Pro snížení emisí ministerstvo životního prostředí navrhuje nové obchvaty bez poplatků
Sazba poplatku za povolení vjezdu motorovým vozidlům do vybraných částí měst a obcí činí do 20 korun za den, což je podle MŽP výrazně méně než obvyklé sazby parkovného. Ministerstvo chce tak horní hranici poplatku zvýšit. "Současná výše poplatku nemá dostatečně velký odrazující charakter. Opatření je také vhodně pro uklidnění dopravy v centrech měst, památkových zónách a tak dále," uvedlo MŽP v návrhu aktualizace.
Opatření by mělo být vhodné pro místa, která nesplňují podmínky pro zavedení nízkoemisních zón. Ty dnes obce mohou vyhlásit ve zvláště chráněných územích, jako jsou lázně nebo na územích, kde došlo k překročení emisního limitu, což jsou především centra velkých měst. Zóny, jejichž zavádění chce MŽP více podporovat, mohou také přimět majitele starších aut k výměně za modernější.
Jednou z priorit MŽP je výstavba obchvatů, aby mohla být z měst a obcí odvedena tranzitní doprava z obytné zástavby do periferních částí. Především nákladní doprava, jejíž zdroj a cíl je mimo obec, je podle MŽP významným zdrojem znečištění ovzduší. Opatření by mohlo pomoci snížení celkového objemu dopravy ve městě. Nízkoemisní zóny pak mohou být zavedeny v prostoru ohraničeném obchvatem.
Zpoplatnění dálničních úseků, které jsou součástí obchvatu měst, by MŽP chtělo zrušit. "Úseky, které nejsou z důvodu zpoplatnění využívány pro místní přepravu, mohou vést ke zvýšenému provozu na místních komunikacích a někdy i překážkou ke vzniku nízkoemisních zón," stojí v návrhu. Zrušení poplatků by mohlo řidiče spíše přimět k využívání obchvatů místo vnitroměstských komunikací.
MŽP chce také podporovat větší využívání alternativních pohonů a nákup vozidel, které je využívají.
Kromě dopravních opatření MŽP chce také více přecházet na obnovitelné zdroje energie, pokračovat v obměně nevyhovujících kotlů a snižovat emise v domácnostech, dále také zpřísňovat složení hnojiv.
Nejvyšší kontrolní úřad letos v lednu uvedl, že Česku se nedaří plnit opatření pro zlepšení kvality ovzduší a hrozí nesplnění stanovených limitů škodlivin ve vzduchu do roku 2020. NPSE obsahuje analýzu stavu a vývoje ovzduší v Česku, příčiny a scénáře znečištění. V lednu MŽP vyzvalo poprvé veřejnost ke spolupráci při aktualizaci programu. Ministerstvo poté obdrželo přes 40 připomínek a námětů od devíti subjektů, které zastupovaly zejména profesní a hospodářská sdružení a nevládní organizace.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Aleš Svoboda
15.7.2019 08:51Otázkou však zůstává, O KOLIK % jsou emise nižší. Pokud chce MŽP argumentovat výstavbu obchvatů snižováním emisí - mělo by si nechat udělat test, aby jeho tvrzení bylo podloženo reálnými čísly.
Jestliže se emise sníží o 5% či 10% - je sice chvályhodné, ale zásadní vliv na celkový objem emisí obchvaty mít nebude.
Obchvat sníží dopravní zatížení každé obce - to je jasné a správné. Ale jako opatření na snižování emisí bych to zrovna neuváděl.
Proto mi nápady úředníků MŽP připadají spíše jako reklamní klip, než jako systémové opatření.
Jestli chce MŽP skutečně pracovat na snížení emisí, musí navrhnout skutečná systémová opatření, která k zásadnímu snížení emisí povedou.
Jedním z nich, a já ho považují za zásadní, je zdanit výrobky s vysokými výrobními nároky na energie. Tudy vede cesta k zásadnímu snížení emisí CO2.
Většina takových výrobků se dá nahradit "nízkoenergetickými" výrobky.
Dalším zásadním opatřením je podpora recyklace - i k tomu se MŽP zavázalo - ale zatím pro to udělalo je velmi málo.
MŽP chce podporovat větší využívání alternativních pohonů a vozidel, která je využívají : tento výrok považuji za ostudný.
Elektrifikace dopravy ke snížení emisí CO2 rozhodně nevede. . . to je fata morgana, sci-fi. . . .
Aby na obci mohlo jezdit elektro-auto - musí se někde elektřina do takového vozítka vyrobit a k autíčku dopravit.
Úředníci MŽP by měli občanům vysvětlit, čím se topí v tepelných elektrárnách - uhlí, mazut atd. . . a také, že tepelné elektrárny mají účinnost pouhých 40% - 42%. Další ztráty vnikají přenosem elektrické energie, čím se celkový efekt opět snižuje.
Tímto způsobem se chceme dopracovat ke snížení emisí ?? Vždyť to je naprosto nereálné.