Případ Walker Crisps. Jak spotřebitelský trolling dotlačí firmu přejít na ekologičtější obal
Pravdou je, že vzhledem k úctyhodným číslům produkovaných balení nepřekvapí, že logo Walker Crisps na vás kouká z nemalého množství plastových odpadků. Na skládkách, v kontejner, koších. Ale pohrává si s nimi i vítr na ulicích nebo třeba leží na anglických plážích, kde čekají, až si je vezmou vlny. A otázka za milion liber zní: „Může za to Walker Crisps?“ Vedoucí představitel protibrambůrkové kampaně Geraint Ashcroft o tom nepochybuje. A tak na webu 38degrees (kde můžete vytvořit prakticky libovolnou on-line petici) rozjel svůj boj za to, aby se brambůrky největšího výrobce začaly prodávat v sáčcích, které budou biologicky degradovatelné či kompostovatelné.
Když se vám to nelíbí, tak to nejezte
Dosáhl nemalého úspěchu a k jeho volání se připojilo přes 330 000 lidí. Zaznívaly pochopitelně i kritické hlasy, zhusta od dalších profesionálních stěžovatelů a průkopníků jiných environmentálních kampaní. Asi nejčastější argument byl: „Nelíbí se vám brambůrky v obalech od Walker Crisps? Tak je prostě nejezte!“ Představa, že petenti vytrvale protestují proti nevhodnému balení oblíbeného produktu, který i nadále konzumují, je skutečně netradiční. Rozhodně pohodlná, stejně jako celá forma internetového protestu. Na účastníky totiž kladla minimální nároky a nenutila je omezit svou spotřebu oblíbené křupavé pochoutky.
Geraint Ashcroft se s tím pochopitelně nespokojil a přešel na aktivnější formu vyjádření. Vyzval své příznivce, aby „odpad vrátili zpátky k původci“. Stalo se. Lidé začali houfně posílat prázdné sáčky zpět do továrny Walker Crisps v Leicesteru a nezapomněli se přitom vyfotit u poštovní schránky a dát takovou fotku na Twitter. Neobešlo se to bez komplikací. Ne každý protestující chtěl investovat do známky, a tak se někde poštovní schránky změnily na odpadkové koše.
Boj za životní prostředí?
Problém byl i v tom, že se Královská pošta na sáčcích dost zasekla, na rozdíl od dopisních obálek byl problém s tříděním. Poštmistři to ale ustáli se ctí a vyzvali protestující, aby sáčky řádně dávali do obálek a opatřili je známkou. „Takto vybavené psaní máme povinnost doručit.“ V třídírně Walker Crisps se tak skutečně začaly v doručené poště hromadit vyjedené sáčky. Logika takového počínání sice měla jisté trhliny (například mnohem větší ekologickou stopu sáčku, který nejprve putoval ke spotřebiteli a pak zase poštou zpátky k výrobci), ale nikdo se nad tím moc nepozastavoval.
Vedení Walker Crisps pak stejně muselo sáčky vzít a nechat je vyvézt na skládku. A tak raději zveřejnilo seznam recyklačních center a předplatilo svým sáčkům poštovné, aby je tam lidé mohli posílat přímo a zdarma. To se ale moc neujalo. A tak nakonec Walker Crisps ustoupili nátlaku a přistoupili na to, že do roku 2025 zajistí, aby 100 % jejich obalových materiálů bylo z biologicky rozložitelných kompostovatelných plastů. Do té doby mohou lidé posílat své sáčky do recyklačních center, kde se z nich budou vyrábět lavičky a zahradní nábytek. Což teď Geraint Ashcroft prezentuje jako úspěch spotřebitelsky motivované kampaně.
reklama