https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pomala-a-udrzitelna-moda-je-vic-tematem-prednasek-nez-trendem-mini-odbornice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pomalá a udržitelná móda je víc tématem přednášek než trendem, míní odbornice

21.8.2023 17:42 | BRNO (ČTK)
Foto | Drop the Label Movement / unsplash.com
Pomalá či udržitelná móda je zatím spíše tématem diskusí a přednášek a jen minimum firem, které oblečení vyrábějí, se chovají podle trendů, o nichž se mluví, řekla ČTK Veronika Marešová na brněnských veletrzích módy Styl a Kabo. Sama vytvořila předloni značku Cirkulo a šije oděvy z kvalitního nevyužitého materiálu od českých výrobců. Podle ní lze čekat změnu v tradičních postupech textilního průmyslu až ve chvíli, kdy vstoupí v platnost evropské nařízení o elektronickém pasu výrobků. Přinese na trh velkou turbulenci a některé značky nebudou moct na trhu ani existovat, pokud se radikálně nezmění.
 

Textilní průmysl je podle některých statistik druhým nejvíce znečisťujícím průmyslovým odvětvím na planetě a obrovským producentem odpadu. Značná část oděvů končí ve spalovnách či na skládkách. Snahou Evropské unie je, aby byla výroba textilu, který se bude na jejím území prodávat, udržitelná. To znamená, že oděvy mají být trvanlivé a recyklovatelné, aby naplnily požadavky udržitelného a cirkulárního hospodářství.

Přednášky o pomalé a udržitelné módě jsou součástí brněnských veletrhů v posledních zhruba pěti letech. "Když se podívám na české firmy, které obvykle fungují už několik desítek let, tak čekají, co bude. Jedou ve svých kolejích a změny jsou pro ně náročné," míní Marešová. V elektronickém pasu by podle současné podoby návrhu mělo být o výrobku vše, tedy informace o původu a druhu materiálu, o místě výroby, informace o tom, jak výrobek používat a starat se o něj, i o tom, jak s výrobkem naložit po ukončení jeho životnosti. Textil by měl být do budoucna recyklovatelný a nemá končit ve spalovnách a na skládkách. Což pro řadu výrobců může být problém, protože nejde recyklovat oděv, který se skládá ze dvou či více různých materiálů.

Podle Marešové se jen málo firem chystá na to, co pravděpodobně přijde. A zatímco malé firmy se mohou přizpůsobit během dnů či týdnů, pro velké textilní podniky jsou radikální změny obtížné časově i finančně. Záleží také na tom, zda se nenajde nějaká klička, jak unijní legislativní změnu obejít.

V současnosti se řada výrobků prezentuje tak, že vznikají udržitelně, nebo že jsou z biomateriálu. Ale podle Marešové jde často spíš o šidítko pro zákazníky. Část z nich totiž poptává ekologičtější, lokální či bio výrobky. Jenže to, že o sobě firma říká, že je udržitelná, nebo že je její móda pomalá, ještě podle Marešové neznamená, že to tak je. "Aby se člověk skutečně vyznal, musí investovat trochu zájmu a času. Dnes se stejně dobře prodávají trička se zeleným lístečkem stejně jako jogurty, na jejichž etiketě je slovo protein. Ale kde je ta udržitelnost, když oděv vydrží jen deset praní, je ze syntetiky? To, že někdo šije na jižní Moravě, ještě neznamená, že je lokální a udržitelný, když dováží nejlevnější materiál z jiného konce světa," řekla Marešová.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MJ

Marcela Jezberová

22.8.2023 07:54
Dokud se znovu nezačne šít na zakázku pro každého zákazníka zvlášť, tak "pomalá a udržitelná móda" bude jen zelená fráze. Když šijete konfekci v takovém množství, aby si každý mohl objednat už hotový výrobek nebo rovnou raději víc oděvů ve své velikosti, oblíbené barvě atd., nutně musíte chrlit miliony kusů oblečení, které si nakonec nikdo nikdy nekoupí. Šití na zakázku pro každého jednoho člověka je ovšem utopie. Ještě je možné oblečení zdražit tak, že bude obtížně dostupné, takže donutí lidi omezit nákup, což by mohlo vést k omezení výroby. Největší světoví výrobci ale jedou na levnou kvantitu s masivní reklamou. To tedy netuším, jak někdo chce módu udělat opravdu udržitelnou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist