Přerov žádá u vysokorychlostní trati stavbu tunelu, s ohledem na přírodu
Radní hodlají tento týden požádat dopisem ministra dopravy, SŽ a Stavební správu vysokorychlostních tratí, aby tato trasa zahrnula tunelovou variantu, tak jak bylo už dříve několikrát avizováno a požadováno. "Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela," uvedl primátor Petr Vrána (ANO).
Navrhovaná trasa podle zástupců města prochází v hlubokých zářezech v místech, která jsou z hlediska kvality životního prostředí nenahraditelná. "Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově, a tím by byla celá oblast znehodnocena," uvedl vedoucí městského odboru rozvoje Pavel Gala. Stavba tunelu v délce zhruba dvou kilometrů by byla podle radnice k prostředí šetrnější. "Budeme proto požadovat, aby došlo k přepracování projektu, a tím ke kompromisu," doplnil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO).
SŽ představovala návrh nové vysokorychlostní trati na Přerovsku minulý týden, upravila jej podle připomínek obcí z předchozích setkání. "Severně od Přerova je trasa navržena šetrně co nejdále od domů ve Vinarech a Čekyni. Trať je posazena níže než terén, aby ji bylo možné snadno překlenout mosty, které zajistí průchodnost pro obyvatele a návštěvníky oblasti i pro migrující zvěř. Také se vyhýbá chráněnému území," řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda. SŽ podle něj slíbila prověřit i další úpravy trati včetně částečného zakrytí zářezu.
Podle náměstka ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Marka Pinkavy musí trať v krajině vypadat dobře, při vyhodnocování námětů obcí je ale podle něj nezbytné mít v patrnosti také finanční stránku věci. "Navrhované úpravy musí být obhajitelné. Myslíme také na budoucí provoz, údržba tunelu je nákladná a spotřeba elektrické energie vlaků v tunelu dvojnásobná," řekl ČTK Pinkava.
SŽ připravuje síť pěti vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. V okolí Přerova je plánová trasa Praha - Brno - Ostrava, která je v úseku Brno - Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno - Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov - Ostrava). Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Břetislav Machaček
29.2.2024 10:43si totiž uvědomily, že je bude rychlotrať omezovat a zatěžovat hlukem, ale
že pro jejich dopravní obslužnost nebude mít žádný význam. K čemu je mi
vlak, který u mne nestaví a pouze projíždí? V plánu jsou údajně pouze
tři stanice(Praha, Brno a Ostrava) . Přes zbytek vlak prosviští a budou
tam dál jezdit zanedbané lokálky na které se už kvůli investováním do
rychlotratí nedostane. Nač bude těm Přerovanům taková trať? No pouze jim
přinese problémy a tak proč nehodit do projektu vidle a tak tomu bude i jinde. Ty náklady na budování jsou obrovské a přínos je pouze pro horních
10-100 tisíc občanů a cizinců. Zbytku zruší i zanedbané lokálky a budou
se koukat, jak jim kolem prosviśtí něco, co nikdy v praxi nepoužijí.