https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pro-snizeni-emisi-ministerstvo-zivotniho-prostredi-navrhuje-nove-obchvaty-bez-poplatku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pro snížení emisí ministerstvo životního prostředí navrhuje nové obchvaty bez poplatků

8.7.2019 00:11 (ČTK)
Zrušení povinnosti dálničních známek na obchvatech, vyšší poplatky za vjezd do částí měst a nové obchvaty by podle MŽP měly přispět ke snížení emisí a splnění evropského závazku do roku 2030. / Ilustrační foto
Zrušení povinnosti dálničních známek na obchvatech, vyšší poplatky za vjezd do částí měst a nové obchvaty by podle MŽP měly přispět ke snížení emisí a splnění evropského závazku do roku 2030. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Ministerstvo životního prostředí
Zrušení povinnosti dálničních známek na obchvatech, vyšší poplatky za vjezd do částí měst a nové obchvaty by podle ministerstva životního prostředí (MŽP) měly přispět ke snížení emisí a splnění evropského závazku do roku 2030. Vyplývá to z návrhu aktualizace Národního programu snižování emisí (NPSE), který MŽP zaslalo do mezirezortního připomínkového řízení. Připomínková místa mají deset dní na zaslání svých komentářů, veřejnost může poznatky zasílat do 17. července.
 

Sazba poplatku za povolení vjezdu motorovým vozidlům do vybraných částí měst a obcí činí do 20 korun za den, což je podle MŽP výrazně méně než obvyklé sazby parkovného. Ministerstvo chce tak horní hranici poplatku zvýšit. "Současná výše poplatku nemá dostatečně velký odrazující charakter. Opatření je také vhodně pro uklidnění dopravy v centrech měst, památkových zónách a tak dále," uvedlo MŽP v návrhu aktualizace.

Opatření by mělo být vhodné pro místa, která nesplňují podmínky pro zavedení nízkoemisních zón. Ty dnes obce mohou vyhlásit ve zvláště chráněných územích, jako jsou lázně nebo na územích, kde došlo k překročení emisního limitu, což jsou především centra velkých měst. Zóny, jejichž zavádění chce MŽP více podporovat, mohou také přimět majitele starších aut k výměně za modernější.

Jednou z priorit MŽP je výstavba obchvatů, aby mohla být z měst a obcí odvedena tranzitní doprava z obytné zástavby do periferních částí. Především nákladní doprava, jejíž zdroj a cíl je mimo obec, je podle MŽP významným zdrojem znečištění ovzduší. Opatření by mohlo pomoci snížení celkového objemu dopravy ve městě. Nízkoemisní zóny pak mohou být zavedeny v prostoru ohraničeném obchvatem.

Zpoplatnění dálničních úseků, které jsou součástí obchvatu měst, by MŽP chtělo zrušit. "Úseky, které nejsou z důvodu zpoplatnění využívány pro místní přepravu, mohou vést ke zvýšenému provozu na místních komunikacích a někdy i překážkou ke vzniku nízkoemisních zón," stojí v návrhu. Zrušení poplatků by mohlo řidiče spíše přimět k využívání obchvatů místo vnitroměstských komunikací.

MŽP chce také podporovat větší využívání alternativních pohonů a nákup vozidel, které je využívají.

Kromě dopravních opatření MŽP chce také více přecházet na obnovitelné zdroje energie, pokračovat v obměně nevyhovujících kotlů a snižovat emise v domácnostech, dále také zpřísňovat složení hnojiv.

Nejvyšší kontrolní úřad letos v lednu uvedl, že Česku se nedaří plnit opatření pro zlepšení kvality ovzduší a hrozí nesplnění stanovených limitů škodlivin ve vzduchu do roku 2020. NPSE obsahuje analýzu stavu a vývoje ovzduší v Česku, příčiny a scénáře znečištění. V lednu MŽP vyzvalo poprvé veřejnost ke spolupráci při aktualizaci programu. Ministerstvo poté obdrželo přes 40 připomínek a námětů od devíti subjektů, které zastupovaly zejména profesní a hospodářská sdružení a nevládní organizace.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

A

Aleš Svoboda

15.7.2019 08:51
Každé opatření, které povede ke snížení emisí CO2 je užitečné. Je jasné, že automobil či kamion při plynulém průjezdu obcí, nebo objezdu obce vypustí nižší emise, než při průjezdu, kdy zastavuje na semaforech atd. . .
Otázkou však zůstává, O KOLIK % jsou emise nižší. Pokud chce MŽP argumentovat výstavbu obchvatů snižováním emisí - mělo by si nechat udělat test, aby jeho tvrzení bylo podloženo reálnými čísly.
Jestliže se emise sníží o 5% či 10% - je sice chvályhodné, ale zásadní vliv na celkový objem emisí obchvaty mít nebude.
Obchvat sníží dopravní zatížení každé obce - to je jasné a správné. Ale jako opatření na snižování emisí bych to zrovna neuváděl.
Proto mi nápady úředníků MŽP připadají spíše jako reklamní klip, než jako systémové opatření.
Jestli chce MŽP skutečně pracovat na snížení emisí, musí navrhnout skutečná systémová opatření, která k zásadnímu snížení emisí povedou.
Jedním z nich, a já ho považují za zásadní, je zdanit výrobky s vysokými výrobními nároky na energie. Tudy vede cesta k zásadnímu snížení emisí CO2.
Většina takových výrobků se dá nahradit "nízkoenergetickými" výrobky.
Dalším zásadním opatřením je podpora recyklace - i k tomu se MŽP zavázalo - ale zatím pro to udělalo je velmi málo.
MŽP chce podporovat větší využívání alternativních pohonů a vozidel, která je využívají : tento výrok považuji za ostudný.
Elektrifikace dopravy ke snížení emisí CO2 rozhodně nevede. . . to je fata morgana, sci-fi. . . .
Aby na obci mohlo jezdit elektro-auto - musí se někde elektřina do takového vozítka vyrobit a k autíčku dopravit.
Úředníci MŽP by měli občanům vysvětlit, čím se topí v tepelných elektrárnách - uhlí, mazut atd. . . a také, že tepelné elektrárny mají účinnost pouhých 40% - 42%. Další ztráty vnikají přenosem elektrické energie, čím se celkový efekt opět snižuje.
Tímto způsobem se chceme dopracovat ke snížení emisí ?? Vždyť to je naprosto nereálné.
Odpovědět
reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist