https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lukas-kadula-pres-57-verejnych-dobijecek-v-eu-je-ve-trech-zemich.cesku-patri-ctrnacta-pricka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lukáš Kadula: Přes 57 % veřejných dobíječek v EU je ve třech zemích. Česku patří čtrnáctá příčka

27.11.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V zemích Evropské unie je provozováno přibližně 6,2 mil. bateriových elektrických vozidel kat. M1 a N1. K dispozici mají 821 782 veřejných dobíjecích bodů, z toho je v Česku evidováno 5 646 dobíječek, což nás v absolutních číslech řadí na 14. místo mezi zeměmi EU. Od ledna do října letošního roku bylo v EU registrováno 1,17 mil. nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 4,9 % méně, z toho v Česku 8 695, meziročně o 61,3 % více, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Evropského sdružení výrobců automobilů.
 
Veřejná dobíjecí infrastruktura se v zemích Evropské unie postupně rozšiřuje, v říjnu bylo provozováno 821 782 veřejných dobíjecích bodů. Téměř 470 tisíc (cca 57 %) z nich však bylo k dispozici jen ve třech zemích – Nizozemsku (21,2 %), Francii (18,4 %) a Německu (17,5 %).

Uvedených více než 5,6 tisíce veřejných dobíjecích bodů v ČR nás řadí mezi zeměmi EU v absolutních číslech na 14. místo, na 21. místo v přepočtu na počet obyvatel, 19. místo pak v přepočtu na délku silniční sítě. V zemích EU připadá na jeden veřejný dobíjecí bod v průměru 7,5 bateriových elektrických vozidel (kat. M1 + N1), v Česku je tento podíl 5,2. V ostatních zemích V4 pak: 14,6 v Maďarsku, 6,5 v Polsku a 3,3 na Slovensku. Ze všech provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 964 běžných (70,2 % AC), 1 238 výkonných s rychlým dobíjením (21,9 % DC do 149 kW) a 444 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (7,9 % DC 150+ kW).

„Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 646 veřejných dobíjecích bodů. Ve srovnání se zeměmi EU máme vyšší podíl bodů ve výkonových spektrech 50-150 kW, zatímco u nás je to přibližně pětina (20,47 %), v zemích EU jen něco přes 5 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Nové osobní BEVs v EU (leden - říjen 2024).
Nové osobní BEVs v EU (leden - říjen 2024).
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

Trendem v oblasti veřejného dobíjení elektromobilů je podle jeho slov nejen postupné rozšiřování infrastruktury, ale také její posilování, či chcete-li zrychlování. „V Česku bylo k dispozici 444 veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením 150+ kW, tj. 7,9 %. V zemích EU je tento podíl o jeden procentní bod vyšší tedy 8,9 %. V tomto ohledu se tedy nikterak výrazně od evropského průměru nelišíme,“ doplnil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. „Zatímco v absolutním počtu veřejných dobíjecích bodů jsme mezi zeměmi EU na 14. místě, v počtu bateriových vozidel kategorií M1 a N1 až na místě 17, proto dosahujeme v podílu vozidel na dobíjecí bod nižších hodnot než většina zemí EU.“

Aktuální výzvy Ministerstva dopravy na podporu dobíjecí infrastruktury v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3):

• Výzva č. 30 na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – celá ČR s alokovanými prostředky ve výši 1 000 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 55 % ze způsobilých výdajů projektu. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřena do 27. 01. 2025.

• Výzva č. 31 na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – prioritní oblasti s alokovanými prostředky ve výši 385 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 70 % ze způsobilých výdajů projektu. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřena do 27. 01. 2025.

• Výzva č. 32 na podporu rozvoje infrastruktury běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích má alokovány prostředky ve výši 370 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 80 % ze způsobilých výdajů projektu. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřena do 28. 02. 2025.

Počet nových osobních bateriových elektromobilů v EU meziročně klesl o 4,9 %

V EU bylo od ledna do října tohoto roku registrováno 8 856 195 nových osobních vozidel (meziročně o 0,7 % více), z nich 1 172 737 bylo bateriových elektrických (meziročně o 4,9 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 13,2 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,0% podíl; meziročně -4,7 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,4% podíl; meziročně +19,8 %), dieselové motorizace pak dosáhly podílu 12,3 % (meziročně -10,8 %), plug-in hybridy 7,0 % (meziročně -7,9 %).

Veřejné dobíjecí body v EU (říjen 2024).
Veřejné dobíjecí body v EU (říjen 2024).
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

V říjnu zaznamenala osobní bateriová vozidla v zemích EU růst o 2,4 %, když bylo registrováno 124 907 vozidel, meziročně však bylo registrováno o 60 200 vozidel méně (-4,9 %). Na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 112 742 (-26,6 %, pozn. meziroční pokles byl mj. způsoben ukončením dotačních pobídek v průběhu roku 2023). Celkový podíl BEVs klesl ze 14 % na 13,2 %. Z větších trhů byl meziroční pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-30,2 %), Irsku (-25,4 %) a Švédsku (-17,7 %). Naopak růst zaznamenaly např. Francie (+3,3 %), Belgie (+41,0 %), Nizozemsko (+8,8 %) nebo Dánsko (+52,7 %). Česká republika patří mezi 15 zemí EU, ve kterých byl letos zaznamenán meziroční růst BEVs, naopak ve 12 zemích došlo k poklesu registrací.

Tesla, Škoda a Volvo: 58 % trhu s novými osobními elektromobily v Česku

V říjnu bylo v Česku registrováno 1 475 nových osobních bateriových elektromobilů (meziročně 2x více), tržní podíl dosáhl 7 %. V období 1-10/2024 bylo registrováno 8 706 nových osobních #BEVs (meziročně +62,3 %), tržní podíl dosáhl 4,5 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (3 099), Škoda (1 203), Volvo (784), Volkswagen (532) a Hyundai (465), z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (1 698), Tesla Model 3 (1 354), Škoda Enyaq (1 201), Volvo EX30 (674), Hyundai Kona (299), MG4 (247) a Volkswagen ID.7 (166).

Příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita Národní rozvojová banka byl 14. října 2024 ukončen.

Registrace dalších kategorií BEVs: lehká užitková vozidla (429 ks, meziročně +48 %, tržní podíl 2,3 %), nákladní automobily (21 ks, meziročně +12 ks, tržní podíl 0,3 %) a elektrobusy (34 ks, meziročně +31 ks, tržní podíl 3,5 %).

Provoz webových stránek www.cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.

Zdroj vstupních dat: Evropská observatoř pro alternativní paliva, Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů


reklama

 
foto - Kadula Lukáš
Lukáš Kadula
Autor je výzkumník Centra dopravního výzkumu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

27.11.2024 09:43
Ztrácet čas na veřejných nabíječkách, to opravdu ne - auto má sloužit mě a ne já jemu. Zevlující rodinky kolem elektromiláčků, než se nabijou aby kousek popojeli, to je v létě běžný kolorit kolem našich dálnic. Nicméně ať si každý tráví svůj volný čas, jak uzná za vhodné.
Odpovědět
Pe

Petr

27.11.2024 09:50 Reaguje na pepa knotek
Každému autu člověk musí sloužit, aby ho udržel fungující a použitelné.
Třeba každoroční výměna oleje znamená celý den někde v servisu. A stojí i nemálo peněz.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.11.2024 09:52 Reaguje na Petr
Servis potřebují i ty elektroplechovky, že !
Odpovědět
Pe

Petr

27.11.2024 09:56 Reaguje na smějící se bestie
Proto také píšu, že člověk slouží každému autu.
Že :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2024 17:23 Reaguje na smějící se bestie
Ale výrazně méně.
Odpovědět
pk

pepa knotek

28.11.2024 10:05 Reaguje na Petr
Vy u toho auta v servisu celý den stojíte ? a pokud vám připadá olejový servis drahý, no tak si ho vyměňte sám, stojí to 1000 Kč a 2 hodiny práce
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.11.2024 09:51 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2024 13:17
Pokud člověk spolíhá na veřejně nabíječky, musí mít pro elauto skutečně jasné využití, normálně mu to nevyjde.
Kamarád od kamaráda tahá Teslou na přívěsu auta z bazarů v Rakousku a Německu, (je na to těžká dost), má vytipované nabíječky a velmi si to pochvaluje, kupuje druhou.
Pro normálního člověka je snad nutné mít na to střešní fve, pak je to vyjde dost dobře.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

27.11.2024 15:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, pane Hanzl, pokud ten váš „normální člověk“ jezdí autem v noci, přes den po takové náročné noční šichtě doma spí, a jeho střešní fotovoltaika mu zatím v autě dobíjí baterky. Jistě. Ale běda, když se někde v okolí zblázní izobar a bude pár dní zataženo nízkou kupovitou oblačností! Pak bude nejspíš i u šéfa toho normálního človíčka zamračeno. Možná pak obdrží „áčko“. A možná z toho dostane i spodní větry, které však zatím to jeho autíčko na elektrický pohon, ještě nedokáže energeticky k rychlé jízdě do práce využít...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2024 17:22 Reaguje na Tonda Selektoda
Vy to fakt nedáváte. Když nesvítí, nabíjím ze sítě. Je to fakt tak těžký?
Když mi 1kWp (2 panely) dá ročně asi 1MWh, tak na to ujedu 10 tisíc km malou elkárou, no dobře, tak 5 tisíc suvéčkem. Já vím, je to málo, tož dám víc panelů, jeden stojí asi 3,5 tis. Pořád to nevychází? V zimě musím nabíjet ze sítě za 8 kč/kWh, to je 80 kč/100 km jízdy, pořád drahý? Za benzín dáte 200 minimálně.
Odpovědět
Pe

Petr

28.11.2024 10:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Instalovaný roční výkon sluneční elektrárny je něco jako průměrná roční teplota. O realitě to neříká vůbec nic, stejně se pokaždé kouknete na teploněr jak je zrovna venku a teprve podle toho se obléknete.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

29.11.2024 15:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud se budete každý den v roce chovat jak jsem popsal, možná. V praxi asi sotva. To co jste popsal, jsou jen vaše teoretické úvahy. Ona ta průměrná roční produkce FVE, kdy 1 kW instalovaného výkonu panelů, za rok může vyrobit na jihu naší republiky až 1000 kWh energie ještě neznamená, že ji taky po celou tu dobu denní produkce FVE, využijete celou právě pro nabíjení toho vašeho autíčka. A do budoucna, až se trh s těmi blbými baterkami na kolečkách rozšíří, vůbec to neznamená, že státní aparát bude podporovat snižování svého daňového výnosu z prodeje pohonných hmot, jen kvůli vám na vaši úroveň postavených chytrolínů. A nemyslete si že stát v tomto směru očůráte. Většina FVE byla pořízena a/nebo žije z dotací na výkup solární energie. Majitelé a/nebo provozovatelé FVE, kteří jsou příjemci dotací, jsou tedy velmi dobře známi...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

29.11.2024 15:26 Reaguje na Tonda Selektoda
A nedopsal jsem, že majitelé těch autíček taky...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.11.2024 07:05
Zatím jsem neviděl na těchto místech nabíjet jediný elektromobil.Jenom blokovaná parkovací místa.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist