https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-chce-byt-tahounem-elektromobilu-zatim-nema-skoro-zadny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha chce být „tahounem elektromobilů“. Zatím nemá skoro žádný

11.4.2011 17:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Součástí Pražského týdne elektromobility je také výstava elektrovozidel na náměstí Republiky.
Součástí Pražského týdne elektromobility je také výstava elektrovozidel na náměstí Republiky.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Pražský magistrát dnes odstartoval svůj nový projekt Praha elektromobilní. Jeho cílem je otestovat v praxi, jaké ekologické i ekonomické přínosy přinese používání elektromobilů v hlavním městě.
 

Plány má Praha velké. „Praha se ujímá role tahouna v zavádění elektromobility v České republice,“ uvádí primátor Bohuslav Svoboda na internetových stránkách projektu. Realita je však zatím výrazně skromnější. Sami organizátoři připouštějí, že vše je naprostých začátcích: v Praze zatím funguje pouze několik málo elektromobilů. Jeden elektromobil v Praze má k dispozici zoologická zahrada, jeden záchranná služba a další získal na rok primátor Svoboda.

„Na projekt je vyhrazeno deset milionů, cílem je vybudovat letos 22 dobíjecích stanic a mít v provozu alespoň 17 elektromobilů,“ uvedla Andrea Vlásenková, koordinátorka projektu a předsedkyně výboru pro životní prostředí pražského zastupitelstva. Pokud nějaká automobilka nabídne zapůjčení vozů zdarma, nemusí být podle ní celá částka využita.

Projekt je podle Vlásenkové zatím „v plenkách“, ale po vybudování dobíjecích stanic a uvedení do provozu prvních vozidel by se prý mohla elektromobilita v Praze více rozvinout.

Radní v eletromobilech?

Tím ovšem ambiciózní plány nekončí, jednou z možností je i to, že by radní začali místo současných černých superbů užívat elektromobily. I to je však hudba budoucnosti – sám primátor Svoboda na dnešním setkání s novináři uvedl, že podle sdělení Škoda Auto pro ní budou elektromobily aktuální zhruba od roku 2015. Zatím prý tato automobilka chystá vstoupit na trh se „supermalým vozem s minimálními exhalacemi a spotřebou“.

Před budovou magistrátu byla přestaveno několik elektromobilů designově vycházejících z modelů Škoda Fabia, Superb a Roomster, které přestavěla na elektrický pohon firma EVC Group.

První náměstek primátora, Karel Březina dodal, že v Praze je největší koncentrace aut a největší motorizace v ČR, ačkoliv je prý pro 42 % Pražanů MHD nejoblíbenější dopravou. Březina věří, že v budoucnosti elektřina nebude pohánět pouze metro a tramvaje, ale také autobusy.

U příležitosti zahájení projektu bylo podepsáno Memorandum s energetickými společnostmi. V dalších fázích prý bude podepsáno také s dalšími společnostmi. „Je to transparentní přístup, kde se obě strany dohodnou, že spolu budou koordinovat postupy na území hlavního města Prahy,“ řekla Vlásenková a dodala: „Zamezíme tím, aby tady bylo lobby a divoká aktivita ze strany aktérů na poli energetickém nebo automobilovém.“

Primátor Svoboda podepsal Memorandum s energetickými společnostmi. Nyní budou prý další postupy na území Prahy koordionovány.
Primátor Svoboda podepsal Memorandum s energetickými společnostmi. Nyní budou prý další postupy na území Prahy koordionovány.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Spotřebují elektroauta „půl Temelína“?

Zástupce akademické sféry, rektor ČVUT Václav Havlíček, uvedl, že tento projekt začíná skromně, ale může se stát významným a úspěšným projektem. Má to však dle něj i velké háčky. „Musím upozornit, že fyzika a příroda jsou neoblomné, nelze energii vyrobit bez vlivu na životní prostředí – bez emisí,“ upozornil Havlíček a dodal: „Pokud bychom většinu aut v Praze převedli na elektroprovoz, musel by se buď zvýšit výkon tepelných elektráren a vzrostly by emise v zamořených oblastech severních Čech nebo Ostravska, nebo by se rozšířila jaderná energie, což v dnešní době nezní moc pozitivně.“

Podle Havlíčka by sto tisíc automobilů, které denně ujedou 10 km, spotřebovaly 1000 MW, tedy polovinu výkonu Temelína. ČVUT je ale prý připravena účastnit se projektu, v problematice elektromobilů se údajně setkávají znalosti ze čtyř fakult univerzity. Havlíček sice uvažuje o zapojení obnovitelných zdrojů, ale jelikož prý nikdo nechce jezdit autem, které nejezdí, když nesvítí slunce a nefouká vítr, bude muset být použita hlavně energie z jiných zdrojů.

Ne náhodou začal projekt v týdnu , který je Týdnem pražské elektromobility zařazeném do evropského Týdne udržitelné energie. Ve dnech od 9. do 17. dubna se v Praze koná několik akcí pro veřejnost. Součástí tohoto týdne je výstava elektrovozidel na náměstí Republiky, která bude k vidění do 16. dubna, kde je možné si některé vozidla také vyzkoušet. Další setkání s elektromobily můžete zažít na výstavě Elektron 2011 v pražských Letňanech od 12. do 15. dubna a akce bude zakončena v neděli 17. dubna Elektromobilním dnem na Ladronce, kde si na své přijdou také děti.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist