Poptávka po durianu, nejsmradlavějším ovoci, díky Číně vzrostla o 400 procent

Za poslední dva roky Čína dovezla duriany v celkové hodnotě šest miliard USD (137 miliard Kč). Na celosvětové poptávce se podílela 91 procenty. Prudký růst poptávky se soustředí právě na Čínu, protože tam spotřebitelé durian nevnímají jen jako ovoce, ale také jako dárek. Dává se tím najevo, že dárce je bohatý. Kromě toho se durian, nazývaný také král ovoce, v Číně stává oblíbeným dárkem při zásnubách, novomanželům nebo budoucím tchýním.
Růst poptávky po durianech v Číně začal už v roce 2017. Od konce roku 2022 však růst prudce zrychlil. V Číně se kilo durianů prodává za více než deset dolarů. V zemích jihovýchodní Asie se cena v průměru pohybuje kolem šesti USD za kilogram.
Hlavními dodavateli tohoto ovoce jsou členské země Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN), které měly loni na celkovém vývozu podíl 90 procent. ASEAN tvoří deset zemí, z nichž největší podíl na vývozu, celkem 99 procent, má Thajsko.
"Bude durian novým kaučukem? Možná jednou bude celosvětovou tradicí darovat své (budoucí) tchyni durian. To ukáže čas," uvedl ekonom HSBC Aris Dacanay. Dodal, že prudký růst poptávky přináší příležitosti i pro další země jihovýchodní Asie, nejen pro Thajsko, protože trh v Číně je veliký.
Durian je charakteristický svou velikostí, silnou vůní a tlustou slupkou pokrytou pyramidovitými trny. Plod může dorůst délky až 30 centimetrů a průměru 15 centimetrů a obvykle váží jeden až tři kg. Jedlá dužina vydává charakteristickou silnou a pronikavou vůní, a to i když je slupka neporušená. Tato vůně bývá tak intenzivní, že některé veřejné dopravní prostředky a hotely v jihovýchodní Asii zakazují přepravu durianu nebo jeho konzumaci v uzavřených prostorách.
Chuť durianu je velmi specifická a rozděluje lidi na dvě kategorie. Někteří ji milují a popisují jako bohatou, krémovou a sladkou, zatímco pro jiné je chuť příliš intenzivní nebo je ovoce dokonce nechutné.
reklama