ty nespolehlivé.
Samozřejmě by to byla zaplacená služba, ale vozidlo by neklesalo
na ceně se stárnoucí baterií. Tu jde ale o spotřebu a obnovu aut
pouze díky staré baterii a tím o větší odbyt nových vozidel. V
Číně už něco takového funguje, ale je to podmíněno zájmem výrobců
a provozovatelů nabíjecích stanic, což u nás vidím dost bledě.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.4.2024 11:03 Reaguje na Břetislav Machaček
moc jednoduchá legrace by to asi nebyla:
1. představte si jen konektor kudy by měla při jízdě do delšího kopce po dálnici téct stovka kilowattů.
2. musela by být baterie nějak unifikovaná pro více aut (pamatujete si ten vtip o nábíječkách pro telefony?)
3. ta baterie by se musela do auta nějak jednoduše zandat a z auta vyndat. třeba na nějakém "pumpíku" (paletovém vozíku) a po kolejnicích zboku. a ejhle, na optimální místo pod zadní sedadla to nestrčíme, tam jsou zadní kola. tak víc dopředu. a sakra samonosná karoserie tady má práh a ten poněkud překáží. tak to dáme vejš nad práh. a sakra, tím se nám posune těžiště vysoko a nějak se nám do auta nevejdou sedačky. anebo zezadu? no dejme tomu, ale tam taky něco překáží a navíc nám to dělá auto těžké na zadek, což nám trošku pokazí jízdní vlastnosti. tak zespoda? taky to chceme chránit před vlhkostí a chceme tam někudy strčit ruku pro zastrčení konektoru a potřebuje se tam kouknout revizák jestli je konektor OK. tak to dáme dopředu, tam, kde má auto se spalovákem motor. super, a kolik hvězdiček to dostane, když nebudou deformační zóny?

kdyby to bylo jednoduché, tak už by s tím (třeba) číňáci dávno přišli.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

18.4.2024 14:09 Reaguje na Lukas B.
Pojmy dojmy, začínáte mě bavit. Číňani to dávno mají, NIO už má v Evropě cca 30 výměnných stanic a ve světě dalších cca 2000.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.4.2024 14:29 Reaguje na Ivo Kohn
jako baterii dejmetomu vyšší desítky kilowatthodin a tedy stovky kilogramů? hmmmm. to Vám asi budu vděčný za obrázek a třeba i nějaký video ambulantní výměny baterie.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

18.4.2024 14:43 Reaguje na Lukas B.
https://www.youtube.com/watch?v=kBS7Lwd4c-k
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.4.2024 15:08 Reaguje na Ivo Kohn
zajímavé. díky.
zavěšení baterie pod auto je samozřejmě jediné místo, které dává z hlediska prostoru v autě smysl. co s tím udělá mokro a špína, to je otázka.

průšvih je, že tihle roboti perfektně fungují u nových a čistých věcí. robot perfektně namontuje na pásu ve fabrice kola na auto. ale v pneuservisu kupodivu roboti nejsou a zarezlé šrouby se povolují pneumatickým rázovým utahovákem, ručně se pucují, mažou a utahují ručním momentovým klíčem. všechny pokusy nasadit na to robota skončily fiaskem.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.4.2024 19:40 Reaguje na Lukas B.
https://www.teslamagazin.sk/skoda-elektromobily-historia/

Keď to išlo pred 80 rokmi, tak by to snáď mohli dokázať aj teraz :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.4.2024 11:19 Reaguje na Lukas B.
Je zajímavé, že vámi uvedené komplikace v Číně i jinde už vyřešili. Ono jde pouze vyřešit konzumní manýry výrobců a zákazníků, kterým vadí unifikovaní aut a baterií. Nová model= vyšší cena, luxusní model
= ještě větší cena, čímpak konkurovat jiným, než
pseudoinovací a nebo nebýt tuctoví? Užitkovost jde
stranou, když jde o prodejnost díky snobismu mít
něco nového a vyjímečného. Takže ano, raději se
nedohodnout na jednom typu baterie stejně, jako na
jednom typu nabíječky mobilu. Je to hra na konkurenci a na inovace, když zaoblíte hranu karoserie a nebo
ji naopak dáte hranatý tvar. Ono konkurovat lze
pro užitek kvalitou a nebo pro snoby pozlátkem.
Samotné baterie jsou u aut příliš uspěchaný zdroj
pohonu už kvůli hmotnosti a nevyřešené bezpečnosti
při vznícení. Pokud se zdroj energie chová tak, jako
baterie při požáru, tak ho nepovažuji za budoucnost,
ale pouze za dočasnou dotovanou módu, která bude
mít časem plno omezení při parkování v garážích u
veřejných budov, nebo míst se zvýšeným výskytem
lidí a samozřejmě i dalších elektromobilů, které
se řetězovou reakcí vznítí taky. Viz ta vozidla
na lodi s polovybitými bateriemi, ale co až se
taková auta sejdou v podzemní garáži s plně
nabitými bateriemi? Povím vám co! Spas se kdo
můžeš včetně hasičů a jediná možnost bude tu
garáž komplet zaplavit vodou a čekat co bude
následovat po odčerpání vody.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist