https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prodej-elektrickych-aut-stoupl-za-tri-ctvrtleti-o-123-pct-na-6-21-milionu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Prodej elektrických aut stoupl za tři čtvrtletí o 123 procent na 6,21 milionu

29.11.2021 01:03 | PRAHA (ČTK)
Evropě zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, i když čistě elektrická auta mají nejsilnější tempa růstu.
Evropě zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, i když čistě elektrická auta mají nejsilnější tempa růstu.
Prodej elektrických aut ve světě za tři čtvrtletí vzrostl o 123 procent na 6,21 milionu vozů. Z toho 2,8 milionu připadá na Čínu, V Evropě mají téměř čtyři z deseti nově registrovaných aut elektrický nebo hybridní pohon. Česko zatím s podílem bateriových aut kolem 11 procent výrazně zaostává. Vyplývá to z nejnovější studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.
 

Světovou produkci a odbyt čistě elektrických aut táhne Čína, která meziročně prodeje téměř ztrojnásobila. Trh v Evropě ve 3. čtvrtletí zpomalil z více než dvojnásobného růstu v předchozích čtvrtletích na 32 procent. Důvodem je obecný nedostatek komponentů, který ovlivňuje nejen auta s tradičními pohony, ale i elektromobilitu.

"V Evropě zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, i když čistě elektrická auta mají nejsilnější tempa růstu. Ještě většímu růstu poptávky po čistě elektrických autech brání stále nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Právě její rozvoj bude klíčovým impulsem pro to, aby i v Evropě čistě elektrická auta převzala současnou roli hybridů,“ uvedl Pavel Štefek z PwC. Za Čínou i Evropou přitom tradičně zaostávají USA, kde podíl elektro a hybridních aut dosahuje jen osm procent.

Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta ve 3. čtvrtletí na silnice uvedla 782 000 elektromobilů, což je meziročně téměř třikrát více než loni. Na deseti nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 275 000 čistě elektrických aut, tedy o 53 procent meziročně více.

"Na Evropu obecně dopadly nejsilněji problémy s nedostatkem čipů. Řada automobilek musela alespoň na pár týdnů zcela zastavit výrobu. V tomto světle je více než 50 procentní nárůst zájmu o elektromobily skvělý výsledek. Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen osm procent celkových prodejů v Evropě, nyní je to 38 procent,“ dodal Štefek. Podle něj by již v příštím roce mohl počet registrací elektrických a hybridních aut na nejvyspělejších trzích Evropy překonat prodej benzínových a dieselových aut.

Řada evropských zemí se zavázala k omezení provozu aut se spalovacími motory. Státy EU se domluvily na zákazu prodeje nových aut s čistě spalovacími motory od roku 2035, řada zemí včetně Velké Británie, Švédska, Nizozemska nebo Rakouska umožní už po roce 2030 nové registrace pouze pro elektromobily a hybridy. Norsko chce mít čistě bezemisní provoz nových aut už za tři roky. Na skončené klimatické konferenci COP26 v Glasgow se 24 zemí a několik předních výrobců automobilů zavázalo, že ukončí prodej aut se spalovacími motory do roku 2040. Ještě rychlejší tlak na auta s čistým pohonem přichází z některých velkých evropských měst, které už nyní zakazují vjezd starších dieselů a třeba Paříž chce zakázat veškeré dieselové motory od roku 2024.

Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15 milionů hybridních a elektrických aut. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být 52 milionů vozů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

29.11.2021 07:06
Je jim přáno.
To však neznamená, že kvůli nim budou zakazována auta s klasickými motory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 08:58 Reaguje na smějící se bestie
Nikdo nic nezakazuje.
Uvažuje se pouze o tom, že za 15 (slovy patnáct!!!) let se nebudou už vyrábět pístové motory a všichni se můžou u nás z toho počůrat hrůzou.
Stejně by to v té době asi už nikdo moc nekupoval, budou daleko výhodnější pohony....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.11.2021 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy už zase kecáte. Je řada států, které ten zákaz už ofiko vyhlásily, většinou od 2030 (Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Slovinsko), v Norsku dokonce od roku 2025.
To je první věc. Druhá je ta, že pokud se přijme opravdu EURO 7, a EK pro to dělá co může, tak se z automobilu stane fest luxusní zboží, protože ekvivalent toho vašeho přibližovadla bude tak za 600 litrů, Fabka bude začínat na půl míči.

Jako jo, furt nebude problém si auto koupit ... pokud na něj budete mít míč a více, tak bude pořád i slušný výběr. Ale například pro nižší střední třídu to bude sci-fi.

A že tu budou za 10 let daleko výhodnější pohony ... výhodnější pro koho? Rozhodně ne třeba pro mladou rodinu se dvěma špunty.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

1.12.2021 10:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Nemůžu si pomoct, ale jako někomu, kdo má spalovací motory za hobby (spíše po teoretické stránce), mi přijde trochu škoda zahodit více jak 100 let vývoje právě v momentě, kdy spalovací motory dosáhly téměř technologické dokonalosti.
Celkem věřím, že ani s Euro 7 nebudou mít např. SPCCI motory od mazdy větší problém, jen by si ostatní automobilky zasloužily trochu času na adaptaci podobné technologie.
Pořád spalovací motor je sice technicky celkem složitá, ale velice dobře zvládnutá a účinná věc s minimem vzácných materiálů. Eletromobilita mi nepřipadá jako řešení problému, tím je prostě nadměrná doprava.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist