https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prerov-zada-u-vysokorychlostni-trati-stavbu-tunelu-s-ohledem-na-prirodu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Přerov žádá u vysokorychlostní trati stavbu tunelu, s ohledem na přírodu

28.2.2024 11:17 | PŘEROV (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | S. Terfloth / Wikimedia Commons
Vedení Přerova požaduje u připravované stavby vysokorychlostní trati u jeho místních částí stavbu tunelu, která by byla ohleduplnější ke krajině a životnímu prostředí. Trať podle zástupců města zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí a dotýkala by se tamních kopců, které jsou chráněným územím. Město uvedlo, že by dvoukilometrová varianta tunelu byla z hlediska zásahu do okolního terénu nejvhodnější a nejcitlivější. ČTK to sdělila mluvčí radnice Lenka Chalupová. Podle Správy železnic (SŽ) je trať navržena šetrně, co nejdál od obytných domů a vyhýbá se chráněnému území.
 

Radní hodlají tento týden požádat dopisem ministra dopravy, SŽ a Stavební správu vysokorychlostních tratí, aby tato trasa zahrnula tunelovou variantu, tak jak bylo už dříve několikrát avizováno a požadováno. "Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela," uvedl primátor Petr Vrána (ANO).

Navrhovaná trasa podle zástupců města prochází v hlubokých zářezech v místech, která jsou z hlediska kvality životního prostředí nenahraditelná. "Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově, a tím by byla celá oblast znehodnocena," uvedl vedoucí městského odboru rozvoje Pavel Gala. Stavba tunelu v délce zhruba dvou kilometrů by byla podle radnice k prostředí šetrnější. "Budeme proto požadovat, aby došlo k přepracování projektu, a tím ke kompromisu," doplnil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO).

SŽ představovala návrh nové vysokorychlostní trati na Přerovsku minulý týden, upravila jej podle připomínek obcí z předchozích setkání. "Severně od Přerova je trasa navržena šetrně co nejdále od domů ve Vinarech a Čekyni. Trať je posazena níže než terén, aby ji bylo možné snadno překlenout mosty, které zajistí průchodnost pro obyvatele a návštěvníky oblasti i pro migrující zvěř. Také se vyhýbá chráněnému území," řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda. SŽ podle něj slíbila prověřit i další úpravy trati včetně částečného zakrytí zářezu.

Podle náměstka ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Marka Pinkavy musí trať v krajině vypadat dobře, při vyhodnocování námětů obcí je ale podle něj nezbytné mít v patrnosti také finanční stránku věci. "Navrhované úpravy musí být obhajitelné. Myslíme také na budoucí provoz, údržba tunelu je nákladná a spotřeba elektrické energie vlaků v tunelu dvojnásobná," řekl ČTK Pinkava.

SŽ připravuje síť pěti vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. V okolí Přerova je plánová trasa Praha - Brno - Ostrava, která je v úseku Brno - Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno - Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov - Ostrava). Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině.


reklama

 
Alena Horáková
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

29.2.2024 10:43
S mnou kritizovanými rychlotratěmi pro VIP to nevidím růžově. Dotčené obce
si totiž uvědomily, že je bude rychlotrať omezovat a zatěžovat hlukem, ale
že pro jejich dopravní obslužnost nebude mít žádný význam. K čemu je mi
vlak, který u mne nestaví a pouze projíždí? V plánu jsou údajně pouze
tři stanice(Praha, Brno a Ostrava) . Přes zbytek vlak prosviští a budou
tam dál jezdit zanedbané lokálky na které se už kvůli investováním do
rychlotratí nedostane. Nač bude těm Přerovanům taková trať? No pouze jim
přinese problémy a tak proč nehodit do projektu vidle a tak tomu bude i jinde. Ty náklady na budování jsou obrovské a přínos je pouze pro horních
10-100 tisíc občanů a cizinců. Zbytku zruší i zanedbané lokálky a budou
se koukat, jak jim kolem prosviśtí něco, co nikdy v praxi nepoužijí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist