https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/putin-letos-ocekava-rekordni-sklizen-psenice-a-oznamil-narust-vyvozu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Putin letos očekává rekordní sklizeň pšenice a oznámil nárůst vývozu

13.5.2022 00:45 | MOSKVA (ČTK)
V mnoha částech světa se letos čeká špatná sklizeň. Sankce, které Západ uvalil na Rusko a Bělorusko, totiž poškodily také vývoz hnojiv.
V mnoha částech světa se letos čeká špatná sklizeň. Sankce, které Západ uvalil na Rusko a Bělorusko, totiž poškodily také vývoz hnojiv.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vladimir Putin letos očekává rekordní sklizeň pšenice a oznámil také nárůst jejího vývozu. Podle agentury DPA to ruský prezident uvedl na zasedání vlády, kde krok představil jako ruský příspěvek k řešení problémů s celosvětovým zásobováním potravinami. Ukrajina, která je spolu s Ruskem významným vývozcem pšenice, obiloviny exportovat nemůže kvůli ruské blokádě ukrajinských přístavů v Černém moři. Ceny potravin vzhledem k ruské agresi v sousední zemi v posledních týdnech výrazně rostou. Kyjev přitom obviňuje Moskvu, že krade ukrajinské obilí a snaží se s ním obchodovat.
 
Putin oznámil, že pokud sklizeň dopadne podle očekávání, země znovu posílí vývoz. Prezident uvedl, že rekord "umožňuje nejen snadno uspokojit naše vlastní potřeby, ale také zvýšit dodávky na světový trh pro naše partnery, což je důležité pro globální trh s potravinami“.

Situace ve skladech obilí na Ukrajině je naopak stále problematičtější, píše DPA. "Dvacet milionů tun obilí musí opustit Ukrajinu za dobu kratší než tři měsíce,“ uvedla evropská komisařka pro dopravu, Adina Valeanová. Hrozí, že obilí, které se nepodaří vyvézt, bude blokovat místo pro další sklizně.

Kyjev navíc obviňuje svého souseda z drancování ukrajinských skladů obilí. Ruští vojáci podle něj zemědělské produkty buď odvážejí do své země, nebo je ničí. Ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba v pořadu německé stanice ARD Morgenmagazin řekl, že Rusko nyní obchoduje s ukrajinským obilím, kterého se zmocnilo na jihu Ukrajiny.

Televizní stanice CNN s odvoláním na zdroje námořní dopravy a na ukrajinské činitele informovala o tom, že ruská loď Matros Pozynič naložená obilím ukradeným Ukrajině byla vykázána z několika středomořských přístavů. Nyní kotví v syrském přístavu Latakíja, kde se zřejmě pokusí obilí přeložit na jinou loď, aby se zamaskoval jeho původ. Podle zdrojů CNN je přitom Matros Pozynič jedním ze tří plavidel, která jsou zapojená do prodeje uloupeného obilí.

V mnoha částech světa se letos čeká špatná sklizeň. Sankce, které Západ uvalil na Rusko a Bělorusko, totiž poškodily také vývoz hnojiv.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

13.5.2022 05:45
to myslíte, tu pšenici, kterou ukradli na Ukrajině?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.5.2022 06:01
Tak to je jasné, když ten kozo.uk ji napřed ukradne Ukrajině. :D
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.5.2022 08:23
Rusko je už řadu let největším exportérem pšenice. Proč exportovat zemní plyn, když z něj může vyrobit hnojiva a exportovat ta, nebo zemědělskou produkci? Rusko je největším exportérem umělých hnojiv:
https://www.statista.com/statistics/1278057/export-value-fertilizers-worldwide-by-country/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.5.2022 08:59 Reaguje na Richard Vacek
Politickým analfabetům nedochází, že je to válka o zdroje a že
jde o sesazení Putina. O suroviny jde od doby, kdy odstoupil
Jeltzin a Putin začal prodávat za světové ceny. Rok, dva bojkotu
a rádi koupíme buď pšenici a nebo hnojiva, protože bez hnojiv nebude ani ta pšenice. Jó přírodní bohatství nic nenahradí a kdo ho má,
tak diktuje ceny, to komu je prodá a nikoliv ten, co nemá nic
a chce diktovat od koho je koupí a za co. Ono těch zdrojů
ubývá a budou mít větší cenu než ten zelený potištěný papír.
Zboží za zboží bude návratem k pravěkému obchodu, kdy směnnou
hodnotou bylo konkrétní zboží a nikoliv zablokované peníze.
A hádejte, bez čeho se člověk obejde a bez čeho nikoliv !
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.5.2022 09:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Takže Putler rozpoutá válku aby se nechal sesadit? No to je přímo na doktorát z politologie. :-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.5.2022 11:57 Reaguje na Petr Eliáš
To určitě ne, špatně pochopeno. To, že válku proti svému obyvatelstvu vedl kyjevský režim od roku 2014, doufám nechcete zpochybňovat, protože to nezpochybňuje ani dost význačných lidí na Západě, pouze se to momentálně nehodí do krámu. A to, že Kyjev, nikoliv Moskva, nechtěl plnit Minské dohody, to už zpochybnit nejde vůbec. Musíte si doplnit znalosti.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.5.2022 12:04 Reaguje na pavel peregrin
Já na tyhle tvoje ruské bláboly nejsem zvědavý, soudruhu. Vykládej si je na vašich sjezdech členů KSČ a StB.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2022 12:20 Reaguje na pavel peregrin
Válku proti obyvatelstvu vedlo na Donbasu Rusko, jestli jste se neráčil všimnout.
A mezinárodní soud v Haagu jasně potvrdil, že tam žádná svinstva Ukrajinců nepováděli.
To je pro mě autorita, ne "dost význačných lidí na Západě,". myslíte tím Zemana, Orbána, nebo lepenku?
Minské dohody byly nesmysl od začátku, legalizovaly ruskou agresi a nedodržovali to zase jen Rusi.
Odpovědět
DA

DAG

13.5.2022 14:08 Reaguje na pavel peregrin
Hm zajímavé. Rusové vyprovokovali povstání, od začátku podporovali vzbouřence, na Donbase si zkoušeli nové zbraně, posílali dovolenkáře, nepřipustili podle Minských dohod kontrolu hranice mezi Dombasem a ruskem. Ale na vině jsou podle Vás Ukrajinci. Jen vy vidíte nějaké západní politiky, které něco říkají o Ukrajincích. Nejsou to náhodou němečtí politici, kteří nás do těchto sr... dostali kamarádíčkováním s putinem? Samozřejmě za peníze. Doplňujte si znalosti vy nebo zůstaňte u zemědělství.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.5.2022 16:05 Reaguje na pavel peregrin
Nezlobte se na mně, ale to je strašná blbost: podle této "logiky" - když se vám vloupám do baráku a budu vám okupovat kuchyň, vy se mně budete snažit nějak vystrnadit, tak je vina za vzniklou potyčku na vaší straně.

Absurdní...
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.5.2022 11:58 Reaguje na Břetislav Machaček
1+
Odpovědět
RC

René Chrobok

13.5.2022 13:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Zato ty jseš ANANALBET...
Odpovědět
DA

DAG

13.5.2022 14:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte já si zase myslím, že proč válčit o suroviny, když jsme si je mohli koupit, udělat z nich drahý produkt s přidanou hodnotou a prodat ho zpátky do ruska.
Fugovalo to dlouho a evropa už je tak bohatá, že vymýšlí kraviny.
Válka prostě je díky putinově snaze zapsat se di historie.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.5.2022 14:20 Reaguje na DAG
Až na poslední větu dobrý.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.5.2022 15:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím, jak to sledujete, ale válka na Ukrajině jasně ukazuje, že v dnešní době není pro nikoho možné dobýt a udržet zemi velikosti Ukrajiny, natož Ruska - nechápu pak Vaše myšlenkové pochody, pokud tvrdíte, že jde o suroviny, protože ovládat tak velkou zemi, abych získal za hubičku suroviny, bude ve výsledku násobně dražší (a to nejen v přepočtu na peníze), než si ty suroviny koupit
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.5.2022 07:22 Reaguje na Jakub Graňák
Od samého počátku jde o vyprovokování čehokoliv, jak
odstranit Putina a dosadit nového Jeltzina, který
bude zase prodávat suroviny za "hubičku". Ona totiž
konkurenceschopnost vůči Asii nemá moc možností.
Platy vysoké, produktivita nízká a tak zbývají už
pouze levné suroviny a levná energie zaplacená
vývozem zboží producentům surovin a energie. Teď
se zamyslete odkud vzít levné suroviny a energie
a kam prodat zboží, když je trh zbožím přehlcen.
Zákony ekonomiky jsou neúprosné a konkurenceschopné
zboží nemá při výrobě těch možností více, než levnou
práci, levné suroviny, levné energie a produktivitu
práce. Nyní si srovnejte jaké výhody nám dnes zbyly.
ŽÁDNÉ !!!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.5.2022 11:46 Reaguje na Břetislav Machaček
To psali kde? Na Sputniku?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.5.2022 13:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Evropa proti asii nemá ty vaše "konkurenční" výhody od dob konce kolonialismu, přesto evidentně v dlouhodobém horizontu bohatne - hlavní konkurenční výhodou totiž není levná pracovní síla, laciné energie... , ale konkurenceschopné výrobky a služby a inteligentní, invenční obyvatelstvo. To asi těžko u číňanů, kteří veškeré know-how ukradli na západě, najdete. Bez licencovaných západních čipů by byli totálně v prdeli.
Pokud jste si nevšiml, tak za celou dobu jeho vlády Putina nejvíce ohrožuje tahle zpackaná válka, kterou teď vede, ostatně ne nadarmo je zalezlej jak potkan a třepe se.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.5.2022 12:07
Putin se očividně inspiroval tím, co Stalinova vláda provedla Ukrajině na začátku třicátých let. Tehdy se Stalinovi ukradením ukrajinské pšenice a vyvoláním jednoho z největších hladomorů v dějinách lidstva podařilo hrdou Ukrajinu úspěšně srazit na kolena na dlouhou dobu.
https://www.totalfilm.cz/2019/10/recenze-pan-jones-tizive-svedectvi-hladomoru-ukrajine/

Kéž se tentokrát Ukrajina nenechá ruským medvědem sežrat. Držím jí palce.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.5.2022 12:11 Reaguje na Majka Kletečková
Pravda, pravda. Ale připravte se na bouři od místních rusáčků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2022 12:22 Reaguje na Majka Kletečková
Navíc je velmi pikantní skutečnost, že tu ukrajinskou pšenici Stalin posílal Hitlerovi, kterého podporoval velmi silně už od 20. let.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.5.2022 14:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ehm, i kdybychom připustili, že Josif nechával svoje lidi chcípat hlady, což tedy dělal, a to obilí lifroval do Němec, tak nevím, co blbnete s Ádou.

A Sojuz primárně přes Kominternu podporoval německé komunisty ... kterým se tak dařilo, až to značná část Němců pak raději hodila Ádovi, bo si mysleli, že bude to menší zlo.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

13.5.2022 12:11
No, na začátku května tvrdit, že budu mít rekordní úrodu, to chce opravdu velkou dávku sebevědomí. V Rusku je pšenice "jako telegrafní sloupy", to dávno víme. Předpovídání budoucnosti je velmi nejistá disciplína, ale předpokládám, že Putin vůbec nespoléhá na to, že mu budou věřit lidé v zahraničí. Tohle je tvrzení pro Rusy, aby je udržel v přesvědčení, že zbytek světa nepotřebují a vystačí si sami a tak mohou v klidu svým sousedům provádět jakékoliv ohavnosti.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.5.2022 13:32 Reaguje na Marcela Jezberová
Vždyť se můžete podívat na statistiky FAO
https://www.fao.org/faostat/en/#data/QCL/visualize
Poté, co v Rusku skončili s budováním komunismu, tak v řadě zemědělských produktů poskočili na první místa. V pšenici jsou nejen největším exportérem, ale už se dostali i s produkcí na druhé místo za Čínu. Proto je taky Rusko v produkci potravin v podstatě soběstačné.
Odpovědět
DA

DAG

13.5.2022 14:11 Reaguje na Richard Vacek
Potravin nebo základních surovin? Jasně, že ví, že sklizeň bude rekordní. Už ji totiž mají na Ukrajině pod střechou ;)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

13.5.2022 15:25 Reaguje na Richard Vacek
Vy víte, kolik hektarů mají osetých letos a kolik měli v minulých letech? Pokud letos mají osetou rekordní plochu, při příznivém vývoji počasí mohou mít i rekordní sklizeň. Pokud nemají osetou rekordní plochu, je tvrzení o rekordní sklizni počátkem května velmi předčasné. Každý zemědělec vám řekne, že se ho na úrodu máte zeptat na podzim.
Ale Rusové možná mají letošní podzim už od února. Prozatím sklízejí obilí v ukrajinských skladech. Na ruské obilí teprve dojde a to by v tom byl čert, aby, až se to na podzim posčítá, z toho ta rekordní úroda nebyla.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.5.2022 16:42 Reaguje na Marcela Jezberová
Tuším, že sami vědí kolik zaseli a jak ozimy přestály zimu. U nás se odhady sklizní obilovin dělají začátkem června.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

13.5.2022 16:54 Reaguje na Richard Vacek
Ano, dlouhým pohledem z okna :-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.5.2022 17:17 Reaguje na Richard Vacek
Vědí, vědí... stejně jako věděli za jak dlouho dobudou Kyjev
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.5.2022 09:15 Reaguje na Richard Vacek
Vědí kulový. Lže se tam na všech úrovních a Puťka bude hlásit vítězství i u Kyjeva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.5.2022 09:14 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, Rusko spadlo z pozice špičkové průmyslové země, která létala i do kosmu, na pozici zemědělskou.
V pořádku, někdy se prostě nedaří. Jenže na ty obrovské výnosy je potřeba mít moderní techniku a tu kupují ze Západu.
Nejsem si jist, že jsou schopni vyrobit vlastní traktor z ruských součástek, u žigulíku narazili už před měsícem.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.5.2022 22:54 Reaguje na Marcela Jezberová
Mimochodem, zrovna v techto dnech vzpominame 250 let od vyvrcholeni
nejvetsiho hladomoru, ktery ceske zeme postihl v poslednich 500 letech https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/1996/cislo-8/destive-roky-1770-ndash-1772.html Pozn. v tom kvetnu 1772 uz bylo mozno jist ruzne byliny a korinky a tim padem prezit do podzimu - uroda toho roku byla nastesti uz dobra, v kontrastu k predchozim rokum. V souvislosti z tim hladomorem byva zduraznovano ze zatimco v ruske risi vznikaly velke hladomory vzdy jako dusledek velkeho sucha, tak u nas v Cechach to bylo naopak v dusledku prilis mokreho leta - kdy obili shnilo a zplesnivelo na polich. Jake bude leto - to nevime ale jaka byla zima a jaro a jaky je kvetnovy stav obili v Rusku a na Ukrajine (letos tam mimochodem na jare hodne prselo) se da ted asi jiz dobre posoudit. Takze prognozu letosni sklizne obili tam lze v kvetnu skutecne asi lepe posoudit v ruske risi - znicujici sucho tam letos uz asi nehrozi - nez u nas
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.5.2022 09:09 Reaguje na Miloš Zahradník
Tam je klíčové, jestli Ukrajinci zaseli a hlavně, jestli se podaří jim to ukrást.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist